Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pärjäisinkö yksin omakotitalossa?

Vierailija
26.05.2019 |

Olen nyt jonkin aikaa miettinyt omakotitalon ostoa. Olen kolmekymppinen sinkkunainen, ja sinkkuna aion pysyäkin eli itse olisi hoidettava kaikki omakotitaloon liittyvät työt. Olen asunut koko lapsuuteni ja nuoruuteni omakotitalossa joten siinä mielessä tuttua. Lapsena tietenkin isä hoiti kaikki taloon liittyvät asiat joten nyt pohdin kuinka paljon taloon liittyviä töitä omakotitalossa on? Lainan lisäksi maksuja tulee jätehuolto, kiinteistövero, sähkö, vesi, lämmitys, mahdollinen tontin vuokra jos ei ole omalla tontilla, unohdanko vielä jonkun ison menoerän? Onko täällä naisia jotka asuvat yksin omakotitalossa? Miten olette pärjänneet huoltotöiden kanssa? Haluaisin kovasti rivitalosta omaan rauhaan omakotitaloon mutta mietityttää jättää helppo, huoltoyhtiön hoitama kiinteistönhuolto taakseen.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä selviät, mutta omakotitalo on elämäntapa, varsinkin vanha talo. Asuin sellaisessa yli 20-vuotta sitten en vain jaksanut sitä remontin määrää:yhden nurkan saa pystyyn, kun jo toinen repsottaa. Ei kerrostalokaan ole mun juttu, joten harkinnassa oman pienen talon rakentaminen, moduulitalo tms.

Vierailija
22/42 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pärjää.

Kädentaidoista on hyötyä, säästää pitkän pennin. Ja tietysti pitää olla sellainen luonne, että pääsääntöisesti tykkää siitä että on tekemistä.

Kannattaa tutustua ja opetella huolella, miten oman talon tekniikka toimii.

Minä asun lasten kanssa omakotitalossa, ja haasteena on vain ja ainoastaan aika. Välillä varsinkin talvella tuntuu, että ei jaksa mutta kun vierailee kerros- tai rivitalossa niin taas muistaa mitä hyviä puolia on.

Jos asuisin yksin, asuisin jossain taajaman ulkopuolella. Nyt asumme lähellä palveluja juurikin ajankäytön vuoksi.

Mutta sinullahan aikaa on, ei muuta kuin miettimään ja etsimään!

Jos on vuokratontti, niin muista katsoa ettei vuokrasopimus ole juuri loppumassa, tai jos on niin osta vasta uusimisen jälkeen jos ostat.

Vakuutus tuosta listastasi puuttui, pankit vaativat yleensä laajan kotivakuutuksen.

Aina on jotain pientä ylläpitoremonttia ainakin, myös uudehkossa talossa, jos haluaa pitää hyvässä kunnossa.

Putki-, katto- ja viemäriremontit ovat kalliita, mutta vielä kalliimpia ne ovat jos omistat vastaavan kokoisen asunnon rivi- tai kerrostalossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos todella aiot tehdä kaiken itse niin hommaa riittää, itse en lähtisi, ellei sitten olisi tuttuja ympärillä avuksi, lumityöt, ruohonleikkuu, mahdolliset puun kaadot, miten onnistuu remontit, miten selviät sähkökatkoista, vuotavista tai jäätyneistä vesiputkista, entä hiiret ja rotat ja näiden karkoitus, entä jos lämminvesivaraaja hajoaa, osaatko vaihtaa uuden tai korjata vanhan ja kuinka pitkään pärjäisit ilman lämmintä vettä.. Lisäksi kannattaa huomioida kaikki kulut, nuohous, likakaivon tyhjennys, jos ei kuulu kunnan vesijohtoon voi joutua maksamaan myös oman kaivon (tämäkin pitäisi välillä pestä) tytöstä (ainakin viime kesänä helteiden taki tää tainnut olla monella tarpeen), sitten välimatkat ja autoon ja sen huoltoon menevät kulut (osaatko vaihtaa renkaat itse tai tehdä edes pientä korjausta vaikka polttimon vaihto) ja polttoaine. Millä lämmitys ja paljon maksaa ja onko työlästä. Tietysti jos varaa on niin aina voi palkata jonkun muun tekemään...

Ei niitä puita tarvitse jatkuvasti kaadella. Meidän pihalta on puu kaadettu viimeksi 15 vuotta sitten. 

Lämminvesivaraajan ja siihen liittyvät työt hoitaa putkimies. Nuohous kerran vuoteen, googlella löytyy eikä ole kallista. Samoin likakaivon tyhjennys jos ei viemäriä. 

Aika harvassa on talot joka ei olisi kunnan vesijohdossa. Autojen renkaanvaihto maksaa liikkeessä 25€, jos nykyaikainen auto niin polttimoitakaan ei pysty itse vaihtamaan. 

AP. Pystyt. Muistaa vaan et se ruohonleikkuu ja siivous voi ärsyttää. Saaha niitä pienempiäkin ok-taloja.

Mut tää on ehdoton: EI öljylämmitystä, ei  missään nimessä öljylämmittystä. 

Itse asun kohta 40v vanhassa talossa. Ei jäädy vesiputket, kunnan vesi, maalämpö, nuohooja käy kerran vuodessa, maksaa ehkä saturaisen: Renkaat vaihtaa liike, koska en jaksa hankkia niitä erikoispalasia et saa kylestä ylös. Putkimies tekee kaikki siihen liittyvät hommat, ei tarvi jokavuosi ja onnistuu varmasti.

Muuten Komppaan, mutta perusteet miksi ei öljylämmitystä? On nimittäin melko edullista nykypäivänä. Tuo on muinaisjäännös, että ajatellaan öljylämmitystä kalliina. Litrahinta on jo alle euron ja halpuu vain.

Öljylämmitys on minullakin ja suunnitelmissa asentaa ilma-vesilämpöpumppu. Ihan turhaa vaihtaa muuhun niin kauan kuin lämmitysjärjestelmä toimii moitteetta. Huollattaa toki täytyy ja kannattaa säännöllisesti.

Vierailija
24/42 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sitten nainen, mies tai jotain siltä väliltä opettele tuntemaan talosi . Silloin huomaat ajoissa kun joku ei ole kohdallaan ja osaat reagoida ajoissa.

En omakotitalossakaan kovin montaa korjausoperaatiota yrittäisi itse tehdä , samat kuin jossain kerrostalossa.

Rahaa kannattaa olla varattuna yllättäviin korjauksiin.

Riippuu ehkä talon iästäkin, minun kokemukseni ovat yli 80:stä"vanhuksesta".

Vierailija
25/42 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos todella aiot tehdä kaiken itse niin hommaa riittää, itse en lähtisi, ellei sitten olisi tuttuja ympärillä avuksi, lumityöt, ruohonleikkuu, mahdolliset puun kaadot, miten onnistuu remontit, miten selviät sähkökatkoista, vuotavista tai jäätyneistä vesiputkista, entä hiiret ja rotat ja näiden karkoitus, entä jos lämminvesivaraaja hajoaa, osaatko vaihtaa uuden tai korjata vanhan ja kuinka pitkään pärjäisit ilman lämmintä vettä.. Lisäksi kannattaa huomioida kaikki kulut, nuohous, likakaivon tyhjennys, jos ei kuulu kunnan vesijohtoon voi joutua maksamaan myös oman kaivon (tämäkin pitäisi välillä pestä) tytöstä (ainakin viime kesänä helteiden taki tää tainnut olla monella tarpeen), sitten välimatkat ja autoon ja sen huoltoon menevät kulut (osaatko vaihtaa renkaat itse tai tehdä edes pientä korjausta vaikka polttimon vaihto) ja polttoaine. Millä lämmitys ja paljon maksaa ja onko työlästä. Tietysti jos varaa on niin aina voi palkata jonkun muun tekemään...

Ei niitä puita tarvitse jatkuvasti kaadella. Meidän pihalta on puu kaadettu viimeksi 15 vuotta sitten. 

Lämminvesivaraajan ja siihen liittyvät työt hoitaa putkimies. Nuohous kerran vuoteen, googlella löytyy eikä ole kallista. Samoin likakaivon tyhjennys jos ei viemäriä. 

Aika harvassa on talot joka ei olisi kunnan vesijohdossa. Autojen renkaanvaihto maksaa liikkeessä 25€, jos nykyaikainen auto niin polttimoitakaan ei pysty itse vaihtamaan. 

AP. Pystyt. Muistaa vaan et se ruohonleikkuu ja siivous voi ärsyttää. Saaha niitä pienempiäkin ok-taloja.

Mut tää on ehdoton: EI öljylämmitystä, ei  missään nimessä öljylämmittystä. 

Itse asun kohta 40v vanhassa talossa. Ei jäädy vesiputket, kunnan vesi, maalämpö, nuohooja käy kerran vuodessa, maksaa ehkä saturaisen: Renkaat vaihtaa liike, koska en jaksa hankkia niitä erikoispalasia et saa kylestä ylös. Putkimies tekee kaikki siihen liittyvät hommat, ei tarvi jokavuosi ja onnistuu varmasti.

Muuten Komppaan, mutta perusteet miksi ei öljylämmitystä? On nimittäin melko edullista nykypäivänä. Tuo on muinaisjäännös, että ajatellaan öljylämmitystä kalliina. Litrahinta on jo alle euron ja halpuu vain.

Öljylämmitys on minullakin ja suunnitelmissa asentaa ilma-vesilämpöpumppu. Ihan turhaa vaihtaa muuhun niin kauan kuin lämmitysjärjestelmä toimii moitteetta. Huollattaa toki täytyy ja kannattaa säännöllisesti.

Olen tuo edellä kirjoittanut ja meillä sama homma. Harkitsin jo vaihtavani uuden öljykattilan, mutta ilma-vesilämpöpumpussa on viilennys sen verran iso plussa, että meillekin tulee semmoinen. Jos kattila olisi ok, niin en vaihtaisi. Yllättävän edullista jopa vanhalla kattilalla.

Vierailija
26/42 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se rankkaa ainakin aluksi saattaisi olla mutta..miksi et pärjäisi? Vieläkin on monia mummeleita jotka yksin asuvat pienissä mökeissään keskellä ei mitään ja pärjäävät:) 

Vierailija
27/42 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut yksin useammassa omakotitalossa vuokralla ja nyt asun ihan omassa omakotitalossa, eikä mieleeni tule mitään mihin olisin erikseen miestä tarvinnut.

Jos en osaa tehdä jotain, opettelen. Ja jos en pysty,maksan jollekin joka pystyy. Ajatuksena jotenkin ärsyttää nämå prinsessat jotka eivät mitään osa tehdä tai edes selvittää miten jonkun asian hoitaisivat ilman miestä. Pilaavat meidän muidenkin maineen.

Ainia, mikä on vähän vtuttanut tässä vuosien varrella on lumityöt flunssassa. Tiedättehän, sellainen pikkuflunssa jonka takia ei töistä viitsi jäädä pois mutta kovempaa fyysistä hommaa ei kestäisi tehdä ja pakko kuitenkin päästä pihasta kauppaan/töihin ym. Tämänkin voisi välttää ostamalla kunnon lumilingon, mutta en ole jaksanut muutaman flunssapäivän takia.

Vierailija
28/42 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun omankotitalossa. Lumenluonnit, ruohonleikkuut sujuisi, mutta koneiden ja talon korjaushomimista en selviäisi. Jos asuisin yksin, niin luultavasti asuisin mieluummin kerrostalossa. Omakotitalossa on sen verran paljon tehtävää, etten haluaisi hoitaa niitä yksin.

Vierailija
29/42 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienempi talo tai mökki. Vähemmän työtä.  Jos vielä sellainen tai sellaisella alueella että tulee purettavaksi jälkeesi tai myyntiarvolla ei suurta väliä niin pääsee helpommalla. Ja ekoa. Kaikki kulut ja työaika pienemmät.  Säästyneellä rahalla voi vielä pitää vahtikoiraakin.  Eikä suuri satsaus jos haluaakin eroon. Kunhan on iso kasvimaa ja riippumattopuut.  Sellainen itsellisen naisen mäkitupa.

Vierailija
30/42 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin vanhan mummonmökin kun olin 25v. Hyvin on nämä seitsemän vuotta mennyt, vaikka välillä ärsyttää nurmikon leikkuu ja lumityöt. Jotain pientä ylläpitoremonttia on täytynyt tehdä ja onneksi minulla on touhukas isä joka näihin mielellään ryhtyy. Jos isäni ei olisi apunani, joutuisin ostamaan ulkopuolista apua.

Talvet ovat olleet raskaimpia pimeyden (asun maalla) ja jatkuvan puulämmittämisen vuoksi. Puulämmityksen lisänä on suora sähkölämmitys (kallista!)

Kaikki nuo sakokaivontyhjennykset, nuohoojat yms. menevät jo aikalailla automatiolla, joten turhaan niistä murehdit.

Päivääkään en ole omakotitalon ostoa katunut.

Vierailija
31/42 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asuin kahden lapsen kanssa omakotitalossa. Sähkölämmitys, puukiuas, puuhella ja varaava takka. Lumityöt tein lumikolalla, joskus kävi tuttava traktorilla, nurmikon leikkasin itse. Polttopuut ostin. Hyvin pärjäsin. Sain apua appivanhemmilta ja omilta vanhemmiltani. Ihanaa aikaa, lapset asuivat kotona. Kun muuttivat omilleen myin talon.

Vierailija
32/42 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet sellainen "iik *kädet pystöön*" kun joku ojentaa esim. porakonetta, niin suosittelen unohtamaan suosiolla koko hankkeen.

Vierailija
33/42 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostimme pienen punaisen talon n. 56neliöö joka rakennettu 2000-luvulla kuitenkin eli sähköt ja putket uusia. Sisäremppaa tehty omasta halusta ja pihaa myös. Joten hyvin pärjäisi uudemmassa talossa. Niitäkin on tarjolla pieniä!

Vierailija
34/42 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään syytä miksei yksin pärjäisi. Sukupuoli ei minun mielestäni tässä vaikuta mitään, vaan enemmänkin se kuinka tekevä persoona on ja miten osaa käyttää aikaa.

Jos on laiskempi luonne ja viihtyy sisätiloissa eikä jaksaisi vaikkapa rivarissakaan pieniä puutarhatöitä, en muuttaisi. Oli mies tai nainen. 

Jos taas on aktiivinen luonne, tykkää tehä ulkonakin hommia ja on ennekaikkea AIKAA (=ei ole menossa elämäntilanne jossa ei ole aikaa ns. olla kotona, esim täyspäivänen työ ja sivutoiminen opiskelu) niin kyllä taatusti pärjää.

Apua saa hankalampiin ammattitaitoa vaativiin hommiin rahalla ja aktiivinen ihminen jolla on aikaa jaksaa kyllä hoitaa talon perushommat hyvin yksin.

Itse olen nainen ja tarkoitus on yksin muuttaa omakotitaloon lähivuosina. En ole koskaan ollut parisuhteessa vaikka ikää melkein kolkyt onkin, kyllä tässä on sen verran itsenäiseksi ja hommiin ihan itse tarttuvaksi oppinut elämän varrella että ainakin itse uskon hyvin pärjäväni aikanaan.

Vierailija
35/42 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yh:nä kahden teinipojan kanssa. Pojat auttelevat, mutta kyllä tässä hommaa on. Eniten häiritsee/stressaa se etten ymmärrä talotekniikasta juurikaan.

Vierailija
36/42 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menoerälistaan vielä kotivakuutus. Useita satoja vähintään.

Vierailija
37/42 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä sukupuoli vaikuttaisi yksin omakotitalossa asumiseen? Itse asunut viisi vuotta, eikä mitään ongelmaa.

Vierailija
38/42 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla ei ole lapsia eikä vaativaa työtä, niin varmasti jaksat itse talon pihapiireineen hoitaa. Jos lapsia JA erittäin vaativa työ, niin en suosittele. Ei ole siitä kyse, että ei oppisi asioita tekemään, vaan aika, raha ja energia ei vain riitä. Itse teen 10-12-tuntisia työpäiviä, kolme lasta ja eläimiä ja omakotitalo isolla pihalla (eikä mikää maatalo, jossa piha saa olla miten sattuu) ja luojan kiitos myös mies. Hommat jaetaan puoliksi.

Pihatyöt ovat kärjistetysti juurikin ruohonleikkuu ja lumityöt. Vaan on siitä paljon muutakin, on puiden ja pensaiden leikkaamista, reuna-alueiden niittämistä, trimmaamista, kukkien hoitamista (ellei suossa halua asua), kasvimaan hoitamista, puutarhavajojen ja -kalusteiden maalausta ja huoltoa. Ruohonleikkurin ja muiden koneiden huoltoa ja uusien hankintaa. 

Sisällä tapahtuu aina ja koko ajan, ainakin meillä. Meillä uudehko okt ja silti joku asia paukkuu koko ajan. Laattoja irtoilee, ilmalämpöpumppu hajoaa, liesi hajoaa, lattialämmitys reistailee, kaapinovi irtoaa, ulko-oven lukko hajosi, koko ajan jotakin. Ja niitä ei voi itse korjata, joten julmetun kallista jos ei mene takuuseen. 

Mä en yksin tätä jaksaisi eikä olisi varaakaan. Kahdestaan tämä menee (siis plus lapset ja eläimet), mutta ei me kyllä sohvalla lojuta, koko ajan jotakin tekemistä.

Vakuutukset on tosiaan iso kuluerä, samoin kiinteistövero ainakin tällä alueella. Ja sähkönsiirto on järkyttävän kallista (Caruna), kolminkertainen sähkön hintaan nähden. 

Vierailija
39/42 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä sukupuoli vaikuttaisi yksin omakotitalossa asumiseen? Itse asunut viisi vuotta, eikä mitään ongelmaa.

Miehillä on yleensä enemmän voimaa kuin naisilla. Miehen kanssa on tehty yhdessä monenlaista omakotitalon hommaa. Monta kertaa on tuulut vastaan tilanne, jossa omat voimat eivät ole riittäneet.

Vierailija
40/42 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hophop kirjoitti:

Olen asunut yksin useammassa omakotitalossa vuokralla ja nyt asun ihan omassa omakotitalossa, eikä mieleeni tule mitään mihin olisin erikseen miestä tarvinnut.

Jos en osaa tehdä jotain, opettelen. Ja jos en pysty,maksan jollekin joka pystyy. Ajatuksena jotenkin ärsyttää nämå prinsessat jotka eivät mitään osa tehdä tai edes selvittää miten jonkun asian hoitaisivat ilman miestä. Pilaavat meidän muidenkin maineen.

Ainia, mikä on vähän vtuttanut tässä vuosien varrella on lumityöt flunssassa. Tiedättehän, sellainen pikkuflunssa jonka takia ei töistä viitsi jäädä pois mutta kovempaa fyysistä hommaa ei kestäisi tehdä ja pakko kuitenkin päästä pihasta kauppaan/töihin ym. Tämänkin voisi välttää ostamalla kunnon lumilingon, mutta en ole jaksanut muutaman flunssapäivän takia.

Maastoautolla pääsee kasan yli jos ei huvita tehdä lumitöitä aamulla tai ei kykene sairasteluilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän