Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isot pojat uimahallissa naisten puolella

Vierailija
26.05.2019 |

Tiedän, että on kestoaihe, mutta silti jaksaa ihmetyttää... Tänään olin tyttöjeni kanssa Leppävaaran maauimalassa ja eiköhän siellä ollut suihkuhuoneessa joku äiti noin kolmasluokkalaisen pojan kanssa. Poika oli itse visusti uimahousut jalassa ja sen näköinen, että hävettää olla alastomien naisten ja tyttöjen keskellä.
Oikeesti, älkää tuoko kouluikäisiä poikianne naisten puolelle.

Kommentit (622)

Vierailija
481/622 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neljä eskariluokkaa tiedän käyneen tänä vuonna uimassa. Nolla miestä mukana ja meillä ei ainakaan ongelmaa.

Ei ongelmaa poikien olla keskenään miesten puolella vai ei ongelmaa aiheuttaa ikävää tilannetta lapsille tai osalle lapsia, kun kekkuloivat alasti luokkakaverien kanssa?

No eihän niitä nyt keskenään voi päästää 😂😂😂😂 tietenkin samassa pukkarissa ja saunassa.

Käsittämätöntä. Tytöillä ei siis ole oikeutta riisuutua ilman poikien läsnäoloa, pojilla ei ole oikeutta riisuutua ilman tyttöjen läsnäoloa ja kaiken huipuksi opettaja joutuu kekkaloimaan alasti koko porukan edessä.

Vierailija
482/622 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neljä eskariluokkaa tiedän käyneen tänä vuonna uimassa. Nolla miestä mukana ja meillä ei ainakaan ongelmaa.

Ei ongelmaa poikien olla keskenään miesten puolella vai ei ongelmaa aiheuttaa ikävää tilannetta lapsille tai osalle lapsia, kun kekkuloivat alasti luokkakaverien kanssa?

No eihän niitä nyt keskenään voi päästää 😂😂😂😂 tietenkin samassa pukkarissa ja saunassa.

Käsittämätöntä. Tytöillä ei siis ole oikeutta riisuutua ilman poikien läsnäoloa, pojilla ei ole oikeutta riisuutua ilman tyttöjen läsnäoloa ja kaiken huipuksi opettaja joutuu kekkaloimaan alasti koko porukan edessä.

Ja mahtaisiko olla vanhemmille ok, jos miesopettaja veisi koko luokan miesten puolelle, vai alkaisiko pedosyyttelyt saman tien?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/622 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi ennenkuulumatonta jos koulussa vietäisi oppilaat samoihin pukeutumistiloihin. Ei edes ekaluokkalaisia voi laittaa näkemään toisiaan alasti. Ei ei ei.

Lasten koulussa eskaritoli kaikki naisten puolella ja tyttären ollessa ekalla luokalla sama homma. Tytär ei sitten halunnut tästä syystä lähteä. Oli itse kysynyt opettajalta asiasta ja minun suostumuksella sai jäädä koululle toisen luokan kanssa tekemään tehtäviä.

Pojan ollessa ekalla olivat saaneet pari miestä uimareissulle mukaan ja pojat olivat heidän kanssaan miesten puolella.

Miten nykyään voi olla edes mahdollista viedä tyttöjä ja poikia samaan pukkariin? Kävin koulun 90-luvulla ja meillä oli tytöt ja pojat uintireissuilla erikseen. Olen luullut sitä tavalliseksi käytännöksi, mutta ehkä se johtuikin sitten siitä, että rinnakkaisluokan opettaja oli mies.

"Nykyään"... Odotahan vain, kymmenen vuotta ja erilliset suihku- ja pukeutumistilat miehille ja naisille yhtään missään ovat enää muisto vain. Vessoista on jo aloitettu. Katsos kun uniikeille tulee paha mieli ja ahdistusta, kun miehille ja naisille on erilliset tilat.

Vierailija
484/622 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan itse omasta esikoulustani sen että oli ihan karseaa kun piti olla pojat ja tytöt yhtä aikaa alasti suihkussa ja saunassa. Muistan vielä senkin että vaikkei siellä muuten mitään armeijakuria ollutkaan, niin tuo yhteispeseytyminen oli kaiken kritiikin yläpuolella oleva instituutio. Jos joku sanoi sanankin ettei halua mennä samaan suihkutilaan alasti tyttöjen/poikien kanssa, niin se puhe vaiennettiin heti ja seuraavana päivänä sai rangaistukseksi nurkassa seisomista koko päiväksi.

Vierailija
485/622 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälleen maailmaa reissanneena ihmettelen tätä saunakulttuuristaan tunnettujen suomalaisten nakuhysteriaa. Esim. Saksassa ja monissa muissa maissa on nuo unisex-pukuhuoneet ihan yleinen juttu ja minulle on ainakin se ja sama, onko ympärilläni siellä suihkussa tissejä vai kikkeleitä ja mitä sukupuolta joku minun tissini näkevä ihminen on. En muutenkaan harrasta mitään ympärillä olevien alastomien ihmisten kyyläämistä, käyn siellä pesulla, saunassa ja menen uimaan.

Teinit ymmärrän, ettei siinä herkässä vaiheessa oikein välistä kehtaisi olla edes sen oman sukupuolen nähden alasti. Puhumattakaan, jos käy läpi jotain haastavaa vaihetta oman sukupuoli-identiteetin kanssa ja oma keho tuntuu itsestäkin vieraalta. (Siinä kohtaa tosin välttelisin uimahalleja sen aikaa, että pääsee sinuiksi oman kehonsa kanssa.)

Yksi ratkaisu voisi olla sellaiset yksilösuihkut, jossa voisi käydä kenenkään katselematta peseytymässä ennen altaaseen menoa ja sinne voisi mennä esim. perheen kesken. Ja noin muuten vaikka miesten, naisten ja unisex-puoli. Vaatisi toki hallitilojen remontoimista, mutta olisi sitä nykyaikaa.

Vierailija
486/622 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uimahallilla voisi olla mies ja naispuoliset avustajat joiden tuella nämä isommat erityislapset selviytyisivät pesu- ja pukeutumistiloissa. Ei yli 7-vuotiasta voi viedä toisen sukupuolen tiloihin.

Kyllä niitä avustajia onkin, mutta ei jatkuvasti vaan vain tiettyinä päivinä ja aikoina tai sitten asiasta pitää erikseen sopia etukäteen. Eivät ne vaan kelpaa näiden janipetterien äideille jotka kokevat ettei pojan tuleminen naisten saunaan voi ketään haitata, kun se ei häntäkään haittaa. Sitten lopulta näitä avustajia käyttävät joidenkin 4-5 -vuotiaiden lasten vanhemmat, jotka oikeasti voisivat viedäkin vielä lapsensa vastakkaisen sukupuolen saunaan.

Tuo ongelman ydin on juuri siinä etteivät nuo yli-ikäisiä poikia naisten puolelle tuovat äidit itse tajua että se on ongelma. Silloin ei auta jos on avustaja tai perhepukuhuone tarjolla, kun sellaisia ei koeta tarvittavan. Pahimmat tapaukset ovat vielä niitä joissa poika pärjäisi todella suurella todennäköisyydellä yksin miesten puolella, mutta äiti vie hänet naisten puolelle "varmuuden vuoksi ettei satu mitään".

Vierailija
487/622 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ala-asteen uinneissa pikkutytöillä narubikineitä. Auringonottoasut on erikseen!

Vierailija
488/622 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä niitä yli 7-vuotiaita tyttöjäkin näkee miesten puolella isiensä kanssa... 

Vierailija
489/622 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälleen maailmaa reissanneena ihmettelen tätä saunakulttuuristaan tunnettujen suomalaisten nakuhysteriaa. Esim. Saksassa ja monissa muissa maissa on nuo unisex-pukuhuoneet ihan yleinen juttu ja minulle on ainakin se ja sama, onko ympärilläni siellä suihkussa tissejä vai kikkeleitä ja mitä sukupuolta joku minun tissini näkevä ihminen on. En muutenkaan harrasta mitään ympärillä olevien alastomien ihmisten kyyläämistä, käyn siellä pesulla, saunassa ja menen uimaan.

Teinit ymmärrän, ettei siinä herkässä vaiheessa oikein välistä kehtaisi olla edes sen oman sukupuolen nähden alasti. Puhumattakaan, jos käy läpi jotain haastavaa vaihetta oman sukupuoli-identiteetin kanssa ja oma keho tuntuu itsestäkin vieraalta. (Siinä kohtaa tosin välttelisin uimahalleja sen aikaa, että pääsee sinuiksi oman kehonsa kanssa.)

Yksi ratkaisu voisi olla sellaiset yksilösuihkut, jossa voisi käydä kenenkään katselematta peseytymässä ennen altaaseen menoa ja sinne voisi mennä esim. perheen kesken. Ja noin muuten vaikka miesten, naisten ja unisex-puoli. Vaatisi toki hallitilojen remontoimista, mutta olisi sitä nykyaikaa.

No voi hyvänen aika taas: jos sinulla on harvinaisen avoin suhtautuminen alastomuuteen, ei se tarkoita sitä että muillakin olisi. Aikuisena muutaman kerran opiskeluporukoissa nakusaunoneena voin todeta, ettei tosiaankaan sovi kaikille ja aina oli joku mies tuijottamassa sopimattomasti.

Vierailija
490/622 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hieman lueskellut tätä ketjua eilen ja tänään, ja kyllä on löytynyt kummallisia selityksiä sille miksi sääntöjä saa rikkoa. Kaikkein älyttömin oli se kun joku äiti selitti että hänen pojallaan on vammaiskortti ja oikeus avustajaan niin siksi hän vie hänet naisten puolelle. Eli vaikka avustaja miesten puolelle tulisi oikein lakisääteisenä julkisista varoista, niin silti on pakko viedä yli-ikäinen poika naisten puolelle. Ja samalla logiikalla sinne voitaisiin viedä myös aikuinen mies, jos vain hänelläkin on vammaiskortti ja oikeus avustajaan. Hienosti menee.

Vierailija
491/622 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityisesti häiritsee ne eksoottiset parrakkaat yksin tulleet pikkupojat.

Niillä on tunnetusti vaeltavat kädet, paljon jouduttu uimahalli aikojen kanssa venkuloimaan.

Vierailija
492/622 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä niitä yli 7-vuotiaita tyttöjäkin näkee miesten puolella isiensä kanssa... 

Aika harvoin näkee. Olen parikymmentä vuotta käynyt melko säännöllisesti uimassa, ja muistan ehkä kerran tai pari nähneeni miesten puolella sellaisen tytön joka mahdollisesti oli jo kouluikäinen. Hekään eivät välttämättä sitä olleet, ehkä vaan hieman ikäistään isokokoisempia.

Vierailija
493/622 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi ennenkuulumatonta jos koulussa vietäisi oppilaat samoihin pukeutumistiloihin. Ei edes ekaluokkalaisia voi laittaa näkemään toisiaan alasti. Ei ei ei.

Esikoulussa täytyy mennä poikien ja tyttöjen yhdessä alasti suihkuun. Poikani on ihan loppuvuodesta syntynyt, mutta koki sen silloin jo 5-6 -vuotiaana todella vastenmieliseksi. Koska hän on loppuvuodesta syntynyt, niin tuli myös hieman kysymykseksi mahdollinen koulun aloituksen lykkääminen vuodella. Tuo ajatus siitä että pitäisi eskari käydä uudelleen kyllä sammutti äkkiä nuo ajatukset.

Ainoastaan Suomessa pakotetaan eri sukupuolta olevat lapset suihkuun yhdessä. Missään muussa maassa ei varmaan asia tulisi kuuloonkaan paitsi ehkä Saksassa. Mutta he nyt nakuilevat ihan yleisillä rannoillakin. Mikä siinä on, että kaikki on saatava alasti muiden eteen ja jos et halua, niin sinua pidetään outona jne?

494/622 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että on kestoaihe, mutta silti jaksaa ihmetyttää... Tänään olin tyttöjeni kanssa Leppävaaran maauimalassa ja eiköhän siellä ollut suihkuhuoneessa joku äiti noin kolmasluokkalaisen pojan kanssa. Poika oli itse visusti uimahousut jalassa ja sen näköinen, että hävettää olla alastomien naisten ja tyttöjen keskellä.

Oikeesti, älkää tuoko kouluikäisiä poikianne naisten puolelle.

Pojat valehtelee äidille no ku en mä osaa sen kaapin kanssa ja se kortti ja avaimet mä hukkaan ne ja saan sit mennä kotiin uikkareissa ja jos siellä on jotain outoja miehiä sit äidit sanoo no jaa tule sit mun kaa ne sanoo vaan noin että ne pääsee naisten puolelle kattomaan pimppejä

Vierailija
495/622 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esikoulussa täytyy mennä poikien ja tyttöjen yhdessä alasti suihkuun. Poikani on ihan loppuvuodesta syntynyt, mutta koki sen silloin jo 5-6 -vuotiaana todella vastenmieliseksi. Koska hän on loppuvuodesta syntynyt, niin tuli myös hieman kysymykseksi mahdollinen koulun aloituksen lykkääminen vuodella. Tuo ajatus siitä että pitäisi eskari käydä uudelleen kyllä sammutti äkkiä nuo ajatukset.

Ainoastaan Suomessa pakotetaan eri sukupuolta olevat lapset suihkuun yhdessä. Missään muussa maassa ei varmaan asia tulisi kuuloonkaan paitsi ehkä Saksassa. Mutta he nyt nakuilevat ihan yleisillä rannoillakin. Mikä siinä on, että kaikki on saatava alasti muiden eteen ja jos et halua, niin sinua pidetään outona jne?

Onko tuo joku virallinen päätös että esikoululainen voidaan pakottaa olemaan alasti vastakkaisen sukupuolen nähden mutta peruskoululaista ei? Ainakin niin tunnutaan toimivan.

Vierailija
496/622 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu: pojalle laput silmille? Ei pitäisi ketään haitata?

Tämä

Kaikki ei halua nähdä sitä pikkupoikaa siellä.

Juu ei varmasti, etenkään nämä miesten vihaajat... Se pikkupojan näkeminenkin se olikin suurin ongelma!

No en minä halua nähdä 5-vuotiasta poikaa alasti vieressä suihkussa. Sinä ehkä nautit siitä, minä en.

Mä en halua nähdä ketään alasti vieressä suihkussa. Siedän silti uimahallin suihkussa muut. Suihkussa käyminen muiden ihmisten kanssa on harmillinen, mutta pakollinen osa uimaharrastusta.

Vierailija
497/622 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä

Juu ei varmasti, etenkään nämä miesten vihaajat... Se pikkupojan näkeminenkin se olikin suurin ongelma!

No en minä halua nähdä 5-vuotiasta poikaa alasti vieressä suihkussa. Sinä ehkä nautit siitä, minä en.

Mä en halua nähdä ketään alasti vieressä suihkussa. Siedän silti uimahallin suihkussa muut. Suihkussa käyminen muiden ihmisten kanssa on harmillinen, mutta pakollinen osa uimaharrastusta.

Aivan ja tähän pitäisi saada muutos. Suomessa on vaikka kuinka paljon ihmisiä, jotka eivät halua näyttäytyä muille alasti eivätkä he halua nähdä muita alasti, mutta silti tätä typerää käytäntöä ylläpidetään viimeiseen asti, vaikka se olisi täysin ratkaistavissa oleva asia. Jotenkin näiden nakupellejen tarve saada olla alasti ja saada muutkin alasti heidän eteensä menee kaiken edelle. Minä menen uimaan, en olemaan yleisissä tiloissa alasti, mutta minut pakotetaan siihen.

Tänä vuonna ajoin lopettaa uimahallissa nakuna liikkumisen ja pitää aina uimapukua tai pyyhettä päälläni. Nakuilukulttuuriin pitää saada muutos. Silloin tämä ap:nkin ongelma poistuu.

Vierailija
498/622 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä

Aivan ja tähän pitäisi saada muutos. Suomessa on vaikka kuinka paljon ihmisiä, jotka eivät halua näyttäytyä muille alasti eivätkä he halua nähdä muita alasti, mutta silti tätä typerää käytäntöä ylläpidetään viimeiseen asti, vaikka se olisi täysin ratkaistavissa oleva asia. Jotenkin näiden nakupellejen tarve saada olla alasti ja saada muutkin alasti heidän eteensä menee kaiken edelle. Minä menen uimaan, en olemaan yleisissä tiloissa alasti, mutta minut pakotetaan siihen.

Tänä vuonna ajoin lopettaa uimahallissa nakuna liikkumisen ja pitää aina uimapukua tai pyyhettä päälläni. Nakuilukulttuuriin pitää saada muutos. Silloin tämä ap:nkin ongelma poistuu.

Tai sitten ihmisten pitäisi olla enempi keskenään alasti, ettei se ilman vaatteita oleminen olisi noin iso ongelma. Ei kai se alasti kekkalointi ole kuitenkaan se pääpointti uimahallissa käymisessä. Tai ainakaan pitäisi olla...

Vierailija
499/622 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä naisten ja miesten puoli on oltava erikseen.  Jos ei ole miestä viemään miesten puolelle saunaan, niin sitten on oltava saunaan menemättä. 

On sitä ennenkin pärjätty ilman uimahalleja. 

Joku ehdottaa naisten ja miesten yhteissaunaa, mikä on tosi irstasta ja en ikimaailmassa sellaiseen menisi. 

Ne jotka sellaiseen menee, on suoraan sanoen puutteessa. 

Alastomuus ei kuulu ylimääräisten silmien katsottavaksi, vaan se on intiimiä.

Jos alastomuus on jonkun mielestä luonnollista, menköön alasti sitten myös vaikka ruokakauppaan. 

No eiköhän heidän mielestään pettäminenkin ole luonnollista.

Vierailija
500/622 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei lähipiirissä todellakaan ole yhtään mistä, joka voisi lähteä meidän kanssa uimahalliin. Pojan ollessa allessa kouluikäinen tuli hän mun ja tytön kanssa naisten puolelle, mutta eskarin keväällä alkoi mennä miesten puolelle. Ensimmäisellä kerralla pyysin uimahallista miespuolista työntekijää hänen kanssaan sinne menemään katsomaan paikan. Mielellään työntekjä sen teki :) Ei olis tullut mielenkään enää kouluikäisenä häntä viedä naisten puolelle!