Siskon perhe ei osallistu meidän tyttären rippijuhliin, vaikka me osallistuimme hänen lapsensa yo-juhliin viime vuonna
Aivan käsittämätöntä käytöstä. Me menimme viime keväänä koko perhe juhlimaan siskon lapsen ylioppilaaksi pääsyä ja annoimme 100€ rahalahjan. Nyt meidän tyttö olisi pääsemässä ripille, mutta sisko on ilmoittanut perheensä olevan lomamatkalla juuri ensi viikonlopusta alkaen. Mun mielestä tuo on niin törkeää käytöstä, vaikka sisko kyllä hyvin tiesi, että nämä juhlat ovat tulossa. Ilmeisesti ei sitten kiinnosta vastavuoroisuus näissä juhlissa. Loma voisi alkaa vaikka päivän myöhemmin, niin pääsisivät osallistumaan juhliin. Mutta ei. Niin ottaa tuollainen itsekkyys päähän.
Kommentit (54)
Rippijuhlat on nykyisellään pelkkä rahastusjuhla. Kuinka moni nuori oikeasti uskoo jumalaan ja sen takia menee sinne leirille?
Vierailija kirjoitti:
Kävittekö te siskon lapsen rippijuhlissa?
Kyllä olimme.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän eri luokan asia
Miten niin? Lapselle merkittäviä tapahtumia molemmat, sekä rippijuhlat, että yo-juhlat.
Ap
Sinun lapsesta ei koskaan tule ylioppilasta ja nyt nostat nämä yhtä merkittäviksi tapahtumiksi?
No kysy joltain sukulaislapseltasi/tutulta lapselta, että eikö rippijuhlat ole tärkeitä. Lapselle ne ovat tärkeät.
Ap
Meidän suvussa suurin osa lapsisa ei kuullu kirkkoon, eikä heistä kukaan ole halunnut edes liittyä kirkkoon ihan siksi, että pääsisi ripiltä.
No jos siskon perhe on lähdössä ihan lomamatkalle, niin eiköhän se matka ole varattu jo aika kauan sitten. Ja sen ajankohtaan ovat varaushetkellä vaikuttaneet aika monet muut syyt kuin se, koska sinun lapsesi rippijuhlat saattaisivat olla (vaikka ilmeisesti mielestäsi olisi pitänyt jo alkuvuodesta ennakoida, ettei minään viikonloppuna kesä-elokuussa saa olla muuta menoa, koska sinun lapsesi rippijuhla voi olla silloin?). Se, että kävi niin, että rippijuhla osui sitten juuri matkan päälle, ei ollut siskoltasi tahallista, sillä matka on aivan varmati ollut varattuna jo paljon ennen kuin sinä rippijuhlapäivää ilmoitit. Siinä ei todellakaan ruveta enää sovittuja lentoja (tai muita lippuja), hotelleja tai muita majoituksia perumaan sen takia, että yhtenä päivänä matkan aikana pitäisi olla rippijuhlissa. Mutta älä huoli, kuten moni on jo sanonut, etköhän sinä lapsellesi sen kaipaamasi rahalahjan saa jälkikäteen tai postissa. Jos ei muuten tule, niin pyydä toki suoraan.
Mä ymmärrän aloittajaa. Meilläkin suvussa on muutama perhe, joiden kaikkiin perhejuhliin ollaan järjestetty ja suunniteltu aikaa, ollaan maksettu yöpymiset, lahjat, kukat ja laittaneet itsemme juhlakuntoon. Ja kun perheillä on ollut 3-4 lasta, voitte arvata, että on ollut rahan- ja vaivannäköä. Kyllä sitä sitten itse kukin odottaa, että vastavuoroisesti tultaisiin meidänkin juhliin. Meillä ei ole kuin yksi lapsi, ja polvillaan ollaan aneltu että tulkaa nyt rippi ja yo juhliin, millään ei olla osattu sanoa, tullaanko vai ei ja onko mirka-petterillä säbätreenit just silloin. Ja lopulta juhlissamme on ollut pari sukulaista, kun muut niin kamalan kiireisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän aloittajaa. Meilläkin suvussa on muutama perhe, joiden kaikkiin perhejuhliin ollaan järjestetty ja suunniteltu aikaa, ollaan maksettu yöpymiset, lahjat, kukat ja laittaneet itsemme juhlakuntoon. Ja kun perheillä on ollut 3-4 lasta, voitte arvata, että on ollut rahan- ja vaivannäköä. Kyllä sitä sitten itse kukin odottaa, että vastavuoroisesti tultaisiin meidänkin juhliin. Meillä ei ole kuin yksi lapsi, ja polvillaan ollaan aneltu että tulkaa nyt rippi ja yo juhliin, millään ei olla osattu sanoa, tullaanko vai ei ja onko mirka-petterillä säbätreenit just silloin. Ja lopulta juhlissamme on ollut pari sukulaista, kun muut niin kamalan kiireisiä.
Se on ollut ihan teidän henkilökohtainen valintanne osallistua kyseisiin juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on ihan perustuslakiin perustuva itsemääräämisoikeus tehdä valintoja mikä on itselleen tärkeää, eikä kenelläkään ole mitään erikoisoikeuksia paheksua muiden valintoja.
Hahah.. Olet kuin mieheni sisko, jonka mielestä meidän olisi pitänyt perua puoli vuotta aiemmin lukkoon lyöty ulkomaan matka tämän pojan rippijuhlien takia.
Hänellä oli myös perusteluna tuo, että olisihan meidän pitänyt tietää että ne juhlat ovat sinä kesänä. Eli olisi pitänyt jättää kaikki oman perheen suunnitelmat tekemättä kunnes he lyövät lukkoon omansa. Annoimme pojalle kyllä lahjan, mutta sisko piti mykkäkoulua vielä puoli vuotta koska emme kunnioittaneet hänen perhettään.
Kaipa sisko tiesi, että toisen lapsi oli menossa rippileirille, jos siskokset ovat läheisiä. Olisihan se ollut huomaavaista kysyä, milloinkas rippijuhlat on. Minä ainakin tiedän veljieni ja siskojeni lasten asiat sen verran hyvin, että olen kartalla, milloin on juhlaa pukkaamassa. Jännä ettei kommentoijista kukaan ottanut esille sitä mahdollisuutta, että sisko todella halusi olla pois perheensä kanssa rippijuhlista. Ehkä siinä on jotain vaiettua skismaa siskosten välillä, joka nyt sitten kostautuu rippilapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ollut ihan teidän henkilökohtainen valintanne osallistua kyseisiin juhliin.
Joo henkilökohtaisesti valittiin niin, että haluttiin olla kohteliaita ja ystävällisiä ja ottaa toiset ihmiset huomioon. Kaikilla se ei näytä onnistuvan.
Tää palsta on hyvä oppitunti siitä, että ennenvanhaan niin arvostettu vastavuoroisuus on heitetty roskikseen. Minäminäminä ihmiset jyllää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo henkilökohtaisesti valittiin niin, että haluttiin olla kohteliaita ja ystävällisiä ja ottaa toiset ihmiset huomioon. Kaikilla se ei näytä onnistuvan.
Et kuitenkaan osaa kunnioittaa muiden valintoja olla osallistumatta teidän juhliin heidän vedotetessa heille tärkeisiin asiohin?
Vierailija kirjoitti:
Kaipa sisko tiesi, että toisen lapsi oli menossa rippileirille, jos siskokset ovat läheisiä. Olisihan se ollut huomaavaista kysyä, milloinkas rippijuhlat on. Minä ainakin tiedän veljieni ja siskojeni lasten asiat sen verran hyvin, että olen kartalla, milloin on juhlaa pukkaamassa. Jännä ettei kommentoijista kukaan ottanut esille sitä mahdollisuutta, että sisko todella halusi olla pois perheensä kanssa rippijuhlista. Ehkä siinä on jotain vaiettua skismaa siskosten välillä, joka nyt sitten kostautuu rippilapselle.
No sitä konfirmaatiopäivää ei kyllä itse juhlakalukaan tiedä vielä vuoden alussa. Ja kun ottaa huomioon, että koululaisten vanhemmilla on muutenkin tarpeeksi haastellista löytää ja saada yhteistä loma-aikaa kesälle niin, että koko perhe pääsee reissuun, ja työpaikkojen lomat pitää lyödä lukkoon jo todella aikaisessa vaiheessa, siinä lomamatkaa varatessa ei vaan voi jäädä odottelemaan, koska sen siskon lapsen rippijuhlapäivä selviää. Muuten joko ei reissata ollenkaan koko kesänä, mennään kohteeseen, johon ei todellakaan haluta tai maksetaan kohtuuttomasti, kun ollaan viimetipassa liikkeellä. Että ehkä siinä ei ole mitään skismaa, vaan ainoastaan toinen sisko, joka pitää itseään ja perhettään niin maailman napana, ettei voi hyväksyä sitä, että joku on saattanut olla varaamatta kaikkia kesän viikonloppujaan sille mahdollisuudelle, että hän jälkikasvunsa rippijuhla voi olla silloin, vaan on kehdannut mennä hyvissä ajoin varaamaan perheelleen kesälomamatkan.
Vierailija kirjoitti:
Tää palsta on hyvä oppitunti siitä, että ennenvanhaan niin arvostettu vastavuoroisuus on heitetty roskikseen. Minäminäminä ihmiset jyllää.
Tässä tapauksessa kyllä ap vaikuttaa huomattavasti enemmän minäminäminä -ihmiseltä kuin siskonsa. Mutta ilmeisesti moni äiti sokaistuu sille, että heidän oma vaatimuksensa siitä, että heidän perheensä ja lapsensa pitää aina asettaa etusijalle (koko suvun ja lähipiirin toimesta) on paljon itsekeskeisempää kuin se, että edes joskus ne muut ihmiset uskaltavat elää omaa elämäänsä hyppimättä pikku perheen pillin mukaan, vaikka varmasti tietävät tästä julkeasta käytöksestään äitylin vihat niskoilleen saavansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kuitenkaan osaa kunnioittaa muiden valintoja olla osallistumatta teidän juhliin heidän vedotetessa heille tärkeisiin asiohin?
Jos toisen valinta on että mirka-petterin säbätreenit on tärkeemmät kuin lähisukulaisen perhejuhla, niin joo, on vähän vaikea kunnioittaa sitä ratkaisua. Ja ap:n tilanteesta en osaa sanoa, kuinka läheisiä siskot ovat, mutta jos minä suunnittelisin lomamatkaa tietäen että siskonpoika on käynyt juuri riparin ja juhlia olisi tiedossa, niin kyllä kysyisin ensin ennenkuin varaisin matkan. Mutta jos jatkuvasti ihmiset toimivat vain niin, että maailma pyörii oman navan ympärillä, niin kyllä siitä läheiset katoavat ympäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Maailma muuttuu ja ihmisen on muututtava sen mukana.
Olen apn kanssa samaa mieltä, törkeää käytöstä siskolta. Hän on varmasti tiennyt siskontytön tulevista rippijuhlista, joten hän olisi voinut kysyä milloin ne ovat ja järjestää matkansa muuna ajankohtana (mikäli se on mahdollista). Vastavuoroisuus on suhteessa kuin suhteessa tärkeätä, liian moni miettii nykyään vain mina-näkökulmasta. Itse olen päässyt pois juhlakierteestä sillä en enää osallistu sukulaisten lasten juhliin ellen itse sitä nimenomaisesti halua - kesällä en halua koska juhlat ovat monesti lauantaina ja kesälauantait ovat varattu mökkeilylle. Vastavuoroisuudesta ei tarvitse huolehtia sillä en itse järjestä juhlia, joten en ole 'velvoitettu' osallistumaan. Osallistun aina pienellä rahasummalla, jos esim siskoni perheineen on menossa juhlaan eli muistamista en jätä väliin. Lähimpien juhliin osallistun aina kun kutsutaan, mikäli se on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessa kyllä ap vaikuttaa huomattavasti enemmän minäminäminä -ihmiseltä kuin siskonsa. Mutta ilmeisesti moni äiti sokaistuu sille, että heidän oma vaatimuksensa siitä, että heidän perheensä ja lapsensa pitää aina asettaa etusijalle (koko suvun ja lähipiirin toimesta) on paljon itsekeskeisempää kuin se, että edes joskus ne muut ihmiset uskaltavat elää omaa elämäänsä hyppimättä pikku perheen pillin mukaan, vaikka varmasti tietävät tästä julkeasta käytöksestään äitylin vihat niskoilleen saavansa.
Aikamoisia olettamuksia oot tehnyt ap:sta ja sen suvusta, mielikuvitus laukkaa vai oletko se sisko?
Vierailija kirjoitti:
Mikä sitten on tässä tapauksessa itsekästä?
Meillä on tilanne esitettynä yhden osapuolen lasien läpi katsottuna ja tämä on varmasti vähän monimutkaisempi tapaus kuin että sisko silkkaa itsekyyttään valitsee lomansa juuri kyseiseen ajankohtaan. Itsekästä olla osallistumatta ja itsekästä pitää toinen osallistumista itsestään selvänä, kun itsekin osallistuttiin.
Kävittekö te siskon lapsen rippijuhlissa?