Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopistojen todistusvalintojen "ihanuus": Englannin opintoihin saa ylppäreiden pitkästä matematiikasta enemmän pisteitä kuin itse englannista

Vierailija
29.05.2019 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006124164.html

Kyllä Sanni GL sai sitten tässä asiassa pakan täysin sekaisin.

Nyt kannatan entistäkin enemmän pääsykokeiden säilyttämistä. Sillä pääsykokeet näyttävät jatkossa olevan ainoa keino mitata todellista osaamista alalle.

Se ei ole mitään alan opintojen osaamisen mittaamista, jos sinne valitaan opiskelijoita sellaisten oppiaineiden osaamisen perusteella, jotka ovat itse alalla täysin sivuosassa, pikkuosassa tai joita ei käytetä alan opinnoissa lainkaan.

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englantia oppii jokainen, mutta matikka vaatii älyä.

Vierailija
2/66 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Improbatur kirjoitti:

Englantia oppii jokainen, mutta matikka vaatii älyä.

No ei opi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ois mahtava vitsi, ellei olisi totta :D

Vähän sama kuin inssiksi hakeva saisi ekstrapisteitä siitä että opiskeli ranskaa ja psykologiaa.

Vierailija
4/66 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lukion englannin arvosana kertoo? Sitä että osaa opetella ulkoa sanoja. Yliopistoon ei voida ottaa kaikkia vaan pitää ottaa fiksuimmat, jota kuvaa parhaiten matematiikan osaaminen.

Vierailija
5/66 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aikoinani hain opiskelemaan pohjoismaisia kieliä, ruotsin arvosanaa ei edes kysytty tai huomioitu.

Mutta joo, nykylinjaus tuon matikan kanssa on naurettava.

Vierailija
6/66 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetusministeriössä suunnitellaan jatkuvasti uudistuksia, joita tehdään vain uudistuksen tähden. Valitettavasti. Toivotaan että järjen valo vielä valaisee siinäkin laitoksessa työskenteleviä.

Vierailija
7/66 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

>osaa kuutta kieltä

<älä kuitenkaan osaa universumin ainoaa virallista ja kaikkialla toimivaa kieltä

naurista :D

Vierailija
8/66 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän noilla melkein kaikilla ole englannista (ja mahdollisista muista kielistä) L niin jostain se ero pitää löytää.

Vierailija
9/66 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudistushan on tehty palvelemaan vain ja ainoastaan elinkeinoelämän etuja.

Vierailija
10/66 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi kun menee opiskelemaan suoraan todistuksella, voi päätyä opiskelemaan väärää alaa. Kun lukee pääsykoekirjoja, voi huomata että ala ei olekaan oikea, ja jos opiskellessa huomaa sen alan olevan väärä, pitää sitä voida vaihtaa ilman ylimääräisiä esteitä. Eiköhän kroonisesti tyhjäkatseisen Sannin aivopierut jossain vaiheessa korjata.

Vierailija
11/66 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lukion englannin arvosana kertoo? Sitä että osaa opetella ulkoa sanoja. Yliopistoon ei voida ottaa kaikkia vaan pitää ottaa fiksuimmat, jota kuvaa parhaiten matematiikan osaaminen.

Juu, älykkyyttähän on vain matemaattinen älykkyys. Not.

Vierailija
12/66 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni matematiikan painottaminen on ihan ok. Jos näin saataisiin karsittua pois ne pahimmat pelkästään tunteillaan ajattelevat humanistit, jotka eivät muuten kuuluisi yliopistoon. Yliopistoon kuuluu looginen ajattelu ja matematiikka on loistava mittari sen suhteen.

Vierailija
13/66 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun minäkin kuutta kieltä, ja silti olen kirjoittanut E:n pitkästä matematiikasta. Ei niillekään edes yhteenlaskettuna anneta paljoa merkitystä, niin miksi vain kuudelle kielelle pitäisi antaa?

Vierailija
14/66 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän noilla melkein kaikilla ole englannista (ja mahdollisista muista kielistä) L niin jostain se ero pitää löytää.

No mitenpä olisi ihan alan pääsykoe, jossa käsitellään itse ihan alan asioita, mutta tehdään pääsykokeesta sen verran vaikea, että se erottelee osaajat ja todelliset osaajat toisistaan? Että erottelee jopa L:n saajat toisistaan? Eikä niin, että erottelua tehdään jollakin itse alan opintoihin kuulumattomien osaamisten perusteella.

Vierailija
15/66 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielissä oli ennen pääsykoe, joka mittasi kielellistä lahjakkuutta ja kielitajua. Parempi tapa ruotia opiskelijat kuin matikan yo-arvosana.

Vierailija
16/66 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä matematiikan taitajat nyt tuntevat ylemmyyttä niitä kohtaan joilla matematiikka ei suju. Omaavat varman saman epäempaattista ajattelua aiheuttavan geenin kuin tämän matematiikan arvosanan tärkeyttä korostavan uudistuksen luojatkin. Matematiikka kyllä sujuu, mutta empaattinen älykkyys jättää aika paljon toivomisen varaa.

Vierailija
17/66 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota kantaa tuohon pitkän matematiikan arvosanan merkitykseen opiskelijavalinnoissa, mutta aika hirveitä kommentteja tuolla ja tietysti täälläkin, eli kielet eivät ole mitään ja kuka tahansa voi oppia mitä kieltä vaan, mutta matematiikka se vasta on jotain se. 

Lisäksi tuo, että humanistit olisivat yliopistokelvottomia ja tunteilla ajattelevia haahuilijoita on kyllä tosi stereotypinen ja kamala kommetti.

Miksi pitää painaa kieliä alas ja korostaa matematiikkaa? Ihmisillä on erilaisia lahjakkuuksia, joten miksi pitää solvata kieliä osaavia, joilta ei ehkä matematiikka suju niin hyvin?

Vierailija
18/66 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni matematiikan painottaminen on ihan ok. Jos näin saataisiin karsittua pois ne pahimmat pelkästään tunteillaan ajattelevat humanistit, jotka eivät muuten kuuluisi yliopistoon. Yliopistoon kuuluu looginen ajattelu ja matematiikka on loistava mittari sen suhteen.

Jaa, minulla on älykkyystestien mukaan normaali looginen älykkyys ja keskimääräistä huonompi matemaattinen älykkyys. Eivät ole siis suoraan verrannollisia keskenään.

Vierailija
19/66 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitenpä olisi ihan alan pääsykoe, jossa käsitellään itse ihan alan asioita, mutta tehdään pääsykokeesta sen verran vaikea, että se erottelee osaajat ja todelliset osaajat toisistaan? Että erottelee jopa L:n saajat toisistaan? Eikä niin, että erottelua tehdään jollakin itse alan opintoihin kuulumattomien osaamisten perusteella.

Näin onneksi oli silloin kun itse pääsin opiskelemaan englantia. En edes kirjoittanut matematiikkaa, mutta hyvin olen pärjännyt työelämässä jo yli kaksikymmentä vuotta.

Vierailija
20/66 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, minulla on älykkyystestien mukaan normaali looginen älykkyys ja keskimääräistä huonompi matemaattinen älykkyys. Eivät ole siis suoraan verrannollisia keskenään.

Kyllä ovat, sitä ei sinun anekdoottisi muuta. Matematiikka vaatii opiskelua, mikä tuottaa nuo erot.