Oletko käynyt mittauttamassa ferritiini-arvosi?
Jos, niin paljonko se oli? Oletko oireinen? Uskotko tohon raudanpuutehysteriaan? Lehdissä nyt paljon esillä, mutta kuulostaa oireet hieman liioitelluilta. Haluaisin tietää ihmisiä, joilla on unelma-arvot. Kaikilla tuntemillani kokeissa käyneillä vaikuttaa olevan raudanpuute.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
En usko siihen, että täytyy olla arvo 100 ollakseen terve. Päälle 30 arvolla ei tarvitse rautalisää syödä. Lääkäriystäväni kertoi. Harvalla on noin korkeita arvoja, joita ihmiset tavoittelee.
Höpöhöpö. Itsellä just n. 30 arvoilla oli tosi pahat oireet jo. Kyllä se alhaisin arvo mikä ois suositus oli 50 tai enemmän. En oikeesti ymmärrä tätä lääkärien vähättelevää asennetta (enkä tätä tässä ketjussa ihmisiä luulosairaiksi haukkuvaa idioottia).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ja ekalla kerralla 6 , söin rautaa vuoden, nousi 49 ja lopetin raudan. Nyt on taas laskenut lähtölukemaan. En aio enää syödä rautaa, vatsa ei kestä ja rautavalmisteet nostavat painoa.
Eivät nosta painoa! Kokeile eri valmisteita, Sanasolin pururauta ei tee edes ulostetta tummaksi eikä aiheuta mitään sivuvaikutuksia. Syö maksalaatikkoa ja maksamakkaraa paprikan kanssa, se nostaa hyvin myös. Muista c-vitamiini ja b12-vitamiini mukaan, ne auttavat rautaa imeytymään, eikä maitotuotteita tai kahvia moneen tuntiin, ne estävät imeytymisen.
Aloitin Ferrodanin sen jälkeen kun muutamassa kuukaudessa ferritiini laski takaisin lähtölukemaan. Paino alkoi nousta samantein. En olisi hoksannut, mistä johtuu, mutta raudanpuuteryhmästä löytyi paljon keskustelua aiheesta. Lopetin Ferrodanin, paino laski viikossa 2 kiloa ilman mitään muuta muutosta.
En käytä maitotuotteita enkä kahvia ja raudan otin aina c-vitamiinin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen, kahdesti. Kaikki ns. klassiset raudanpuutteen oireet on ja ferrit ekan kerran 35 ja nyt 43 tms.
Luulosairas. Sellaisena teitä pidetään. Voit olla todennäköisemmin masentunut ja seuraavaksi lähtee lastensuojeluimoitus. Voi sinulla olla toiminnallinen häiriökin, kun jankkaat tuota.
Olet aivan oikeassa.
Luulosairas verisyöpälääkäriryhmä mittautti arvoni vuosia kestäneiden syöpähoitojeni jälkeen ja luulosairas laboratoriohoitaja sai minulle arvon 19.
Haukuin heidät kaikki lyttyyn, koska tämän palstan älykkäät tutkijat tietävät asian paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin mittaamassa talvella ja se oli silloin 12, jota on korjattu rautatiputuksella sairaalassa. En ole nyt tarkistanut.
Tämä ongelma on ihan todellinen ongelma suomessa.
Mulla arvo 6 enkä pääse tiputukseen! Näköjään riippuu täysin lääkäristä miten suhtautuu. jatkuva väsymys ja aivosumu ei hetkauttanut lääkäriä yhtään, olen sitten saikulla välillä, sama lääkäri kirjoittaa saikut mutta ei lähetettä tiputukseen :(
Itselläni oli oireita vaikka minkälaisia: hiusten lähtö, kynnet katkeili ja liuskoittui, aivosumu, en pystynyt keskittymään mihinkään, en muistanut eilisestä päivästä mitään, en jaksanut keskittyä, pohkeet oli aivan jumissa koko ajan, rytmihäiriöitä, hengästyminen pienemmästäkin (nousin tuolilta ja kävelin toiseen huoneeseen, sydän jyskytti reilua sataa eikä henki kulkenut), sanat unohtui ja pelkäsin että mulla oli dementia, uskomaton väsymys, elohiiret silmissä sekä jalkakrampit, jne jne. Alkutilanteessa ferritiini oli 36 ja hemoglobiini 135.
Nyt olen syönyt rautaa 3 kk ja oireet ovat vähentyneet huomattavasti :) Ei enää kuoleman väsymystä, rytmihäiriöt ovat kadonneet, jaksan työpäivän jälkeen katsoa esim. telkkaria enkä nukahda istualleni kuten aiemmin, pohkeiden jumi hävisi kun olin syönyt rautaa noin kuukauden, kynnet kasvavat uskomattoman paljon paremmin kun aikaisemmin,hiuksia ei lähde niin paljon, nukun paremmin ja mikä parasta, jaksan taas harrastaa liikuntaa! Ferritiini nyt 66, eli ei hyvä vieläkään mutta parempaan suuntaan mennään.
Suututtaa muoti-ilmiöstä puhuminen. Alhaiset ferritiiniarvot vaikuttavat eri ihmisiin eri tavoin, minun tasoni 36 aiheutti itselleni kaikenlaisia oireita mutta jollekin toiselle sama arvo ei välttämättä aiheuta mitään oireita. Itselläni meni kolme vuotta elämästä "hukkaan" koska en jaksanut tehdä mitään muuta kun käydä töissä. Sielläkin alkoi työteho kärsiä. Luojan kiitos mun kohdalla syy oireisiin selvisi ja pystyn nyt elämään parempaa elämää kun aikaisemmin.
Kuinkahan monella naisella syy väsymykseen on alhaisissa varastoraudoissa, koska kuukautiset ja raskaudet/synnytykset? Siinä kun vielä käy muutaman kerran luovuttamassa verta niin viimeisetkin raudat menee. Kyllä kannattaa ehdottomasti käydä verinäytteissä, varsinkin jos on oireita. Itse en edes tajunnut, millaisia oireita raudan puute voi aiheuttaa, paitsi nyt jälkikäteen kun oireet on hävinneet :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ja ekalla kerralla 6 , söin rautaa vuoden, nousi 49 ja lopetin raudan. Nyt on taas laskenut lähtölukemaan. En aio enää syödä rautaa, vatsa ei kestä ja rautavalmisteet nostavat painoa.
Eivät nosta painoa! Kokeile eri valmisteita, Sanasolin pururauta ei tee edes ulostetta tummaksi eikä aiheuta mitään sivuvaikutuksia. Syö maksalaatikkoa ja maksamakkaraa paprikan kanssa, se nostaa hyvin myös. Muista c-vitamiini ja b12-vitamiini mukaan, ne auttavat rautaa imeytymään, eikä maitotuotteita tai kahvia moneen tuntiin, ne estävät imeytymisen.
Voi vi**u näitä ohjeiden lässyttäjiä. Luuletko ettei ihmiset ole kokeilleet syödä maksaa tai muuta mikä muka nostaa arvoja. Ei niitä kukaan pysty syömään joka päivä. Mulla tekee kaikki valmisteet, myös nestemäiset ulosteen mustaksi ja saa vatsan sekaisin. Raudan syöminen nostaa painoa, kerää nestettä elimistöön ja olen eri kun tuo toinen joka kertoi samasta.
Mulla oli arvo 8, siis aivan järkyttävän huono. Eikä mulla ollut edes mitenkään vakavia oireita, muuta kuin kova aamuväsymys. Puolen vuoden rautakuurin jälkeen se nousi 15, lääkäri määräsi tuon jälkeen vielä toiselle puolen vuoden kuurille, jonka jälkeen arvioidaan tarvitsenko tiputusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N33 kirjoitti:
Minulla mitattiin tänä keväänä. Hb oli 159 ja ferritiini 398. Eli molemmat melko lailla yläkanttiin. Onko kenelläkään kokemusta,kun arvot ovat koholla? Lääkäri ei osannut antaa tähän mitään kommenttia.
Lääkärin kyllä pitäisi osata. Itse tiedän sen, että esim. astma ja muut hapenottokykyyn vaikuttavat sairaudet nostavat Hb:a, mutta ei niillä kai ferritiiniin ole vaikutusta.
Etkä sitten käytä rautavalmisteita n.s. varmuuden vuoksi, mikä selittäisi tuon? Etkä ole huippu-urheilija?;)
Elimistön tulehdustilat voi nostaa ferritiiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vi**u näitä ohjeiden lässyttäjiä. Luuletko ettei ihmiset ole kokeilleet syödä maksaa tai muuta mikä muka nostaa arvoja. Ei niitä kukaan pysty syömään joka päivä. Mulla tekee kaikki valmisteet, myös nestemäiset ulosteen mustaksi ja saa vatsan sekaisin. Raudan syöminen nostaa painoa, kerää nestettä elimistöön ja olen eri kun tuo toinen joka kertoi samasta.
Nimenomaan nestettä kerää elimistöön älyttömästi. Naama on kuin kuu-ukolla, ei kehtaa poistua kodista. Mä olen vieläpä lähes alipainoinen, mutta Ferrodanin kanssa näytän tosi pöhöttyneeltä. Obsidan tekee niin hirveän olon, että pari tuntia menee sängyssä kippurassa maatessa. Olkoot kutosen ferritiini, mä sain tarpeekseni.
Haluaisin tietää arvon, mutta en kuulu tällä hetkellä oikeutetuksi työterveyteen ja mitään asiaa lääkäriin ei ole ollut, että samalla terkkarissa olisi voinut anella lähetettä verikokeisiin. On kuitenkin vuosia ollut erilaisia oireita (kilpirauhasen vajaatoimintaan viittaavia oireita) mutta perusverenkuva ollut aina hyvä. Olen varma, että jokin ei silti ole ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N33 kirjoitti:
Minulla mitattiin tänä keväänä. Hb oli 159 ja ferritiini 398. Eli molemmat melko lailla yläkanttiin. Onko kenelläkään kokemusta,kun arvot ovat koholla? Lääkäri ei osannut antaa tähän mitään kommenttia.
Lääkärin kyllä pitäisi osata. Itse tiedän sen, että esim. astma ja muut hapenottokykyyn vaikuttavat sairaudet nostavat Hb:a, mutta ei niillä kai ferritiiniin ole vaikutusta.
Etkä sitten käytä rautavalmisteita n.s. varmuuden vuoksi, mikä selittäisi tuon? Etkä ole huippu-urheilija?;)
En käytä rautavalmisteita,enkä muitakaan vitamiineja. Ja ei,en ole huippu-urheilija =D Minulla todettiin 2 tyypin diabetes ja oli epävarmuutta siitä että kumpaa tyyppiä sairauteni on ,joten ferritiini mitattiin siinä yhteydessä. Lääkäri ei kuitenkaan pitänyt ferritiiniä hälyyttävänä,kun muut arvot oli ok.Hb on minulla ollut aina hyvä,parhaimmilla yli 170. Ja ikää löytyy 30v. Jäi vain vaivaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli oireita vaikka minkälaisia: hiusten lähtö, kynnet katkeili ja liuskoittui, aivosumu, en pystynyt keskittymään mihinkään, en muistanut eilisestä päivästä mitään, en jaksanut keskittyä, pohkeet oli aivan jumissa koko ajan, rytmihäiriöitä, hengästyminen pienemmästäkin (nousin tuolilta ja kävelin toiseen huoneeseen, sydän jyskytti reilua sataa eikä henki kulkenut), sanat unohtui ja pelkäsin että mulla oli dementia, uskomaton väsymys, elohiiret silmissä sekä jalkakrampit, jne jne. Alkutilanteessa ferritiini oli 36 ja hemoglobiini 135.
Nyt olen syönyt rautaa 3 kk ja oireet ovat vähentyneet huomattavasti :) Ei enää kuoleman väsymystä, rytmihäiriöt ovat kadonneet, jaksan työpäivän jälkeen katsoa esim. telkkaria enkä nukahda istualleni kuten aiemmin, pohkeiden jumi hävisi kun olin syönyt rautaa noin kuukauden, kynnet kasvavat uskomattoman paljon paremmin kun aikaisemmin,hiuksia ei lähde niin paljon, nukun paremmin ja mikä parasta, jaksan taas harrastaa liikuntaa! Ferritiini nyt 66, eli ei hyvä vieläkään mutta parempaan suuntaan mennään.
Suututtaa muoti-ilmiöstä puhuminen. Alhaiset ferritiiniarvot vaikuttavat eri ihmisiin eri tavoin, minun tasoni 36 aiheutti itselleni kaikenlaisia oireita mutta jollekin toiselle sama arvo ei välttämättä aiheuta mitään oireita. Itselläni meni kolme vuotta elämästä "hukkaan" koska en jaksanut tehdä mitään muuta kun käydä töissä. Sielläkin alkoi työteho kärsiä. Luojan kiitos mun kohdalla syy oireisiin selvisi ja pystyn nyt elämään parempaa elämää kun aikaisemmin.
Kuinkahan monella naisella syy väsymykseen on alhaisissa varastoraudoissa, koska kuukautiset ja raskaudet/synnytykset? Siinä kun vielä käy muutaman kerran luovuttamassa verta niin viimeisetkin raudat menee. Kyllä kannattaa ehdottomasti käydä verinäytteissä, varsinkin jos on oireita. Itse en edes tajunnut, millaisia oireita raudan puute voi aiheuttaa, paitsi nyt jälkikäteen kun oireet on hävinneet :)
Tää ois voinu olla mun kirjoittama. Varsinkin noi oireet.
Just viime viikolla sain tulokset ja ferritiini oli 28. Rautakuurille määräs lääkäri. Pitäis saada nostettua ainakin 50:een.
Ferrodania 100mg suositteli joka toinen päivä aamulla tyhjään vatsaan. Kuulemma imeytyy näin paremmin jos ottaa joka toinen päivä.
Saa nähdä miten vatsa kestää. Aiemmin syönyt Solgarin Gentle Iron:ia. Kuulemma sama vaikuttava molekyyli molemmissa.
Vierailija kirjoitti:
Luulosairaus. Kaverini kävi huvikseen mittaamassa, näiden hysteerikkojen mukaan hänellä olisi vakava raudanpuute, mutta urheilee siitä huolimatta aktiivisesti ja on kaikinpuolin terve. Samoilla arvoilla toiset ovat niiiiin sairaita.
Toisten elimistö sopeutuu paremmin laskeviin arvoihin kuin toisten. Itsekin jaksoin käydä yliopistolla, vaikka Hb oli 60. Mitä nyt olin vähän väsynyt välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ois voinu olla mun kirjoittama. Varsinkin noi oireet.
Just viime viikolla sain tulokset ja ferritiini oli 28. Rautakuurille määräs lääkäri. Pitäis saada nostettua ainakin 50:een.
Ferrodania 100mg suositteli joka toinen päivä aamulla tyhjään vatsaan. Kuulemma imeytyy näin paremmin jos ottaa joka toinen päivä.
Saa nähdä miten vatsa kestää. Aiemmin syönyt Solgarin Gentle Iron:ia. Kuulemma sama vaikuttava molekyyli molemmissa.
Kannattaa kokeilla sitten toista merkkiä, jos tuo Ferrodan käy vatsaan. Itse olen syönyt ihan ya:n omaa rautavalmistetta, jossa rautaa 100 mg ja c-vitamiinia 200 mg. Alkuun vatsa meni kovalle, sitten helpotti. Otan tabletin yleensä aamuyöllä, jos herään. Aina on yöpöydällä valmiina, niin tulee otettua tyhjään mahaan ja tarpeeksi kauan ennen aamukahvia (maidolla).
Itselläni nostetaan ensin ferritiini sataan, sitten mietitään tilannetta. Toivottavasti säkin saat avun!
Ennen lapsettomuushoitojen (ivf) alkamista suositeltiin mittausta. Arvo oli 35. Suositus oli, että raskautta yrittäessä arvo olisi vähintään 50. Söin muutaman kuukauden nestemäistä Maltofer rautakuuria ja arvo lähti nousuun. Tulin raskaaksi ekasta pakastetun alkion siirrosta. Hyvä, kun tankkasin rautaa ennen raskautta, koska siitä huolimatta hemoglobiini on laskenut hirmuisesti raskausaikana (laskettu aika parin viikon päästä). Ilman varastojen tankkausta ennen raskautta nykyiset arvot olisi varmaan vieläkin huonommat...
Vierailija kirjoitti:
Rautavalmisteet eivät todellakaan nosta painoa. Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tietää arvon, mutta en kuulu tällä hetkellä oikeutetuksi työterveyteen ja mitään asiaa lääkäriin ei ole ollut, että samalla terkkarissa olisi voinut anella lähetettä verikokeisiin. On kuitenkin vuosia ollut erilaisia oireita (kilpirauhasen vajaatoimintaan viittaavia oireita) mutta perusverenkuva ollut aina hyvä. Olen varma, että jokin ei silti ole ok.
Perusverenkuvahan ei välttämättä kerro rautavajeesta mitään. Mullakin hemoglobiini oli alusta asti sen 135, nyt 3 kk rautakuurin jälkeen 137. Eli ensin hän laskee varastorauta (ferritiini), sen jälkeen vasta alkaa hemoglobiini laskea. Ja kun rautaa alkaa syödä, ensin korjaantuu hemoglobiini jos on korjaantuakseen, sitten täyttyy varastot. Liian korkealle hemoglobiini ei nouse kun rautaa syö. Ellei satu olemaan raudan kertymäsairautta, mikä on aika harvinainen. Ja siinä tapauksessa hb ja ferritiini olisi jo varmaan luontaisesti koholla/korkeat.
Mun ferritiini nousi 4 --> 28
Hemoglobiini nousi 115--> 140
En ole huomannut mitään positiivista olossa. Oikeastaan tuntuu, että olen vielä väsyneempi kuin ennen. Ja huimaa, on keskittymisvaikeutta jne. Muuten laajoissa verikokeissa kaikki muut arvot oikein hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautavalmisteet eivät todellakaan nosta painoa. Hohhoijaa.
Samaa olin tulossa sanomaan 😂