Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisiän ADHD

Vierailija
27.05.2019 |

Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos

Kommentit (4219)

Vierailija
2961/4219 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko monella add / adhd -potilaalla unihäiriöitä? Työkaverini, jonka epäilen potevan tuota, nukkuu todella huonosti ja ei tahdo jaksaa olla täyttä päivää töissä millään. Loppupäivästä on melkein kuin mömmöissä olisi. Tää ei siis ole ainoa oire minkä perusteella moista epäilen.

Vierailija
2962/4219 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko monella add / adhd -potilaalla unihäiriöitä? Työkaverini, jonka epäilen potevan tuota, nukkuu todella huonosti ja ei tahdo jaksaa olla täyttä päivää töissä millään. Loppupäivästä on melkein kuin mömmöissä olisi. Tää ei siis ole ainoa oire minkä perusteella moista epäilen.

Lähes vakio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2963/4219 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin vakio, ainakin minun kohdalla.

Koskaan nuku hyvin, lääkkeillä tai ilman  yritettynä.

Vierailija
2964/4219 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meinaa millään malttaa mennä ajoissa nukkumaan. Eikä sitten tietenkään aamulla herätä.

Vierailija
2965/4219 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä muilla ollut sellaista ongelmaa tutkimuksiin hakeutuessa tai mennessä, että alatte epäillä, että olettekin keksineet koko jutun? Minua on nyt alkanut päivittäin epäilyttää, että onkohan mulla nyt oikeasti mitään vialla, vaan jospa olenkin vain keksinyt kaiken ja kaikki oireiluni onkin vain jotain muuta. Jos yritänkin vain selitellä ”laiskuuttani” ja keskittymiskyvyttömyyttäni ADHD:lla. Epäilykset sen kun kovenevat, mitä lähemmäs lääkäriaika tulee.

Kuvaamaasi kutsutaan tässä yhteydessä huijarisyndroomaksi ja se on tosi tavallista. Tuntuu että eihän sussa voi olla vikaa koska tämä tai tuo asia on mennyt hyvin tai sulla ei ole jotain tyypillistä oiretta, ja että olet vain hakemassa oikeutusta alisuoriutumiselle kun et viitsi panostaa. Eihän se oikeasti niin ole, vaan ne ongelmat on ihan todellisia.

Oma neuvoni olisi, että ota tuo asia puheeksi hoitavan tahon kanssa juuri kuten sen kirjoitit. Itsellä oli samaa ongelmaa, ja otin sen aika pian puheeksi. Toinen juttu minkä otan esille on se, ettei ulosantini saa antaa hämätä. Mullakin on sitä vikaa, että vaikka kaapisin viimeisiä jaksamisen tai järjen rippeitäni, näytän siistiltä, hymyilen ja tuotan sisällöltään johdonmukaista puhetta rauhallisella äänellä. Joskus aikanaan sain asiasta kuulla yhdeltä urpolääkäriltä naljailua, että eihän mulla voi olla mitään hätää kun en näytä össönsössön. Siitä lähtien olen joka hoitohenkilölle asiasta maininnut, vaikka osaavat tuntuvat kyllä ymmärtävän ilmankin että ongelmien peittäminen puunatulla julkisivulla on hyvin yleistä.

Vierailija
2966/4219 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta... Jääkö teillä aina kaikki kaapinovet auki?

Ärsyttää itseänikin, kun huomaan, että vaikkapa keittiössä on taas puolet kaapeista ammollaan. Mies yleensä sulkee niitä mun perästä. :D En tajua, miksi ne vaan jää auki joka kerta, vaikka miten yrittäisi muistaa...

Vierailija
2967/4219 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä muilla ollut sellaista ongelmaa tutkimuksiin hakeutuessa tai mennessä, että alatte epäillä, että olettekin keksineet koko jutun? Minua on nyt alkanut päivittäin epäilyttää, että onkohan mulla nyt oikeasti mitään vialla, vaan jospa olenkin vain keksinyt kaiken ja kaikki oireiluni onkin vain jotain muuta. Jos yritänkin vain selitellä ”laiskuuttani” ja keskittymiskyvyttömyyttäni ADHD:lla. Epäilykset sen kun kovenevat, mitä lähemmäs lääkäriaika tulee.

Todellakin on! Olen harkinnut niitä ~1000€ kognitiivisia testejäkin ihan vaan "todistaakseni" itselleni, että mulla on oikeasti ADHD enkä vain ole laiskimus vailla minkäänlaista itsekuria.

Olen myös tuollainen, että vaikutan ulospäin siistiltä ja osaan pitää ns. maskia hyvin yllä. Aina kun puhun jotain, niin keskityn valehtelematta joka sekunti siihen, että puhun rauhallisesti ja selkeästi ja pysyn asiassa. Tämä ihan siitä syystä, että äitini sanoi minulle nuorena, että "sinulla se kyllä ottaa aina aikansa selittää noita juttujasi" ja aloin sitten aktiivisesti korjaamaan tuota tapaani. Siltikin asiassa pysyminen on useimmiten hyvin vaikeaa ja lähden lörpöttelemään/yliselittämään/sivuraiteille.

En tiedä mitä vinkkejä antaisin, koska kärsin täysin samasta ongelmasta. Minulla siis ON jo ADHD (ADD)-diagnoosi, mutta sain sen yksityiseltä niin helposti, että aloin kyseenalaistamaan minut diagnosoineen psykiatrin osaamista. Ja kun tosiaan yhdistetään siihen, että olin myös ennen murrosikää aivan huippuoppilas, olen suht. rauhallinen ja älykäs, enkä samaistu hirveän moneen oireeseen mitä tuntuu kaikilla muilla olevan. Suurin ongelmani on oikeasti toiminnanohjaus ja YLIkeskittyminen, mutta sitten alan miettimään, että no eikös kaikilla ole vähän tällaisia ongelmia...

Vierailija
2968/4219 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tuota  jos masennus ja adhd , eli kumpi on se ensisijainen hoidettava vai molemmat yhtä aikaa.

Miten teillä joilla kokemusta asiasta, miten hoito  tuossa tapauksessa?

Vierailija
2969/4219 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oonkohan mä tuo työkaverisi 🙈

Vierailija
2970/4219 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin tuota  jos masennus ja adhd , eli kumpi on se ensisijainen hoidettava vai molemmat yhtä aikaa.

Miten teillä joilla kokemusta asiasta, miten hoito  tuossa tapauksessa?

Mulla on diagnosoitu toistuva masennus vaikeine jaksoineen, ja sellaisena hoidettiin 15v ennen ADHD-diagnoosia. Nyt kun ADHD dx tuli, lääkärin mukaan sitä hoidetaan ensin. Voi tosiaan olla että masennus -johtuu- ADHD:sta ja sitä hoitamalla myös masennus lievittää. Jos masennusta erikseen nähdään tarve hoitaa, siihen otetaan sitten joku yhteensopiva lääke.

Tästä kuitenkin saattaa olla erilaisia käytäntöjä (kuten tässä asiassa näköjään kaiken muunkin kanssa..) joten siihen kannattaa varautua. Aiemmin kun olin vielä lähetejonossa eräs lääkäri esim. väitti, että ensin tultaisiin hoitamaan masennusta ja sitten katsottaisiin onko vielä mitä oireita jäljellä. Tätä varmaan tarkoitti myös tuo edellisen sivun tyyppi, joka puhui oireenmukaisesta hoidosta.

Oma mielipide on että tottakai ADHDn tulisi olla ensisijainen hoidettava. Sehän on tavallaan kiinteä osa ihmistä, kun diagnostiikkakin vaatii että oireita on ollut koko eliniän ja on yleisesti hyväksytty ettei ihmeparantumisia tapahdu. Tämä logiikka ei kuitenkaan näytä pätevän terveydenhuollossa, vaan käytännöt tuntuu tosiaan olevan todella kirjavia.

Vierailija
2971/4219 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Medikinet-kokeilupäivitystä

On tämä ollut siinä mielessä parempi kuin Concerta, että ei ole ollut vastaavassa määrin mielialavaikutuksia (ärtyisyyttä, alakuloa). Jotenkin yllättävän "boostaava" lääke hieman hyvässä ja huonossa: rutiininomaiset asiat kuten siivoamiset ja muut hoituu tehokkaasti, mutta jotenkin herkästi aiheuttaa levottomuutta myös. Nostettiin jo 40 mg:aan, mutta taitaa olla aivan liikaa, minun on näemmä paras ottaa tätä lääkettä aika minimimäärä ainakin nyt aluksi. Jo 10 mg vaikuttaa.

Tekisi itse mieli kokeilla vielä Elvansea. Mieluummin tällä Medikinetillä jatkan kuin Concertalla, mutta vähän sellainen fiilis, että onkohan tämä metyylifenidaatti kuitenkaan ihan sopiva itselle. No, pitää mennä sen mukaan, että miten lääkäri nyt päättää asian. Voi olla, että haluaa, että kokeilen kuitenkin vielä vähän pidempään tätä Medikinetiä.

Vierailija
2972/4219 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2973/4219 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elvanse tuntuu sopivan lähes kaikille, MF ei todellakaan.

Taitaa patenttisuoja  tms  olla esteenä ettei sitä määrätä kaikille ekana kokeiluun.

Pari vuotta ja hinta romahtaa , varmaan sitte muuttuu kelan korvauksetkin ja lekurin reseptit.

Vierailija
2974/4219 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseltä diagnoosi puuttuu edelleen, vaikka lapsesta asti kriteerit täyttyneet. Todella turhauttavaa. En edes ymmärrä miksi lapsena piti ravata tutkimuksissa, kun en kuitenkaan mitään apua/tukea saanut. Toisaalta voihan olla vanhempieni syytä etten saanut.

Jännittää kovasti. Nyt tosin tuen saannin mahdollisuus, vaikkei juuri adhd diagnoosia tulisikaan. Toivon ettei sitä sivuuteta lääkityksellä, niin kuin aikoinaan. Söin tosin kaiken lisäksi ihan vääriä lääkkeitäkin

Vierailija
2975/4219 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että tämä nykyinen yhteiskunta ei sovi oikeasti ihmiselle. Vaikea mistään toimistoista on saada elämäniloa tai piristystä, siksi meille pumpataan piristäviä lääkkeitä.

Onhan tota paljon jenkeissä tutkittukin. Ne asiat mistä aivot normisti saisi ne kemialliset boosterinsa ja kokoonpanonsa - puuttuu kaupunki-ihmiseltä kokonaan, eli: mullan, luonnon, eläimien kanssa työskentely ja vuorovaikutus Kun onhan se niin että ei näistä oireista olisi niinkään haittaa jos elettäisiin sitä 2000v e.a.a. Tätä yhteiskuntaa joka toimii rahalla ja ylikulutuksella, varten tarvitaan näitä lääkkeitä. Onko siinä sitten järkeä?

Voimia kaikille kanssakokijoille. t. ADD geeneissä

Vierailija
2976/4219 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pahentaako,parantaako  vaikko blokkaa  kahvin kofeiini adhd-lääkkeen vaikutusta?

Olen lukenut niin kaikkia nuista vois tehdä, mutta mikä totuus?

Vierailija
2977/4219 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis pahentaako,parantaako  vaikko blokkaa  kahvin kofeiini adhd-lääkkeen vaikutusta?

Olen lukenut niin kaikkia nuista vois tehdä, mutta mikä totuus?

No itsellä aiheuttaa ahdistusta kahvin ja concertan yhdistelmä ja tuntuu että lääke toimii heikommin. Saattaa riippua henkilöstä miten kulloinkin vaikuttaa. Koitan välttää tästä syystä kofeiinia.

Vierailija
2978/4219 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tampereel julkisella puolella saa vaan "hv:tä" testien jälkeen lääkäreiltä, kuulemma ihan oma vika jos on laiska ja saamaton, mee töihin siitä -vihjailua ammatti-ihmisiltä.

Tämä siksi, kun kolmekymppiselle ei löytyny enää lapsuuden tietoja ja vanhemmat ei usko adhd:n ollenkaan häiriönä ja syyttelee yhteiskuntaa jne.

Testeillä ei väliä vaikka oli poikkeamaa, kun noi vanhempien haastattelut meni pieleen.

Nyt 10 vuoden jälkeen sama tilanne mut kukaan ei auta:D :D :D Niin hienoa.

Eli naisen olis pitäny olla TAYSin ammatti-ihmisten mielestä niin hankala lapsena et siitä olis jäänyt johonkin jälki. Mutta jos olisi, olisin lapsena saanut apua... Mutta kun olin tyttö, niin tyttöjä ei nähdä samalla tavalla adhd:na eikä ole ollut samanlaisia ongelmia kuin pojilla voisi tyypillisesti olla.

Varokaa ton kanssa, siä on samat lääkärit töissä edelleen. Meinaan se pettymys kun ei saakaan apua saattaa olla viimenen niitti.

ADD tytöt voivat mennä peruskoulun ihan hyvällä menestyksellä läpi, ei herää huolta ennen kuin kuormitus kasvaa esim. lukiossa tai yliopistossa.

Näin kävi minulla. Olin peruskoulussa melkoinen hikipinko ja päästötodistuksen keskiarvo oli 9,6. Lukiossa en pärjännyt enää yhtä hyvin, vaikkakin kirjoitin L:n paperit ja todistuksen ka oli 9,1, Pääsin Teknilliseen korkeakouluun, mutta se oli aivan väärä paikka minulle, kun oli omantoiminnan ohjauksessa niin pahoja ongelmia. Jäin vain haaveilemaan. Siispä lopetin ja vaihdoin ohjatumpaan koulumuotoon eli teknilliseen opistoon. Siellä opiskelu taas sujui, kun oli selkeät lukujärjestykset ja deadlinet ja opettajavetoinen opetus. Valmistuin insinööriksi hyvillä papereilla.

Työelämässä olen ollut yli 20 vuotta, mutta olen alisuoriutuja. Olisin voinut saada paljon paremman työpaikan, mutta käytännössä teen duunaritasoisia hommia ja tunnen olevani siinäkin surkea, työtävieroksuva laiskuri, jonka muisti pätkii ja teen jatkuvasti jotain typeriä huolimattomuusvirheitä.

Aika monille nuorille ihmisille korkeakoulutus haastava juuri siksi, että pitää pitää itse huolta opintojen aikataulusta ja hallita ajankäyttöään itsenäisesti tavalla, johon lukio ja peruskoulu ei ole tavallisesi valmisaneet. Monilla venyy tai jopa keskeytyy opinnot juuri siksi, eikä se ole mikään todiste siitä että sinulla on ADHD. Niin tavallinen ilmiö kuin olla ja voi. Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että epäonnistumisesi työelämässä on jokin todiste ADHD:sta, joka on alun perin oikeasti viitannut oikeasti vaikeisiin lapsuusajan käytöshäiriöihin, jotka pahimmillaan tuhoavat ihmisen elämän täysin?  Oletko elänyt jossain tynnyrissä?  Maailma on täynnä kaltaisiasi ihan neurologisesti tyypillisiä luusereita, et ole ainutlaatuinen. Se ei tee sinusta neurologisesti poikkeavaa, ettet pärjännyt Teknillisessä korkeakoulussa. 

Vierailija
2979/4219 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketipinor hyvin blokkas concertan vaikutuksen, jos otti illalla unettomuuteen.

MIten elvansen suhteen ? blokkaako vaikutuksen kuten concertan?

Vierailija
2980/4219 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan kauan tässä touhussa menee kun tutkitaan? lekurilla olen käynyt ja nyt odotteleen hamaan tulevaisuuteen että  joku Nepsy-tyyppi ehtii ottaa vastaan.

Ai sinäkö olet jotenkin erityinen joka ansaitsee mennä jonon ohi?

Maksa ja mene yksityiselle niin saat ehkä diagnoosin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi