Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isot pojat uimahallissa naisten puolella

Vierailija
26.05.2019 |

Tiedän, että on kestoaihe, mutta silti jaksaa ihmetyttää... Tänään olin tyttöjeni kanssa Leppävaaran maauimalassa ja eiköhän siellä ollut suihkuhuoneessa joku äiti noin kolmasluokkalaisen pojan kanssa. Poika oli itse visusti uimahousut jalassa ja sen näköinen, että hävettää olla alastomien naisten ja tyttöjen keskellä.
Oikeesti, älkää tuoko kouluikäisiä poikianne naisten puolelle.

Kommentit (622)

Vierailija
181/622 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on joulukuussa syntynyt poika ja ollaan jo jonkin aikaa treenattu paitsi uimista, myös yksin selviytymistä. Poika menee syksyllä ekalle luokalle ja siksi olen opettanut hänet uimaan, ollaan harjoiteltu tavaroista huolehtimista, pukukaappien avaamista ja lukitsemista, käyty eri halleilla. Ei ne miesten pukuhuoneet voi olla niin erilaisia etteikö niissä saisi kaappeja auki ja kiinni, jos se onnistuu 6-vuotiaana naisten puolellakin.

Mitään arvotavaroita en tietenkään lapselle anna mukaan pukkariin ja vaatteistakin vain ne välttämättömät. Uimalasit ja vaikka ulkovaatteetkin voi äiti ottaa kassissa naisten puolelle, jotta lapselle jää vain pyyhe ja uikkarit sekä päällä olevat sisävaatteet.

Osaahan meilläkin 6 v. kaapin lukkoon laittaa minun kanssani, mutta muistuvatko tehtävät mieleen yksin. Olen miettinyt että mitä voi tehdä, jos poikaa ei ala kuulua altaalle. En voi mennä miesten puolelle katsomaan, missä vaiheessa on menossa ja mikä on ongelma. Mitä silloin voi tehdä?

Itse pyysin pukuhuoneesta ulos tulevaa miestä käymään katsomassa. Kaikki oli hyvin. Ihmiset suhtautuvat tosi hyvin tähän opetteluun - paremmin kuin niiden isojen poikien tuomiseen tyttöjen haitaksi.

Todella vaikea uskoa, että kukaan auttaisi. Ajattelevat, että siinähän voi joutua auttamaan tuntematonta lasta, ja joutua ties mihin vastuuseen. En voisi kysyä.

Vierailija
182/622 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uimahallissa käyminen ei ole mikään välttämättömyys. Jos lapsi ei pärjää yksin oman sukupuolensa pukkarissa eikä kukaan ole mukana huolehtimassa, sitten uimahallissa ei käydä. Onko tässä jotain epäselvää?

Muistetaan tämä sitten siinä ketjussa, jossa julistetaan uimataidon olevan suoranainen kansalaisvelvollisuus, ja ihmetellään yli 1-vuotiaita uimataidottomia.

Eiköhän se uimaanopettelu ole syytä aloittaa hiukan aiemmin kuin koululaisena. Ja alle kouluikäisenä voi Suomessa yleensä lapsi mennä mihin pukutiloihin tahansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/622 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä28189 kirjoitti:

Mietin vain, kuinkahan paljon on alle kouluikäisiä tyttöjä isien kanssa miesten puolella. Minusta kaikki kävelyikäiset lapset, eli vauvaiän ohittaneet, kuuluvat uimahallissa samaa sukupuolta olevien puolelle. Jos näin ei voida järjestää, ei halliin pidä mennä. Ulkoinen sukupuoli ratkaisee, ei se, mikä kokee mielensä sisällä olevansa, sillä vain ulkoiset sukupuolen tunnukset näkyvät muille.

mun mielestä 2-5v voi vielä mennä poikkeuksellisesti vanhemman kanssa, mutta kouluikäinen ei enää. 5v on jo siinä rajoilla.

Vierailija
184/622 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on joulukuussa syntynyt poika ja ollaan jo jonkin aikaa treenattu paitsi uimista, myös yksin selviytymistä. Poika menee syksyllä ekalle luokalle ja siksi olen opettanut hänet uimaan, ollaan harjoiteltu tavaroista huolehtimista, pukukaappien avaamista ja lukitsemista, käyty eri halleilla. Ei ne miesten pukuhuoneet voi olla niin erilaisia etteikö niissä saisi kaappeja auki ja kiinni, jos se onnistuu 6-vuotiaana naisten puolellakin.

Mitään arvotavaroita en tietenkään lapselle anna mukaan pukkariin ja vaatteistakin vain ne välttämättömät. Uimalasit ja vaikka ulkovaatteetkin voi äiti ottaa kassissa naisten puolelle, jotta lapselle jää vain pyyhe ja uikkarit sekä päällä olevat sisävaatteet.

Osaahan meilläkin 6 v. kaapin lukkoon laittaa minun kanssani, mutta muistuvatko tehtävät mieleen yksin. Olen miettinyt että mitä voi tehdä, jos poikaa ei ala kuulua altaalle. En voi mennä miesten puolelle katsomaan, missä vaiheessa on menossa ja mikä on ongelma. Mitä silloin voi tehdä?

Itse pyysin pukuhuoneesta ulos tulevaa miestä käymään katsomassa. Kaikki oli hyvin. Ihmiset suhtautuvat tosi hyvin tähän opetteluun - paremmin kuin niiden isojen poikien tuomiseen tyttöjen haitaksi.

Todella vaikea uskoa, että kukaan auttaisi. Ajattelevat, että siinähän voi joutua auttamaan tuntematonta lasta, ja joutua ties mihin vastuuseen. En voisi kysyä.

Jos aikuiset ihmiset on näin avuttomia, ei ihme ettei luoteta oman lapsenkaan kykyihin selviytyä. Toivottavasti onnistutte valamaan lapsiinne hiukan enemmän itseluottamusta.

Vierailija
185/622 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aikuiset ihmiset on näin avuttomia, ei ihme ettei luoteta oman lapsenkaan kykyihin selviytyä. Toivottavasti onnistutte valamaan lapsiinne hiukan enemmän itseluottamusta.

Kokemus opettaa, ettei apua saa.

Vierailija
186/622 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä todellinen ongelma meille lievästi vammaisten poikalasten äideille. Omani on pienen kokoinen 8-vuotias ja vielä olen ottanut naisten puolelle, kun isä esim. työmatkalla ja poika on vietävä allasterapiaan. Joka kerta mietin, kuinka hoidan asian jatkossa. Yksin miesten puolella hän ei pärjää varmaankaan vielä vuosikausiin, mutta ymmärrän, että naisten puolelle en voi enää kauan ottaa.

Vierailija
187/622 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uimahallissa käyminen ei ole mikään välttämättömyys. Jos lapsi ei pärjää yksin oman sukupuolensa pukkarissa eikä kukaan ole mukana huolehtimassa, sitten uimahallissa ei käydä. Onko tässä jotain epäselvää?

Muistetaan tämä sitten siinä ketjussa, jossa julistetaan uimataidon olevan suoranainen kansalaisvelvollisuus, ja ihmetellään yli 1-vuotiaita uimataidottomia.

Entäs tyttöjen oikeus opetella uimaan? Kokonainen lauma tyttöjä lopettaa uimisen tasan sillä sekunnilla kun näkevät kouluikäisen pojan siellä pukuhuoneessa. 

Vierailija
188/622 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se uimaanopettelu ole syytä aloittaa hiukan aiemmin kuin koululaisena. Ja alle kouluikäisenä voi Suomessa yleensä lapsi mennä mihin pukutiloihin tahansa.

Vietiin uimakouluun, mutta lapsi ei haluaisi, eikä ole oppinut vaikka menee kouluun.

Vierailija
189/622 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transtyttöraukka

Vierailija
190/622 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä todellinen ongelma meille lievästi vammaisten poikalasten äideille. Omani on pienen kokoinen 8-vuotias ja vielä olen ottanut naisten puolelle, kun isä esim. työmatkalla ja poika on vietävä allasterapiaan. Joka kerta mietin, kuinka hoidan asian jatkossa. Yksin miesten puolella hän ei pärjää varmaankaan vielä vuosikausiin, mutta ymmärrän, että naisten puolelle en voi enää kauan ottaa.

Tähän ei täältä muuta vastausta saa, kuin että sitten et käy. Ja uimaan täytyisi kuitenkin oppia jo ennen kouluikää. Minustakin tämä on ongelma.

Vierailija
191/622 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummasti aina joku pikkupoika naisten puolella jaksaa puhututtaa, mutta miesten puolella siivoojamuijat huitelee töissään peseytyvien seassa.

Yrjönkadun uimahallissa jossa saa uida alasti on hyvin usein miespuolinen uimavalvoja. Mitä sitten? Töitään tekee ja minulle on aivan yksi ja sama mitä sukupuolta on kunhan hoitaa hommansa asiallisesti ja kunnolla. Ei voi töissä olijaa rinnastaa samaan kuin väärän sukupuolen tiloissa olevaa koululaista. Lapsikin ymmärtää jos sanoo että siivooja voi olla eri sukupuolta mutta on vaan tekemässä töitään. Samanikäisen koulutoverin näkeminen sen sijaan voi olla aivan kohtuuttoman nöyryyttävää jo. 

Vierailija
192/622 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla on itseluottamusta kysyä, ainahan kysyä voi.

Vierailija
193/622 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän ei täältä muuta vastausta saa, kuin että sitten et käy. Ja uimaan täytyisi kuitenkin oppia jo ennen kouluikää. Minustakin tämä on ongelma.

Se on ikävää, ettei kaikkialla ole käytettävissä perhepukuhuoneita, mutta siitä huolimatta isoa poikaa ei enää viedä naisten puolelle. Piste.

Vierailija
194/622 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen alle kouluikäisenä ollut isäni kanssa miesten puolella jos äiti ei ole ollut mukana, mutta heti ekaluokasta lähtien naisten puolella. Monesti lapsena tehtiin niinkin, että kaverin ja kaverin äidin kanssa mentiin uimahalliin ja vastavuoroisesti kaveri tuli joskus minun, äitini ja siskoni mukaan. 

Itselläni on 4-vuotias poika, joka vielä kulkee mukanani naisten puolella, mutta käy paljon uimassa myös isänsä kanssa. Muutaman vuoden päästä siirtymä miesten puolelle odottaa, ja poika itse viihtyy siellä jo paremmin. On kuulemma kiva kuunnella miesten juttuja :D 

Tyttäreni on 10, eikä todellakaan enää näyttäytyisi suunnilleen samanikäisille pojille mielellään alasti. Tytöillä on kokemukseni mukaan jo varsin aikaisin hyvä käsitys omasta ruumiistaan ja siitä, minkä kokevat sopivaksi tai mukavaksi. Lapsen seksuaalisuus kehittyy muutenkin jo hyvän aikaa ennen murrosikää ja alastomuuden ja seksuaalisuuden yhteys aletaan tiedostaa jo aika varhain, vaikkakin vielä hämärästi. Lapsilla pitää ehdottomasti olla oikeus turvalliseen ympäristöön omien kehojensa kanssa. Erityislapset vaativat erityisjärjestelyjä, mutta ei ole oikein että siitä muut kärsivät.

Vierailija
195/622 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasti aina joku pikkupoika naisten puolella jaksaa puhututtaa, mutta miesten puolella siivoojamuijat huitelee töissään peseytyvien seassa.

Yrjönkadun uimahallissa jossa saa uida alasti on hyvin usein miespuolinen uimavalvoja. Mitä sitten? Töitään tekee ja minulle on aivan yksi ja sama mitä sukupuolta on kunhan hoitaa hommansa asiallisesti ja kunnolla. Ei voi töissä olijaa rinnastaa samaan kuin väärän sukupuolen tiloissa olevaa koululaista. Lapsikin ymmärtää jos sanoo että siivooja voi olla eri sukupuolta mutta on vaan tekemässä töitään. Samanikäisen koulutoverin näkeminen sen sijaan voi olla aivan kohtuuttoman nöyryyttävää jo. 

Minusta tuntuisi miessiivooja ihan hirveältä, kun en halua olla naistenkaan kanssa alasti. Siivoaisivat aukioloajan jälkeen tai ennen.

Vierailija
196/622 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauloiko isojen poikien lauluja?

Vierailija
197/622 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuisi miessiivooja ihan hirveältä, kun en halua olla naistenkaan kanssa alasti. Siivoaisivat aukioloajan jälkeen tai ennen.

Siinä olisikin näky... kurasilla kengillä aamusta asti pukkariin jossa kävellään myös märillä jaloilla. Suihkuissa hiuksia tupoittain.

Uskotko ettei siellä huvikseen siivoilla. Se kaikki paska kuitenkin päätyy altaisiin jollei sitä hoideta pois ajoissa.

Vierailija
198/622 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoaja tekee töitään. Joku vapaa-ajallaan uiva sen sijaan voi jättää yksinkertaisesti menemättä jos ei osaa oman sukupuolen pukkareissa olla. 

Eikö sinua ahdista myös mieslääkärille tai mieshoitajalle meneminen? 

Vierailija
199/622 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä olisikin näky... kurasilla kengillä aamusta asti pukkariin jossa kävellään myös märillä jaloilla. Suihkuissa hiuksia tupoittain.

Uskotko ettei siellä huvikseen siivoilla. Se kaikki paska kuitenkin päätyy altaisiin jollei sitä hoideta pois ajoissa.

Niitä suihkujen lattioita myös pitää huuhdella pitkin päivää ettei joku mummo liukastu shampooseen. 

Vierailija
200/622 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotekin tässä(kin) keskustelussa tulee ilmi erityislapsien vanhempien raivoisa tapa ajaa ainoastaan oman lapsensa etua ja oikeuksia. Tässä kun äiti vie ison poikansa naisten puolelle (koska se on jotenkin tämän lapsen oikeus), niin unohdetaan täysin muiden pukuhuonetta käyttävien naisten oikeudet. Ei ainoastaan niiden samanikäisten tyttöjen, vaan myös kaikkien muiden. Haluaako joku 30-vuotias nainen olla alasti, kun 12-vee suihkuttelee siinä vieressä??