Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Pärjään" deittimarkkinoilla oikein hyvin, mutta parisuhdevaiheessa tulee ongelma

Vierailija
26.05.2019 |

Erosin pitkästä, onnellisesta suhteesta muutama vuosi sitten. Suhde päättyi tulevaisuuden haaveiden erilleen kasvamiseen, erityisesti perhesuunnitelmien osalta (päädyin siihen että en halua lapsia, kun en niitä luomumenetelmällä saanut useamman vuoden yrittämisellä).

Ensin jännitin, miten lähes nelikymppisenä kurppana pärjään nykymaailman deittiskenessä, mutta totesin sen pian olleen ihan turhaa panikointia. Sain Tinderissä pareiksi juuri ne miehet, joista olin eniten kiinnostunut, ja useat heistä osoittautuivat fiksuiksi ja mukaviksi. Kävin paljon treffeillä ja lopulta löytyi niin ihana mies, että aloitimme parisuhteen.

Olemme nyt kuitenkin nykyisenkin miehen kanssa eron partaalla. Huomaan, että tilanne on samantapainen kuin silloin, kun aiempi suhde päättyi. Siinä oli tuon lapsikysymyksen lisäksi tilanne, jossa mies ensin ehdotti ja sitten alkoi painostaa minua suostumaan avoimeen suhteeseen. Koin suurta turvattomuutta kun tällainen käytös alkoi, koska suhteen alussa oli sovittu yksiavioisuudesta ja puhuttu kummankin olevan vahvasti sen kannalla, ja tiedän että avoin suhde ei missään tapauksessa itselleni sovi (ja silloinen miehenikin tiesi sen hyvin). Aloin sitten itse reagoida ikävällä tavalla, tulkitsin melkein kaikkia miehen sanomisia ja tekemisiä kielteisesti pelon kautta, ja lopulta päätimme erota, jotta kumpikin saa mielenrauhan. Myöhemmin käsittelin asiaa mielessäni niin, että mies ehkä yritti löytää jotain sellaista suhteeseen, jonka saadessaan hän olisi pystynyt luopumaan perhehaaveestaan ja silti elämään minun kanssani onnellisena.

Nykyisen miehen kanssa on nyt käynyt samantapainen tilanne. Suhteen alussa, kun puhuimme arvoistamme, toiveistamme ja tavoitteistamme, mies oli tekemässä väitöskirjaa, mutta kertoi ettei loistelias yliopistoura ole hänelle tärkeä asia. Hän on varsinaiselta ammatiltaan taiteilija, ja palkkatyö hänellä on vain taiteen tekemisen rahoittamista varten. Nyt kun väitöskirja on tehty, hän onkin alkanut hakea työpaikkoja ulkomaisista yliopistoista. Olimme puhuneet, että ehkä jossain vaiheessa jos molemmille sopii, voisimme lähteä ulkomaillekin kokeilemaan työskentelyä. Mutta mies tietää että minulle tämä tulisi nyt erittäin huonoon aikaan ja työurani menisi siitä pahasti pilalle (olen kiinni projektissa joka jatkuu vielä pari vuotta ja josta kesken pois lähteminen olisi ammatillinen itsemurha). Kaukosuhde ei sovi meille ollenkaan, mikä on tullut jo todettua, ja nämä miehen hakemat työpaikat ovat todella kaukana, oikeastaan toisella puolella maailmaa.

Mies ei ole vielä paikkaa saanut, mutta ei myöskään suostu lopettamaan hakemuksien lähettämistä, koska kuulemma nyt on paras aika hakea kun väikkäri on tuore. Varmasti näin onkin, mutta tämä on ihan muuta kuin mistä mies tavatessamme puhui. Toisaalta en tietenkään halua olla miehen työpaikan saamisen tiellä, mutta toisaalta hänelle on Suomessakin tarjolla töitä ihan varmasti. Hän puhuu, että vaikka hän saisi täältä töitä, hän lähtee heti ulkomaille kun saa sieltä hyvän paikan, eli parhaimmillaankin tilanne on vain väliaikainen.

Tunnen oloni aika vakavastikin petetyksi.

Koska tällaista käy nyt jo toisen kerran, olen miettinyt mitä mahdan oikein itse tehdä väärin parisuhteissani. Otanko liian kirjaimellisesti miesten puheet suhteen alussa? Pitäisikö niihin suhtautua vain huulienheilutteluna? Miten sitten voi tietää, kenen kanssa kannattaa suhdetta alkaa rakentaa, jos ei toisen puheista voi ajatella että niihin voi luottaa? Olen miettinyt, olisiko minulla jonkinlaista läheisriippuvuutta? Tukeudunko liian pitkälle elämässäni toiseen ihmiseen?

Olisin iloinen kaikenlaisista ajatuksista aiheeseen liittyen.

Kommentit (167)

Vierailija
161/167 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päin maailmaa mies on kotoisin? Kulttuurierot naisen asemassa voivat myös selittää kontrolloivaa käytöstä. Kaukosuhteissa ei tule esille arki, vaan toisesta säilyy ihannekuva kauemmin aikaa. 

Vierailija
162/167 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkohan ap mahdollisesti joskus alkuvuodesta kommentoinut tekstiin, jossa nainen kertoi olevansa ongelmissa suhteessaan kontrolloivan ja erittäin impulsiivisen miehen kanssa? Kerroit, että sinun kumppanillasi on vastaavaa käytöstä mutta että hän on sitoutunut terapiaan ja että näet suhteessanne niin paljon hyvää, että olet päättänyt jatkaa. Täsmäisi ainakin tekstisi analyyttisyys molemmissa ketjuissa sekä miesystäväsi diagnoosi. Tämä on nyt ihan hakuammuntaa mutta olen se (edelleen) sen impulsiivisen miehen kanssa suhteessa roikkuva henkilö, joka tässä ketjussakin kommentoi erittäin runsaasti kirjoitusvirheitä sisiltävällä viestillä kertoessaan samankaltaisesta tilanteestaan.

Joka tapauksessa tämänhetkisissä tilanteissamme on hirveästi yhteneväisyyksiä ja olisi todella kiva keskustella aiheesta lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/167 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap onko kaikki ok?

Vierailija
164/167 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi tosiaan kiva kuulla miten ap:lla menee.

Vierailija
165/167 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvinkö luulet. kun juuri katkaisi suhteensa!

Vierailija
166/167 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvinkö luulet. kun juuri katkaisi suhteensa!

Ajattelin, että ap on ehkä aika apea ja jos on online täällä niin lähettäisin hänelle tsemppiä vain.

Vierailija
167/167 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän