Esimies ei anna lomaa heinäkuussa.
Meillä on vuosia käytössä ollut täysin perusteltu systeemi eli lapsiperheet ovat ensisijaisesti lomalla koska lasten hoito on hankala järjestää (=heinäkuu). Nyt oletin tietenkin että olen lomalla silloin kuten aikaisemminkin, en kysellyt sen tarkemmin. Tänään pomo paukutti että meidän lapsettomat ovat tällä kertaa heinäkuun lomalla (Ei perusteita) ja lapsiperheet elokuun. Siis voiko tämä olla edes totta? Onko laillista määrätä lomaa noin vaan. Eikö yleinen käytäntö ole peruste olettaa että neuvottelut pitää käydä ensin? Tässä menee sitten kaikki sovitut jutut ja miten hoidot ja muut? Kiukuttaa kyllä kun pomo muka perusteli tasapuolisuudessa vaikka oikeasti on vaan työpaikkakiusaamista!!!
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa tarpeeksi pitkään jatkunutta aina heinäkuussa olevaa lomaa lapsellisille voi pitää vakiintuneena etuna. Tämä siis jos lomat ovat heinäkuussa olleet vuosikausia aina lapsellisilla ilman erillistä ilmoitusta että "juuri tänä vuonna tehdään näin". Naurettavaa tiedän aivan hyvin mutta näitä vakiintunut etu asioita tulee aina välillä liitoille ratkottavaksi ja niissä tosiaan katsotaan että tarpeeksi pitkään jatkunut "etu" - jos se on jatkunut aina automaattisesti ilman että sanotaan kyseessä olevan vain sen vuoden päätös - voidaan katsoa jo yhdessä sovituksi josta ei voi TA yksin poiketa vaikka periaatteessa TA saisikin päättää loman ajankohdasta. TA on omalla aikaisemmalla toiminnallaan näissä tapauksissa aiheuttanut sen että omasta päätösvallasta onkin siirrytty yhteiseen sanattomaan sopimukseen jos toimintamalli on kestänyt pitkän aikaa.
Tuossa ap:n tapauksessa en kyllä riitelisi asiasta vaan sopisin jonkun kollegan kanssa loman vaihdosta jos niikseen on. Varmasti joku heinäkuun lomalainen haluaa pitää lomansa mielummin kuitenkin elokuussa.
Liitto ei tee päätöstä siitä, mikä on vakiintunut etu, asia pitää viedä käräjille. Silloin paljastuisi, että 2014 yksi lapsiperheellinen lomaili vasta elokuussa, joten vakiintunut etu ei koskenut häntä. Joudutaan selvittämään, onko kyseessä oikeasti vakiintunut käytäntö vai sittenkin tilanne, jossa suurin osa (vaikka 80%) lomailee heinäkuussa, loput elokuussa ja jos lapsiperheellisiä on paljon, on tilanne näyttänyt siltä kuin lapsiperheille olisi varattu heinäkuu.
Liitto voi suositella jotain, mutta hankala uskoa, että käräjille viitsitään lähteä tilanteessa, jossa loma on lainmukaisena aikana ja siitä ilmoitetaan lainmukaisella aikataululla.
Jaxuleit! Aina ei saa mitä haluu.
Miten te jaksatte aina mennä lankaan näihin ilmiselviin provoihin. Sepustetaan kilometrin vastauksia, vaikka aloitus on jo niin ilmiselvän provomaisesti kirjoitettu, että näkeehän sen jo heti, kun alkoi lukemaan
Tuo päiväkotien Heinäkuu sulku on kyllä ärsyttävää. Samaan aikaan lapsettomat valittaa, että miksi lapselliset saa aina heinäkuun. Moni päiväkoti on kiinni heinäkuun, ja lapsia ripotellaan mihin sattuun päiväkoteihin ja moni lapsi ei sitä kestä! Kyse on tässä _lapsen_ edusta, ei sen vanhemman. Ja on myös yhteiskunnan etu, että lapsia ajatellaan ensin.
Ennen lapsia mulle oli ihan sama millon se loma oli, kun ei tarvinut ajatella muita! Nykyään olen onneksi työssä, jossa on koko kesä vapaa. Ei tarvi stressata heinäkuusta lasten vuoksi.
Teidän aikaisempi käytäntö oli todella kyseenalainen ja kaukana tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta.
Ja lomien ajankohdan määrää työnantaja, se on täysin yksiselitteinen asia. Olettamisen sijasta kannattaa ottaa selvää ja sopia. Joustavasti puolin ja toisin. Heinäkuulle on olemassa varahoitopaikkoja ja toisaalta, heinäkuun voi vaikka puolittaa. Niin me teemme. Yksi loma kesäkuun puolivälistä heinäkuun puoliväliin ja toinen loma siitä elokuun puoliväliin. Kumpikin saa puolet heinäkuusta.
Vierailija kirjoitti:
No aika myöhään jäi tuo ilmoittaminen pomollasi.. laki ei toki määrittele mitään ajankohtaa, mihin mennessä tuo pitää tehdä, mutta 1kk on kyllä lyhyt aika. Mutta tästä opiksi ap, älä oleta ikinä mitään ja työnantaja määrittelee loman ajankohdan, kaikilla työpaikoilla.
Nimen omaan määrittää. Kuukauta aikaisemmin tai erityissyistä kaksi viikkoa ennen.
Entisessä työpaikassani rallateltiin että joulu on lasten juhla joten vain lapsettomat laitettiin silloin töihin. En tiedä, miten nyt kun kaikki lapsettomat ovat jostain syystä vaihtaneet paikkaa..
Mieheni työpaikassa, jossa ei naisia ole, kesälomista ei ole koskaan mitään ongelmaa. Aina saa pitää sen pätkän kun haluaa.
Naisilla tuntuu olevan ihan hirveän hankalaa. Kaikki. Onneksi itse olen töissä paikassa, jossa kaikki saa toivoa ja jos ei pomolle sovi niin keskustellaan. Tänä vuonna kukaan ei joutunut siirtämään lomiaan.
Elokuu on hyvä kuu pitää lomaa. On muuten kiireitä lasten koulunaloituksen kanssa. Heinäkuun jos saa pitää lomaa silloin, kun oma päiväkoti on kiinnin niin saa maksuttoman kuukauden, jos ei tarvitse varahoitojärjestelyjä. Muista kuukausista joutuu aina maksamaan tarvitsi hoitopaikkaa tai ei. Mistä muista syistä tahdotte lomaa heinäkuuksi?
taas täällä ulistaan
yrittäjänä toinen vuosi 6pv/viikko ei lomaa (paitsi joulu ja juhannuspyhät)
Tottakai tympii, mutta olen yli 50 vee
parempi näin kuin työttömänä
Vierailija kirjoitti:
Miten te jaksatte aina mennä lankaan näihin ilmiselviin provoihin. Sepustetaan kilometrin vastauksia, vaikka aloitus on jo niin ilmiselvän provomaisesti kirjoitettu, että näkeehän sen jo heti, kun alkoi lukemaan
Mutta kun tällaisia ap:n kaltaisia ihmisiä oikeasti on olemassa.
On muuten jännä jos lapset ei koskaan kasva siitä hoitoiästä ohi :D Millä ap lapsellisten heinäkuun lomat sitten perustellaan kun kouluista on lomaa koko kesä?
Vierailija kirjoitti:
Entisessä työpaikassani rallateltiin että joulu on lasten juhla joten vain lapsettomat laitettiin silloin töihin. En tiedä, miten nyt kun kaikki lapsettomat ovat jostain syystä vaihtaneet paikkaa..
minkä alan työpaikka oli kyseessä? noinhan siinä käy, ja ihan oikein niille lapsellisille että joutuvat nyt töihin.
Eikö kukaan teillä ole kesäkuussa lomalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota saikkua. Itse olen onneksi sellaisessa työpaikassa että olemme pystyneet sopimaan lomistamme ilman riitelyä. Meillä on hiljaista juhannuksesta elokuun puoliväliin. Loman voi aloittaa myös keskellä kuuta. Olen itse toivonut lomaa n heinäkuun puolesta välistä kuukaudeksi ja useimmiten olen sen saanut. Joskus se on siirtynyt viikolla johonkin suuntaan. Meillä on myös henkilöitä jotka talvisin kaukomatkailevat ja pitävät lyhyen kesäloman ja säästävät loput talveksi. Jotkut haluavat juhannukselta loman. Meillä on sekä lapsettomia ja niitä joiden lapset ovat aikuisia sekä pienten lasten vanhempia. Näin isossa valtion virastossa. Juhlapyhistäkään ei tule riitaa koska teemme vain virka-aikaa arkisin. Itse olen lapseton, jo keski-ikäinen.
Ota saukkua?! Ei sitä oteta niin vain. Ensin lääkäri tutkii onko sairas. Eikä määrätä viikkokaupalla.
Akuutin pari-kolme päivää saa helposti. Muutaman tunnin kuumeen saa kun tietää konstit. Pidempi saikku vaatii jo vähän näyttelijän lahjoja. Itkun tirautus ja itsarista puhuminen ovat aika varmoja keinoja. oikein hyvällä tsäkällä suositellaan eläkettä pään leviämisen takia.
Tutulla on loppuun palamisen paperit ja saa aina vähintään pari viikkoa kun käy valittamassa. Ukko on oikeasti enemmän saikulla kuin töissä. Sillä on oikea asenne.
Mun äidin pomo (valtiolla) lomaili aina itse heinäkuun, joten mun äiti sit ei voinu milloinkaan lomailla heinäkuussa, kun sijaisti pomoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota saikkua. Itse olen onneksi sellaisessa työpaikassa että olemme pystyneet sopimaan lomistamme ilman riitelyä. Meillä on hiljaista juhannuksesta elokuun puoliväliin. Loman voi aloittaa myös keskellä kuuta. Olen itse toivonut lomaa n heinäkuun puolesta välistä kuukaudeksi ja useimmiten olen sen saanut. Joskus se on siirtynyt viikolla johonkin suuntaan. Meillä on myös henkilöitä jotka talvisin kaukomatkailevat ja pitävät lyhyen kesäloman ja säästävät loput talveksi. Jotkut haluavat juhannukselta loman. Meillä on sekä lapsettomia ja niitä joiden lapset ovat aikuisia sekä pienten lasten vanhempia. Näin isossa valtion virastossa. Juhlapyhistäkään ei tule riitaa koska teemme vain virka-aikaa arkisin. Itse olen lapseton, jo keski-ikäinen.
Ota saukkua?! Ei sitä oteta niin vain. Ensin lääkäri tutkii onko sairas. Eikä määrätä viikkokaupalla.
Akuutin pari-kolme päivää saa helposti. Muutaman tunnin kuumeen saa kun tietää konstit. Pidempi saikku vaatii jo vähän näyttelijän lahjoja. Itkun tirautus ja itsarista puhuminen ovat aika varmoja keinoja. oikein hyvällä tsäkällä suositellaan eläkettä pään leviämisen takia.
Tutulla on loppuun palamisen paperit ja saa aina vähintään pari viikkoa kun käy valittamassa. Ukko on oikeasti enemmän saikulla kuin töissä. Sillä on oikea asenne.
Onko jonkun mielestä oikeasti hyvä idea saikuttaa ilman syytä kesällä? Siitä jää kiinni hyvin äkkiä jos lomareissuja laskee sen varaan että on "kipeä". Jossain kuumeessa on aivan turha lähteä ihmisten ilmoille.
Älkää vaan saikuttako, varsinkin jos aiotte jossakin vaiheessa vaihtaa työpaikkaa. Sairauslomien määristä ja laaduista ei saa kertoa, mutta tämän säännön voi hyvin kiertää. Olen joutunut laskemaan useammallekin esimiehelle heidän pyynnöstä POISSAOLOJEN lukumäärää poislukien vuosilomapäivät. Nuo poissaolot kattavat kaiken, niin palkalliset kuin palkattomatkin, saikut ja rokulit mukaanlukien.
T palkanlaskija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minkä alan työpaikka oli kyseessä? noinhan siinä käy, ja ihan oikein niille lapsellisille että joutuvat nyt töihin.
Hoitoala. Joulutyöt vielä tavallista raskaampia koska jouluohjelmat, joulusaunat ym eikä henkilökuntaa silti ollut tavallista enempää. Nykyisessä työpaikassani vapaat vuorotellaan ja hyvä niin.
Ihan kuule finlex:istä nuo löytyy, lomaoikeudet ja kuka niitä määrää ja miten. Ei ole sen vaikeampaa.