Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4219)
Eipä itellä ollut mitään ongelmaa saada kela korvaus Elvanse adult lääkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Jos jouduitte nepsy-tutkimuksiin, niin kauanko niihin piti jonottaa? julkisella puolella?
kuukausia ?
Ei tutkimuksiin "jouduta" vaan kyllä ne on aina omaksi parhaaksi
niin osaako kukaan kertoa että kaua menee kun saa psykiatrin lähetteen neuropsykologille,niin kauan siinä pitää odotella tukimuksiin pääsyä yleensä? vai korona jumit vielä ?
Omalla kohdalla todettiin adhd 28-vuotiaana kaupungin työvoimapalveluiden kautta pääsin testeihin.
Olen nyt 35-vuotias.
Tiesin kyllä että jotain on koska jouduin heti ensimmäisellä luokalla tarkkikselle.
Koko kouluaika meni tarkkailuluokilla ja erityisopetuksessa (ala ja ylä-aste, ammattikoulu) ja nimenomaan käytöshäiriöiden takia.
Lääkitystä en ole tarvinnut koska epilepsiaani käytettävä lääke samalla tasoittaa adhd:tä.
Äitini kertoi että olisi halunnut että testataan silloin vuonna 1992 kun menin ensimmäiselle luokalle että onko adhd mutta kaupungin johtava neurologi sanoi että ei ole olemassa moista tautia.
Jos saa diagnoosin, miten hoito jatkuu? lääkkeet kouraan ja homma paketissa vai onko seurantaa tms?
5vk odotus että pääsee tk:n lekurin luo, soitin ajan tänään
Vierailija kirjoitti:
Mä soitin pari viikkoa sitten terveysasemalle aikaa, ens viikolla meen näkemään lääkäriä. Tosi jännittävää nähdä miten etenee ja millä aikataululla. Oulussa tämä.
Noniin, eka lääkäritapaaminen takana. Sanoi että minulle soitetaan seuraavaksi aika psykiatriselle sairaanhoitajalle, epäili pahimmoilleen kesälomien viivyttävän tätä kesän jälkeen meneväksi. Tänään tuli puhelu ja parin viikon päähän aika. Mahtava fiilis nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä soitin pari viikkoa sitten terveysasemalle aikaa, ens viikolla meen näkemään lääkäriä. Tosi jännittävää nähdä miten etenee ja millä aikataululla. Oulussa tämä.
Noniin, eka lääkäritapaaminen takana. Sanoi että minulle soitetaan seuraavaksi aika psykiatriselle sairaanhoitajalle, epäili pahimmoilleen kesälomien viivyttävän tätä kesän jälkeen meneväksi. Tänään tuli puhelu ja parin viikon päähän aika. Mahtava fiilis nyt.
onneksi oli joku lekuri joa tietää asiasta, edelleen niitäkin jotka ihan pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osasko kertoa että millainen prosessi tiedossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ī
Vierailija kirjoitti:
En osaa. Oon siinä käsityksessä, että psykiatrinen hoitaja laittaa lähetteen tutkimukseen jos niikseen tulee, ja psykiatri tekee lopulta diagnoosin. Kyselin että onkohan kuinka pitkä hoitoketju luvassa, noin ajallisesti, mutta lääkäri ei osannut siitä sanoa mitään muuta kuin että tietää Oulussa olevan puolenkin vuoden jonot psykiatrisella puolella.
Se, mikä tuli uutena tietona mulle tällä ekalla lääkärikäynnillä, oli se, että diagnoosin pystyy tekemään myös ihan pelkän aikuisiän oireilun perusteella. Sitä olinkin vähän jännittänyt, että miten pystyn todentamaan lapsuuden oireilut, kun ei ylivilkkautta ole ollut koskaan, ja kovin vaikeaa arvioida itseä varsinkaan sinne alle 7:n ikävuoden.
kai sen diagnoosin voi antaa,mutta korvausjutut eriasia ?
jos kela vaatii todisteita .(tai lekuri ei uskalla ilman niitä kirjoittaa lausuntoa että alkanut lapsuudessa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saa määrätä elvansea?
Hyvä kun nostit tän esiin. Siis alleviivataan jos joltakin on jäänyt epäselväksi asia:
Elvansea ja Attentinia kyllä määrätään mutta ongelma on usein saada Kelan korvaus lääkkeelle koska lääkkeen valmistaja oli määritellyt sen 6-17 vuotiaille. Sic!
Ja kyllä tämä ongelma nykyisin Kelassakin tiedostetaan ja asiaa yritetään parantaa.
Tämä. Psykiatrin pitää kirjoittaa erillinen lausunto Kelaan diagnoosista, jotta korvaus myönnetään, ja Kela-korvauksen kanssakin lääke on muita kalliimpi. Ilman korvausta reilu 100e/kk ja korvauksen kanssa taisi pudota noin 60e/kk?
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä muilla uniongelmia? Minulla (ADD) nukahtamisen kanssa ei ole ongelmia, mutta saatan herätä pirteänä keskellä yötä enkä meinaa enää saada unta. Monen yön unet jää muutamaan vaivaiseemän tuntiin kun herään ylös pahimmillaan kolmelta aamuyöllä. Minulla ei siis ole lääkitystä tällä hetkellä.
On. Minulla ADHD ja aina ollut vaikeuksia nukahtaa ja pysyä unessa. Nykyään olen keksinyt keinoja helpottaa nukahtamista (iltasatujen/meditaatioharjoitusten kuuntelu hiljaisella, estää ajatusrallia hyvin!), mutta ongelmana lähinnä sänkyyn pääseminen. En saa itseäni lopettamaan pelaamista, videoiden katselua, lukemista tai mitä ikinä olenkaan tekemässä ennen nukkumaanmenoa. Rutiinit tai itseni kanssa sovitut kellonajat eivät ole koskaan onnistuneet.
Siis mitä se neurospykologi sitten kyselee, tai miten testaa ja mitä ?
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin käydään läpi onko mahdollisesti muuta mikä aiheuttaa oirehdinnan (traumatausta, ahdistus, masennus), käydään läpi onko oireita ollut jo lapsena ja miten ne on ilmenneet. Siinä käydään läpi vaihe vaiheelta kaikki elämän käänteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saa määrätä elvansea?
Hyvä kun nostit tän esiin. Siis alleviivataan jos joltakin on jäänyt epäselväksi asia:
Elvansea ja Attentinia kyllä määrätään mutta ongelma on usein saada Kelan korvaus lääkkeelle koska lääkkeen valmistaja oli määritellyt sen 6-17 vuotiaille. Sic!
Ja kyllä tämä ongelma nykyisin Kelassakin tiedostetaan ja asiaa yritetään parantaa.
Tämä. Psykiatrin pitää kirjoittaa erillinen lausunto Kelaan diagnoosista, jotta korvaus myönnetään, ja Kela-korvauksen kanssakin lääke on muita kalliimpi. Ilman korvausta reilu 100e/kk ja korvauksen kanssa taisi pudota noin 60e/kk?
Elvansesta on kyllä aikuisten versio eikä vaikeuksia Saada korvauksia jos on oikeat perusteet.
Elvanse adult.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin käydään läpi onko mahdollisesti muuta mikä aiheuttaa oirehdinnan (traumatausta, ahdistus, masennus), käydään läpi onko oireita ollut jo lapsena ja miten ne on ilmenneet. Siinä käydään läpi vaihe vaiheelta kaikki elämän käänteet.
No tuommoisessahan kestää se 100 tuntia :) .
montako tuntia niissä muuten menee neuropsykologin luona? tai montako käyntiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ī
Vierailija kirjoitti:
En osaa. Oon siinä käsityksessä, että psykiatrinen hoitaja laittaa lähetteen tutkimukseen jos niikseen tulee, ja psykiatri tekee lopulta diagnoosin. Kyselin että onkohan kuinka pitkä hoitoketju luvassa, noin ajallisesti, mutta lääkäri ei osannut siitä sanoa mitään muuta kuin että tietää Oulussa olevan puolenkin vuoden jonot psykiatrisella puolella.
Se, mikä tuli uutena tietona mulle tällä ekalla lääkärikäynnillä, oli se, että diagnoosin pystyy tekemään myös ihan pelkän aikuisiän oireilun perusteella. Sitä olinkin vähän jännittänyt, että miten pystyn todentamaan lapsuuden oireilut, kun ei ylivilkkautta ole ollut koskaan, ja kovin vaikeaa arvioida itseä varsinkaan sinne alle 7:n ikävuoden.
Viimeksi kun katsoin diagnostisia kriteerejä niin kyllä siinä puhuttiin lapsesta asti olleista oireista. Mutta ei niistä käytännössä mitään kovin vahvaa näyttöä taideta vaatia. Lääkkeiden erityiskorvattavuuteenkin vaaditaan se, että oireet ollu jo lapsena. Ylivilkkautta ei tietenkään ole pakko olla, kun voi olla tarkkaavuushäiriö ilmankin sitä.
Mulla riitti, että olin omien ja äidin muistelujen mukaan aika vilkas ennen kouluikää ja sit muistin että olin häiriintynyt vaikka jostain kellon tikityksestä, myöhästelin koulusta ja olin aika huolimaton, vaikka koulu meni muuten tosi hyvin, piirtelin koulukirjojen reunoihin ja sen sellaista. Jostain kouluterveydenhoitajan paperista löytyi kirjaus, että koin olevani jotenkin erilainen. Ei siis koskaan ollut niin vaikeita oireita, ettenkö olisi pärjännyt koulussa vallan hyvin.
Hyvä kuvaus. Tästä on melkein ylpeä.
Välillä.