Oletko käynyt mittauttamassa ferritiini-arvosi?
Jos, niin paljonko se oli? Oletko oireinen? Uskotko tohon raudanpuutehysteriaan? Lehdissä nyt paljon esillä, mutta kuulostaa oireet hieman liioitelluilta. Haluaisin tietää ihmisiä, joilla on unelma-arvot. Kaikilla tuntemillani kokeissa käyneillä vaikuttaa olevan raudanpuute.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ja ekalla kerralla 6 , söin rautaa vuoden, nousi 49 ja lopetin raudan. Nyt on taas laskenut lähtölukemaan. En aio enää syödä rautaa, vatsa ei kestä ja rautavalmisteet nostavat painoa.
Eivät nosta painoa! Kokeile eri valmisteita, Sanasolin pururauta ei tee edes ulostetta tummaksi eikä aiheuta mitään sivuvaikutuksia. Syö maksalaatikkoa ja maksamakkaraa paprikan kanssa, se nostaa hyvin myös. Muista c-vitamiini ja b12-vitamiini mukaan, ne auttavat rautaa imeytymään, eikä maitotuotteita tai kahvia moneen tuntiin, ne estävät imeytymisen.
Voi vi**u näitä ohjeiden lässyttäjiä. Luuletko ettei ihmiset ole kokeilleet syödä maksaa tai muuta mikä muka nostaa arvoja. Ei niitä kukaan pysty syömään joka päivä. Mulla tekee kaikki valmisteet, myös nestemäiset ulosteen mustaksi ja saa vatsan sekaisin. Raudan syöminen nostaa painoa, kerää nestettä elimistöön ja olen eri kun tuo toinen joka kertoi samasta.
Nimenomaan nestettä kerää elimistöön älyttömästi. Naama on kuin kuu-ukolla, ei kehtaa poistua kodista. Mä olen vieläpä lähes alipainoinen, mutta Ferrodanin kanssa näytän tosi pöhöttyneeltä. Obsidan tekee niin hirveän olon, että pari tuntia menee sängyssä kippurassa maatessa. Olkoot kutosen ferritiini, mä sain tarpeekseni.
Ei kuulosta kyllä millään tasolla normaalilta. Sun kannattaa ehdottomasti raportoida moisista haittavaikutuksista lääkevalmistajaa. En ole koskaan ikinä kuullut moisesta.
Ja ehdotan, että haet itsellesi rautatiputuksen vaikkapa yksityiseltä puolelta.
Ihan normaalia meillä joilla rauta ei imeydy vatsalaukusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ja ekalla kerralla 6 , söin rautaa vuoden, nousi 49 ja lopetin raudan. Nyt on taas laskenut lähtölukemaan. En aio enää syödä rautaa, vatsa ei kestä ja rautavalmisteet nostavat painoa.
Eivät nosta painoa! Kokeile eri valmisteita, Sanasolin pururauta ei tee edes ulostetta tummaksi eikä aiheuta mitään sivuvaikutuksia. Syö maksalaatikkoa ja maksamakkaraa paprikan kanssa, se nostaa hyvin myös. Muista c-vitamiini ja b12-vitamiini mukaan, ne auttavat rautaa imeytymään, eikä maitotuotteita tai kahvia moneen tuntiin, ne estävät imeytymisen.
Voi vi**u näitä ohjeiden lässyttäjiä. Luuletko ettei ihmiset ole kokeilleet syödä maksaa tai muuta mikä muka nostaa arvoja. Ei niitä kukaan pysty syömään joka päivä. Mulla tekee kaikki valmisteet, myös nestemäiset ulosteen mustaksi ja saa vatsan sekaisin. Raudan syöminen nostaa painoa, kerää nestettä elimistöön ja olen eri kun tuo toinen joka kertoi samasta.
Nimenomaan nestettä kerää elimistöön älyttömästi. Naama on kuin kuu-ukolla, ei kehtaa poistua kodista. Mä olen vieläpä lähes alipainoinen, mutta Ferrodanin kanssa näytän tosi pöhöttyneeltä. Obsidan tekee niin hirveän olon, että pari tuntia menee sängyssä kippurassa maatessa. Olkoot kutosen ferritiini, mä sain tarpeekseni.
Ei kuulosta kyllä millään tasolla normaalilta. Sun kannattaa ehdottomasti raportoida moisista haittavaikutuksista lääkevalmistajaa. En ole koskaan ikinä kuullut moisesta.
Ja ehdotan, että haet itsellesi rautatiputuksen vaikkapa yksityiseltä puolelta.
Samaa mieltä. Sinulla on joku muu häiriö, ehkä munuaisissa tai muualla vikaa, rauta ei turvota kasvoja eikä nosta painoa. Heti lääkäriin uudestaan.
Olen eri mutta minulla myös rauta kerryttää nestettä. Munuaiset on tutkittu, ei vikaa, on tähystetty suoli ja vatsa, ei mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli oireita vaikka minkälaisia: hiusten lähtö, kynnet katkeili ja liuskoittui, aivosumu, en pystynyt keskittymään mihinkään, en muistanut eilisestä päivästä mitään, en jaksanut keskittyä, pohkeet oli aivan jumissa koko ajan, rytmihäiriöitä, hengästyminen pienemmästäkin (nousin tuolilta ja kävelin toiseen huoneeseen, sydän jyskytti reilua sataa eikä henki kulkenut), sanat unohtui ja pelkäsin että mulla oli dementia, uskomaton väsymys, elohiiret silmissä sekä jalkakrampit, jne jne. Alkutilanteessa ferritiini oli 36 ja hemoglobiini 135.
Nyt olen syönyt rautaa 3 kk ja oireet ovat vähentyneet huomattavasti :) Ei enää kuoleman väsymystä, rytmihäiriöt ovat kadonneet, jaksan työpäivän jälkeen katsoa esim. telkkaria enkä nukahda istualleni kuten aiemmin, pohkeiden jumi hävisi kun olin syönyt rautaa noin kuukauden, kynnet kasvavat uskomattoman paljon paremmin kun aikaisemmin,hiuksia ei lähde niin paljon, nukun paremmin ja mikä parasta, jaksan taas harrastaa liikuntaa! Ferritiini nyt 66, eli ei hyvä vieläkään mutta parempaan suuntaan mennään.
Suututtaa muoti-ilmiöstä puhuminen. Alhaiset ferritiiniarvot vaikuttavat eri ihmisiin eri tavoin, minun tasoni 36 aiheutti itselleni kaikenlaisia oireita mutta jollekin toiselle sama arvo ei välttämättä aiheuta mitään oireita. Itselläni meni kolme vuotta elämästä "hukkaan" koska en jaksanut tehdä mitään muuta kun käydä töissä. Sielläkin alkoi työteho kärsiä. Luojan kiitos mun kohdalla syy oireisiin selvisi ja pystyn nyt elämään parempaa elämää kun aikaisemmin.
Kuinkahan monella naisella syy väsymykseen on alhaisissa varastoraudoissa, koska kuukautiset ja raskaudet/synnytykset? Siinä kun vielä käy muutaman kerran luovuttamassa verta niin viimeisetkin raudat menee. Kyllä kannattaa ehdottomasti käydä verinäytteissä, varsinkin jos on oireita. Itse en edes tajunnut, millaisia oireita raudan puute voi aiheuttaa, paitsi nyt jälkikäteen kun oireet on hävinneet :)
Tää ois voinu olla mun kirjoittama. Varsinkin noi oireet.
Just viime viikolla sain tulokset ja ferritiini oli 28. Rautakuurille määräs lääkäri. Pitäis saada nostettua ainakin 50:een.
Ferrodania 100mg suositteli joka toinen päivä aamulla tyhjään vatsaan. Kuulemma imeytyy näin paremmin jos ottaa joka toinen päivä.
Saa nähdä miten vatsa kestää. Aiemmin syönyt Solgarin Gentle Iron:ia. Kuulemma sama vaikuttava molekyyli molemmissa.
On ihan käsittämätöntä, miten lääkäreissä on eroa tässä asiassa. Itsellä oli hyvin vastaavankaltaiset oireet muutama vuosi sitten ja kaikkea muuta lähdettiin tutkimaan mutta ei millään olisi sitä ferritiiniä mitattu. Lopulta lääkäri pitkin hampain suostui sen mittaamaan ja arvo oli 5. Hyvin huolimattomasti ohjeisti syömään vähän lisärautaa, kiitos vaan ja seuraava potilas. No, yritin sitten kuitenkin väkisin töissä olla vaikka aivosumu oli sitä luokkaa että piti työkavereilta kysellä miten kahvinkeitin toimii kun en vaan itse muistanut... ja lopulta pyörtymisen kautta jouduinkin päivystykseen. Siellä sitten olikin lääkäri joka tiesi asiasta, tuli saikkua, tarkemmat ohjeet raudan syömiseen ym. Infuusiota en saanut kun oli kuitenkin vähän nousseet arvot sillä suun kautta otetulla raudalla. Saikuttelin sitten reilu 4kk kunnes aloin olla kunnossa... Fiksua, eikö. Vointi kontrolloitiin pelkällä hb.lla ja kun se oli viiterajoissa ja olo hyvä, käskettiin lopettaa raudan syönti. No, ei mennyt kun puoli vuotta ja taas alkoi hengästyttää ja ajatus pätkiä. Taas piti tapella uudelta lääkäriltä ferritiinin mittaamista. Arvo oli 14 ja lääkärin mielestä niin hyvä että ei tarvetta ottaa lisärautaa... 🙄
Mennyt kyllä ihan luotto lääkäreihin tämän myötä. Mutta eniten ottaa aivoon se, että olen käynyt läpi lapsettomuushoidot ilman tulosta (pari keskenmenoa ivf.stä) ja koska mulla raudanpuutteen syynä on todella runsaat menkat ja raudanpuutteen oireita lievenpinä on ollut vuosikaudet, olen väkisinkin alkanut pohtia syy-yhteyttä raudanpuutteen ja lapsettomuuden välillä. Mitäpä jos se mun selittämätön lapsettomuus johtui oikeasti siitä? (Koska se rauta ihan oikeasti on tärkeää elimistölle!) Ja nyt olen jo liian vanha hoitoihin uudestaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen, kahdesti. Kaikki ns. klassiset raudanpuutteen oireet on ja ferrit ekan kerran 35 ja nyt 43 tms.
Luulosairas. Sellaisena teitä pidetään. Voit olla todennäköisemmin masentunut ja seuraavaksi lähtee lastensuojeluimoitus. Voi sinulla olla toiminnallinen häiriökin, kun jankkaat tuota.
Ok, hyvä tietää. Mietin vaan että kuka sen lastensuojeluilmoituksen tekee, kun en ole ollut tekemisissä lääkärien tai sairaanhoitajien kanssa tähän liittyen.
Ja siksi otatin tuon ferritiinin, kun kuukautiset on tässä vaihdevuosia lähestyessä kovin runsaat. Päivääkään en ole ollut sairaslomalla tms väsymyksen vuoksi.
Joo, kavin samalla reissulla ostamassa hopeavetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli oireita vaikka minkälaisia: hiusten lähtö, kynnet katkeili ja liuskoittui, aivosumu, en pystynyt keskittymään mihinkään, en muistanut eilisestä päivästä mitään, en jaksanut keskittyä, pohkeet oli aivan jumissa koko ajan, rytmihäiriöitä, hengästyminen pienemmästäkin (nousin tuolilta ja kävelin toiseen huoneeseen, sydän jyskytti reilua sataa eikä henki kulkenut), sanat unohtui ja pelkäsin että mulla oli dementia, uskomaton väsymys, elohiiret silmissä sekä jalkakrampit, jne jne. Alkutilanteessa ferritiini oli 36 ja hemoglobiini 135.
Nyt olen syönyt rautaa 3 kk ja oireet ovat vähentyneet huomattavasti :) Ei enää kuoleman väsymystä, rytmihäiriöt ovat kadonneet, jaksan työpäivän jälkeen katsoa esim. telkkaria enkä nukahda istualleni kuten aiemmin, pohkeiden jumi hävisi kun olin syönyt rautaa noin kuukauden, kynnet kasvavat uskomattoman paljon paremmin kun aikaisemmin,hiuksia ei lähde niin paljon, nukun paremmin ja mikä parasta, jaksan taas harrastaa liikuntaa! Ferritiini nyt 66, eli ei hyvä vieläkään mutta parempaan suuntaan mennään.
Suututtaa muoti-ilmiöstä puhuminen. Alhaiset ferritiiniarvot vaikuttavat eri ihmisiin eri tavoin, minun tasoni 36 aiheutti itselleni kaikenlaisia oireita mutta jollekin toiselle sama arvo ei välttämättä aiheuta mitään oireita. Itselläni meni kolme vuotta elämästä "hukkaan" koska en jaksanut tehdä mitään muuta kun käydä töissä. Sielläkin alkoi työteho kärsiä. Luojan kiitos mun kohdalla syy oireisiin selvisi ja pystyn nyt elämään parempaa elämää kun aikaisemmin.
Kuinkahan monella naisella syy väsymykseen on alhaisissa varastoraudoissa, koska kuukautiset ja raskaudet/synnytykset? Siinä kun vielä käy muutaman kerran luovuttamassa verta niin viimeisetkin raudat menee. Kyllä kannattaa ehdottomasti käydä verinäytteissä, varsinkin jos on oireita. Itse en edes tajunnut, millaisia oireita raudan puute voi aiheuttaa, paitsi nyt jälkikäteen kun oireet on hävinneet :)
Tää ois voinu olla mun kirjoittama. Varsinkin noi oireet.
Just viime viikolla sain tulokset ja ferritiini oli 28. Rautakuurille määräs lääkäri. Pitäis saada nostettua ainakin 50:een.
Ferrodania 100mg suositteli joka toinen päivä aamulla tyhjään vatsaan. Kuulemma imeytyy näin paremmin jos ottaa joka toinen päivä.
Saa nähdä miten vatsa kestää. Aiemmin syönyt Solgarin Gentle Iron:ia. Kuulemma sama vaikuttava molekyyli molemmissa.On ihan käsittämätöntä, miten lääkäreissä on eroa tässä asiassa. Itsellä oli hyvin vastaavankaltaiset oireet muutama vuosi sitten ja kaikkea muuta lähdettiin tutkimaan mutta ei millään olisi sitä ferritiiniä mitattu. Lopulta lääkäri pitkin hampain suostui sen mittaamaan ja arvo oli 5. Hyvin huolimattomasti ohjeisti syömään vähän lisärautaa, kiitos vaan ja seuraava potilas. No, yritin sitten kuitenkin väkisin töissä olla vaikka aivosumu oli sitä luokkaa että piti työkavereilta kysellä miten kahvinkeitin toimii kun en vaan itse muistanut... ja lopulta pyörtymisen kautta jouduinkin päivystykseen. Siellä sitten olikin lääkäri joka tiesi asiasta, tuli saikkua, tarkemmat ohjeet raudan syömiseen ym. Infuusiota en saanut kun oli kuitenkin vähän nousseet arvot sillä suun kautta otetulla raudalla. Saikuttelin sitten reilu 4kk kunnes aloin olla kunnossa... Fiksua, eikö. Vointi kontrolloitiin pelkällä hb.lla ja kun se oli viiterajoissa ja olo hyvä, käskettiin lopettaa raudan syönti. No, ei mennyt kun puoli vuotta ja taas alkoi hengästyttää ja ajatus pätkiä. Taas piti tapella uudelta lääkäriltä ferritiinin mittaamista. Arvo oli 14 ja lääkärin mielestä niin hyvä että ei tarvetta ottaa lisärautaa... 🙄
Mennyt kyllä ihan luotto lääkäreihin tämän myötä. Mutta eniten ottaa aivoon se, että olen käynyt läpi lapsettomuushoidot ilman tulosta (pari keskenmenoa ivf.stä) ja koska mulla raudanpuutteen syynä on todella runsaat menkat ja raudanpuutteen oireita lievenpinä on ollut vuosikaudet, olen väkisinkin alkanut pohtia syy-yhteyttä raudanpuutteen ja lapsettomuuden välillä. Mitäpä jos se mun selittämätön lapsettomuus johtui oikeasti siitä? (Koska se rauta ihan oikeasti on tärkeää elimistölle!) Ja nyt olen jo liian vanha hoitoihin uudestaan...
Alhainen varastorauta vaikeuttaa raskaaksi tulemista. Joten on voinut johtua. Minkä ikäinen olet?
Vierailija kirjoitti:
Ihan samanlainen tarina mulla! Ja myös kolme vuotta meni hukkaan! Arvot ihan päin peetä, syynä leikkaus, jossa menetin reilusti verta ja vuotavat peräpukamat, jotka vuoti verta päivittäin (nyt onneksi leikattu). Nyt olen viikon syönyt rautaa ja jaksan jo nousta asuntomme toiseen kerrokseen hengästymättä. Oma tilanteeni oli jo sellainen, että aloin jo vältellä kaikkea liikuntaa :(.
MIten nopeasti teillä on ferritiini lähtenyt rautakuurilla nousuun?
Itselläni oli viime syksynä 40 ja nyt keväällä 59.
mulla ferritiini 42, kun sisätautilääkäri totesi vakavan raudanpuutteen, joka on alkanut jo lapsuudessa (oli anemiaa lapsena). refluksitaudin takia en voi syödä rautatabuja - joten sain rautainfuusion. arvot nousi 311.
olo alkoi parantumaan noin 4-6 viikon kuluttua infuusiosta. hiusten lähtö loppui, ja uutta vahvaa hiusta kasvaa paljon, ahdistuskohtaukset lieveni, raskas hengittää olo loppui, luovuus ja flow-tilat tulivat takaisin, poskilla on terve punaisuus, eikä kasvot ole kellertävän kalpeat. levottomat jalat loppui, kuukautisvuoto väheni.
koska raudanpuute on jatkunut pitkään, yksi infuusio ei yleensä riitä. keho ottaa sen kaiken käyttöön. nyt on viime marraskuun 311 tuloksesta ferritiini laskenut 160 kohdille. uusi infuusioaika tulee, kun ferritiini on 100 paikkeilla. pyritään siihen, että mun ferritiini jäisi 100-300 välille pysyvästi.
mulla on ollut myös d-vitamiinit vajaalla, vaikka olen syönyt d-vitamiinia 50mikrogrammaa päivässä. folaattikin on matalalla. eli jos on ferritiini matalalla, kannattaa tarkistaa aktiivinen b12-vitamiini, fe-folaatti arvo sekä d-vitamiini.
www.foibos.fi/blogi/ löytyy hematologin teksti aiheesta raudanpuute. myös esasoppi.fi löytyy hyödyllistä ajantasalla olevaa tietoa raudanpuutteesta ilman anemiaa.
Vierailija kirjoitti:
13.2 ferritiini oli 36, 24.3 ferritiini 49 ja nyt toukokuun puolivälissä ferritiini 66. Aloitin raudansyönnin tuon helmikuun arvon jälkeen heti ja otan joka päivä 100 mg rautaa ja 200 mg C-vitamiinia.
Oletko itse syönyt rautaa koko ajan viime syksystä? Jos olet, sulla taitaa olla jonkinlainen imeytymishäiriö, kun ei ole tuon enempää noussut. Tutkitaanko asiaa mitenkään?
Hb oli 115 mutta ferritiini vain 4. Tupla annosta rautatablettia ja muutamassa kuukaudessa pääsin yli 30 ferritiinissä. Puhdilta otin tuon raudanpuutteen tutkimuspaketin https://www.puhti.fi/tuote/raudanpuutteen-tutkimuspaketti/ ja sen jälkeen Esa Sopilla kävin näyttämässä tuloksia ja hakemassa hoito-ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
13.2 ferritiini oli 36, 24.3 ferritiini 49 ja nyt toukokuun puolivälissä ferritiini 66. Aloitin raudansyönnin tuon helmikuun arvon jälkeen heti ja otan joka päivä 100 mg rautaa ja 200 mg C-vitamiinia.
Oletko itse syönyt rautaa koko ajan viime syksystä? Jos olet, sulla taitaa olla jonkinlainen imeytymishäiriö, kun ei ole tuon enempää noussut. Tutkitaanko asiaa mitenkään?
Kiitos tästä!
Söin alkuun jotain miedompaa rautavalmistetta, kunnes löysin apteekista 100mg valmisteen, luulen että ferritiini on vasta sen jälkeen noussut, eli nyt muutaman kuukauden.
Ei ole lääkäreitä kiinnostanut minun arvot, vaikka anemiankin oireita on ollut. Nyt on eri työterveys, mutta tuskin hekään asiaan ilman pyyntöä tarttuvat.
Miksi ihmeessä ferritiinin viitearvo on niin alhainen!? Ei voi kun ihmetellä.
Ferritiini oli 11. Mulla oli kaikki muut arvot oikein hyvät, b-vitamiini (vaikka syön kasvispainotteisesti), d-vitamiini myös oikein hyvä vaikken syö deetä kovin säännöllisesti. Ainut huono ferritiinin lisäksi oli kilpirauhanen. Siihen sain thyroksiini lääkityksen ja se on ollut nyt viitearvoissa. Kaikki perinteiset raudanpuute oireet oli. Sain ferritiinin nousemaan 32 reilussa kahdessa kuukaudessa.
Lapsettomuushoidot käynnissä ja niiden tutkimusten yhteydessä pyysin, että ferritiini mitattaisiin, vastahakoisesti lääkäri suostui. Hb oli 140 ja ferritiini 38. Lapsettomuuslääkäri sanoi, ettei lisärautaa tarvita. Olin sen verran perehtynyt asiaan, että aloitin sen silti. Raudan aloittamisesta on muutama kuukausi, ja jo silloin ihan parissa viikossa aloin voida vähän paremmin. Ei minulla ollut mitään vakavia oireita ennenkään, mutta ahdistuneisuutta, alakuloa, vähän väsymystä. Nämä ovat kaikki helpottaneet. Lisäksi aloitekykyni on palannut ja olen paljon innostuneempi asioista. Tiedä sitten auttoiko rauta vai ei, mutta aion jatkaa sitä, olossani tunnen muutoksen.
Vierailija kirjoitti:
Ferritiini oli 11. Mulla oli kaikki muut arvot oikein hyvät, b-vitamiini (vaikka syön kasvispainotteisesti), d-vitamiini myös oikein hyvä vaikken syö deetä kovin säännöllisesti. Ainut huono ferritiinin lisäksi oli kilpirauhanen. Siihen sain thyroksiini lääkityksen ja se on ollut nyt viitearvoissa. Kaikki perinteiset raudanpuute oireet oli. Sain ferritiinin nousemaan 32 reilussa kahdessa kuukaudessa.
Otettiinko sulta kaikki mahdolliset kilpirauhaskokeet, että varmasti on autoimmuuniperäinen?
Matala ferritiini nimittäin aiheuttaa osalle kilpirauhasen vajaatoiminnan, joka korjaantuu, kun ferritiini saadaan ylös = kun raudanpuute on korjattu.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärini mittautti minulta koska hemoglobiini oli laskusuunnassa pitkän aikaa. Ferritiini oli 10 ja hemppari silloin alle 100, lähettivät infuusioon ja koska arvot 6kuukautta sen jälkeen taas yhtä matalat sain uuden infuusion. Minua on tutkittu päästä varpaisiin eikä mitään kunnollista syytä ole löydetty miksi rauta ei ilmeisesti imeydy hyvin. Rautavalmisteistakaan ei ollut mitään hyötyä. Muuta en keksi kuin yrittää syödä mahdollisimman paljon rautapitoista ruokaa, väsymys on kyllä h*lvetillistä.
Eikö sulla ole menkkoja? Pelkästään ne yksinään voivat aiheuttaa raudanpuutteen.
Olen hakeutunut kahdesti lähivuosina anemian takia hoitoon. Toisella kertaa hb 63 ja toisella 84. Ferritiini katsottiin samalla ja se oli 5. Oireita oli vaikka millä mitalla, mutta ne paranivat melko nopeasti kun aloin ottaa rautaa purkista.