Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4219)
Olen nyt 2 viikkoa syönyt concertaa 18mg päivässä, kaksi välipäivää. En vielä ole huomannut juuri mitään.
Muutaman kerran huimas ja oli päähetken kipeenä.
Ens viikolla varmaan sitte annos nousee kun tapaan lekurin taas.
Vielä kuukausi jonotusta ,sitte ensimmäinen aika MTT:ssä , varmaan tulee kestään pitkälle ens vuoteen tutkimukset.
Jos on adhd-lääkitys,kestääkö edes yhtä olutta juoda? vai mikä vaikutus tulee?
Vierailija kirjoitti:
Onko tyypillistä, että adhd-ihmisellä olisi myös ocd?
Itse ollut puoli elämää hoidossa ocd:stä, tuloksetta. Lääkkeet, terapiat, altistukset jne kaikki kokeiltu, mutta elämä silti helvetinmoista kaaosta tälläkin hetkellä. Nyt sitten näitä tekstejä lukiessa tunnistanut paljon itsestäni ja herännyt epäilys, että jos ne mun jumituskohtaukset ja kaaos päässä ei olekaan vai mt-ongelmaa, vaan jotain muuta. Mutta olisiko muka mahdollista, että olisi käynyt vuosia erikoislääkäreillä, hoitajilla ja muutamalla terapautilla ja kukaan ei ole huomannut asiaa? Enemmän tunnistan itseni noista add-ihmisten kertomuksista.
Minulla on ocd ja olen jo vuosia miettinyt, että minulla täytyy olla jokin muukin syy aikaansaamattomuudelle, asioiden aloittamisen vaikeuksille ja keskittymiskyvyttömyydelle. Tunnistan itseni monista adhd - kuvauksista. Lääkärit eivät oikein halua sanoa juuta eikä jaata, ajatellaan kai, että kaikki on masennuksen ja ocd:n seurausta. Paitsi että en ole kroonisesti masentunut, vaan masennun aina siinä vaiheessa kun väsyn ainaiseen kaaokseen ja epämääräisyyteen, jonka syytä en tiedä.
Olen lueskellut ocd:n ja adhd:n yhdessä ilmaantuvuudesta. Joidenkin lähteiden mukaan ne eivät voisi edes esiintyä yhdessä, toisten lähteiden mukaan tämä on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Toistan: Jos edes vahvat adhd lääkkeet eivät edes vähän paranna oloa, edes kokeiluvaiheessa, niin sinulla ei ole adhd:ta. Lääkäritkin tekevät joskus virheitä.
Netin vertaistukiryhmässä näkee näitä elämänkoululaisia, jotaka ulkoistavat kaikki ongelmansa tälle diagnoosille.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/10/05/ihmelaake-aiheutti-kahdeksan-s…
NYT alkaa MOT aiheesta.
Missä on netin vertaistukiryhmiä adhd-tyypeille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tyypillistä, että adhd-ihmisellä olisi myös ocd?
Itse ollut puoli elämää hoidossa ocd:stä, tuloksetta. Lääkkeet, terapiat, altistukset jne kaikki kokeiltu, mutta elämä silti helvetinmoista kaaosta tälläkin hetkellä. Nyt sitten näitä tekstejä lukiessa tunnistanut paljon itsestäni ja herännyt epäilys, että jos ne mun jumituskohtaukset ja kaaos päässä ei olekaan vai mt-ongelmaa, vaan jotain muuta. Mutta olisiko muka mahdollista, että olisi käynyt vuosia erikoislääkäreillä, hoitajilla ja muutamalla terapautilla ja kukaan ei ole huomannut asiaa? Enemmän tunnistan itseni noista add-ihmisten kertomuksista.
Minulla on ocd ja olen jo vuosia miettinyt, että minulla täytyy olla jokin muukin syy aikaansaamattomuudelle, asioiden aloittamisen vaikeuksille ja keskittymiskyvyttömyydelle. Tunnistan itseni monista adhd - kuvauksista. Lääkärit eivät oikein halua sanoa juuta eikä jaata, ajatellaan kai, että kaikki on masennuksen ja ocd:n seurausta. Paitsi että en ole kroonisesti masentunut, vaan masennun aina siinä vaiheessa kun väsyn ainaiseen kaaokseen ja epämääräisyyteen, jonka syytä en tiedä.
Olen lueskellut ocd:n ja adhd:n yhdessä ilmaantuvuudesta. Joidenkin lähteiden mukaan ne eivät voisi edes esiintyä yhdessä, toisten lähteiden mukaan tämä on mahdollista.
Eikö kannattas testata siis? vai eikö lääkäri halua alottaa ees tutkimuksia?
Mitä te työttömät,yksinäiset aikuiset adhdeet teette yleensä että saa ajan kulumaan?
Oma vastaus, netti,lisää nettiä,samalla telkkari päällä...
Syksy niin ei viiti pyöräillä kokoaikaa enää ja menee tylsemmäksi taas elämä.
Netflix,tietokone,ps4VR ,hyvää ruokaa (harrastus)
Ja ulos kun keli sallii.Juoksemaan siis.
Kotiviiniä menee ja leffoja.
Nuilla minun aika kuluu. On lääkitys mutten käytä jos ryypiskelen pitkään.
Kertokaa millaisella annoksella syötte lääkkeitä ? itsellä concerta 36mg
Paljonko tulee hintaa jos yksityiselle menee tutkimuksiin?suunnilleen, jos useempi käynti tai muuta
Ei jaksais odotella puolta vuotta-vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko tulee hintaa jos yksityiselle menee tutkimuksiin?suunnilleen, jos useempi käynti tai muuta
Ei jaksais odotella puolta vuotta-vuotta.
500 euron pintaan, riippuen tarvittavista käyntimääristä ja jatkohoidon/ seurannan järjestelyistä.
Jonot on pitkät ainakin Oulussa. Hakeuduin terveyskeskukseen 9/19 hoitajan puheille, lääkäri haastatteli terveyskeskuksessa 11/19, aloitin käynnit mtt:n sairaanhoitajan puheilla 7/20 ja jatkuvat edelleen sekä voivat jatkua 6 kk vielä, kerran kävin mtt:n lääkärin tentattavana 9/20, nyt olen kuulemma jonossa vielä jonnekin lääkärille ja olikohan vielä jokin muukin paikka. Voi kuulemma mennä hyvinkin 6 kk. Eli nyt on mennyt jo vuosi, kun hakeuduin tutkimuksiin. Käsittämätöntä!
Alunperin olin varannut ko. tutkimuksiin ajan Mehiläisestä, mutta totesin rahatilanteen sen verran tiukaksi, joten peruin ajan.
No tekevät ainakin perusteellistä työtä oulussa,kun nuin plajon käyntejä , mutta ne jonot, niille nyt ei voi mitään.
Minulla meni oulussa kaikkineen eka puhelusta tk:hon siihen että lääkäri antoi diagnoosin 1 vuosi ja 7kk.
Jotkut sanoneet että oulussa ei pääse edes tutkimuksiin. Joskus oli uutisissakin tästä.
No kauanko sitten meni että löytyi lääkitys?
MIllaine prosessi se on käytännössä?
Yksityisellä meni n 1000e mulla, 4 käyntiä jotaki testejä kans .
Aikaa ei menny ku 2 viikkoa, en ois jaksnau mitään vuoden odotteluja.
,niin ja lääkitys siis sitten concerta,eka viikko 18 mg sitte 36,, ja tuo riittänyt vuoden verran .
MInä en vielä oikeen ole keksinyt miten lääke vaikuttaa tai ei vaikuta, mutta kyllä se helpottaa levotonta oloa jonkun verran. Ei se mitään ihmeitä tee, mutta vielä on minulla haussa se oikea annos .
Se että onko tämä jo tarpeeksi vaikutusta,sitä en tiiä,koska en osaa oikein edes kuvailla.
Minulla diagnoosiin tehtiin varmaan kaikki tutkimukset japaperit etisittiin ja neuropsykologin luonakin sain käydä.
Hyvin selvä diagnoosi tuli, mutta kuitekin kaikki haluttiin varmistaa ettei oireet johdu jostain muusta.