APUA! Lapseni tulevan luokan oppilaista 40 % on erityisluokalta. Keksitkö integraatiosta mitään positiivista?
Onko kellään kokemusta erityisluokan onnistuneesta integraatiosta tavalliseen luokkaan?
Lapseni aloittaa syksyllä yläkoulun sellaisella luokalla, johon on integroitu sellaisenaan koko alakoulun erityisluokka. Oppilaista 9/23 tulee olemaan erityisluokkalaisia.
Pelkän, että luokassa ei ole työrauhaa ja opetuksen tason romahtaa, jos mennään heikoimman mukaan. Luokassa on esimerkiksi lievästi kehitysvammaisia sekä käytöshäiriöisiä lapsia.
Pystyykö joku löytämään tästä järjestelystä MITÄÄN positiivista ns. tavallisten lasten kannalta?
Sydämeni särkyy oman lapsen puolesta. Hän on se kiltti, hiljainen lapsi, joka ei vaadi opettajalta mitään, eikä aiheuta häiriöitä koulussa.
Kommentit (131)
Ja koulun vaihdon yhteydessä menisin lausumaan rehtorille valitut sanat.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin oli se käsitys, että sekä normaalioppilaat että erityisoppilaat alisuoriutuvat näissä intgraatioluokissa.
Tämä on ison kaupungin pilottikokeilu. Rehtori vastaa oppilasvalinnoista, mutta ei taivutteluista huolimatta suostu vaihtamaan lastani pois tältä "laajannetulta erityisluokalta". Edessä siis kolme vuotta kärsimystä.
AP
Olet idiootti jos suostut tuohon. Mene keskustelemaan rehtorin kanssa joka ikinen päivä, kunnes suostuu vaihtamaan lapsesi toiseen luokkaan. Tuo on joku kokeilu, jolla seurataan miten hyvien oppilaiden taso putoaa kun laitetaan tuollaiselle luokalle. Sairas, epäempaattinen rehtori. Vaihtaisin koulua saman tien. Pystytkö väittämään että rehtori haluaa oppilailleen eli sinun lapsellesi parasta???Ei TOD.
Sairasta, ennen pöljät laitettiin apukouluun.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli syy miksi hain omat yläkouluun painotettuun opetukseen, jonne on soveltuvuuskoe. Ei tarvitse kärsiä näistä erityisistä.
Minun erityiseni on painotetulla luokalla yläkoulussa, että et voi tietää onko luokalla "erityisiä" vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kauheaa tuo olisi! Nyt koulun vaihtoon...
P.s onneksi omani ovat Sykissä
Olin itse eliittikoulussa, jonne oli valittu älykkyystesteillä. En koskaan nähnyt erilaisia tai vähän tyhmempiä lapsia. En oppinut, että sellaisia on olemassakaan. Joskus kolmekymppisenä, kun tapasikin oman lapsen myötä muiden lasten vanhempia, oppi, että kaikki eivät ole yhtä älykkäitä.
Voi tuollaisessa integraatiossa olla puolensakin. Kunhan eivät pane väkivaltaisia tai meluavia samaan luokkaan muiden kanssa.
Oliko naapureiden, päivähoidon ja sukulaistenkin lapset valittu testeillä?
Juu tosisaan... yhden yhtä tyhmempää ei ole osunut silmiin ja korviin ennen kolmeakymppiä ja nekin muiden lasten vanhemmissa.
Ei missään opiskelussa, työymäristössä, naapurustossa, tuttavissa, sukulaisissa, harrastuksissa, viranomaisissa ole törmännyt tyhmempään?
Hmm? Olisiko itse se tyhmistä tyhmin? Tulee mieleen se vitsi poliisin varoituksesta, että yksi kaistapää ajelee motaria väärään suuntaan.
Tähän kuski: Yksi??? Niitähän on kymmenittäin.
Puhu yhden tai kahden lapsesi kaverin vanhemman kanssa, ja vaihtakaa yhdessä koulua! Säälittää lapset/nuoret joiden vanhemmat ovat liian nössöjä. Tällaisessa tilanteessa pitää asioihin puuttua, eikä vaan hyväksyä että koulun/rehtorin valinnat pilaavat oman lapsen elämän. Mietippä ihan itse millainen yläkouluaika ja teini-ikä lapsellasi on edessä?
Ei siinä ole mitään hyvää ja tästä olen pyrkinyt aktiivisesti keskustelemaan joka paikassa.
Työskentelen koulunkäyntiavustajana ja olen erikoistunut erityislapsiin. Aiemmin työskentelin pienryhmässä, mutta tämän integraation myötä siirryin normiluokkiin.
Jos ennen tukea tarvitsevia oppilaita oli 20-22 oppilaan luokassa 5-6, nykyään heitä on vähintään puolet luokasta. Kun luokassa on ne pari oppilasta, jotka juoksee pitkin käytäviä ja pari, jotka kiipeilee seinille, on vaikea muidenkin keskittyä.
Yksi äiti antoi suoraa palautetta, kun hänen lapsensa oli vaikea keskittyä häiriköiden takia. Toinen äiti suuttui tästä ja käski tuon äidin hakea apua lapselleen.
Meillä on oppilaita, jotka ravaavat normiluokan, sairaalakoulun ja erityiskoulun väliä, koska mikään muoto ei ole sopiva. Kaikkein paras näille oppilaille olisi pienryhmä, mutta niitä ei enää ole.
Erityisopettajat ovat täystyöllistettyjä, kun heillä on se oma 20-25 oppilaan luokka ja lisäksi ne muut 50-100 oppilasta, jotka tarvitsevat tukea.
Olen työskennellyt myös erityiskoulussa ja saanut kuulla, että esim. autismi, adhd ym. eivät ole riittäviä syitä päästä erityisopetukseen.
En keksi integraatiosta mitään hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen ei edes ollut mitään erityisluokka, joihin olisi laitettu valtava prosentti kaikista ikäluokista. Tämä nykyinen jaottelu erityisoppilaisiin ei voi olla tervettä ja hyväksi.
Mikähän tämä sinun ”ennen” on. Kun minä olin 11 vuotias, siirryin oppikouluun ja noin puolet ikäluokastani samalla katosi jonnekin. He kuulemma kävivät ns. kansakoulun loppuun.
Jatkoivat kaksi luokkaa kansalaiskoulua ennen ammattikouluun siirtymistä?
Nämä on ihan kauheita juttuja lasten ja suomen tulevaisuuden kannalta.. Keksijöinä on ideologisia, hieman naiiveja opetusalan"ammattilaisia", joilla on tutkinto kyllä, ja hieman kokemusta opetustyöstä. Opetustyö ei kuitenkaan sopinut näille, koska eivät saa luokkaa "kuriin" ts eivät osaa hallita ryhmää. Teoreettista tietoa, innostusta, halua "parempaan" on... Mutta puuttuu se kuuluisa maalaisjärki. Itse olen samalla alalla ollut niin tiedän tämän :D
Onneksi, kun omat lapseni menevät 5v päästä kouluun, niin on saattanut tulla jo jotain muutoksia näihin. Toivossa on hyvä elää ainakin. Jos ei, niin täytyy katsoa, että lapsi käy koulussa sen verran kuin on tarpeen sosiaalisista syistä, mutta opetuksen hoidamme me vanhemmat itse kotona.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi oli tällaisella luokalla alakoulussa. Järjestelyssä ei ole hyviä puolia, pahoittelut AP:lle. Opettajat tulevat vihaamaan kyseistä luokkaa, mikä näkyy opetuksen tason laskuna. Rima lasketaan ihan maan rajaan, koska muuten vajukit tippuu kärryiltä. Normilapset jäävät oman onnensa nojaan, tunnit ovat pelkkää älämölöä.
Vajukit? Ehkä noita luokkia tarvitaan nimenomaan siksi, että tulevaisuuden lapset hyväksyvät kaikenlaisia ihmisiä.
Kun aloitin kouluni 70-luvulla, 50 prosenttia ekaluokkalaisista kävi koulua integroidusti. Se johtui vain siitä, että meitä ekaluokkalaisia oli kaksi. :) No, ihan eri asia mutta tulipahan kirjoitetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on ihan kauheita juttuja lasten ja suomen tulevaisuuden kannalta.. Keksijöinä on ideologisia, hieman naiiveja opetusalan"ammattilaisia", joilla on tutkinto kyllä, ja hieman kokemusta opetustyöstä. Opetustyö ei kuitenkaan sopinut näille, koska eivät saa luokkaa "kuriin" ts eivät osaa hallita ryhmää. Teoreettista tietoa, innostusta, halua "parempaan" on... Mutta puuttuu se kuuluisa maalaisjärki. Itse olen samalla alalla ollut niin tiedän tämän :D
Onneksi, kun omat lapseni menevät 5v päästä kouluun, niin on saattanut tulla jo jotain muutoksia näihin. Toivossa on hyvä elää ainakin. Jos ei, niin täytyy katsoa, että lapsi käy koulussa sen verran kuin on tarpeen sosiaalisista syistä, mutta opetuksen hoidamme me vanhemmat itse kotona.
Juurikin näin, Suomen koululaitos on menossa kovaa vauhtia alaspäin. Se väite, että Suomessa on maailman paras koulujärjestelmä on kuin yksi suuri huvittava vitsi. Avatkaa silmänne mitä kouluissa oikeasti tapahtuu, älkääkä suostuko tällaisiin toimenpiteisiin! He yrittävät laittaa kilttejä lapsia sekopäälapsien huoltajiksi. Oma lapseni joutui tällaiseen rooliin, ja joutui jopa istumaan jatkuvasti häirikön vieressä. Vaadin opettajaa siirtämään lastani pois, jotta lapseni oppisi jotain, opettaja ei suostunut. Lapsella meni sekä luottamus opettajiin, oma itsetunto (koska opettaja teki luokassa myös sitä, että kilttejä lapsia syytettiin ja hullut lapset saivat sekoilla), että kiinnostus oppimiseen. Hyvä Suomi!
Järkyttävää miten ihmiset puhuvat oppimisvaikeuksista kärsivistä lapsista. Nimittelevät halveksivasti.
Ikävä kyllä koulun vaihto ei ole mikään ilmoitusasia. Se ei ainakaan Helsingissä onnistu ilman painavia perusteita. Sen sijaan kotiopetukseen lapsen voi ottaa. Kerätkää pieni ryhmä ja sopikaa heille yhteinen kotiopetus. Tukea saa nettiperuskoulusta ja voi myös palkata opettajan jos rahat riittää. Itse harkitsin tätä vakavasti oman lapsen kohdalla kun joka tapauksessa suurin osa asioista jouduttiin käymään kotona läpi. Opettajan aika meni poliisina ja sossuna toimimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin, Suomen koululaitos on menossa kovaa vauhtia alaspäin. Se väite, että Suomessa on maailman paras koulujärjestelmä on kuin yksi suuri huvittava vitsi. Avatkaa silmänne mitä kouluissa oikeasti tapahtuu, älkääkä suostuko tällaisiin toimenpiteisiin! He yrittävät laittaa kilttejä lapsia sekopäälapsien huoltajiksi. Oma lapseni joutui tällaiseen rooliin, ja joutui jopa istumaan jatkuvasti häirikön vieressä. Vaadin opettajaa siirtämään lastani pois, jotta lapseni oppisi jotain, opettaja ei suostunut. Lapsella meni sekä luottamus opettajiin, oma itsetunto (koska opettaja teki luokassa myös sitä, että kilttejä lapsia syytettiin ja hullut lapset saivat sekoilla), että kiinnostus oppimiseen. Hyvä Suomi!
Koulut ovat kaupunkien vastuilla. Kiitä kaupunkiasi, jos he eivät panosta kouluihin.
Tähän vielä se typerä ilmiöoppiminen, jossa lapset opettavat toisiaan, niin minkähän takia tuota koulua oikein käydään? Taitaa olla vain lasten säilöntäpaikka, niinkuin päiväkoditkin nykyään.
Seuraavia PISA-tuloksia odotellessa... (julkaistaan 3.12.2019)
Sama jatkuu koulun jälkeen. Nyt puhutaan vammaisten ihmisten oikeuksista, mutta ei velvollisuuksista. Eli heillä on oikeus omaan asuntoon ja omaan elämään. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että nämä caritakset ja muut rakentaa taloja, joissa heillä on omat yksiöt. Sitten heidät jätetään elämään itsenäisesti. Vanhemmat ravaa siellä pesemässä pyykkiä ja siivoamasa ja katsomassa, onko kaapissa ruokaa. Kukaan ei pidä heistä huolta, koska eivät ole maksaneet ylimääräisiä palveluita. Kun jokaisen pitää pystyä asumaan yksin.
Jollakin kulkee lauma miehiä yökylässä. Yksin ja yhdessä ja sille ei voida mitään, kun hänellähän on itsemääräämisoikeus ja oikeus elää normaalia elämää. Hygieniasta ei osata pitää huolta ja ollaan oikeastaan ihan heitteillä. Vanhemmat on ahdistuneita ja väsyneitä, kun ravaavat aikuisten lasten luona pitämässä huolta heistä.
Kyllä ennen oli paremmin, kun oli omat pienryhmät ja erityskoulut ja vaikka ne laitokset, missä pidettiin huolta ja oli ympärivuorokautinen hoito. Nyt nämä samat ihmiset asuvat yksin kaupunkien keskustoissa ja kukaan ei enää pidä heistä huolta. Rasittavat kalliilla erityissairaanhoitoa, kun ehtivät mennä yksin niin huonoon kuntoon, että terveyskeskuspalvelut ei enää riitä. Toisaalta eivät osaa edes niitä käyttää.
Sitä ihmettelen, kun aina pitää mennä äärilaidasta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää miten ihmiset puhuvat oppimisvaikeuksista kärsivistä lapsista. Nimittelevät halveksivasti.
Järkyttävää on lähinnä se, että kouluissa ei näitä oppilaita osata auttaa. "Ei ole resursseja", kuinka moni on kuullut tämän lauseen? Mihin ihmeeseen meidän verorahat sitten menevät? Olisiko aika alkaa perustaa yksityisiä kouluja, jotta rahalla voisi sitten maksaa siitä, että oma lapsi ainakin saa sitä opetusta. Nykymeno on sellaista, että peruskouluissa opettajat ovat kädettömiä ja rehtorit näyttävät olevan persoonallisuushäiriöisiä ihmisiä, joita ei lasten tulevaisuus näytä kiinnostavan.
Ihan kuin tilanne olisi erityislasten syy. Tai heidän vanhempiensa syy.
Vaihda koulua. Ei muuta sanottavaa. Lapsesi tulee kärsimään, ja pahasti jos jätät tuolle luokalle. Juuri sellainen hiljainen oppilas kärsii kaikkein eniten, eikä todennäköisesti opi mitään, kuormittuu metelistä, joutuu ehkä kiusatuksi jne jne. Järki käteen ja koulun vaihtoon NYT.