Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisiän ADHD

Vierailija
27.05.2019 |

Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos

Kommentit (4213)

Vierailija
3861/4213 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko Elvansen jälkeen vielä jotain lääkettä, mitä lääkärit tarjoavat?"

Attentin. Eivät ne sitä kyllä tarjoa, mutta se on joillakin ainoa mikä toimii niin kuin pitää. Riippuu lääkäristä antaako edes mahdollisuutta kokeilla. Kiellettyä se ei aikuisillakaan ole, mutta moni lääkäri suhtautuu siihen kuin olisi. 

Vierailija
3862/4213 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai olet niin kutsuttu vastuunpakoilija. Eli kaikkeen pitää löytyä syy muualta kuin omasta toiminnasta. Toimintaterapia auttaa ja kuuluu osana ADHD:n hoitoon.

toivoisin, että tuollaisiin väitteisiin tuotaisiin myös lähteet. Ainakin silloin, kun oman diagnoosini sain, niin adhd:hen erikoistunut neuropsykiatri nimenomaan sanoi, että tukimusten mukaan adhd ei juuri lievity millään terapialla. adhd ihmisillä on erilainen neurokemia. Se ei edes olisi sairaus, jos yhteiskuntamme olisi rakennettu kaikkia ihmisiä varten ja kaikenlaisille ihmisille. Toki, jos ihmisellä olisi jotain liitännäissairauksia, joita joskus adhd:eilla todetaan, niin niitä liitännäisiä ehkä voi hoitaakin terapialla (riippuen tietysti liitännäisestä). Itsellä ei liitännäissairauksia todettu.

Ja miksi adhd:n pitäisi muuttua? Eikö esimerkiksi aikuinen ihminen saisi ihan vapaasti elää sellaista elämää kuin voi elää, kunhan ei lakeja riko? En minä ainakaan haluaisi eklää mitään tylsää "perusihmisen" elämää 8-16 ja samoilla rutiineilla vailla luovuutta ja iloa. Haluan käydä töissä ja vapaa-aikana säätää ja tehdä mitä mieleen juolahtaa ilman suunnitelmia. Miksi pitäisi muuttaa itseään sopimaan valtaväestöön? Jos jotakuta hiertää se, että lähden lenkille klo 2 yöllä, niin se on hänen ongelmansa, ei minun. Tai jos siivoan siten, että maanantaina imuroin keittiön ja tiiistaina olohuoneen: minun asiani, ei muiden. Jos koen, että opiskelen parhaiten pyörittelemällä savipalloa sormieni välissä, niin sitten teen sen ja minulla pitäisi olla oikeus tehdä se. Jos talven pimeys ahdistaa enkä halua puhua kenenkään kanssa koko talven aikana (pakolliset puhumiset lukuunottamatta), niin sitten en tee niin enkä ala itseäni muuttamaan toiseen suuntaan. Neuropsykiatrikin totesi minulle, että sillä mitään väliä ole miten muut odottavat sinun olevan, olet sitä mitä haluat olla ja näytät henkistä keskaria niille, joille se ei sovi.

Ei minuakaan häiritse, että naapurin niin sanottu normaali ihminen elää minun mielestäni umpitylsää ja sisältä kuollutta elämää. Annan hänen elää. Ehkä hän saa siitä jotain sellaista irti, mitä minä en saisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3863/4213 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on vuosi kulunut ensimmäisestä yhteydenotosta kunnalliseen terveyden hoitoon ja tämän kuun lopussa on vihdoin ensimmäinen käynti psykiatrisella hoitajalla.. tämä ei tosin taida edistää asiaa vielä mihkään suuntaan? Vaan edessä on vielä pitkä ja kivinen tie.

Arki on puolessa vuodessa muuttunut töiden osalta hirveä haastavaksi.. toivon todella, että asioihin löytyy vastauksia tulevaisuudessa.

Vierailija
3864/4213 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tuo joka vanhoilla päivillä sain vihdoin diagnoosin. Aluksi concertakokeilu, ei aiheuttanut muuta kuin sydämentykytystä. Sitte elvanse adult. Aluksi se tehosi ja aloitekyky parani. Mutta pian vaikutus hiipui Pidän välillä taukopäiviä ja ehkä sitten kun kaipaa siivousintoa, niin elvanse auttaa toimimaan vähän paremmin kuin yleensä. Mutta pettymys on ollut kun Elvanse ei ollutkaan ihmelääke. Odotan kontrollikäyntiä joka huhtikuun puolivälin paikkeilla.

Vierailija
3865/4213 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että  suurimmalla osalla concerta/elvanse on vain yks apukeino muiden joukossa,  ne "ihme-pilleri"-tarinat on vaan jäävuoren huippu, ja ne toki sitte laitetaan mediaan heti.

Vierailija
3866/4213 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toiminut kyllä toimintaterapia minulla ollenkaan. En ymmärrä tuota terapiahössötystä. No onneksi Elvanse Adulttia ja se toimii.

Vierailija
3867/4213 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD ei puhkea aikuisena. Sitä sairastetaan lapsesta saakka.

Mutta nythän on muotia saada ADHD diagnoosi. Se on hyvä tekosyy omalle temppuilulle.

Vierailija
3868/4213 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa on hyvä lääkäri näihin sairauksiin,,antoi  P,Orvollen lääkettä kyseiseen ADHD.en sen takia on nyt näyttämö pimeänä.

Vierailija
3869/4213 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta nythän on muotia saada ADHD diagnoosi. Se on hyvä tekosyy omalle temppuilulle.

Ei puhkea aikuisena, mutta jotkut saa vasta aikuisena tämän diagnoosin kun aiemmin ei ole osattu tutkia asiaa. Varsinkin jos ei ole ylivilkas.

Vierailija
3870/4213 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei puhkea aikuisena, mutta jotkut saa vasta aikuisena tämän diagnoosin kun aiemmin ei ole osattu tutkia asiaa. Varsinkin jos ei ole ylivilkas.

Kyllä. Lapsena oli kiltti ja hiljainen tyttö. Käytännössä lukematta kävin peruskoulun läpi - käyttäytymisestä ja huolellisuudesta 9, koska kirjat saattoivat unohtua kotiin ja aina ehtinyt tekemään välitunnilla kaikkia läksyjä.

Omissa ajatuksissa olen ollut kouluaikana ja nykyisinkin ilman lääkitystä ollessani. Taivaanrannan maalari (palaudun edelleen arjesta parhaiten vain antamalla ajatuksen mennä). Ei tämmöisiä tyttöjä laitettu ADHD tutkimuksiin, koska en ollut kenellekään haitaksi. En keskeyttänyt opetusta tai huudellut kesken tunnin epämääräisyyksiä. Saatoin viitata, mutta sitten unohtaa jo, kun oli vuoroni vastata. Nolotti niin usein, että useimmiten olin sitten hiljaa, koska kyllähän minä olin tiennyt - unohdin vain kysymyksen ja mitä piti vastata, kun ajatukset olivat jo muualla. Olen edelleen hajamielinen, mutta asiat hoidan nykyisin heti ja se antaa iän kanssa tietynlaista vakuuttavuutta työelämässä. Ajatukset pysyvät kasassa lääkityksen kanssa helpommin ja en ole niin väsynyt työpäivän jälkeen.

Niin se diagnoosi. Sain sen kolmekymppisenä, kun kaikki vaan lähti lapasesta. Aiemmin ADHD:tä ei yhdistetty kaltaisiin ihmisiin: taivaanrannan maalareihin.

Vierailija
3871/4213 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo ihminen, mikä ei ymmärrä asiasta yhtään mitään. Tai siis ymmärtää sen, että ei puhkea aikuisiällä, mutta siihen se jääkin. Moni saa diagnoosin vasta aikuisena, koska silloin kun esim. 50 vuotias on ollut lapsi, ei asiasta ole ymmärtänyt kukaan mitään. On vain leimattu joko tyhmäksi, tai häiriköksi. Ja kun diagnoosi tehdään, silloin selvitetään myös lapsuuden käytös.

Vierailija
3872/4213 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tuo joka vanhoilla päivillä sain vihdoin diagnoosin. Aluksi concertakokeilu, ei aiheuttanut muuta kuin sydämentykytystä. Sitte elvanse adult. Aluksi se tehosi ja aloitekyky parani. Mutta pian vaikutus hiipui Pidän välillä taukopäiviä ja ehkä sitten kun kaipaa siivousintoa, niin elvanse auttaa toimimaan vähän paremmin kuin yleensä. Mutta pettymys on ollut kun Elvanse ei ollutkaan ihmelääke. Odotan kontrollikäyntiä joka huhtikuun puolivälin paikkeilla.

Kysy sitä Attentin:ia. Voi olla, että ei ota kuuleviin korviinsa moista. Mutta jos ottaa, niin se voisi olla se mikä toimii. Toki siihenkin voi kehittyä toleranssi, ja varma toimivuudesta ei voi olla minkään kohdalla. Joidenkin mielestä se, ja kaltaisensa ovat oikeasti ne parhaiten auttavat lääkkeet ADHD-oireisiin yleensäkin. Ongelmaksi muodostuu kyseisen lääkkeen viihde/väärinkäyttöpotentiaali. Sen takia, että jotkut käyttää sitä väärin, tai myy eteenpäin, ihmiset kelle siitä vois olla todellista hyötyä eivät välttämättä saa lääkettä. Ikävää, mutta niin se menee.

Vierailija
3873/4213 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai olet niin kutsuttu vastuunpakoilija. Eli kaikkeen pitää löytyä syy muualta kuin omasta toiminnasta. Toimintaterapia auttaa ja kuuluu osana ADHD:n hoitoon.

toivoisin, että tuollaisiin väitteisiin tuotaisiin myös lähteet. Ainakin silloin, kun oman diagnoosini sain, niin adhd:hen erikoistunut neuropsykiatri nimenomaan sanoi, että tukimusten mukaan adhd ei juuri lievity millään terapialla. adhd ihmisillä on erilainen neurokemia. Se ei edes olisi sairaus, jos yhteiskuntamme olisi rakennettu kaikkia ihmisiä varten ja kaikenlaisille ihmisille. Toki, jos ihmisellä olisi jotain liitännäissairauksia, joita joskus adhd:eilla todetaan, niin niitä liitännäisiä ehkä voi hoitaakin terapialla (riippuen tietysti liitännäisestä). Itsellä ei liitännäissairauksia todettu.

Ja miksi adhd:n pitäisi muuttua? Eikö esimerkiksi aikuinen ihminen saisi ihan vapaasti elää sellaista elämää kuin voi elää, kunhan ei lakeja riko? En minä ainakaan haluaisi eklää mitään tylsää "perusihmisen" elämää 8-16 ja samoilla rutiineilla vailla luovuutta ja iloa. Haluan käydä töissä ja vapaa-aikana säätää ja tehdä mitä mieleen juolahtaa ilman suunnitelmia. Miksi pitäisi muuttaa itseään sopimaan valtaväestöön? Jos jotakuta hiertää se, että lähden lenkille klo 2 yöllä, niin se on hänen ongelmansa, ei minun. Tai jos siivoan siten, että maanantaina imuroin keittiön ja tiiistaina olohuoneen: minun asiani, ei muiden. Jos koen, että opiskelen parhaiten pyörittelemällä savipalloa sormieni välissä, niin sitten teen sen ja minulla pitäisi olla oikeus tehdä se. Jos talven pimeys ahdistaa enkä halua puhua kenenkään kanssa koko talven aikana (pakolliset puhumiset lukuunottamatta), niin sitten en tee niin enkä ala itseäni muuttamaan toiseen suuntaan. Neuropsykiatrikin totesi minulle, että sillä mitään väliä ole miten muut odottavat sinun olevan, olet sitä mitä haluat olla ja näytät henkistä keskaria niille, joille se ei sovi.

Ei minuakaan häiritse, että naapurin niin sanottu normaali ihminen elää minun mielestäni umpitylsää ja sisältä kuollutta elämää. Annan hänen elää. Ehkä hän saa siitä jotain sellaista irti, mitä minä en saisi.

Toimintaterapia auttaa tunnistamaan tilanteet joissa haitallinen käytös tuhoaa rutiinit. Avainsana on oikeanlainen toimitaterapia. Liima ja leikkaa lehtikuvia paperille ei ole oikeanlaista toimintaterapiaa. Esim. itse sain ohjeen että en saa aloittaa uusia käsityöprojekteja ennen kuin olen saanut edellisen loppuun.

-5 villasukkaparia kesken.

Vierailija
3874/4213 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain diagnoosin aivovamman jälkeen. Lapsuudessani ei ollut mitään ADHD-oireita.

Vierailija
3875/4213 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen libido on teillä muilla aikuisilla adhd/add-ihmisillä? Itse olen ollut aina tavattoman aktiivinen sillä saralla ihan nuoruudesta saakka, joten ihan mielenkiinnosta kyselen miten teillä muilla on asian laita.

N__43

Nuorempana oli liiallinenkin. Olin krooninen masturboija, ja ajauduin todella helposti spontaaneihin seksisuhteisiin. Nykyään tunnistan sen olleen dopamiinihakuisuutta. Olen siis mies.

Vierailija
3876/4213 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sain diagnoosin aivovamman jälkeen. Lapsuudessani ei ollut mitään ADHD-oireita.

Aivovamman jälkitilan pitäisi olla erotusdiagnostinen tekijä. Silloin ei kyse adhd, kehityksellisesti neurologisesta oireyhtymästä kun erilainen etiologia tiedetään.

Vierailija
3877/4213 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen libido on teillä muilla aikuisilla adhd/add-ihmisillä? Itse olen ollut aina tavattoman aktiivinen sillä saralla ihan nuoruudesta saakka, joten ihan mielenkiinnosta kyselen miten teillä muilla on asian laita.

N__43

Nuorempana oli liiallinenkin. Olin krooninen masturboija, ja ajauduin todella helposti spontaaneihin seksisuhteisiin. Nykyään tunnistan sen olleen dopamiinihakuisuutta. Olen siis mies.

Hyperseksuaalisuus.

Vierailija
3878/4213 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Concerta on muuten loistava lääke, mutta tekee minusta käytännössä impotentin. Sindenafil toki auttaa jonkun verran, mutta silti on vaikea ylläpitää erektiota. Ikää jp 52v, annos 54mg. Muilla samanlainen kokemuksia? Mikä voisi auttaa? Ennen lääkistä ei ollut mitään ongelmia erektion kanssa.

Vierailija
3879/4213 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Concerta on muuten loistava lääke, mutta tekee minusta käytännössä impotentin. Sindenafil toki auttaa jonkun verran, mutta silti on vaikea ylläpitää erektiota. Ikää jp 52v, annos 54mg. Muilla samanlainen kokemuksia? Mikä voisi auttaa? Ennen lääkistä ei ollut mitään ongelmia erektion kanssa.

olen nainen, että siinä mielessä en voi vastata pulmaasi, mutta erektio-ongelmia tulee miehille ikääntymisen myötä. en jaksa nyt tarkistaa lukeeko concertan pakkausselosteessa sivuvaikutuksina erektiohäiriöistä mitään. Itse en ole huomannut concertan kanssa mitään muutoksia seksuaalisuudessa. Ehkä on jopa helpompi, kun mieli pysyy siinä hommassa eikä askartele vaikka kauppalistoja. Sinuna menisin lääkäriin käymään ongelman kanssa, esim. verenpainetauti voi aiheuttaa erektio-ongelmia ja adhd lääkkeillähän on taipumusta nostattaa verenpainetta.

Vierailija
3880/4213 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olen nainen, että siinä mielessä en voi vastata pulmaasi, mutta erektio-ongelmia tulee miehille ikääntymisen myötä. en jaksa nyt tarkistaa lukeeko concertan pakkausselosteessa sivuvaikutuksina erektiohäiriöistä mitään. Itse en ole huomannut concertan kanssa mitään muutoksia seksuaalisuudessa. Ehkä on jopa helpompi, kun mieli pysyy siinä hommassa eikä askartele vaikka kauppalistoja. Sinuna menisin lääkäriin käymään ongelman kanssa, esim. verenpainetauti voi aiheuttaa erektio-ongelmia ja adhd lääkkeillähän on taipumusta nostattaa verenpainetta.

Kyllä kun lukee ulkomaalaisia foorumeita, tulee kuva että erektio voi heiketä lääkityksen aikana. Ei tavallista, mutta ei tavatonkaan kaiketi. Toki erektiohäiriö voi olla monen asian summa, testosteronitasot ovat menneet alas, voi olla verenpainetta ym ym. Itselläni oli erektio-ongelmia nelivitosen paikkeilla, kun olin muuttunut työnarkomaaniksi, jolla oli pahasti orastava alkoholiongelma, liikkuminen 0. Olen entinen urheilija, joten varmasti muutos oli suuri. Nykyään, terveemmillä elämäntavoilla erektio on ok adhd-lääkitykselläkin. Itse syön Concertan rinnakkaisvalmistetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi