Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko käynyt mittauttamassa ferritiini-arvosi?

Vierailija
26.05.2019 |

Jos, niin paljonko se oli? Oletko oireinen? Uskotko tohon raudanpuutehysteriaan? Lehdissä nyt paljon esillä, mutta kuulostaa oireet hieman liioitelluilta. Haluaisin tietää ihmisiä, joilla on unelma-arvot. Kaikilla tuntemillani kokeissa käyneillä vaikuttaa olevan raudanpuute.

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt. Keskivaikeat levottomat jalat, ferritiini 3, hg 145. Nyt tutkitaan raudan imeytymishäiriön syytä. Poissuljettu keliakia ja b12-vitamiinin puute. Tähystys seuraava etappi. Ei ole hysteriaa tämä.

Vierailija
42/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärini mittautti minulta koska hemoglobiini oli laskusuunnassa pitkän aikaa. Ferritiini oli 10 ja hemppari silloin alle 100, lähettivät infuusioon ja koska arvot 6kuukautta sen jälkeen taas yhtä matalat sain uuden infuusion. Minua on tutkittu päästä varpaisiin eikä mitään kunnollista syytä ole löydetty miksi rauta ei ilmeisesti imeydy hyvin. Rautavalmisteistakaan ei ollut mitään hyötyä. Muuta en keksi kuin yrittää syödä mahdollisimman paljon rautapitoista ruokaa, väsymys on kyllä h*lvetillistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ja ekalla kerralla 6 , söin rautaa vuoden, nousi 49 ja lopetin raudan. Nyt on taas laskenut lähtölukemaan. En aio enää syödä rautaa, vatsa ei kestä ja rautavalmisteet nostavat painoa.

Eivät nosta painoa! Kokeile eri valmisteita, Sanasolin pururauta ei tee edes ulostetta tummaksi eikä aiheuta mitään sivuvaikutuksia. Syö maksalaatikkoa ja maksamakkaraa paprikan kanssa, se nostaa hyvin myös. Muista c-vitamiini ja b12-vitamiini mukaan, ne auttavat rautaa imeytymään, eikä maitotuotteita tai kahvia moneen tuntiin, ne estävät imeytymisen.

Voi vi**u näitä ohjeiden lässyttäjiä. Luuletko ettei ihmiset ole kokeilleet syödä maksaa tai muuta mikä muka nostaa arvoja. Ei niitä kukaan pysty syömään joka päivä. Mulla tekee kaikki valmisteet, myös nestemäiset ulosteen mustaksi ja saa vatsan sekaisin. Raudan syöminen nostaa painoa, kerää nestettä elimistöön ja olen eri kun tuo toinen joka kertoi samasta.

Nimenomaan nestettä kerää elimistöön älyttömästi. Naama on kuin kuu-ukolla, ei kehtaa poistua kodista. Mä olen vieläpä lähes alipainoinen, mutta Ferrodanin kanssa näytän tosi pöhöttyneeltä. Obsidan tekee niin hirveän olon, että pari tuntia menee sängyssä kippurassa maatessa. Olkoot kutosen ferritiini, mä sain tarpeekseni.

Ei kuulosta kyllä millään tasolla normaalilta. Sun kannattaa ehdottomasti raportoida moisista haittavaikutuksista lääkevalmistajaa. En ole koskaan ikinä kuullut moisesta.

Ja ehdotan, että haet itsellesi rautatiputuksen vaikkapa yksityiseltä puolelta.

Vierailija
44/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt rautainfuusiossa (sain sen arvolla 3), mutta en kylläkään huomannut mitään positiivista vaikutusta sen jälkeen. Nyt tuosta aikaa jo puolisen vuotta. Ei positiivisia vaikutuksia.. joten älkää odottako liikoja.

Vierailija
45/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin tietää arvon, mutta en kuulu tällä hetkellä oikeutetuksi työterveyteen ja mitään asiaa lääkäriin ei ole ollut, että samalla terkkarissa olisi voinut anella lähetettä verikokeisiin. On kuitenkin vuosia ollut erilaisia oireita (kilpirauhasen vajaatoimintaan viittaavia oireita) mutta perusverenkuva ollut aina hyvä. Olen varma, että jokin ei silti ole ok.

Etkö osaa varata aikaa yksityiselle. Vai eikö ole rahaa siihen?

Vierailija
46/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ferritiini nousi 4 --> 28

Hemoglobiini nousi 115--> 140

En ole huomannut mitään positiivista olossa. Oikeastaan tuntuu, että olen vielä väsyneempi kuin ennen. Ja huimaa, on keskittymisvaikeutta jne. Muuten laajoissa verikokeissa kaikki muut arvot oikein hyvät.

No sullahan on edelleen varastoraudan puute arvolla 28. Kai syöt edelleen rautaa? Ferritiini alle 30 on vakava raudan puute ja hoitoa pitäisi edelleen jatkaa. Ja vieläkin pelkkä verenkuva (pieni tai täydellinen) ei kerro välttämättä raudan puutteesta mitään. Nyt sulla on vasta hemoglobiini korjautunut, seuraavaksi pitäisi korjata vielä varastorauta.

Vierailija
47/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt rautainfuusiossa (sain sen arvolla 3), mutta en kylläkään huomannut mitään positiivista vaikutusta sen jälkeen. Nyt tuosta aikaa jo puolisen vuotta. Ei positiivisia vaikutuksia.. joten älkää odottako liikoja.

Kai sulla on tarkistettu ferritiiniarvot infuusion jälkeen ja nyt puolen vuoden päästä, onko pysynyt hyvänä? Toiset tarvitsee parikin infuusiota jotta tilanne korjaantuu.

Vierailija
48/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ja ekalla kerralla 6 , söin rautaa vuoden, nousi 49 ja lopetin raudan. Nyt on taas laskenut lähtölukemaan. En aio enää syödä rautaa, vatsa ei kestä ja rautavalmisteet nostavat painoa.

Eivät nosta painoa! Kokeile eri valmisteita, Sanasolin pururauta ei tee edes ulostetta tummaksi eikä aiheuta mitään sivuvaikutuksia. Syö maksalaatikkoa ja maksamakkaraa paprikan kanssa, se nostaa hyvin myös. Muista c-vitamiini ja b12-vitamiini mukaan, ne auttavat rautaa imeytymään, eikä maitotuotteita tai kahvia moneen tuntiin, ne estävät imeytymisen.

Aloitin Ferrodanin sen jälkeen kun muutamassa kuukaudessa ferritiini laski takaisin lähtölukemaan. Paino alkoi nousta samantein. En olisi hoksannut, mistä johtuu, mutta raudanpuuteryhmästä löytyi paljon keskustelua aiheesta. Lopetin Ferrodanin, paino laski viikossa 2 kiloa ilman mitään muuta muutosta.

En käytä maitotuotteita enkä kahvia ja raudan otin aina c-vitamiinin kanssa.

Tuota en ole syönyt, mutta Obsidan, Ferrosan ja Sanasol pururauta ja nestemäiset Kräufter tms. nimiset eivät ainakaan minulla ole nostaneet painoa. Päin vastoin, silloin jaksan nousta sängystä ja kävellä, joten energiaa kuluu. Minä olen aivan liikuntakyvytön, kun ferritiini on alle 20. Syön mitä vain, jotta jaksan olla jalkeilla.

Vierailija
49/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi vi**u näitä ohjeiden lässyttäjiä. Luuletko ettei ihmiset ole kokeilleet syödä maksaa tai muuta mikä muka nostaa arvoja. Ei niitä kukaan pysty syömään joka päivä. Mulla tekee kaikki valmisteet, myös nestemäiset ulosteen mustaksi ja saa vatsan sekaisin. Raudan syöminen nostaa painoa, kerää nestettä elimistöön ja olen eri kun tuo toinen joka kertoi samasta.

Nimenomaan nestettä kerää elimistöön älyttömästi. Naama on kuin kuu-ukolla, ei kehtaa poistua kodista. Mä olen vieläpä lähes alipainoinen, mutta Ferrodanin kanssa näytän tosi pöhöttyneeltä. Obsidan tekee niin hirveän olon, että pari tuntia menee sängyssä kippurassa maatessa. Olkoot kutosen ferritiini, mä sain tarpeekseni.

Ei kuulosta kyllä millään tasolla normaalilta. Sun kannattaa ehdottomasti raportoida moisista haittavaikutuksista lääkevalmistajaa. En ole koskaan ikinä kuullut moisesta.

Ja ehdotan, että haet itsellesi rautatiputuksen vaikkapa yksityiseltä puolelta.

Samaa mieltä. Sinulla on joku muu häiriö, ehkä munuaisissa tai muualla vikaa, rauta ei turvota kasvoja eikä nosta painoa. Heti lääkäriin uudestaan.

Vierailija
50/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin psykiatrin vastaanotolla, ja hän määräsi aluksi verikokeet. Ferritiini oli 19, kun viitearvot ovat muistaakseni välillä 5-250. Lääkärin mielestä arvo oli riittävä. Olen sitten omin päin tankannut rautaa, mutta seuraavaan verikokeeseen taidan päästä vain omakustanteisesti. Yritin jo ennen tuota psykiatria pyytää yleislääkäriltä ferritiinimittausta, mutta sen suhteen nihkeiltiin ja todettiin, että jos nyt ensin katsotaan se kilppari. Vajaatoimintapotilas olen ollut jo useamman vuoden, syön thyroxinia enkä luota lääkäreihin juuri yhtään kilppariarvojenkaan tulkitsemisessa...

Vierailija
51/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miulla myös hb samaa luokkaa kuin sinulla, Ferritiiniarvo 238. Joku normi pitäisi olla kait  10 - 150. Ferritiiniaarvoni ei kuitenkaan aiheuta toimenpiteitä. Vähän outoa kun siitä niin kovasti kohkataan.

Vierailija
52/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt. Keskivaikeat levottomat jalat, ferritiini 3, hg 145. Nyt tutkitaan raudan imeytymishäiriön syytä. Poissuljettu keliakia ja b12-vitamiinin puute. Tähystys seuraava etappi. Ei ole hysteriaa tämä.

Onko siis poissuljettu runsaat menkat, raskaudet, synnytykset?

Pelkät runsaat menkat voi laskea ferritiinin noin alas.

Vierailija
53/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä ei pääse ferritiinin mittaukseen, jos ei ole jotain syytä mennä. Pitää siis olla ongelma, että lääkäri kirjoittaa lähetteen siihen ja se ongelma pitää olla iso. Julkisesti oavt haukkuneet koko ferritiiniarvon.

Niin ja labraan ei pääse kuin lähetteellä.

Vierailija
54/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, on mitattu työterveydessä. 24 oli. Ja todella heikko olo. Nyt olen käyttänyt rautalisää suihkeena noin kuukauden ja olo on kohentunut.

Vierailija
55/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miulla myös hb samaa luokkaa kuin sinulla, Ferritiiniarvo 238. Joku normi pitäisi olla kait  10 - 150. Ferritiiniaarvoni ei kuitenkaan aiheuta toimenpiteitä. Vähän outoa kun siitä niin kovasti kohkataan.

Tämä siis vastaus nro 6:lle. Oireeni kuitenkin, kuten alhaisilla arvoilla.

Vierailija
56/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiiniarvoni oli keväällä 5, sain kaksi kertaa rautaa tiputuksessa. Nyt menen tarkistamaan tilanteen uudestaan labraan. raudanpuutteen oireena oli tajuton hengästyminen pienestäkin arkiaskareesta.

Vierailija
57/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ferritiini 4 ja lääkäri määräsi rautainfuusioon, jonka jälkeen arvo oli jo yli 50. Ei mitään oireita, paitsi toistuvat keskenmenot. Lääkärin mukaan näillä on kuulemma jotain yhteyttä. Siis muutakin kuin että jos saa 6 keskenmenoa kahdessa vuodessa, niin verta menettääkin aika mukavasti. Ja siis ennen ivf:ää pitäisi arvo olla n.50 niinkuin joku mainitsikin, siksikin sain sen infuusion.

Vierailija
58/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kuukausi sitten yksityisellä mittauttamassa, ekaa kertaa elämässäni. Hb 145, rauta 34. Kaikki arvot priimaa, myös b12-vitamiinit ja ne punasoluarvot yms. Rauta oli siis viitteissä mutta kannattaisi varmaan syödä jotain täydennysvalmistetta?

Olen ollut 20 vuotta lakto-ovo-kasvissyöjä, joten veriarvot kiinnostivat kovasti. Hieman "aivosumua" ollut karmean stressivuoden jälkeen joka ei ole ollut lähteäkseen. Jospa rautalisä auttaisi tähän.

Vierailija
59/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta takaperin lääkäri mittasi kun selviteltiin syytä tosi pahaan väsymykseen ja limakalvo-oireiluun (lääkärin omasta aloitteesta, sillon en itse edes tiennyt koko ferritiinistä). Hb oli oikein hyvä, mutta ferritiini 9. Myös B12 oli tosi alhainen. Puol vuotta söin obsidania ja b-vitskut sain piikkeinä. Olo parani, mutta syytä ei huonolle imeytymiselle löytynyt (olen sekasyöjä) - joskin rautaan vaikuttaa varmaan mulla tosi runsaat menkat. Veikkaan isoimmaksi syyksi kuitenkin stressiä, toi oli todella kuormittava elämäntilanne muutoinkin tuolloin.

Omalla kohdalla huomasin, että raudasta oli apua. Mutta ei raudanpuutteella voi selittää kaikkia mahdollisia oireita. Varmasti asiaan liittyy tietynlaista liioittelua ja hysteriaakin.

Tavallaan kyseessä on tosi pieni juttu ja siksi olen iloinen, että oma lääkäri sen hoksasi samantien. Tosi turhaa olisi jättää hoitamatta ja odotella isompia oireita/seurauksia.

Vierailija
60/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireena väsymys ja huono olo ja pyörrytys liikuntaa harraastaessa. Ferritiini 8. Nyt rautakuurilla ja olo parempi, mutta syy-seurassuhdetta on tietysti mahdoton todistaa varmaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi