Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisiän ADHD

Vierailija
27.05.2019 |

Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos

Kommentit (4219)

Vierailija
3001/4219 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin tutkin kovasti noita luontaistuotteita tutkimuksia odotellessa ja testasin muutamaa tuotetta.

Bacoba monnieri (brahmi) on joidenkin tutkimusten mukaan auttanut ADHD-oireisiin lapsiin. Minua se lähinnä väsytti tajuttomasti, mutta siitä on siis tutkimusnäyttöäkin (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24682000/).

Muita keskittymistä parantavia pitäisi olla esim. l-karnosiini ja l-tyrosiini (jälkimmäinen ei kenties käy kilpirauhasongelmaisille, mutta tutkikoon jokainen paremmin itse). Itse en oikein huomannut mitään vaikutusta näillä, mutta toisaalta en jaksanut ja muistanut niitä syödä kovin usein ja säännöllisesti.

Kannattaa myös huomioida luontaistuotteiden vaikutukset lääkkeisiin ja ehkäisyvalmisteisiin.

Vierailija
3002/4219 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan olemassa mitään hyvää luontaistuotetta adhd-lääkkeen rinnalle?

Minulla ei mitään tietoa, vielä ainakana,ajattelin huvikseen koittaa etsiä.

N-asetyylikystiinistä on joissain tutkimuksissa havaittu mahdollisesti olevan hyötyä mm. ADHD:n tapauksessa ja ilmeisesti muutenkin ihan hyväksi aivoille.

Joillekin (kuten itselleni) se tosin voi aiheuttaa apatiaa ja masennusoireitakin (joko heti tai pidemmän käytön myötä) joten ainoastaan testaamalla tietää eikä sitäkään kannata useita kuukausia tauotta käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3003/4219 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N-asetyylikystiinistä on joissain tutkimuksissa havaittu mahdollisesti olevan hyötyä mm. ADHD:n tapauksessa ja ilmeisesti muutenkin ihan hyväksi aivoille.

Joillekin (kuten itselleni) se tosin voi aiheuttaa apatiaa ja masennusoireitakin (joko heti tai pidemmän käytön myötä) joten ainoastaan testaamalla tietää eikä sitäkään kannata useita kuukausia tauotta käyttää.

Lisäksi mikäli stimulantit ja/tai kahvi aiheuttavat hermostuneisuutta ja ahdistusta l-teaniinista on joillain hyviä kokemuksia. Itse en ole huomannut sillä mitään vaikutusta mutta voi olla kokeilun arvoinen.

Vierailija
3004/4219 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä muilla ristiriitaa siinä, että joskus uuvuttaa ja harmittaakin se, kun joutuu "hillitsemään'itseään niin paljon vaikuttaakseen normaalimmalta (ei höpötä koko ajan innostuksen kohteesta tai höpötä ihan muuten vain tai tee muuta "omituista") ja tuntuu, että oma persoona jää syrjään ja hirveästi ajatuksia sisälle. Mutta sitten kun taas höpöttää kaikkea turhaa ja sekoilee adhd-innostuksissaan, jälkikäteen hirveä morkkis ja päätös että nyt pitää taas rauhoittua ja käyttäytyä normaalisti... (tällä hetkellä taas yksi morkkis päällä. Huomenna meditoin monta tuntia ja yritän olla normaalin rauhallisen viileä)

Vierailija
3005/4219 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on erittäin selvä tapaus jo heti kun menee vastaanotolle ja lääkärillä sattuu olemaan kokemusta, niin en ihmettele jos diagnoosi tulee ilman pitkiä ja kalliita testejä. Silloin päästään heti hoitamaan potilasta :)

Itsellä oli testit yliopistollisessa sairaalassa ja kaiken kaikkiaan diagnoosi tuli vuoden sisällä siitä, kun ekat epäilyksen siemenet ADHD:stä kylvettiin ilmoille. En olisi itse sitä ajatellut, mutta psykiatri epäili. Hurjaa, miten selvä tapaus olen, kun oon sen jälkeen tutustunut tähän häiriöön. Samoin lähisuvusta tunnistan jo samoja piirteitä.

ADHD ja ADD ovat nykyään täysin saman diagnoosin alla, eikä niitä tarvitse enää eritellä. :)

Vierailija
3006/4219 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vaihto elvanseen, concerta  ei oikein toiminut ja tuli aina kova "lasku" iltapäivällä .

Onko elvansessa samat laskut   ,kerralla rysähtää pois? Vaikutusaika?

Maanantaina 30mg  alkaa.

Vierailija
3007/4219 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kannatan perusteellisia testejä, liitännäiset on erittäin yleisia ja hyvähän nekin tiedostaa hoitoa suunnitellessa.

Esim,masennus, unettomuus,ahdistus , ties mitä on vuosien varrella kertynyt jos ikänsä taistellut oireiden kanssa.

Jossain oli että se ashwagandha tms, vois auttaa  , mutta en ole itse kokeillut. äkkiäkö asian googletta jos kiinnostaa.

Vierailija
3008/4219 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim,masennus, unettomuus,ahdistus. Itse ainakin osaan sanoa ilman sen kummempia tutkimuksia että noita ei ole. Kiinnostavaa voisi olla oppimiseen liittyvät tutkimukset.

Vierailija
3009/4219 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän voi psykologi testata   ,wais iv yms.  Neuropsykologilla lisää testejä kans.

Ulkomuistista sanottuna että yli puolella jotka aikuisia saa adhd dg:n  ,on myös liitännäisiä.

Vierailija
3010/4219 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se diagnoosin saaminen autuaaksi tee, sitten alkaa työ vasta.

Ja meni sen saamiseen aikalailla vuosi   , en muista montako käyntiä   mutta hyvin monta.

Niin, palkkatyö alkaa sitten, kun on diagnoosi ja diagnoosin myötä toimivat lääkkeet. Sitä varmaan tarkoitit. Mitään muuta työtä ei diagnoosista seuraa. 

Mieliala paranee, keskittymiskyky paranee, elämänilo astuu kehiin, ihmiset eivät ota aivoon. 

Vierailija
3011/4219 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lääke ihan nuin autuaaksi tee .

Voi vaan vielä enempi ketuttaa kun tajuaa miten   lääke auttaa ja  jos ikää kertynyt niin ei siinä enää elämää muuteta kovin suuresti .

Monella on juna mennyt jo kun saa diagnoosin . 

Vierailija
3012/4219 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Khat. Sisältää katinonia joka on amfetamiinityyppinen stimulantti. Somput ja arabit vetää. Pureskeltavia lehtiä.

Vierailija
3013/4219 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannabis. Paljon tehokkaampi ja vähähaittaisempi kuin lääke firmojen ADHD lääkkeet.

Vierailija
3014/4219 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla vaihto elvanseen, concerta  ei oikein toiminut ja tuli aina kova "lasku" iltapäivällä .

Onko elvansessa samat laskut   ,kerralla rysähtää pois? Vaikutusaika?

Maanantaina 30mg  alkaa.

Ei sinänsä pitäisi tulla niin pahaa Concertastakaan, siinäkin on porrastettu depot-mekanismi, mutta metyylifenidaatti kyllä mielestäni aiheuttaa vähän enemmän sellaiset "laskut" kuin amfetamiini. Varsinkin Elvanse laskee mulla aika smuutisti alas. Toki sitä jossain vaiheessa havahtuu siihen ettei enää toimikaan, mutta ei se tunnu siltä että romahtaisi tai joku löisi jarrut pohjaan.

Vaikutusaika 10-12h. Yksilöllisesti ja varsinkin pienellä annoksella voi olla lyhempi, riittävällä vasteella yleensä toimii 9-10h tehokkaasti ja sit laskee aika loivasti.

Vierailija
3015/4219 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain diagnoosi keväällä yksityiseltä psykiatrilta ja lääkkeeksi Concertan jota käytin 2-3 kk.

N.2 kk kohdalla aloin kokemaan hirveitä syyllisyyden tunteita ja omantunnon tuskia jostain yli 10:nenkin vuoden takaisista asioista, ja se ahdistus oli ihan sanoinkuvaamattoman järkyttävää. Tunsin itteni aivan hirveäksi kun mietin valintojani koko elämäni ajalta. Viikon sitä voimistuvaa ahdistusta kattelin, jonka jälkeen oli pakko lopettaa concerta seinään.

Ahdistus helpotti, mutta tietenkin mietin edelleen ratkaisujani ja olisinko voinut todella tehdä toisin, ehkä jos olisin tajunnut adhd:een mahdollisuuden ja hakenut hoitoa aikasemmin.

Joten jäin pohtimaan myös sitä johtuikohan ahdistus ainakin osittain selkeytyvistä ajatuksista, siitä että jouduin kerrankin pysähtymään ja todella miettimään hätiköityjä ratkaisujani elämässä. Onko kellään ollut vastaavanlaisia kokemuksia enismmäisestä lääkkeen aloituksesta?

Toinen kysymykseni on (minkä takia itseasiassa lähdin kirjoittamaankin) voinko jatkaa terveyskeskuksessa tai edes yksityisellä yleislääkärillä adhd asiani hoitamista?

Aloitin juuri kokoaikaset opiskelut ja olen osa-aikasena työntekijänäkin, eikä ole enää varaa tai edes aikaa käydä 200km päässä psykiatrilla ja maksaa siitä 200e per kerta.

Vierailija
3016/4219 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain diagnoosi keväällä yksityiseltä psykiatrilta ja lääkkeeksi Concertan jota käytin 2-3 kk.

N.2 kk kohdalla aloin kokemaan hirveitä syyllisyyden tunteita ja omantunnon tuskia jostain yli 10:nenkin vuoden takaisista asioista, ja se ahdistus oli ihan sanoinkuvaamattoman järkyttävää. Tunsin itteni aivan hirveäksi kun mietin valintojani koko elämäni ajalta. Viikon sitä voimistuvaa ahdistusta kattelin, jonka jälkeen oli pakko lopettaa concerta seinään.

Ahdistus helpotti, mutta tietenkin mietin edelleen ratkaisujani ja olisinko voinut todella tehdä toisin, ehkä jos olisin tajunnut adhd:een mahdollisuuden ja hakenut hoitoa aikasemmin.

Joten jäin pohtimaan myös sitä johtuikohan ahdistus ainakin osittain selkeytyvistä ajatuksista, siitä että jouduin kerrankin pysähtymään ja todella miettimään hätiköityjä ratkaisujani elämässä. Onko kellään ollut vastaavanlaisia kokemuksia enismmäisestä lääkkeen aloituksesta?

Toinen kysymykseni on (minkä takia itseasiassa lähdin kirjoittamaankin) voinko jatkaa terveyskeskuksessa tai edes yksityisellä yleislääkärillä adhd asiani hoitamista?

Aloitin juuri kokoaikaset opiskelut ja olen osa-aikasena työntekijänäkin, eikä ole enää varaa tai edes aikaa käydä 200km päässä psykiatrilla ja maksaa siitä 200e per kerta.

Ainiin jos joku haluaa lisää tietää miten concerta muuten sopi niin hyvin.

Pystyin keskittymään paljon paremmin ja olin taitavampi esim. peleissä missä olen normaalisti ollut aivan surkea häviäjä. Eli uskoin itseeni enemmän ja keskityin itse peliin enkä siihen paineeseen ja häiriötekijöihin. Autolla ajo oli helpompaa enkä hermoillut ratin takana. Töissä siedin paljon paremmin yksitoikkoisuutta ja olin paremmalla tuulella ja tasasempi. Olin myös kärsivällisempi kaikkia kohtaan enkä loukkaantunut läheskään yhtä helposti kuin ennen ja pystyin asettumaan muiden asemaan paremmin.

Miinuksena tosiaan tuo voimistuva ahdistus, ja muuten itkuherkkyys! Ehkä olin herkillä tuon syyllisyyden takia.

Vierailija
3017/4219 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset ahdistukset tuttuja minullekkin, kyllähän sitä mietiti aina miten elämä ois voinu mennä aikaisemmalla  hoidolla.

Concerta minulla vahvisti ahdistuksia , tuli paljon kovempina joskus.

Elvanse sitävastoin pitää koko päivän rauhallisempana eikä ole tullut suuria ahdistuksen kohtauksia yms.

Unettomuus on ja pysyy toki.

Ehkä nuihin ajatuksiin vois miettia jotain terapiaa ihan ,jos ne hallitsee ja haittaa elämää pahasti.

En tiedä terveydenhuollon byrokratiasta,mutta jos opiskelet,eikö sulle kuulu opsikelijoiden terveydenhuolto?

Helpoimmalla varmaan selviää jos  soitat lähimpään terveyskeskukseen.

Vierailija
3018/4219 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannabis. Paljon tehokkaampi ja vähähaittaisempi kuin lääke firmojen ADHD lääkkeet.

Kannabis auttaa joihinkin juttuihin mutta samaan aikaan myös haittaa muissa. Ehkä joillakin pieninä määrinä oikea lajike voi toimia mutta yleensäkin sanoisin että SSRI:tten ja rauhoittavien tapaan se ADHD:n tapauksessa lähinnä peittää ja jossain määrin pahentaa oireita.

Vierailija
3019/4219 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos piristävät  rauhoittaa, miten toimii ADHD-tyypilla esim. perinteinen diapam tai vastaavat?

Vierailija
3020/4219 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ataraxin pitäis auttaa nukkumiseen ja rauhoittaa ,  minut se teki vaan hyvin ahdistuneeksi ja tuota kesti seuraavan päivänkin.

Valvoin ja ehkä vähä torkahtelin jossai vaiheessa.

Ja on siis dg.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi