Yliopistojen todistusvalintojen "ihanuus": Englannin opintoihin saa ylppäreiden pitkästä matematiikasta enemmän pisteitä kuin itse englannista
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006124164.html
Kyllä Sanni GL sai sitten tässä asiassa pakan täysin sekaisin.
Nyt kannatan entistäkin enemmän pääsykokeiden säilyttämistä. Sillä pääsykokeet näyttävät jatkossa olevan ainoa keino mitata todellista osaamista alalle.
Se ei ole mitään alan opintojen osaamisen mittaamista, jos sinne valitaan opiskelijoita sellaisten oppiaineiden osaamisen perusteella, jotka ovat itse alalla täysin sivuosassa, pikkuosassa tai joita ei käytetä alan opinnoissa lainkaan.
Kommentit (66)
Improbatur kirjoitti:
Englantia oppii jokainen, mutta matikka vaatii älyä.
No ei opi.
Tämä ois mahtava vitsi, ellei olisi totta :D
Vähän sama kuin inssiksi hakeva saisi ekstrapisteitä siitä että opiskeli ranskaa ja psykologiaa.
Mitä lukion englannin arvosana kertoo? Sitä että osaa opetella ulkoa sanoja. Yliopistoon ei voida ottaa kaikkia vaan pitää ottaa fiksuimmat, jota kuvaa parhaiten matematiikan osaaminen.
Kun aikoinani hain opiskelemaan pohjoismaisia kieliä, ruotsin arvosanaa ei edes kysytty tai huomioitu.
Mutta joo, nykylinjaus tuon matikan kanssa on naurettava.
Opetusministeriössä suunnitellaan jatkuvasti uudistuksia, joita tehdään vain uudistuksen tähden. Valitettavasti. Toivotaan että järjen valo vielä valaisee siinäkin laitoksessa työskenteleviä.
>osaa kuutta kieltä
<älä kuitenkaan osaa universumin ainoaa virallista ja kaikkialla toimivaa kieltä
naurista :D
Eiköhän noilla melkein kaikilla ole englannista (ja mahdollisista muista kielistä) L niin jostain se ero pitää löytää.
Uudistushan on tehty palvelemaan vain ja ainoastaan elinkeinoelämän etuja.
Lisäksi kun menee opiskelemaan suoraan todistuksella, voi päätyä opiskelemaan väärää alaa. Kun lukee pääsykoekirjoja, voi huomata että ala ei olekaan oikea, ja jos opiskellessa huomaa sen alan olevan väärä, pitää sitä voida vaihtaa ilman ylimääräisiä esteitä. Eiköhän kroonisesti tyhjäkatseisen Sannin aivopierut jossain vaiheessa korjata.
Vierailija kirjoitti:
Mitä lukion englannin arvosana kertoo? Sitä että osaa opetella ulkoa sanoja. Yliopistoon ei voida ottaa kaikkia vaan pitää ottaa fiksuimmat, jota kuvaa parhaiten matematiikan osaaminen.
Juu, älykkyyttähän on vain matemaattinen älykkyys. Not.
Mielestäni matematiikan painottaminen on ihan ok. Jos näin saataisiin karsittua pois ne pahimmat pelkästään tunteillaan ajattelevat humanistit, jotka eivät muuten kuuluisi yliopistoon. Yliopistoon kuuluu looginen ajattelu ja matematiikka on loistava mittari sen suhteen.
Puhun minäkin kuutta kieltä, ja silti olen kirjoittanut E:n pitkästä matematiikasta. Ei niillekään edes yhteenlaskettuna anneta paljoa merkitystä, niin miksi vain kuudelle kielelle pitäisi antaa?
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän noilla melkein kaikilla ole englannista (ja mahdollisista muista kielistä) L niin jostain se ero pitää löytää.
No mitenpä olisi ihan alan pääsykoe, jossa käsitellään itse ihan alan asioita, mutta tehdään pääsykokeesta sen verran vaikea, että se erottelee osaajat ja todelliset osaajat toisistaan? Että erottelee jopa L:n saajat toisistaan? Eikä niin, että erottelua tehdään jollakin itse alan opintoihin kuulumattomien osaamisten perusteella.
Kielissä oli ennen pääsykoe, joka mittasi kielellistä lahjakkuutta ja kielitajua. Parempi tapa ruotia opiskelijat kuin matikan yo-arvosana.
Kylläpä matematiikan taitajat nyt tuntevat ylemmyyttä niitä kohtaan joilla matematiikka ei suju. Omaavat varman saman epäempaattista ajattelua aiheuttavan geenin kuin tämän matematiikan arvosanan tärkeyttä korostavan uudistuksen luojatkin. Matematiikka kyllä sujuu, mutta empaattinen älykkyys jättää aika paljon toivomisen varaa.
En ota kantaa tuohon pitkän matematiikan arvosanan merkitykseen opiskelijavalinnoissa, mutta aika hirveitä kommentteja tuolla ja tietysti täälläkin, eli kielet eivät ole mitään ja kuka tahansa voi oppia mitä kieltä vaan, mutta matematiikka se vasta on jotain se.
Lisäksi tuo, että humanistit olisivat yliopistokelvottomia ja tunteilla ajattelevia haahuilijoita on kyllä tosi stereotypinen ja kamala kommetti.
Miksi pitää painaa kieliä alas ja korostaa matematiikkaa? Ihmisillä on erilaisia lahjakkuuksia, joten miksi pitää solvata kieliä osaavia, joilta ei ehkä matematiikka suju niin hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni matematiikan painottaminen on ihan ok. Jos näin saataisiin karsittua pois ne pahimmat pelkästään tunteillaan ajattelevat humanistit, jotka eivät muuten kuuluisi yliopistoon. Yliopistoon kuuluu looginen ajattelu ja matematiikka on loistava mittari sen suhteen.
Jaa, minulla on älykkyystestien mukaan normaali looginen älykkyys ja keskimääräistä huonompi matemaattinen älykkyys. Eivät ole siis suoraan verrannollisia keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän noilla melkein kaikilla ole englannista (ja mahdollisista muista kielistä) L niin jostain se ero pitää löytää.
No mitenpä olisi ihan alan pääsykoe, jossa käsitellään itse ihan alan asioita, mutta tehdään pääsykokeesta sen verran vaikea, että se erottelee osaajat ja todelliset osaajat toisistaan? Että erottelee jopa L:n saajat toisistaan? Eikä niin, että erottelua tehdään jollakin itse alan opintoihin kuulumattomien osaamisten perusteella.
Näin onneksi oli silloin kun itse pääsin opiskelemaan englantia. En edes kirjoittanut matematiikkaa, mutta hyvin olen pärjännyt työelämässä jo yli kaksikymmentä vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni matematiikan painottaminen on ihan ok. Jos näin saataisiin karsittua pois ne pahimmat pelkästään tunteillaan ajattelevat humanistit, jotka eivät muuten kuuluisi yliopistoon. Yliopistoon kuuluu looginen ajattelu ja matematiikka on loistava mittari sen suhteen.
Jaa, minulla on älykkyystestien mukaan normaali looginen älykkyys ja keskimääräistä huonompi matemaattinen älykkyys. Eivät ole siis suoraan verrannollisia keskenään.
Kyllä ovat, sitä ei sinun anekdoottisi muuta. Matematiikka vaatii opiskelua, mikä tuottaa nuo erot.
Englantia oppii jokainen, mutta matikka vaatii älyä.