Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4219)
Tenox toimii, pari kertaa kuukaudessa otan.Ikivanha resepti joka uusitaan aina jostai syystä.
Ennenkuin sain ADHD-lääkityksen,kokeilin varmasti ihan jokaisen kaupan rohdoksen minkä pitäs auttaa rauhottumaan,tai vähentää stressia,nukahtamista yms yms.
Ja tasan yksikään ei auttanut yhtään.
Varmaan joillain toimii,minulla ei.
Ennen ryyppyä 2 pv ja jälkeen 2 pv ilman lääkkeitä.
Tuo kuulemma ihan ok. Toimii minulla ihan hyvin.
Mirtazapin oli itselleni liian tujua unilääkettä pienimmälläkin annoksella ja aamulla olin ihan tokkurassa. Olen kokenut sopivaksi melatoniinin ja hyvän unihygieanian eli kaikkia valoja aletaan himmentää jo pari tuntia ennen nukkumaan menoa, ilta-aika rauhoitetaan ja ruudut sammutetaan vähintään 30-60min ennen nukkumaan menoa. Itse nukahtamisellekin on varattu aikaa ja otan ennen petiin siirtymistä melatoniinin helpottamaan unen tulemista.
Vierailija kirjoitti:
Mirtazapin oli itselleni liian tujua unilääkettä pienimmälläkin annoksella ja aamulla olin ihan tokkurassa. Olen kokenut sopivaksi melatoniinin ja hyvän unihygieanian eli kaikkia valoja aletaan himmentää jo pari tuntia ennen nukkumaan menoa, ilta-aika rauhoitetaan ja ruudut sammutetaan vähintään 30-60min ennen nukkumaan menoa. Itse nukahtamisellekin on varattu aikaa ja otan ennen petiin siirtymistä melatoniinin helpottamaan unen tulemista.
Tähän vielä lisään, että herään yhä useimpina yönä hetkellisesti, mutta en ota siitä enää stressiä vaan voin luottaa siihen että ehdin kyllä saada tarpeeksi unta.
Mulle toimii unilääkkeenä Triptyl 10 mg. Otan sen kun menen nukkumaan. En tarvitse sitä nukahtamiseen vaan siihen etten yöllä herätessäni jää valvomaan kun mieleen alkaa singahtelemaan ajatuksia. Aiemmin jouduin valvomaan aamuyöstä tuntikausia ja piti keittää ja juoda kahvit jotta rauhoittuisin uneen. Triptyl oli käytössä jo ennenkuin aloitin Concertan (36 mg).
Viime keväänä oli selkä kipeä ja lääkäri tuplasi Triptyl-annoksen. Se ei sopinut ollenkaan vaan olin aamusta iltaan väsynyt vaikka otin Concertaa. Palasin takaisin 10 mg annokseen jonka jälkeen väsymys hellitti.
Olen vaan hyväksyny että en saa aina nukuttua hyvin, ei sen kummempaa, söin varmaan kaikki lääkkeet läpi ,ja joskus auttoi ,yleensä ei, tai tuli sivuvaikutuksia.
Nukun paremmin kun olen ottanut aamulla adhd-lääkkeen, metyylifenidaatti 54mg. Silloin jostain syystä saa sitten paremmin unen.
Kuinka isoja annoksia concertaa teillä?
36mg minulla vaan. Kuinka suuriksi asti nuo voidaan nostaa jos tarvii?
Millä tavalla psykoterapia voi auttaa aikuisena diagnoosin saanutta?
Ja millainen terapia?
Onko joku ollut tai muuta tietoa asiasta?
Jotain nepsy-hoitajan juttuja minulle suositeltiin,vaan sinnekkin pitkä jono,yli puoli vuotta.
Minulla lähtee ruokahalu kun otan ton lääkkeen, pitäs vissii pyyttää mirtatsapiinia sitte unilääkkeeksi.
Onko kukaan tietoinen meneekö nyt siis MTT kii kans? että venyykö tässä jonotus tutkimuksiin?
kohta 5kk oon ollu jonossa, oulussa.
Toimii normaalisti,ainaki vielä nyt. Ei voi tietää ensi viikosta edes..
Pistänpä pientä tilannepäivitystä kun tuossa kesällä tuli kommentoitua kuinka psykiatri diva-testin tulosten perusteella varmuudella sanoi että eipä ole adhd:tä.
Ilmeisesti kyseessä oli vaan semmonen pikku jeccu ja vaati vielä yhden osastokäynnin että homma saatiin etenemään ja saivat järjestettyä aikuisten adhd spesialistin naaman eteen. Resepti irtosi sitten melkein heti ja nyt 36mg metyylifenidaattia päällä olo huomattavasti hitaampi, joten ehkäpä se itse diagnosointi välillä on ihan paikallaan.
Vähän ristiriitaiset fiilikset, toisaalta kiva että mahdollisesti lopultakin löytyi jotain jeesiä, toisaalta vituttaa ihan saatanasti (tai ei ehkä lääkityksen vuoksi niin paljoa kuin yleensä) että tää vaati yli kahden vuoden tappelun ja useamman osastokäynnin. Tai yli kaksikymmentä vuottahan tässä on aina välillä yritetty apua hakea mutta tuloksena on ollut vain kourallinen luonnehäiriödiagnooseja ja hyödytöntä masennuslääkitystä. Vituttaa omasta ja muitten puolesta se miten absurdin paskaa julkisen puolen mt-palvelut ainakin paikoitellen voi olla näinkin perusjuttujen suhteen.
Monta kertaa olen tämän teatterin aikana sanonut että mitä jos vaan kokeiltais sitä Concertaa vaikka alkuun mutta reaktiot on ollut vain käsien levittelyä, että joo kyllähän sulla toi vaiva taitaa olla mutta otatko vaikka ketipinoria kun ilmeisesti asialle ei vain voi tehdä mitään.
Sinä edelline, eikä se psykiatri pistäny etes neuropsykologin testeihin? oisihan se siitäki tullu selväksi melko varmasti.
Löytyykö muuta diagnoosía?
Ja onneksi sait asian tähän asti ja jaksoit taistella.
hei siis korjauksena, eli muuttuiko aiemmat diagnoosit siis jotenkin kun tuli tuo adhd dg.
Minulla Mirtatsapiini hyvin pienellä annoksella, toimii, ja on myös tuo concerta.
Ei tuohon jää koukkuun,eikä liho edes.
Erijuttu masennukseen hoitoon käytössä olevissa annoksissa.
Mutta tiedän kyllä monia joille tuo ei auta yhtään mitään.