Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esimies ei anna lomaa heinäkuussa.

Vierailija
29.05.2019 |

Meillä on vuosia käytössä ollut täysin perusteltu systeemi eli lapsiperheet ovat ensisijaisesti lomalla koska lasten hoito on hankala järjestää (=heinäkuu). Nyt oletin tietenkin että olen lomalla silloin kuten aikaisemminkin, en kysellyt sen tarkemmin. Tänään pomo paukutti että meidän lapsettomat ovat tällä kertaa heinäkuun lomalla (Ei perusteita) ja lapsiperheet elokuun. Siis voiko tämä olla edes totta? Onko laillista määrätä lomaa noin vaan. Eikö yleinen käytäntö ole peruste olettaa että neuvottelut pitää käydä ensin? Tässä menee sitten kaikki sovitut jutut ja miten hoidot ja muut? Kiukuttaa kyllä kun pomo muka perusteli tasapuolisuudessa vaikka oikeasti on vaan työpaikkakiusaamista!!!

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vika elokuussa?

Vierailija
2/43 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai niitä voi kollegoiden kesken kuitenkin vaihtaa vapaaehtoisuuden pohjalta. Jos joku toinen vaikka ihan haluaisi pitää loman elokuussa?

Ymmärrän että esimies voi kuitenkin määrätä tarvittaessa millä politiikalla mennään, jos on kerta aina aiemmin perheelliset saaneet pitää heinäkuussa loman. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoossa on paras aika lomailla 0/5 koko kesästä

Vierailija
4/43 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan laillista. Vuosilomista ei synny olettamaa. Riittää, että loman ajankohta on tiedossa 1 kk ennen loman alkamista. Ei tuossa neuvotteluja tarvita.

Ainoa outo juttu on se, että ainakin meidän lapsen kesähoito piti ilmoittaa jo huhtikuun lopussa ja silloin varmisteltiin lapsiperheiden lomia. Outoa, että teillä ei ollut samantapaista tarvetta päivähoidosta päin.

Vierailija
5/43 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies voi todellakin määrätä loman ajankohdan ja siirtää jo valmiiksi sovittua lomaa. Aikaraja 2 viikkoa ennen loman alkua. Tällöin hän ottaa riskin että korvaa maksetut matkat jne. Syyn pitää olla työnteon järjestelyyn liittyvä eikä mikään koska lapsettomat halusi.

Vierailija
6/43 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämähän on provo. 

Vierailija
7/43 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä ei ole lomatoivelistaa?

Kesälomakausi on touko-syyskuu, luulisi että muitakin vaihtoehtoja löytyy kuin heinä ja elo. Vai kaksiko työntekijää teillä on?

Vierailija
8/43 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan toi törkeää jos lapsettomia syrjitään niin ettei heille heinäkuuta lomaksi ikinä anneta:DD ei lapselliset ihmiset kuule mene etusijalle.

Vierailija
9/43 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota loparit tai hae saikkua. Ei töihin kannata elämäänsä uhrata.

Vierailija
10/43 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa tarpeeksi pitkään jatkunutta aina heinäkuussa olevaa lomaa lapsellisille voi pitää vakiintuneena etuna. Tämä siis jos lomat ovat heinäkuussa olleet vuosikausia aina lapsellisilla ilman erillistä ilmoitusta että "juuri tänä vuonna tehdään näin". Naurettavaa tiedän aivan hyvin mutta näitä vakiintunut etu asioita tulee aina välillä liitoille ratkottavaksi ja niissä tosiaan katsotaan että tarpeeksi pitkään jatkunut "etu" - jos se on jatkunut aina automaattisesti ilman että sanotaan kyseessä olevan vain sen vuoden päätös - voidaan katsoa jo yhdessä sovituksi josta ei voi TA yksin poiketa vaikka periaatteessa TA saisikin päättää loman ajankohdasta. TA on omalla aikaisemmalla toiminnallaan näissä tapauksissa aiheuttanut sen että omasta päätösvallasta onkin siirrytty yhteiseen sanattomaan sopimukseen jos toimintamalli on kestänyt pitkän aikaa. 

Tuossa ap:n tapauksessa en kyllä riitelisi asiasta vaan sopisin jonkun kollegan kanssa loman vaihdosta jos niikseen on. Varmasti joku heinäkuun lomalainen haluaa pitää lomansa mielummin kuitenkin elokuussa.

Vierailija
11/43 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
12/43 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aa, tämän vuoden kesälomaprovo, mahtavaa! Tätä on odotettu!

Vierailija
13/43 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika myöhään jäi tuo ilmoittaminen pomollasi.. laki ei toki määrittele mitään ajankohtaa, mihin mennessä tuo pitää tehdä, mutta 1kk on kyllä lyhyt aika. Mutta tästä opiksi ap, älä oleta ikinä mitään ja työnantaja määrittelee loman ajankohdan, kaikilla työpaikoilla.

Vierailija
14/43 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranjestas. Olet saanut tähän asti pitää lomasi aina automaattisesti parhaimpaan aikaan, ja nyt vingut kun se ei käykään? :D Kai tiedät ettei sen olisi pitänyt käydä alun alkaenkaan, joten olisit tyytyväinen että tähän mennessä olet saanut syödä kermakakkua muiden katsellessa.

Tosin en kyllä oikein usko aloitukseen. Itse lähtisin välittömästi työpaikasta jossa lapsellisilla olisi joku etuoikeus parhaimpiin loma-aikoihin. Enkä olisi ainut. Ei voi olla laillistakaan.

Vierailija
15/43 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota saikkua. Itse olen onneksi sellaisessa työpaikassa että olemme pystyneet sopimaan lomistamme ilman riitelyä. Meillä on hiljaista juhannuksesta elokuun puoliväliin. Loman voi aloittaa myös keskellä kuuta. Olen itse toivonut lomaa n heinäkuun puolesta välistä kuukaudeksi ja useimmiten olen sen saanut. Joskus se on siirtynyt viikolla johonkin suuntaan. Meillä on myös henkilöitä jotka talvisin kaukomatkailevat ja pitävät lyhyen kesäloman ja säästävät loput talveksi. Jotkut haluavat juhannukselta loman. Meillä on sekä lapsettomia ja niitä joiden lapset ovat aikuisia sekä pienten lasten vanhempia. Näin isossa valtion virastossa. Juhlapyhistäkään ei tule riitaa koska teemme vain virka-aikaa arkisin. Itse olen lapseton, jo keski-ikäinen.

Vierailija
16/43 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota saikkua. Itse olen onneksi sellaisessa työpaikassa että olemme pystyneet sopimaan lomistamme ilman riitelyä. Meillä on hiljaista juhannuksesta elokuun puoliväliin. Loman voi aloittaa myös keskellä kuuta. Olen itse toivonut lomaa n heinäkuun puolesta välistä kuukaudeksi ja useimmiten olen sen saanut. Joskus se on siirtynyt viikolla johonkin suuntaan. Meillä on myös henkilöitä jotka talvisin kaukomatkailevat ja pitävät lyhyen kesäloman ja säästävät loput talveksi. Jotkut haluavat juhannukselta loman. Meillä on sekä lapsettomia ja niitä joiden lapset ovat aikuisia sekä pienten lasten vanhempia. Näin isossa valtion virastossa. Juhlapyhistäkään ei tule riitaa koska teemme vain virka-aikaa arkisin. Itse olen lapseton, jo keski-ikäinen.

Ota saukkua?! Ei sitä oteta niin vain. Ensin lääkäri tutkii onko sairas. Eikä määrätä viikkokaupalla.

Vierailija
17/43 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä lapsettomana työntekijänä ymmärrän ja hyväksyn, että lapsiperheet tarvitsevat yhteistä loma-aikaa ennen koulujen alkua hyvillä säillä.

Itsellänikin olisi jäänyt monta ihanaa kesämuistoa saamatta, jos äiti olisi hikoillut tehtaassa ja isä muualla ja minä jossain kaupungin leikkipuistossa.

Itse ehdin kyllä elokuussakin singahtaa johonkin Kutemajärven pariutumisfestarille tai kaupunkilomalle Berliiniin.

Vierailija
18/43 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvetta kysellä täältä ei ole, kun voi kysyä omasta ammattiliitosta.

Vierailija
19/43 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan toi törkeää jos lapsettomia syrjitään niin ettei heille heinäkuuta lomaksi ikinä anneta:DD ei lapselliset ihmiset kuule mene etusijalle.

IKINÄ? Lue hei uudestaan, lapsiperheille oli AINA annettu heinäkuu vapaaksi.

Itse en haluaisi olla heinäkuun lomalla juuri siksi koska joka paikassa vilisee lomilla olevia lapsiperheitä.

Vierailija
20/43 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on provo, mutta kyllähän joissakin paikoissa saattaa olla niin hullu esimies, että jonkun lapset muka olisi syy valita loman ajankohta.

Onko joku törmännyt oikeasti tähän tänä vuonna?