APUA! Lapseni tulevan luokan oppilaista 40 % on erityisluokalta. Keksitkö integraatiosta mitään positiivista?
Onko kellään kokemusta erityisluokan onnistuneesta integraatiosta tavalliseen luokkaan?
Lapseni aloittaa syksyllä yläkoulun sellaisella luokalla, johon on integroitu sellaisenaan koko alakoulun erityisluokka. Oppilaista 9/23 tulee olemaan erityisluokkalaisia.
Pelkän, että luokassa ei ole työrauhaa ja opetuksen tason romahtaa, jos mennään heikoimman mukaan. Luokassa on esimerkiksi lievästi kehitysvammaisia sekä käytöshäiriöisiä lapsia.
Pystyykö joku löytämään tästä järjestelystä MITÄÄN positiivista ns. tavallisten lasten kannalta?
Sydämeni särkyy oman lapsen puolesta. Hän on se kiltti, hiljainen lapsi, joka ei vaadi opettajalta mitään, eikä aiheuta häiriöitä koulussa.
Kommentit (131)
Lapsesi saa positiivisen kuvan kyvyistään kun ympärillä on idiootteja
Itse asiassa nykyään puhutaan inkluusiosta integraation sijaan.
En näe tuollaisessa integraatiossa mitään positiivista. Lähinnä säästöjä ja oppimiselle mahdottoman ympäristön. Suurin osa meistä opeista vihaa koko integraatiota. Kumpa meitä edes joskus kuunneltaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa nykyään puhutaan inkluusiosta integraation sijaan.
Ne tarkoittavat eri asioita.
Mun lapsi oli tällaisella luokalla alakoulussa. Järjestelyssä ei ole hyviä puolia, pahoittelut AP:lle. Opettajat tulevat vihaamaan kyseistä luokkaa, mikä näkyy opetuksen tason laskuna. Rima lasketaan ihan maan rajaan, koska muuten vajukit tippuu kärryiltä. Normilapset jäävät oman onnensa nojaan, tunnit ovat pelkkää älämölöä.
Myös erityislasten vanhemmat vihaavat integraatiota. Pienluokassa lapset saavat tarpeeksi huomiota ja opetusta. Muiden sekaan he vain hukkuvat, erityislapsissakin on kilttejä ja tunnollisia ja hiljaisia.
En keksi mitään positiivista. Ei ole kenenkään etu.
Onnistuu ja on toimiva, jos resurssit on kohdallaan. Tuon kokoisessa luokassa pitäisi olla luokanopettaja, erityisopettaja ja ohjaaja. Pakostaankin luokassa on 2 opettajaa, jos siellä on 9 erityisen opettajaa.
Kun saavat homman pyörimään, niin kaikille oppilaille riittää aikaa ja tukea. Opetuksessa harvoin mennään heikoimman mukaan...
Keväällä oli pyrkimiset nk painotettu luokka ja niitä riittää Hgissä. Matematiikasta urheiluun.
Onko luokassa avustajia ja/tai jopa useampi opettaja? Voisin kuvitella että lapsesi voisi hyötyä tilanteesta jos erityisoppilaiden vuoksi resursseja lisätään reilusti. Ja vaikka asia on esitetty turhan karkeasti jossakin kommentissa, lapsesi itsetunnolle voi olla hyväksi, kun hän huomaa konkreettisesti että hänellä on paljon hyviä taitoja.
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu ja on toimiva, jos resurssit on kohdallaan. Tuon kokoisessa luokassa pitäisi olla luokanopettaja, erityisopettaja ja ohjaaja. Pakostaankin luokassa on 2 opettajaa, jos siellä on 9 erityisen opettajaa.
Kun saavat homman pyörimään, niin kaikille oppilaille riittää aikaa ja tukea. Opetuksessa harvoin mennään heikoimman mukaan...
Ei riitä! Ei sinnepäinkään! Nähty on, moneen kertaan!
Kannattaa lähestyä rehtoria asiallisilla kysymyksillä resursseista. Voi tosiaan olla, että erkkaope kulkee koko ajan porukan mukana. Tällöin homma varmaan toimisi. Yksi henkkari tai ohjaaja tuskin tekee ihmeitä.
Keväällä oli pyrkimiset nk painotettu luokka ja niitä riittää Hgissä. Matematiikasta urheiluun.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kauheaa tuo olisi! Nyt koulun vaihtoon...
P.s onneksi omani ovat Sykissä
Olin itse eliittikoulussa, jonne oli valittu älykkyystesteillä. En koskaan nähnyt erilaisia tai vähän tyhmempiä lapsia. En oppinut, että sellaisia on olemassakaan. Joskus kolmekymppisenä, kun tapasikin oman lapsen myötä muiden lasten vanhempia, oppi, että kaikki eivät ole yhtä älykkäitä.
Voi tuollaisessa integraatiossa olla puolensakin. Kunhan eivät pane väkivaltaisia tai meluavia samaan luokkaan muiden kanssa.
Ennen ei edes ollut mitään erityisluokka, joihin olisi laitettu valtava prosentti kaikista ikäluokista. Tämä nykyinen jaottelu erityisoppilaisiin ei voi olla tervettä ja hyväksi.
"Normaalisti" oppiville ja käyttäytyville oppilaille näistä erkkaluokkalaisista ole kuin haittaa. Vaativat (tahtoen tai tahtomattaan) opettajan huomiota todella paljon. Toiset jäävät opetusta vaille, tai usein joutuvat parityöskentelyissä jeesaamaan integroituja.
Loppujen lopuksi kaikki oppilaat kärsivät!
Vierailija kirjoitti:
Ennen ei edes ollut mitään erityisluokka, joihin olisi laitettu valtava prosentti kaikista ikäluokista. Tämä nykyinen jaottelu erityisoppilaisiin ei voi olla tervettä ja hyväksi.
Mikähän tämä sinun ”ennen” on. Kun minä olin 11 vuotias, siirryin oppikouluun ja noin puolet ikäluokastani samalla katosi jonnekin. He kuulemma kävivät ns. kansakoulun loppuun.
Ihan kauheaa tuo olisi! Nyt koulun vaihtoon...
P.s onneksi omani ovat Sykissä