Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain töitä, palkka 3500€, mutta laskurin mukaan käteen jää vain

Vierailija
30.05.2019 |

2200e! Voiko olla oikein?! Veroja, eläkemaksuja yms 1300€! En ymmärrä!

Kommentit (362)

Vierailija
181/362 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Noin se menee. Itsellä palkka noussut vuodessa reilu tonnin ja tuntui että aina jää sama summa käteen.

Tienasin 2000 sain 1700

Tienasin 2450 sain 1850

Tienasin 2600 sain 1900

Tienasin 3200 saan reilu 2300 ja veroprosentti pitäisi nostaa, joten sen jälkeen saan käteen about 2100-2200.

Että joo. Ei kauheasti kannata itkeä palkankorotuksen perään 😀

Tein ihan sikana duunia, sitouduin, yritin ja pikku hiljaa nousin asemaan jossa palkkani on 6200 eur/kk. Nettona se tekee 3800.

Lisäksi saan lapsilisiä 300 ja elareita 300, eli yht 4400. Voi kuulostaa paljolta, mutta täydet päivähoitomaksut 600 eur/kk, auto pakollinen jotta töihin pääsee, se noin 300 eur/kk kaikkineen, töihin vaatteet jne. Työtön kaverini saa tukia nettona yht 2500 eur.

Eli verrattuna työttömään ja kouluttamattomaan kaveriini mulle jää 600 eur enemmän käyttöön rahaa kuin hänellä. Kannattiko oikeesti kouluttautua, raataa niska limassa edetäkseni uralla, ja nyt repiä tosi vaativassa duunissa (ja tietty hoitaa lapset, koti, harrastuskuskaukset jne siinä sivussa)sen 600 euron takia? Lisäksi ystäväni sai paikalliselta järjestöltä apua harrastusmaksuihin, jotka itse tietysti pulitan täysimääräisenä.

Ja jos mennään vielä syvemmälle, niin mun tarvii hankkia duuniin asialliset vaatteet, villakangastakit ja kenkiä jne ihan eri tavalla kuin kotiäidillä. Tuloero siis kapenee entisestään.

Vieläkö joku väittää että Suomessa on köyhien ja rikkaiden syvä kuilu ja eriarvoistumista?

Hämmästyttävä ajattelutapa. Tienaat 6200€ ja olet kateellinen tukien varassa elävälle ystävälle? Luulisi että noille palkoille päästäkseen pitäisi olla jotain älyä mutta ehkä ei. Oletko koskaan miettinyt mikä on tilanteenne 5 tai vaikka 10 vuoden kuluttua? Ystäväsi tuet on osittain kiinni lapsissa, kun he kasvavat ja muuttavat pois, tukien määrä laskee (oletetaan että hän on edelleen tukien varassa eikä työelämässä). Sinulla sen sijaan on edelleen palkkasi ja sen myötä hulppea elintaso. Järkevällä rahan käytöllä saat kerättyä itsellesi mittavan omaisuuden samalla kun ystäväsi elintaso laskee vuosi vuodelta.

Eikä se työvuosiin lopu, sinulla on mukava elintaso eläkkeelläkin, toisin kuin niillä jotka elävät elämänsä tukien varassa.

Vierailija
182/362 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te ketkä valitatte palkoista ja veroista, muuttakaa toiseen maahan, kukaan ei jää teitä kaipaamaan. Varmasti 500000 työttömän joukosta löytyy joku joka viitsii työpaikkanne ottaa eikä valita tuloista.

Jos vaikka satutte sairastumaan vakavasti ja tarvitsette erikoissairaanhoitoa niin muistakaa siellä sairaalan pedillä kuinka oli niin hirveätä maksaa veroja

Huomaan kyllä että kommentoijan ainoa koulu on se elämänkoulu, jonka viisaudella kokee ymmärtävänsä kansantaloutta, sekä bonuksena on vieläpä kaikkien alojen erityisasiantuntija. Rakas tuohipöksy, ilman näitä "iso"tuloisia (oikeasti eivät ole, veroprogressio pitää siitä huolen) sinullakaan ei ole sairaalan petiä, katsos kun nämä nettoveronmaksajat sen pedin sinulle mahdollistaa. Vai kerrotko kuinka paljon veroja sinä maksat vuodessa ansiotuloistasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/362 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä Saksassa jossa saan bruttona palkkaa 3150€ ja käteen jää verojen jälkeen 2048 € eli tää korkea verotus ei ole vain Suomen juttu.

Saksassa tosin saa vähennyksiä vaikka mistä ja perheverotus, joten vertailu vaikeaa.

Näin sinkkuna tuo perheverotus kuulostaa kieltämättä hyvältä ratkaisulta. Saan aivan kohtalaista palkkaa, mutta verot tietysti ovat korkeat Pariskunta, joka tienaisi nimellisesti puolet tuloistani saisi käteen helposti 4000 euroa kun omani jävät noin 3000 euroon. Puhutaan siis ihmisistä joiden palkka on puolet omaani pienempi, eli yhteensä tienaavat minun palkkani verran. Heidän tulonsa on kuitenkin huomattavasti suurempi.

Lisäksi suuri osa ruokakaupan tarjonnasta on suunnattu yli yhden hengen talouksille, ja pariskunta vieläpä todennäköisesti jakaa asumiskulunsa. Suomessa ihmistä rangaistaan aivan törkeästi siitä että ei ole onnistunut löytämään itselleen puolisoa.

Perheverotus on nimenomaan edullinen perheille, joissa nainen kotiäiti. Sinkullecsiitä ei ole mitään hyötyä.

Kauppojen valikoimat on ihan kapitalismin ja kysynnän ja tarjonnan mukaan. Ei yhteiskunta sano, minkä kokoisia pakkauksia myydään.

Vierailija
184/362 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos palkka on se mistä ei pitäisi verottaa mitä muita vaihtoehtoja on?

Helppo. Vastaus on kulutus.

Vierailija
185/362 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin vero.fi/ palkansaajan veroprosentit , ,,sivulta ,että 3500e/kk on pidätysprosentti 30.7,, elikkä pitäsi saada nettona n 2425e. ??? Vaan mitä puuttuu.

verojen lisäksi menee pakolliset eläke ym vakuutusmaksut

https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskurit/palkansaajan-tuloverolaskur…

Tämän laskurin mukaan 42,000 euroa vuodessa (3500 e / kk) veroprosentti 30.4 keskimäärin. Eikö tuo sisällä muka kaikki? (alla)

Sisältää: 

valtion tulovero

kunnallisvero (keskimääräisellä kunnallisveroprosentilla 19,88)

kirkollisvero (keskimääräisellä kirkollisveroprosentilla 1,39)

yleisradiovero

sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksu 0,0 ja päivärahamaksu 1,54 prosenttia

palkansaajan TyEL-maksu 6,75 prosenttia (18–52 v. tai 63–67v.)

työttömyysvakuutusmaksu 1,5 prosenttia

vain verottajan viran puolesta automaattisesti tekemät vähennykset

Palkansaajan tuloverolaskuri sisältää kaikki palkansaajan ansiotuloista perittävät verot ja veronluonteiset sosiaalivakuutusmaksut. Verojen rajauksessa noudatetaan yleisesti hyväksyttyjä kotimaisia (Tilastokeskus) ja kansainvälisiä (OECD, Eurostat) tilastoviranomaisten käytäntöjä, joiden mukaan myös työeläkemaksu ja työttömyysvakuutusmaksu ovat veronluonteisia maksuja.

Vierailija
186/362 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiasta puhutaan yllättävän vähän, kuinka 10 000 - 15 000 suomalaista koulutettua muuttaa ulkomaille. Suurin osa ei palaa. Näkee tilastoista. Aivovuoto on todellinen ongelma jo. Usein näillä ihmisillä on perhettä, lapsia ja nekin menevät ulkomaille. 

Tämä on ainoastaan hyvä asia meille tyhmille

Ei ole hyvä asia kenellekään, mutta te tyhmät (sinä sanoit tuon) olette ainoita jotka eivät asian vakavuutta tajua.

Vierailija
187/362 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotus on hyvin yksilöllistä, koska jokaisella on vähän eri vähennykset. Mulla on tälle vuodelle verokortti 33000€/9,5% eli tuohon asti saan tienata 9,5% veroilla. Käytännössä siis 2750€ palkasta jää verojen, eläkemaksujen ja muiden jälkeen käteen 2260€. 

Tuon 33000€ ylimenevästä meneekin sitten veroa 38% (eläke- ja muiden maksujen kanssa 46,25%) joten siinä kohtaa mietin kyllä tarkkaan, viitsinkö tehdä ylitöitä.

Vierailija
188/362 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa sekin, mitä niillä verorahoilla saa vastineeksi. Jos 3000 tienaava maksaa tonnin veroja, hän saa sillä ilmaisen koulutuksen, halvan päivähoidon lapsille, ilmaiset neuvolat, lähes ilmaiset lääkärikäynnit, kohtuuhintaisen julkisen liikenteen, ilmaiset asfaltoidut ja auratut tiet, lapsille koulukirjat ja päivittäisen aterian, halvat uimahallit, ilmaisen kirjaston, yhteiskunnan tukea työttömyyden tai sairauden kohdatessa jne. Vaihtoehto lienee se, että saisi sen tonnin enemmän käteen, mutta maksaisi kaikesta edellämainitusta ja siihen ei todellakaan se tonni riittäisi. Ja kun sairastuisi vakavasti, joutuisi todella miettimään, onko varaa vaikkapa syöpähoitoihin vai jätetäänkö lapsen yliopisto-opinnot väliin vanhemman sairastumisen takia.

Maksan mielelläni veroja.

Meinaatko että muissa länsieuroopan maissa nuo kaikki joutuu maksamaan itse, kun palkat on paremmat ja verotuksen progressio kevyempi?

Ihan kuin vaihtoehtoja olisi vain kuoliaaksi verottaminen tai kaiken itse maksaminen. Miksi pitää kärjistää, ettekö oikeasti tiedä mitään muiden maiden verotuksen ja palkkojen tasosta ja palveluista?

TÄMÄ! Olin töissä Japanissa 4v ja siellä 65,000 euron vuosituloilla veroprosentti on alle 25%. Ja siellä on maailman parhaat infrat. Tietysti populaa niin paljon että se vaikuttaa, mutta kuitenkin pointti selvä.

Vierailija
189/362 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Noin se menee. Itsellä palkka noussut vuodessa reilu tonnin ja tuntui että aina jää sama summa käteen.

Tienasin 2000 sain 1700

Tienasin 2450 sain 1850

Tienasin 2600 sain 1900

Tienasin 3200 saan reilu 2300 ja veroprosentti pitäisi nostaa, joten sen jälkeen saan käteen about 2100-2200.

Å

Progressio tosiaan syö. Iloa isommasta bruttopalkasta on isompi eläkekertymä.

Uskotko oikeasti että eläkejärjestelmä on nykymuodossaan enää olemassa kun nykyinen kolmekymppinen on vanhus? Hah. Sieltä tule saamaan mitään!

Vierailija
190/362 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on EU-maiden keskitasoa palkansaajien verotuksessa. Ja verovähennyksiä saa esim. asuntolainan koroista. Monessa maassa ei näin ole.

Vierailija
191/362 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verotus on hyvin yksilöllistä, koska jokaisella on vähän eri vähennykset. Mulla on tälle vuodelle verokortti 33000€/9,5% eli tuohon asti saan tienata 9,5% veroilla. Käytännössä siis 2750€ palkasta jää verojen, eläkemaksujen ja muiden jälkeen käteen 2260€. 

Tuon 33000€ ylimenevästä meneekin sitten veroa 38% (eläke- ja muiden maksujen kanssa 46,25%) joten siinä kohtaa mietin kyllä tarkkaan, viitsinkö tehdä ylitöitä.

Tarkennan vielä ennen kuin joku kysyy: Asun Helsingissä, en kuulu kirkkoon. Säästän PS-tilille 5000€/vuosi ja saan siitä 1500€ verotuksessa takaisin. Saan osinkoja, joista menee ennakonpidätykset väkisin, joten tuo mun PS-talletuksista tuleva veronalennus näkyy sitten palkan verotuksessa pienempänä prosenttina. Asuntolainaa on, mutta näillä koroilla yhtä tyhjän kanssa se vähennys.

Vierailija
192/362 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tienasin 2000 sain 1700

Tienasin 2450 sain 1850

Tienasin 2600 sain 1900

Tein ihan sikana duunia, sitouduin, yritin ja pikku hiljaa nousin asemaan jossa palkkani on 6200 eur/kk. Nettona se tekee 3800.

Lisäksi saan lapsilisiä 300 ja elareita 300, eli yht 4400. Voi kuulostaa paljolta, mutta täydet päivähoitomaksut 600 eur/kk, auto pakollinen jotta töihin pääsee, se noin 300 eur/kk kaikkineen, töihin vaatteet jne. Työtön kaverini saa tukia nettona yht 2500 eur.

Eli verrattuna työttömään ja kouluttamattomaan kaveriini mulle jää 600 eur enemmän käyttöön rahaa kuin hänellä. Kannattiko oikeesti kouluttautua, raataa niska limassa edetäkseni uralla, ja nyt repiä tosi vaativassa duunissa (ja tietty hoitaa lapset, koti, harrastuskuskaukset jne siinä sivussa)sen 600 euron takia? Lisäksi ystäväni sai paikalliselta järjestöltä apua harrastusmaksuihin, jotka itse tietysti pulitan täysimääräisenä.

Ja jos mennään vielä syvemmälle, niin mun tarvii hankkia duuniin asialliset vaatteet, villakangastakit ja kenkiä jne ihan eri tavalla kuin kotiäidillä. Tuloero siis kapenee entisestään.

Vieläkö joku väittää että Suomessa on köyhien ja rikkaiden syvä kuilu ja eriarvoistumista?

Hämmästyttävä ajattelutapa. Tienaat 6200€ ja olet kateellinen tukien varassa elävälle ystävälle? Luulisi että noille palkoille päästäkseen pitäisi olla jotain älyä mutta ehkä ei. Oletko koskaan miettinyt mikä on tilanteenne 5 tai vaikka 10 vuoden kuluttua? Ystäväsi tuet on osittain kiinni lapsissa, kun he kasvavat ja muuttavat pois, tukien määrä laskee (oletetaan että hän on edelleen tukien varassa eikä työelämässä). Sinulla sen sijaan on edelleen palkkasi ja sen myötä hulppea elintaso. Järkevällä rahan käytöllä saat kerättyä itsellesi mittavan omaisuuden samalla kun ystäväsi elintaso laskee vuosi vuodelta.

Eikä se työvuosiin lopu, sinulla on mukava elintaso eläkkeelläkin, toisin kuin niillä jotka elävät elämänsä tukien varassa.

Hyvä kun muistutit, edellisen kirjoittajan pitää yrittää säästää kaiken lisäksi vielä eläkkeeseenkin. Mitään kansaneläkettä kummempaa eläkettähän hän ei massiivisista eläkemaksuistaan huolimatta koskaan tule saamaan, Suomessa on liikaa näitä koskaan mitään tienaamattomia suita elätettävänä. Eläkelupauksia on yli 600 miljardin euron arvosta, mutta eläkerahastoissa on 200 miljardia, eikä sinne enää rahastoida rahaa. Laske siitä kuka jää ilman.

Eri

Vierailija
193/362 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te ketkä valitatte palkoista ja veroista, muuttakaa toiseen maahan, kukaan ei jää teitä kaipaamaan. Varmasti 500000 työttömän joukosta löytyy joku joka viitsii työpaikkanne ottaa eikä valita tuloista.

Jos vaikka satutte sairastumaan vakavasti ja tarvitsette erikoissairaanhoitoa niin muistakaa siellä sairaalan pedillä kuinka oli niin hirveätä maksaa veroja

Yksi kysymys - kuinka monta korkeasti koulutettua henkilöä per vuosi voi mielestäsi muuttaa maasta ilman mitään negatiivista vaikutusta? Kysyn tosissani - anna jokin luku ja perustele miksi valitsit sen.

Valitettavasti en osaa antaa mitään tarkkaa lukua ja tuskin sinäkään mutta niin kauan kun korkeasti koulutettuja on työttömänä reippaasti niin ei täällä ihan heti hätä tule. Tuskin tulee koskaan sillä kun korkeasti koulutettujen työntekijöiden saatavuus laskee niin palkat nousee, jaksaa sit maksella niitä ikäviä verojakin.

Eli sun mielestä työssäolevien ja työttömien osaamistasossa ei ole keskimäärin mitään eroa, vaan jokainen työssäkäyvä voidaan korvata suoraan kortistosta otetulla työttömälla? Muista nyt kuitenkin että ulkomaille töihin pääsee helpoiten ne parhaat, kun taas työttömäksi jäävät helpoiten ne vähemmän hyvät. Eli KESKIMÄÄRIN joka kerta kun yksi lähtee ulkomaille ja korvataan työttömälla, laskee työn laatu hieman. On aika outoa ettet näe tässä mitään ongelmaa.

Vierailija
194/362 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on EU-maiden keskitasoa palkansaajien verotuksessa. Ja verovähennyksiä saa esim. asuntolainan koroista. Monessa maassa ei näin ole.

Ostovoimassa häntäpäässä!

Vierailija
195/362 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on bruttopalkka 3550e/kk, tilille tulee n. 2300e. Kyllähän sitä aika paljon välistä otetaan. Tottakai osa ihan hyvään tarkoitukseen ja näin. Eniten ehkä itseäni mietityttää palkastani pidätettävät tyel-maksut. Monta sataa euroa joka kuukausi eläkemaksuja, itse tuskin tulen mitään eläkkeitä koskaan saamaan (olen 30v). Senkin rahan voisin laittaa itse säästöön eläkepäiviä varten.

Vierailija
196/362 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos palkka on se mistä ei pitäisi verottaa mitä muita vaihtoehtoja on?

Helppo. Vastaus on kulutus.

verotetaan jo, Suomen alv on korkea.

Vierailija
197/362 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on bruttopalkka 3550e/kk, tilille tulee n. 2300e. Kyllähän sitä aika paljon välistä otetaan. Tottakai osa ihan hyvään tarkoitukseen ja näin. Eniten ehkä itseäni mietityttää palkastani pidätettävät tyel-maksut. Monta sataa euroa joka kuukausi eläkemaksuja, itse tuskin tulen mitään eläkkeitä koskaan saamaan (olen 30v). Senkin rahan voisin laittaa itse säästöön eläkepäiviä varten.

sama fiilis.

Vierailija
198/362 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tienasin 2000 sain 1700

Tienasin 2450 sain 1850

Tienasin 2600 sain 1900

Kateutta ei ole kyseenalaistaa epäkohtia. Tukijärjestelmämme on todella hyvä, en ottaisi euroakaan ystävältäni pois. Raju progressio verotuksessa on se mitä kyseenalaistan. Eli onko ihan oikeasti ok, että työttömän ja 6200 eur tienaavan käteen jäävän osuuden erotus on 600 euroa? Siihen 6200 saa ihan tosissaan työelämässä jo raataa, ei sellaisilla työpaikoissa käydä asenteella "mä olen vain töissä täällä".

Mielestäni työssäkäynnin tulisi aina kannattaa, eli tuo 600 euron erotus olisi hyvä jos se olisi työttömän ja kenen tahansa vakitöissä käyvän välillä.

Tottakai tiedän että tilanne on väliaikainen kun on lapsia, enkä osaani toki mihinkään vaihtaisi. Mutta monta monta vuotta mennään tuon epäkohdan kanssa, ja mistä sen tietää onko minulla edes ko työtä enää vaikka 5:n vuoden päästä? Viimeinen siis kommenttina siihen että ennätän vielä lasten kasvaessa kerryttää itselleni hyvän omaisuuden.

Vierailija
199/362 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi mielenkiintoista nähdä käyrä jossa havainnollistettaisiin suomalaisten nettotuloja.

Vierailija
200/362 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette osaa vero-optimointia. Ei se minun vikani ole t. 3500 brutto, 2800 netto.

Miten sinä sen optimoit?

Palkkani on 4400€ ja käteen jää 2895€. Vähennyksinä on vähän asuntolainaa, mutta siitähän ei paljon saa vähennystä ja työmatkakulut.

Kotitalous"vähennystä" saisi, mutta kalliimmaksi se palveluiden ostaminen tulee kuin verot.