Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisiän ADHD

Vierailija
27.05.2019 |

Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos

Kommentit (4219)

Vierailija
1261/4219 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

NO tutkimuksissa sitten vierähtää helposti vuosi,ja paljon enemmänkin . 

Hidasta touhua kun joutuu ootteleen vaan aina. 

Julkisella siis.

Mutta jos aihetta,niin ehdottomasti kannattaa mennä .

Vierailija
1262/4219 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista sairautta ei ole kun ADHD. Lääkeyhtiö kehitti lääkkeen ja sen jälkeen piti keksiä sairaus mihin sitä syödään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1263/4219 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielipide se tuokin, mutta koita ens keralla jotain järkevää

Vierailija
1264/4219 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jouduitte nepsy-tutkimuksiin, niin kauanko niihin piti jonottaa? julkisella puolella?

kuukausia ?

Vierailija
1265/4219 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitan siis neuropsykologin tutkimuksia

Vierailija
1266/4219 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni noin kuukaus, psykiatrin lähetteestä neuropsykologin luo

Vierailija
1267/4219 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd ei liity älykkyyten. Täällä jotkut ajattelevat niin. Itselläni on jonkinlaista levottomuutta ja voimakkaita tunteita, mutta se ei liity älykkyyteen millään tavalla.

Vierailija
1268/4219 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monellakin älyköllä varmasti add,bipo, yms.

Vierailija
1269/4219 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuttaako tuo korona neuropsykologien toimintaan mitenkään?  

Vierailija
1270/4219 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tullu ryypiskeltyä,ahkeramminkin, useita vuosia, niin ottaako ne edes nuihin tutkimuksiin,vai kannattaako valehdella?

Vierailija
1271/4219 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa. Ainaki itsellä pelkkiä etävastaanottoja. Eli esim videopuhelun välityksellä.

Vierailija
1272/4219 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä muilla uniongelmia? Minulla (ADD) nukahtamisen kanssa ei ole ongelmia, mutta saatan herätä pirteänä keskellä yötä enkä meinaa enää saada unta. Monen yön unet jää muutamaan vaivaiseemän tuntiin kun herään ylös pahimmillaan kolmelta aamuyöllä. Minulla ei siis ole lääkitystä tällä hetkellä.

Vierailija
1273/4219 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa. Ainaki itsellä pelkkiä etävastaanottoja. Eli esim videopuhelun välityksellä.

En tiedä nuista mitään,  niin mitä ne neuropsykologit voi etänä tehdä oikeen?

Vierailija
1274/4219 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä muilla uniongelmia? Minulla (ADD) nukahtamisen kanssa ei ole ongelmia, mutta saatan herätä pirteänä keskellä yötä enkä meinaa enää saada unta. Monen yön unet jää muutamaan vaivaiseemän tuntiin kun herään ylös pahimmillaan kolmelta aamuyöllä. Minulla ei siis ole lääkitystä tällä hetkellä.

en saa unta, saatan herätä tunnin parin päästä ja sitte taas menee tunti tai aamuun asti että nukahtaa.

Tuommoista aina. Joskus saa nukuttua 5-6h heräämättä

Vierailija
1275/4219 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä paikka oulussa tekee nuita neuropsykologin tutkimuksia? 

Vierailija
1276/4219 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä soitin pari viikkoa sitten terveysasemalle aikaa, ens viikolla meen näkemään lääkäriä. Tosi jännittävää nähdä miten etenee ja millä aikataululla. Oulussa tämä.

Vierailija
1277/4219 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei saa määrätä elvansea?

Hyvä kun nostit tän esiin. Siis alleviivataan jos joltakin on jäänyt epäselväksi asia:

Elvansea ja Attentinia kyllä määrätään mutta ongelma on usein saada Kelan korvaus lääkkeelle koska lääkkeen valmistaja oli määritellyt sen 6-17 vuotiaille. Sic!

Ja kyllä tämä ongelma nykyisin Kelassakin tiedostetaan ja asiaa yritetään parantaa.

Vierailija
1278/4219 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä soitin pari viikkoa sitten terveysasemalle aikaa, ens viikolla meen näkemään lääkäriä. Tosi jännittävää nähdä miten etenee ja millä aikataululla. Oulussa tämä.

tuuhan kertomaan miten meni eka käynti.

Täällä etelässä meni diagnoosin saamiseen kaikkine odotteluineen aik atasan 1,5 vuotta minulla, ja käyntejä noin 15.

Vierailija
1279/4219 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei saa määrätä elvansea?

Hyvä kun nostit tän esiin. Siis alleviivataan jos joltakin on jäänyt epäselväksi asia:

Elvansea ja Attentinia kyllä määrätään mutta ongelma on usein saada Kelan korvaus lääkkeelle koska lääkkeen valmistaja oli määritellyt sen 6-17 vuotiaille. Sic!

Ja kyllä tämä ongelma nykyisin Kelassakin tiedostetaan ja asiaa yritetään parantaa.

Se oli minä joka kysyi :), enpä osannut edes ajatella tuota, mutta hyvin kuvastaa  kelan toimintaa  tuommoiset koukerot heidän säännöissä.

Vierailija
1280/4219 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on tullu ryypiskeltyä,ahkeramminkin, useita vuosia, niin ottaako ne edes nuihin tutkimuksiin,vai kannattaako valehdella?

Ottaa tietysti, päihteiden liikakäyttö on yksi yleinen ADHD:n oire. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan