Isot pojat uimahallissa naisten puolella
Tiedän, että on kestoaihe, mutta silti jaksaa ihmetyttää... Tänään olin tyttöjeni kanssa Leppävaaran maauimalassa ja eiköhän siellä ollut suihkuhuoneessa joku äiti noin kolmasluokkalaisen pojan kanssa. Poika oli itse visusti uimahousut jalassa ja sen näköinen, että hävettää olla alastomien naisten ja tyttöjen keskellä.
Oikeesti, älkää tuoko kouluikäisiä poikianne naisten puolelle.
Kommentit (622)
Vierailija kirjoitti:
Jos lasta ei näy altaalla, henkilökunta voi käydä tarkistamassa tilanteen pukuhuoneessa.
Käyvät varmaan kerran, mutta eiköhän heiltä tule samaa kommenttia kuin täällä: älkää tulko ennen kuin osaa itse toimia.
Vierailija kirjoitti:
Jotekin tässä(kin) keskustelussa tulee ilmi erityislapsien vanhempien raivoisa tapa ajaa ainoastaan oman lapsensa etua ja oikeuksia. Tässä kun äiti vie ison poikansa naisten puolelle (koska se on jotenkin tämän lapsen oikeus), niin unohdetaan täysin muiden pukuhuonetta käyttävien naisten oikeudet. Ei ainoastaan niiden samanikäisten tyttöjen, vaan myös kaikkien muiden. Haluaako joku 30-vuotias nainen olla alasti, kun 12-vee suihkuttelee siinä vieressä??
Ei kun neuvoja pyydetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummasti aina joku pikkupoika naisten puolella jaksaa puhututtaa, mutta miesten puolella siivoojamuijat huitelee töissään peseytyvien seassa.
Yrjönkadun uimahallissa jossa saa uida alasti on hyvin usein miespuolinen uimavalvoja. Mitä sitten? Töitään tekee ja minulle on aivan yksi ja sama mitä sukupuolta on kunhan hoitaa hommansa asiallisesti ja kunnolla. Ei voi töissä olijaa rinnastaa samaan kuin väärän sukupuolen tiloissa olevaa koululaista. Lapsikin ymmärtää jos sanoo että siivooja voi olla eri sukupuolta mutta on vaan tekemässä töitään. Samanikäisen koulutoverin näkeminen sen sijaan voi olla aivan kohtuuttoman nöyryyttävää jo.
Minusta tuntuisi miessiivooja ihan hirveältä, kun en halua olla naistenkaan kanssa alasti. Siivoaisivat aukioloajan jälkeen tai ennen.
Siivoaja tekee töitään. Joku vapaa-ajallaan uiva sen sijaan voi jättää yksinkertaisesti menemättä jos ei osaa oman sukupuolen pukkareissa olla.
Eikö sinua ahdista myös mieslääkärille tai mieshoitajalle meneminen?
Kyllä ahdistaa, tietenkin.
Meillä kans kotona ihan kohta 5 täyttävä poika, jolle on pettymys lähteä vain minun kanssa uimaan, kun isän kanssa pääsee miesten puolelle. Kysyin, että mikä vika on tulla äidin kanssa, niin vastasi että kuuluu miesten puolelle ja siellä on äijäsuihku. Ihmettelin miehelle että mikä se on, niin kuulema sellainen korkealta tuleva suihku, jossa ei ole erikseen käteen otettavaa kahvaa ollenkaan ja vesi on aika kylmää. Sellainen on naisten puolellakin, mutta kai se on jotenkin kovempi juttu uskaltaa mennä siihen siellä "äijien" läsnäollessa.. 😂 Joku miehen puolituttu oli ollut viimeksi samaan aikaan saunassa ja oli pojan kanssa vertaillut hauista ja poika oli kuulema voittanut. Nyt kysellyt että onkohan se Sami seuraavallakin kerralla yhtäaikaa. Ei äidit kai ymmärrä näitä poikain juttuja. 😅
Ei varmaan suostu enää kauaa edes tulemaan naisten puolelle.
Meidän poikaa ekalla ja tokalla kerralla auttoi uimahallin henkilökunta, saattoi pulkatkin ja näytti miten lukko toimii. Saatoi jopa altaan reunaan penkille istumaan odottamaan minua.
Nyt 8v osaa mennä jo itse. Mutta tosiaan 7v oli ikäraja naistenpuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on joulukuussa syntynyt poika ja ollaan jo jonkin aikaa treenattu paitsi uimista, myös yksin selviytymistä. Poika menee syksyllä ekalle luokalle ja siksi olen opettanut hänet uimaan, ollaan harjoiteltu tavaroista huolehtimista, pukukaappien avaamista ja lukitsemista, käyty eri halleilla. Ei ne miesten pukuhuoneet voi olla niin erilaisia etteikö niissä saisi kaappeja auki ja kiinni, jos se onnistuu 6-vuotiaana naisten puolellakin.
Mitään arvotavaroita en tietenkään lapselle anna mukaan pukkariin ja vaatteistakin vain ne välttämättömät. Uimalasit ja vaikka ulkovaatteetkin voi äiti ottaa kassissa naisten puolelle, jotta lapselle jää vain pyyhe ja uikkarit sekä päällä olevat sisävaatteet.
Osaahan meilläkin 6 v. kaapin lukkoon laittaa minun kanssani, mutta muistuvatko tehtävät mieleen yksin. Olen miettinyt että mitä voi tehdä, jos poikaa ei ala kuulua altaalle. En voi mennä miesten puolelle katsomaan, missä vaiheessa on menossa ja mikä on ongelma. Mitä silloin voi tehdä?
Silloin voi pyytää uintivalvojaa tai jotakuta muuta miestä tsekkaamaan että onko poika kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Jos kouluikäinen lapsi ei pärjää yksin miesten puolella, niin kotia opettelemaan yksin peseytymistä tai sinne uimaan mennään vain isän, veljen, papan tmv kanssa.
Minkä isän, veljen, papan tai muun miehen kanssa? Minulla ei tuommoisia ollut, kun yksinhuoltajana poikieni kanssa uimahallissa kävin. Pientä koululaista ei mielestäni pidä päästää ilman valvontaa allasosastolle, sinne se miesten pukkaristakin herkästi yksin livahtaa, vaikka mitä olisi sovittu. Sellainenkin ikävä tapaus oli hiljattain, että äiti oli mennyt saunaan ja jättänyt pojan lasten altaaseen. Poika oli sitten mennyt syvään veteen ja menehtynyt. Turvallisuus ennen kaikkea. Minä suomalaisena olen niin tottunut yhteissaunomiseen ja alastomuuteen, ettei minua alaluokkalainen poika saunassa säikäytä.
No sitten sen pikkukoululaisen kanssa ei tunneta sinne halliin ennenkuin se osaa. Menee vuosi-kaksi max. kun järki alkaa pysyä päässä. Koulun kanssa käyvät kyllä sen muutaman kerran vuodessa uimassa.
Olen itsekin yh, ei ketään miestä joka olisi voinut lähteä viemään poikiani uimaan. Keskenään en vuoden ikäerolla syntyneitä päästänyt täysin outoon pukkariin kun olivat siihen asti olleet vain naisten puolella mun kanssa ja meidän halli on iso ja sokkeloinen. Ties mihin olisivat toisensa villinneet. Ei siis käyty pariin vuoteen yhdessä uimassa. So simple.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä, jotka viette 12-vuotiaita poikianne naisten puolelle ole ketään miestä lähipiirissä, joka voisi viedä pojan uimahalliin? Lapsen isä, isoisä, isoveli, eno, setä, kummisetä, joku lapsen kaverin isä? Jos ei todellakaan ole ketään, niin kannattaisi selvittää, onko omalla paikkakunnalla mieskaveritoimintaa. Olisi varmaan pojastakin kiva käydä uimassa, jonkun miehen kanssa.
Ei ole tässä ihan lähietäisyydellä. Lapsen isä toki asuu kanssamme, mutta välttelee uimahallia psoriasiksen vuoksi. Onneksi mun 6 v pärjää jo itse. Nuoremman pojan otan mukaani naisten puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on niin vammainen, ettei itse pysty selviytymään uimahallissa ilman äitiä, hänen täytyy sitten olla menettä uimahalliin. Ikävää, mutta rajoituksia on, eikä se ole terveiden vika.
Uimista käytetään kuntouttamiseen. Valitettavasti myös uimahallissa. Siellä sitten nämä normaalisti vaipoissa olevat tapaukset polskii ja pissaa samassa altaassa kuin muutkin.
Ohis, mutta mulla on adhd ja olen aina selvinnyt hyvin itsenäisesti. Näkyy keskittymistä vaativissa asioissa ja tunnetiloissa. Älkää paapoko ja ylisuojelko adhd-lapsianne vaan rohkaiskaa! Adhd:t on nimenomaan reippaita rämäpäitä, mutta ei se ole toimintakykyä rajoittava "vamma".
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta mulla on adhd ja olen aina selvinnyt hyvin itsenäisesti. Näkyy keskittymistä vaativissa asioissa ja tunnetiloissa. Älkää paapoko ja ylisuojelko adhd-lapsianne vaan rohkaiskaa! Adhd:t on nimenomaan reippaita rämäpäitä, mutta ei se ole toimintakykyä rajoittava "vamma".
Minulla on myös, mutta adhd on hyvin heterogeeninen sairaus ja kehitystasokin voi vaihdella. Minä olin kehityksestä edellä. Alle 10-vuotiaana olin uimahallissa lapsenvahtina pienemmille sisarille ilman vanhempia, koska osasin. Kyllä, vanhempani olivat vastuuttomia. Lopulta uimahalli puuttui asiaan, kun eihän tuon ikäistä jätetä vahtimaan nuorempia uimahalliin vaikka se kuinka pärjäisi. Kaikki eivät pärjää ja keskittymishäiriöisissä on myös niitä joilla on ihan selkeää puutetta toiminnanohjauksessa.
Mutta silti ei ole mitään perustetta sille, että kouluikäisen pojan äiti ottaa sen mukaan sinne naisten puolelle. Vai meinasitteko ennen armeijaa vieroittaa pojan? Hakekaa vaikka neuropsykiatrista kuntoutusta, tukihenkilöä kunnalta (varmasti saa, jos on avustajan tarve, ja jos ei saa niin sitten lapsi luultavasti pärjää ilman) tai palkatkaa joku lapsenvahti joka voi mennä miesten puolelle, mutta älkää väittäkö että yli 8-vuotiaan tuominen toisen sukupuolen suihkutiloihin olisi perusteltua.
Vierailija kirjoitti:
Jotekin tässä(kin) keskustelussa tulee ilmi erityislapsien vanhempien raivoisa tapa ajaa ainoastaan oman lapsensa etua ja oikeuksia. Tässä kun äiti vie ison poikansa naisten puolelle (koska se on jotenkin tämän lapsen oikeus), niin unohdetaan täysin muiden pukuhuonetta käyttävien naisten oikeudet. Ei ainoastaan niiden samanikäisten tyttöjen, vaan myös kaikkien muiden. Haluaako joku 30-vuotias nainen olla alasti, kun 12-vee suihkuttelee siinä vieressä??
No hö, tietysti erityislapsella on erityisoikeudet, jotka ovat aina tärkeämpiä kuin ns. tavisten oikeudet. Muiden tunteista ja tarpeista viis, kunhan tämä erityinen saa kaiken.
Mä olen käynyt tytön(7v) kanssa uimahallissa ja aina miesten puolella. En vielä uskalla päästää yksin naisten puolelle koska hän ei ole vielä koskaan naisten pukuhuoneessa käynyt. Äitinsä ei uimahalliin mene. Varmaan pärjäisi mutta kun pääsis edes kerran jonkun kanssa katsomaan paikat kertaalleen niin sen jälkeen pärjäisi yksin naisten puolella. Mutta nyt toistaiseksi näin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä, jotka viette 12-vuotiaita poikianne naisten puolelle ole ketään miestä lähipiirissä, joka voisi viedä pojan uimahalliin? Lapsen isä, isoisä, isoveli, eno, setä, kummisetä, joku lapsen kaverin isä? Jos ei todellakaan ole ketään, niin kannattaisi selvittää, onko omalla paikkakunnalla mieskaveritoimintaa. Olisi varmaan pojastakin kiva käydä uimassa, jonkun miehen kanssa.
Ei ole tässä ihan lähietäisyydellä. Lapsen isä toki asuu kanssamme, mutta välttelee uimahallia psoriasiksen vuoksi. Onneksi mun 6 v pärjää jo itse. Nuoremman pojan otan mukaani naisten puolelle.
6v ei missään nimessä saa olla yksin. 7v:n sen sijaan pitää olla yksin.
On hiukan eri juttu että pieni(7-12v.) poika joutuu yksin käymään miesten puolella kuin että pieni tyttö joutuu käymään yksin naisten puolella. Kumpaakohan ahdistellaan todennäköisemmin? Kyllä nämä poikienkin ahdistelut pitää ottaa tosissaan!
Vierailija kirjoitti:
No riippuu ihan lapsesta. Minulla 12v poika jolla on adhd ja ei pärjää yksikseen miesten puolella niin otan mukaan naisten puolelle. Ja ihan ilman uimahousuja on ja peseytyy kunnolla.
Hittoako sä sen sinne uimahalliin sitten edes viet? Ei toi ole sopivaa käytöstä.
Miksi äiti ei voi mennä sitten miesten puolelle poikansa kanssa? Koska sitten miehet tuijottavat häntä? Tai valittavat siitä että hän on siellä? Niin... Oman navan ei aina pidä olla se kaikkein tärkein. Joskus on osattava ajatella muitakin. Ja etenkin silloin jos suurimmalle osalle jokin on ongelma.
Tai sitten vaan uimahallit hankkivat unisex/perhehuoneet.
Vierailija kirjoitti:
Miksi äiti ei voi mennä sitten miesten puolelle poikansa kanssa? Koska sitten miehet tuijottavat häntä? Tai valittavat siitä että hän on siellä? Niin... Oman navan ei aina pidä olla se kaikkein tärkein. Joskus on osattava ajatella muitakin. Ja etenkin silloin jos suurimmalle osalle jokin on ongelma.
Tai sitten vaan uimahallit hankkivat unisex/perhehuoneet.
Sitten naiset valittavat sitä, että unisex-puolet ovat täynnä "miesoletettuja".
Ei nyt kyllä pelkkä ADHD riitä että 12 v. poika vielä otetaan naisten puolelle.
Mulla myös ADHD poika, just tämmönen joka kylillä painatti, hyvin pärjäsi itse miesten puolella.
Täällä aloitetaan uima opetus jo ala-asteella oppivat siellä miten tulee käyttäytyä pukuhuoneessa.
Tietysti nyt lapsille tulee kertoa myös näistä namusedistä.
Olen ollut jo 4-5 vuotiaiden tyttöjen vessavahtina ettei pojat vaan tule kurkkimaan. Kyllä pitäisi oikeasti ottaa huomioon tyttöjen tunteet asian suhteen. Tänä päivänä voi hyvin varhain kehittyä tuo yksityisyydentaju. Joillakin tytöillä alkaa kuukautiset 8-9 vuotiaana joten ehkä tuo oman alastomuuden verhoamisen halukin tulee joillekin aiemmin kuin ennen.