Isot pojat uimahallissa naisten puolella
Tiedän, että on kestoaihe, mutta silti jaksaa ihmetyttää... Tänään olin tyttöjeni kanssa Leppävaaran maauimalassa ja eiköhän siellä ollut suihkuhuoneessa joku äiti noin kolmasluokkalaisen pojan kanssa. Poika oli itse visusti uimahousut jalassa ja sen näköinen, että hävettää olla alastomien naisten ja tyttöjen keskellä.
Oikeesti, älkää tuoko kouluikäisiä poikianne naisten puolelle.
Kommentit (622)
Vierailija kirjoitti:
Uimahallissa käyminen ei ole mikään välttämättömyys. Jos lapsi ei pärjää yksin oman sukupuolensa pukkarissa eikä kukaan ole mukana huolehtimassa, sitten uimahallissa ei käydä. Onko tässä jotain epäselvää?
Muistetaan tämä sitten siinä ketjussa, jossa julistetaan uimataidon olevan suoranainen kansalaisvelvollisuus, ja ihmetellään yli 1-vuotiaita uimataidottomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun 7v 138cm pitkä Adhd poika tulee mukaan naisten puolelle. Kovin haluaisi mennä miesten puolelle ja olen sanonut että heti kun suoriutuu ilman sanomista minun kanssa saa mennä kokeilemaan. Tähän asti ei ole sinnepäinkään onnistunut. Milloin jää vaatekaappi auki, milloin menee ilman uimahousuja uimahallin puolelle tai lähtiessä jättää kaikki kamansa pitkin paikkoja ja ottaa mukaan pelkän tyhjän laukun. Kaikkien lasten toiminnanohjaus ei vaan ole ikätasoista. Adhd lapselta voi laske pois n. 30% iästä. Laittaisitteko te 5 vuotiaan yksin pärjäämään uimahallin pukkariin?
Poika menee isänsä tai jonkun muun tutun aikuisen miehen kanssa sinne uimahalliin. Jos ei ole ketään miestä joka voisi auttaa niin parempi odottaa että lapsi vähän kasvaa.
T: Adhd itsekin
Olen yksinhuoltaja ja ei ole miespuolisia tuttavia jotka voi tulla mukaan. Minun lasten yksi elämän suuri ilo on uimahallissa käyminen ja siitä en aio luopua. Lapsella on vammaiskortti ja avustajan tarve on siihe merkitty. Tämä minusta oikeuttaa hänet tulemaan minun mukaan naisten puolelle.
No ei tosiaankaan oikeuta! Vammaiskortti ja tarve avustajaan voi olla vaikka minkä ikäisellä, eikä heillä silti ole oikeutta polkea toisten oikeuksia. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että kyse on yhtä paljon niiden tyttöjen oikeudesta käydä rauhassa uimahallissa.
Minä olen myös yksinhuoltaja, enkä silti vienyt 6-vuotiasta ekaluokkalaistani naisten puolelle. Jos miespuolista tuttua, kaverin isää, kaverin isoveljeä tai palkattua hoitajaa ei ollut, emme menneet uimaan. Varmasti naapurustosta, työkavereilta tai kavereilta löytyy joku teini, joka pientä maksua vastaan voi katsoa sen 7-vuotiaan perään.
Ei löydy!
No sitten ette käy uimahallissa tai laitat lapsesi uimakouluun. Yksinkertaista.
Mitä se auttaa? Meillä uimakoulu naiset menee vanhempien kanssa pukuhuoneeseen ja vanhemmat saattavat lapset hallin puolelle. Menevät itse uimaan tai laittavat tossut jalkaan ja vain vievät lapset. Lapset osaavat toimia ihan hyvin pukuhuoneessa ja suihkussa, mutta kuka haluaa laittaa lapsen alasti ja yksin vieraiden keskelle?
No kyllä täällä kouluikäiset lapset vain jätetään uimahallille ja menevät suihkutiloihin uimakouluryhmän kanssa. Oma lapseni oli jo 5-vuotiaana sellaisessa uimakoulussa.
Se on ryhmäpukuhuone, ei siinä opi mitään pukuhuoneessa selviytymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ne pennut jotka eivät opi menemään oman sukupuolensa mukaiseen pukkariin voi opettaa uimaan järvessä tai muussa luonnonvesissä
Miten se järvi opettaa selviämään pukkarissa? Pukuhuonehan tässä on se ongelma.
Naisten pukkari on tarkoitettu naisille ja tytöille, ei sinun poikasi harjoittelupaikaksi.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti saadaan myös uimahallien pukuhuoneista gender-neutraaleja tiloja niin loppuu tämä esim. vammaisten ja ei-binääristen syrjiminen :(
Olen työskennellyt henkilökohtaisena avustajana ja tuolloin oli aivan oma erillinen pukuhuone suihkutiloineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun 7v 138cm pitkä Adhd poika tulee mukaan naisten puolelle. Kovin haluaisi mennä miesten puolelle ja olen sanonut että heti kun suoriutuu ilman sanomista minun kanssa saa mennä kokeilemaan. Tähän asti ei ole sinnepäinkään onnistunut. Milloin jää vaatekaappi auki, milloin menee ilman uimahousuja uimahallin puolelle tai lähtiessä jättää kaikki kamansa pitkin paikkoja ja ottaa mukaan pelkän tyhjän laukun. Kaikkien lasten toiminnanohjaus ei vaan ole ikätasoista. Adhd lapselta voi laske pois n. 30% iästä. Laittaisitteko te 5 vuotiaan yksin pärjäämään uimahallin pukkariin?
Poika menee isänsä tai jonkun muun tutun aikuisen miehen kanssa sinne uimahalliin. Jos ei ole ketään miestä joka voisi auttaa niin parempi odottaa että lapsi vähän kasvaa.
Olen yksinhuoltaja ja ei ole miespuolisia tuttavia jotka voi tulla mukaan. Minun lasten yksi elämän suuri ilo on uimahallissa käyminen ja siitä en aio luopua. Lapsella on vammaiskortti ja avustajan tarve on siihe merkitty. Tämä minusta oikeuttaa hänet tulemaan minun mukaan naisten puolelle.
No ei tosiaankaan oikeuta! Vammaiskortti ja tarve avustajaan voi olla vaikka minkä ikäisellä, eikä heillä silti ole oikeutta polkea toisten oikeuksia. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että kyse on yhtä paljon niiden tyttöjen oikeudesta käydä rauhassa uimahallissa.
Minä olen myös yksinhuoltaja, enkä silti vienyt 6-vuotiasta ekaluokkalaistani naisten puolelle. Jos miespuolista tuttua, kaverin isää, kaverin isoveljeä tai palkattua hoitajaa ei ollut, emme menneet uimaan. Varmasti naapurustosta, työkavereilta tai kavereilta löytyy joku teini, joka pientä maksua vastaan voi katsoa sen 7-vuotiaan perään.
Ei löydy!
Mitä se auttaa? Meillä uimakoulu naiset menee vanhempien kanssa pukuhuoneeseen ja vanhemmat saattavat lapset hallin puolelle. Menevät itse uimaan tai laittavat tossut jalkaan ja vain vievät lapset. Lapset osaavat toimia ihan hyvin pukuhuoneessa ja suihkussa, mutta kuka haluaa laittaa lapsen alasti ja yksin vieraiden keskelle?
No kyllä täällä kouluikäiset lapset vain jätetään uimahallille ja menevät suihkutiloihin uimakouluryhmän kanssa. Oma lapseni oli jo 5-vuotiaana sellaisessa uimakoulussa.
Ei ollut. Olin nuoremman lapsen kanssa samaan aikaan uimassa ja uimakoululaiset olivat ihan samoissa tiloissa kuin muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ne pennut jotka eivät opi menemään oman sukupuolensa mukaiseen pukkariin voi opettaa uimaan järvessä tai muussa luonnonvesissä
Miten se järvi opettaa selviämään pukkarissa? Pukuhuonehan tässä on se ongelma.
Naisten pukkari on tarkoitettu naisille ja tytöille, ei sinun poikasi harjoittelupaikaksi.
Tiedän sen. Lähinnä kirjoitin neuvoja kyselläkseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei löydy!
Ei ollut. Olin nuoremman lapsen kanssa samaan aikaan uimassa ja uimakoululaiset olivat ihan samoissa tiloissa kuin muutkin.
No meillä valitettavasti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No riippuu ihan lapsesta. Minulla 12v poika jolla on adhd ja ei pärjää yksikseen miesten puolella niin otan mukaan naisten puolelle. Ja ihan ilman uimahousuja on ja peseytyy kunnolla.
Tällaisten takia jouduttiin viimeksi jättää menemättä. Tyttäreni ei suostunut tulemaan koska naisten pesutiloissa rinnakkaisluokan poika.
Pitäiskö sun miettiä muitakin?
12-vuotias poika naisten puolella? Ehdottomasti ei! Älä käy poikasi kanssa uimahallissa, jos hän ei osaa edes pestä itseään eikä pysty olemaan ilman sinua miesten puolella. Joku roti on oltava, vaikka olisi mikä vaurio tai kehitysvamma. Ymmärrän hyvin kommentoijan tytärtä, jolta meni uimareissu pieleen, kun oli tuttu poika pesutiloissa. Se ei vaan ole asiallista.
Minulla on joulukuussa syntynyt poika ja ollaan jo jonkin aikaa treenattu paitsi uimista, myös yksin selviytymistä. Poika menee syksyllä ekalle luokalle ja siksi olen opettanut hänet uimaan, ollaan harjoiteltu tavaroista huolehtimista, pukukaappien avaamista ja lukitsemista, käyty eri halleilla. Ei ne miesten pukuhuoneet voi olla niin erilaisia etteikö niissä saisi kaappeja auki ja kiinni, jos se onnistuu 6-vuotiaana naisten puolellakin.
Mitään arvotavaroita en tietenkään lapselle anna mukaan pukkariin ja vaatteistakin vain ne välttämättömät. Uimalasit ja vaikka ulkovaatteetkin voi äiti ottaa kassissa naisten puolelle, jotta lapselle jää vain pyyhe ja uikkarit sekä päällä olevat sisävaatteet.
Meidän uimahallissa on ikäraja 7v. Hyvin on tytöt ja pojat pärjänneet ilman vanhempia suihkutiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on joulukuussa syntynyt poika ja ollaan jo jonkin aikaa treenattu paitsi uimista, myös yksin selviytymistä. Poika menee syksyllä ekalle luokalle ja siksi olen opettanut hänet uimaan, ollaan harjoiteltu tavaroista huolehtimista, pukukaappien avaamista ja lukitsemista, käyty eri halleilla. Ei ne miesten pukuhuoneet voi olla niin erilaisia etteikö niissä saisi kaappeja auki ja kiinni, jos se onnistuu 6-vuotiaana naisten puolellakin.
Mitään arvotavaroita en tietenkään lapselle anna mukaan pukkariin ja vaatteistakin vain ne välttämättömät. Uimalasit ja vaikka ulkovaatteetkin voi äiti ottaa kassissa naisten puolelle, jotta lapselle jää vain pyyhe ja uikkarit sekä päällä olevat sisävaatteet.
Osaahan meilläkin 6 v. kaapin lukkoon laittaa minun kanssani, mutta muistuvatko tehtävät mieleen yksin. Olen miettinyt että mitä voi tehdä, jos poikaa ei ala kuulua altaalle. En voi mennä miesten puolelle katsomaan, missä vaiheessa on menossa ja mikä on ongelma. Mitä silloin voi tehdä?
Tutun lievä asperger -poika kulki vielä kuudennella luokalla isin kanssa käsikädessä kaupungilla. Sellainen as, josta pitää näytellä, että ei ole as. Isä ei edes tajunnut, miksi muut lapset nauroivat pojalle, koska ei hänellä ollut mitään käsitystä siitä, että mikä on ikätason mukaista 'normaalia'.
Tarinan linkki siihen naisten pukuhuoneeseen. Monella taitaa olla vähän hukassa se, että mitä minkäkin ikäiselle on ikätason mukaista ja opittavissa, jos vain uskaltaisi opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaahan meilläkin 6 v. kaapin lukkoon laittaa minun kanssani, mutta muistuvatko tehtävät mieleen yksin. Olen miettinyt että mitä voi tehdä, jos poikaa ei ala kuulua altaalle. En voi mennä miesten puolelle katsomaan, missä vaiheessa on menossa ja mikä on ongelma. Mitä silloin voi tehdä?
Itse pyysin pukuhuoneesta ulos tulevaa miestä käymään katsomassa. Kaikki oli hyvin. Ihmiset suhtautuvat tosi hyvin tähän opetteluun - paremmin kuin niiden isojen poikien tuomiseen tyttöjen haitaksi.
Jos lasta ei näy altaalla, henkilökunta voi käydä tarkistamassa tilanteen pukuhuoneessa.
Mietin vain, kuinkahan paljon on alle kouluikäisiä tyttöjä isien kanssa miesten puolella. Minusta kaikki kävelyikäiset lapset, eli vauvaiän ohittaneet, kuuluvat uimahallissa samaa sukupuolta olevien puolelle. Jos näin ei voida järjestää, ei halliin pidä mennä. Ulkoinen sukupuoli ratkaisee, ei se, mikä kokee mielensä sisällä olevansa, sillä vain ulkoiset sukupuolen tunnukset näkyvät muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyytää vaikka jotakuta eläkeläisukkelia katsomaan. Monesti ihan mukavia ja auttavat mielellään. Useimmilla omiakin lapsenlapsia.
Käyttäjä28189 kirjoitti:
Mietin vain, kuinkahan paljon on alle kouluikäisiä tyttöjä isien kanssa miesten puolella. Minusta kaikki kävelyikäiset lapset, eli vauvaiän ohittaneet, kuuluvat uimahallissa samaa sukupuolta olevien puolelle. Jos näin ei voida järjestää, ei halliin pidä mennä. Ulkoinen sukupuoli ratkaisee, ei se, mikä kokee mielensä sisällä olevansa, sillä vain ulkoiset sukupuolen tunnukset näkyvät muille.
Melko harvoin uimahallissa käyn, mutta kohtuullisen usein on pikkututtöjä isien tai isoisienkin kanssa ollut. Ehkä 2-5v yleensä ikähaarukka arviolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan siellä henkilökuntaa, heiltä voi kysyä apuja. Ja varmasti joku ihan tavallinen uimahallikävijäkin voi auttaa, kunhan vain kysyy apuja.
Ei. Poikasi tarvitsee avustajan miesten puolelle. 😁
Jos sinulla ei ole vammaiskorttia, sinun pitäisi ymmärtää tämä.