Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4219)
Millaisia sivuvaikutuksia on tullu lääkkeistä ?
Tuohon nukkumiseen nimenomaan ainoastaan vain rutiinit, joita noudattaa toimivat. Minulla on omissa ADD papereissa, jotka ADHD toimintaterapeutti aikoinaan antoi sanoo, että ADHD-ihmisillä on vaikeaa motivoitua tekemään pelkästään motiivin kautta, jos se tekeminen mitä pitäisi tehdä ei palkitse aivoja nopeasti. Siksi ADHD/ADD ihmiset helposti addiktoituvat tyyliin nettiin, koska netti palkitsee aivoja nopeasti ja taas siivoaminen on vaikeaa.
Tämän takia on tärkeää, että jos ongelmia nukkumisessa, niin puhelin, tietokone jne pitää mennä kiinni noin 1-3 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Kannattaa myös opetella sängyllä rentoutumista ja että sänky on nimenomaan vain nukkumista varten.
Itsellä ainakin rutiini on se, että sillon kun on töitä/koulua niin tietokone ja muut menevät kiinni klo 21-22:00. Nyt kun olen ollut tällä rutiinilla jo useita vuosia, niin voin sulkea koneen, mennä sänkyyn ja nukahtaa suht. nopeasti, kunhan ei ole mitään asioita, mitkä vaivaavat mieltä tai ole stressiä.
ei varmaan ol emitään keinoa mitä en ois kokeillu,mutta aina menee nukkumiset huonosti, olen vain opetellu elään tän kans. rutiinit vaan saa ärsyyntyyn ja sitte vielä huonommin nukahtaa
Oliko addeilla selvä juhannus vai lääkkeet?
Vierailija kirjoitti:
Luulis että on samat kriteerit kaikkialla, eriasia miten sitte varmistellaan jos ei dokumentteja tai toista kertomassa ?
neuropsykologi ottaa selvää ?
Niin luulisi, mutta näitä tutkimuksia tehdään nykyään julkisella ja yksityisellä, jolloin voidaan tehdä niin että annetaan lääke ensin ja diagnoosi sitten, mikä on pelkkää puoskaroinria, sillä näissä tutkimuksissa voi jäädä oleellisia oireita huomioimatta, ja silloin voi pahimmillaan olla jopa väärä diagnoosi, kyllähän noi stimut varmasti toimii useimpiin mieliala oireisiin, mutta miten kauan....
miten teillä oireilu lapsena,jos lukee jossai papereissa? uhmakkuutta tms? ja missä lie se raja mikä normaalia ja mikä ei.
MIkä on se suurin muutos mitä diagnoosi + lääkitys saa aikaan? oppii olemaan stressaamatta ja saa asiat hoidettua helpommin?
Tai yleensäkin miten elämä muuttunut,esim vuosi diagnoosista tms?
Vierailija kirjoitti:
MIkä on se suurin muutos mitä diagnoosi + lääkitys saa aikaan? oppii olemaan stressaamatta ja saa asiat hoidettua helpommin?
Tai yleensäkin miten elämä muuttunut,esim vuosi diagnoosista tms?
Itsellä:
-pystyn ajamaan autoa turvallisemmin
-asunto pysyy siistimpänä
-syön säännöllisemmin
-nukun säännöllisemmin
-ahdistus vähenee lisääntyvän itsetuntemuksen myötä
-ei tarvitse turvautua epätarkoituksenmukaisiin itseaktivointikeinoihin
Parasta lääkityksessä on että se auttaa myös silloin kun ei lääkettä ota uusien omaksuttujen toimintamallien kautta, joita ei olisi ilman sitä ollut, ainakaan itselle, mahdollista luoda. Kun kerran kokee rauhallisuuden, on se helpompi saavuttaa myöhemminkin kun on saanut ideasta kiinni.
Missä oulun seudulla on nuo neuropsykologin tutkimukset ja kauanko niihin joutuu jonottaan jos menee?
vai onko kellään tietoa
Onko kukaan kokeillut luontaistuotteita adhd:een hoitoon?
http://rullaatirulla.blogspot.com/2012/06/yrttitietoa.html?m=1
Tuollaisen löysin kun tutkin asiaa.
Ymmärrän toki että ei ole sama vastine kuin lääkkeillä, mutta jos noista ei haittaakaan ole... itsellä nyt kokeilussa ruusujuuri ja männynkuoriuute. Tänään aloitin.
kaikki mahdolliset luontaistuottteet olen käynyt läpi varmaan, yhdestäkään ei tasan mitään apua.
Ei levottomuuteen,ahdistukseen ,nukkumiseen...
Oulussa julkinen puoli ostaa yksityiseltä neuropsyk.- testaukset. Ainaki viimevuonna.
Taitaa keäsloma tjumittaa nyt näitä ei-kiireellisia juttuja,mihin adhd tutkimukset kuuluu kans, ja varmana ne on just niitä kaikkein viimeisimpiä jonossa aina.
ihan tavallisesti mtt auki täällä etelässä onneksi.
tulee lopullisesti hulluksi tästä odottamisesta, sanoi että psyk.klinikalle voi kestää 6kk että alkaa hoidot siellä sitten, lähete meni vissii tänään siis sinne. Meni siis lähetteen saamiseen melkein 5kk .
Onko kukaan katkeroitunut diagnoosin saamisen jälkeen? Koko elämäni olen saanut terveydenhuollosta vääriä diagnooseja ja lääkkeitä. Syy on ollut masennuksessa ja persoonallisuushäiriötä etsitty. Ja koko ajan taustalla oli neurologinen poikkeavuus. Töihin ei kukaan enää huoli, niin pätkäinen kokemustausta. Harmittaa niin pirusti, olen nykyään todella ahkera ja aikaansaava ihminen. Yhteiskunnan tappiohan tämä myös on.
sinä edellisen kirjoittaja,missä iässä sitten tuli tuo viimeisin diagnoosi ?
Vaikka dg tuliski varttuneessä iässä,niin on siitä silti hyötyä, ainaki minulle oli, selkeni pää ja ajatukset muutenkin. Mutta edelleen työtön luuseri muiden silmissä,mutta menen nukkumaan mieli levollisena.
Hyvin ehtii opiskella jos aivot toimii lääkityksellä normaalisti vaikka ois jo 50v , mutta eri juttu duunin saanti.
Luulis että on samat kriteerit kaikkialla, eriasia miten sitte varmistellaan jos ei dokumentteja tai toista kertomassa ?
neuropsykologi ottaa selvää ?