Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisiän ADHD

Vierailija
27.05.2019 |

Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos

Kommentit (4219)

Vierailija
2401/4219 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Concerta tekee minulla tuota ylläkuvatun tapaista elämää, mutta pitää myös harjoitella .

Mutta olen yrittänyt pitää ärsykkeet minimissä ,  ennen oli telkku auki ihan aina, tietokone.. Kokoajan piti puuhastella ja etsiä jotain.

Vielä on treenaamista että osais istua silmät kii ja kuunnella radiota miettimättä muuta.

Vierailija
2402/4219 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitää ADHD oo ees olemassa, keksitty "sairaus". Miten ihmeessä ihminen on ennen pärjänny tuhansia tuhansia vuosia mutta sanotaan vaikka 1970-> eteenpäin ihmiset on masentuneita, ahdistuneita, adhd yms yms ja yks kerta lääkäris ku on vähä paha mieli tai asiat ei mee niiku haluis tai piti nii annetaan lääkitys.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2403/4219 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no eihän se oikeastaan olekaan sairaus vaan ominaisuus. Sairas on nykyinen yhteiskunta. Yhteiskunta määrittää riittävästi keskiarvosta poikkeavat sairaiksi.

Vierailija
2404/4219 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähissä ammatit mihin adhd kelpais, varsinkaan ilman hienoja todistuksia.

Vierailija
2405/4219 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lääke piristää  jonkun verran, mutta enemmän auttaa se että aivot rauhottuu eikä tartte taistella tekemisten alottamisella.

Mutta ei se niin paljoa piristä ettei vois nukkua päikkäreitä.

Vierailija
2406/4219 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

dr chill kirjoitti:

Mitää ADHD oo ees olemassa, keksitty "sairaus". Miten ihmeessä ihminen on ennen pärjänny tuhansia tuhansia vuosia mutta sanotaan vaikka 1970-> eteenpäin ihmiset on masentuneita, ahdistuneita, adhd yms yms ja yks kerta lääkäris ku on vähä paha mieli tai asiat ei mee niiku haluis tai piti nii annetaan lääkitys.  

Miten näin yksinkertaista voi ollakaan? Adhd pienempi haitta kuin täysi älyttömyys.

Vierailija
2407/4219 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

add1 kirjoitti:

Tuossa on kyllä tutun kuuloista kuvausta. Mikä lääke?

Jos viittasit tuohon mun edelliseen viestiin, niin ihan vaan Concerta. Vaikka itse etukäteen ajattelin, että ei tämä välttis ole hyvä ja paras lääke aikuiselle (täältä lukemieni juttujen perusteella), niin ihmeen hyvin on toiminut minulle. Nyt menossa 36mg kokeilu, mutta jo 18mg pelitti hyvin enkä edes huomaa mitään eroa näiden kahden annostuksen välillä.

Kaiken muun hyvän lisäksi: ei päänsärkyä (ekan päivän jälkeen), ei kuvotusta, ei nukahtamisvaikeuksia eikä mitään muitakaan sivuvaikutuksia. Koen olevani todellinen lottovoittaja tässä lääkearvonnassa!

Vierailija
2408/4219 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Concereta ihan hyvä,ainoa huono on  että vaikutus mulla loppuu jo 7-8h kohdilla.

Vierailija
2409/4219 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään tiedossa,että adhd-dg oiskin väärä?  jos on,niin mikä oli se oikea

Vierailija
2410/4219 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollekkin määrätty medikinettiä? onko sama kuin concerta ,vaikuttava aine ainakin sama.

Toimiiko siis erilain?

Medikinet cr siis .

Vierailija
2411/4219 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä  muilla muita diagnooseja tämän lisäksi ?

Unettomuus minulla ja siihen ei meinaa löytyä mitään, concertalla hoituu adhd.

Vierailija
2412/4219 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nyt covid-aikaan TK:t tukossa, mulle sanoivat että soita kesällä uudestaan kun halusin päästä arvioon että oiskohan ADHD vai mikä  kun elämä ei asetu kohdilleen vieläkään vaikk aikää yli 30v.

Eli seuraavaksi yksityiselle soitteleen ja kyseleen hintoja.

Ja olen tätä ketjua seuraillut ja pohtinut pitkään.

Vierailija
2413/4219 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla dg ja lääkitys, onko muuta lääkettä esim nukkumiseen tai mahdolliseen ahdistukseen satunnaisesti ?

Minulla usein illalla hermostuneisuutta tms  ja sitten ei saa nukuttua.

Ei riipu Concertan otosta tuo juttu.

Mikä se ois mahdollinen apu tuohon, minulla ei ole concertan lisäksi mitään muuta tällä hetkellä.

Olen sinnitelly ton asian suhteen koko talven , alkaa jo riittään nyt.

Lekurin tapaaminen ens viikolla.

Vierailija
2414/4219 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v terapia, 4v nuorisoetsivä, vertaistukiryhmiä, laajoja tutkimuksia, kuntoutus jossa asiantuntija on tullut kotiin katsoo arkeni. 11 vuotta mua on yritetty auttaa. Olen tehnyt parhaani mukaan.

Ei mikään, siis ei mitään apua yhtään mistään. Edelleenkin työtön, korkeakouluun en pääse, aikuislukiosta en selvinnyt. Ikä mulla 35v.

Elämä kotona alkoi 21 vuotiaana, välillä töissä.

Ei yksikään taho, ohjaaja, opettajia, jne jne jne on osannut auttaa minua erittäin selkeissä ongelmissa.

Vierailija
2415/4219 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa jamassa ollaan,kuin sinä edellisen kirjoittaja.

Olen vaan 10v vanhempi .

Ei löydy mistään mitään apua .

Vierailija
2416/4219 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä liitännäissairauksia sinulla on?

https://adhd-liitto.fi/adhd-tietoa/tietoa-ammattilaisille/terveydenhuol…

”Eri tutkimusten mukaan noin 50-90%:lla adhd-oireisista on jokin liitännäissairaus. Lapsilla ja nuorilla tavanomaisia liitännäisongelmia ovat erilaiset hieno- ja karkeamotoriikan ja aistitiedon käsittelyn ongelmat, puheen ja kielen kehityksen häiriöt, erityiset oppimisvaikeudet, sosiaalisen vuorovaikutuksen poikkeavuudet, tic-oireet, unihäiriöt, masentuneisuus, ahdistuneisuus, uhmakkuus- ja käytöshäiriöt ja traumaperäinen stressihäiriö.

Iän myötä päihteiden käyttö voi olla runsaampaa ja päihderiippuvuuden kehittyminen on selvästi yleisempää, kuin ei adhd-oireisilla.

Nuorilla ja aikuisilla korostuu ahdistuneisuus- ja mielialahäiriöt. Adhd ennustaa myös suurempaa riskiä epäsosiaalisen persoonallisuushäiriön kehittymiseen.”

Mulla ahdistuneisuus, masennus, uupumus, unihäiriöt ja sosiaalisen kanssakäymisen ongelmat.

Vierailija
2417/4219 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismi ja ADHD:

”DSM-5-tautiluokituksen mukaan ADHD ja autismikirjon häiriö voivat ilmetä samanaikaisesti.

Autismikirjon häiriöllä ja ADHD:lla on jaettua geneettistä taustaa.

Autismikirjon häiriön yhteydessä esiintyvän ADHD:n samanaikainen esiintyvyys on arvioitu olevan lapsilla jopa 30–80 %.

ADHD:n yhteydessä samanaikaisesti autismikirjon häiriötä lapsilla on arvioitu esiintyvän 20–50 %:lla.

Suomalaisista autismi- tai Aspergerin oireyhtymä -diagnoosin saaneista, yleisiltä kognitiivisilta taidoiltaan normaaleista kouluikäisistä lapsista 44 %:lla esiintyi ADHD:ta.

ADHD:n yhteydessä on kuvattu esiintyvän vaihtelevassa määrin sosiaalisen vuorovaikutuksen ongelmia.

Yliaktiivis-impulsiivisessa tyypissä on suurempi riski aggressiiviseen ja tunkeutuvaan käyttäytymiseen, kun taas tarkkaamattomuuspainotteisessa ja yhdistetyssä tyypissä on tavallisempaa vuorovaikutuksesta vetäytyvä ja passiivinen käyttäytyminen sekä hitaus luoda ystävyyssuhteita, mikä vastaa autistiseen triadiin kuuluvia sosiaalisen vuorovaikutuksen poikkeavuuksia.

ADHD:n ja ASD:n esiintyessä samanaikaisesti ADHD:n lääkehoitoa on syytä kokeilla, jos tarkkaamattomuus, ylivilkkaus tai impulsiivisuus aiheuttavat selvää haittaa.

Tarkka seuranta lääkkeen aloitusvaiheessa etsittäessä sopivaa annostelua on välttämätöntä, sillä henkilöt, joilla on samanaikainen autismikirjon häiriö, saattavat olla herkempiä ADHD-lääkkeiden haittavaikutuksille:

metyylifenidaatti voi lisätä stereotypioita, tic-oireita ja käytöshäiriöitä,

atomoksetiini voi lisätä ärtyneisyyttä ja pakko-oireita.

ADHD:n ja autismikirjon häiriön esiintyessä samanaikaisesti on tarkkaavuutta parantavan lääkehoidon toivottu voivan auttaa myös sosiaalisen vuorovaikutuksen kehittymistä sillä tavoin, että lapsen ja hänen läheisensä yhteisen tarkkaavuuden tila olisi pitkäkestoisempi. Tämä asia tarvitsee kuitenkin vielä lisätutkimusta.”

Autismin ”Käypä hoito suositus”

Onko teillä myös autismidiagnoosi?

2418/4219 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä "Ilmoitettu" vastaajat tarvitsevat aivan varmasti hoitoa , Siis ne jotka vaan kyttäävät täällä mitä / kenet voisi ilmoittaa ja haukkumalla persuksi jokaisen joka täällä kirjoittaa . Persu on itseasiassa vaan positiivistä, mutta mieletöntä että saavat jatkaa kuin rakkikoirat. Vielä kai nukkuvat ,mutta kohta sieltä ponkaistaan sormi valmiina delitin päälle heti aamiaisella. 

Vierailija
2419/4219 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ADHD ja liitännäisiä sairauksia on 50-90% potilaista. Aika isolla osalla on paljon muutakin häikkää.

Vierailija
2420/4219 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autismi ja ADHD:

”DSM-5-tautiluokituksen mukaan ADHD ja autismikirjon häiriö voivat ilmetä samanaikaisesti.

Autismikirjon häiriöllä ja ADHD:lla on jaettua geneettistä taustaa.

Autismikirjon häiriön yhteydessä esiintyvän ADHD:n samanaikainen esiintyvyys on arvioitu olevan lapsilla jopa 30–80 %.

ADHD:n yhteydessä samanaikaisesti autismikirjon häiriötä lapsilla on arvioitu esiintyvän 20–50 %:lla.

Suomalaisista autismi- tai Aspergerin oireyhtymä -diagnoosin saaneista, yleisiltä kognitiivisilta taidoiltaan normaaleista kouluikäisistä lapsista 44 %:lla esiintyi ADHD:ta.

ADHD:n yhteydessä on kuvattu esiintyvän vaihtelevassa määrin sosiaalisen vuorovaikutuksen ongelmia.

Yliaktiivis-impulsiivisessa tyypissä on suurempi riski aggressiiviseen ja tunkeutuvaan käyttäytymiseen, kun taas tarkkaamattomuuspainotteisessa ja yhdistetyssä tyypissä on tavallisempaa vuorovaikutuksesta vetäytyvä ja passiivinen käyttäytyminen sekä hitaus luoda ystävyyssuhteita, mikä vastaa autistiseen triadiin kuuluvia sosiaalisen vuorovaikutuksen poikkeavuuksia.

ADHD:n ja ASD:n esiintyessä samanaikaisesti ADHD:n lääkehoitoa on syytä kokeilla, jos tarkkaamattomuus, ylivilkkaus tai impulsiivisuus aiheuttavat selvää haittaa.

Tarkka seuranta lääkkeen aloitusvaiheessa etsittäessä sopivaa annostelua on välttämätöntä, sillä henkilöt, joilla on samanaikainen autismikirjon häiriö, saattavat olla herkempiä ADHD-lääkkeiden haittavaikutuksille:

metyylifenidaatti voi lisätä stereotypioita, tic-oireita ja käytöshäiriöitä,

atomoksetiini voi lisätä ärtyneisyyttä ja pakko-oireita.

ADHD:n ja autismikirjon häiriön esiintyessä samanaikaisesti on tarkkaavuutta parantavan lääkehoidon toivottu voivan auttaa myös sosiaalisen vuorovaikutuksen kehittymistä sillä tavoin, että lapsen ja hänen läheisensä yhteisen tarkkaavuuden tila olisi pitkäkestoisempi. Tämä asia tarvitsee kuitenkin vielä lisätutkimusta.”

Autismin ”Käypä hoito suositus”

Onko teillä myös autismidiagnoosi?

Monet lääkärit väittävät edelleen, ettei adhd voi ilmaantua esim. aspergenin tai autismin kanssa.

”Nämä on Käypä hoito suositukset, eli virallinen ja oikea tieto!

Käypä hoito -suositukset ovat riippumattomia, tutkimusnäyttöön perustuvia kansallisia hoitosuosituksia. Niissä käsitellään tärkeitä suomalaisten terveyteen ja sairauksien hoitoon ja ehkäisyyn liittyviä kysymyksiä. Suosituksia laaditaan lääkäreille, terveydenhuollon ammattihenkilöstölle ja kansalaisille hoitopäätösten pohjaksi.

Suosituksia laatii Suomalainen Lääkäriseura Duodecim yhdessä erikoislääkäriyhdistysten kanssa. Suositusten tuottamisesta vastaavat asiantuntijatyöryhmä ja Käypä hoito -toimitus julkisella rahoituksella.”

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän