Isot pojat uimahallissa naisten puolella
Tiedän, että on kestoaihe, mutta silti jaksaa ihmetyttää... Tänään olin tyttöjeni kanssa Leppävaaran maauimalassa ja eiköhän siellä ollut suihkuhuoneessa joku äiti noin kolmasluokkalaisen pojan kanssa. Poika oli itse visusti uimahousut jalassa ja sen näköinen, että hävettää olla alastomien naisten ja tyttöjen keskellä.
Oikeesti, älkää tuoko kouluikäisiä poikianne naisten puolelle.
Kommentit (622)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se lapsen vieminen toisen sukupuolen pukukoppiin pitäisi olla ihan viimesijainen ratkaisu. Jos poika on liian iso naisten puolelle, eikä pärjää yksin miesten puolella, niin silloin isä vie hänet uimaan. Ymmärrän toki että on perheitä joissa isää ei ole, tai hän ei esimerkiksi sairauden takia voi viedä poika uimaan, mutta sillä perusteella että "äidin mielestä on kivempi uida" tms. en hyväksy sitä että poika viedään naisten puolelle.
Aika harvassa ne pojat, jotka eivät viimeistään tokaluokalla osaa toimia itsenäisesti pukuhuoneessa.
Mutta täällähän puhutaan että on kauhistus viedä 6v naisten puolelle.
No, minä vein, viimeksi viikonloppuna. Lapsi ei ole vielä edes esikoulussa. Eipä tullut mieleen, että olisi liian vanha ja yksin pitäisi pärjätä. Todennäköisesti paniikki tulisi, jos ei löydä kaappia, saa sitä auki tai jotain muuta vastaavaa. Saattaisi myös eksyä pukukoppiin, kun on aika sokkeloinen.
Ja ajattelin muuten viedä jatkossakin! Ainakin tämän kesän ja ehkä syksylläkin. Niin kauan kun missään ei lue kieltoa, että 6v poika ei saisi mennä naisten puolelle, aion hänet sinne itse ottaa kyllä mukaan. Juu, ja olen yksinhuoltaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten täällä vedetään vaan tää "herkässä iässä olevia tyttöjä häiritsee" kortti esiin. Ketä nyt häiritsee, ketä ei, riippuu ihan ihmisestä. Uimahallissa käyvän mummon, pikkutytön ja aikuisen epämukava olo täytyy ottaa ihan yhtä vakavasti. Ei ole kyse mistään "olemisesta sinut oman kroppansa kanssa" tai "suomalainen saunakulttuuri, täytyy olla luonnollista" ja "aikusia naisia ei pitäis häiritä". Huoh ei. Täytän 23 elokuussa, mutta en silti halua 12-v adhd jonnea tuijottamaan alastonta vartaloani suihkuun mun viereen. En nyt traumatisoidu, ei pilaa elämääni, olen sinut itseni kanssa ja kestän kyllä. Mutta onhan se nyt päivän selvää, miksei tuo nyt ihan asiallistakaan ole.
En halua sitä 12- vuotiasta jonnea mutta en myöskään sitä 23-vuotiasta pirkkoa katsomaan kun peseydyn. Miksi meidän on väkisin pidettävä kiinni tästä suomalaisesta alastomasta saunakulttuurista kiinni yleisissä uimahalleissa? Moni ihminen ei halua olla alasti muiden edessä, mutta heidät pakotetaan siihen. Heille ei anneta mitään vaihtoehtoa edes. Poikien kohdalla voit sentään sanoa asiasta työntekijöille. Jos pikkutytöt tai isot naiset eivät halua olla alasti mistä syystä tahansa pukuhuoneessa ja suihkutiloissa, niin miksei tätä ongelmaa saada ratkaistua?
Kuka sinut pakottaa sinne uimahalliin? Märkäpuku päälle ja järveen vain!
Ei minua kukaan sinne pakota, mutta haluaisin käydä uimassa. Miksi tämä muiden pakkoalastomuus on niin tärkeää toisille? Miksi sinun on ihan välttämättä saatava nähdä minut ja muut alasti? Pikkutytöt ja pojat samoissa suihkutiloissa on ongelma vain ja ainoastaan, koska heidät on saatava alasti niihin tiloihin.
Ei joku pikkutyttö ole yhtään sen puhtaampi vaikka hän suihkuttaa itseään alasti, kuin jos hänellä on uimapuku päällä ja peseytyy. Toiveajattelua, että ihmiset jotenkin hinkkaavat itseään ennen altaaseen menoa saippualla. Hyvä jos katselevat sen verran, että saavat uimapuvun päälle.
Vierailija kirjoitti:
Nämä tyttöjen vanhemmat syyttävät poikien äitejä siitä, että he näkevät vain oman puolensa asiasta, mutta syyllistyvät itse aivan samaan!
En ymmärrä sellaista mustavalkoisuutta alkuunkaan. Jos jonkun 7v on vielä avuton, arka, ei osaa lukea jne. Mitä se haittaa että tällainen poika tulee naisten puolelle? Jos joku tuttu tyttö sattuu olemaan siellä, niin en usko että on hänellekään ongelma, ELLEI vanhempi tee siitä ongelmaa.
Minua ei henk koht haittaisi vaikka olisi yhteissaunat ja pukkarit, kuten esim Keski-Euroopassa. Ei sielläkään ihmisiä haittaa, joten miksi Suomessa, jossa iät ja ajat käyty alasti saunassa miehet ja naiset yhdessä?
Kyllä on herkkää porukkaa tänne kerääntynyt. No, vauvallehan onkin kerääntynyt ne pahimmat mielensä pahoittajat, joten ei sikäli yllätä...
On olemassa hyvin yksinkertainen ratkaisu: mikäli uimahallin käyttö ei onnistu yleisesti hyväksyttyjen käytäntöjen, tai jopa kirjattujen sääntöjen mukaan, uimahallissa ei asioida.
Kyllä mä kävin jo 7 vuotiaana yksin uimassa niin että isä katseli lasin takaa kahvilan puolelta. Isä taisi sanoa kassalla että tyttö menee ekaa kertaa yksin koska muistan että yksi uimakoulun opettajista näytti mulle naisten pukuhuoneen. Aikaisemmin olin ollut esikoulun kanssa ryhmäpukuhuoneessa ja uimaopettaja oli tuttu niiltä reissuilta. Olihan se jännää koska muistan sen vaikka siitä on jo 30 vuotta mutta siitä tuli mun ja isän tapa että se joi kahvia sillä aikaa kun mä kävin uimassa. Mun äitiä ei ikimaailmassa olisi sinne saanut.
Tämä on kyllä hyvä keskustelu koska nyt varmasti huomaan viedä lapsia ajoissa uimahalliin niin että oppivat rauhassa miten hommat toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se lapsen vieminen toisen sukupuolen pukukoppiin pitäisi olla ihan viimesijainen ratkaisu. Jos poika on liian iso naisten puolelle, eikä pärjää yksin miesten puolella, niin silloin isä vie hänet uimaan. Ymmärrän toki että on perheitä joissa isää ei ole, tai hän ei esimerkiksi sairauden takia voi viedä poika uimaan, mutta sillä perusteella että "äidin mielestä on kivempi uida" tms. en hyväksy sitä että poika viedään naisten puolelle.
Aika harvassa ne pojat, jotka eivät viimeistään tokaluokalla osaa toimia itsenäisesti pukuhuoneessa.
No, minä vein, viimeksi viikonloppuna. Lapsi ei ole vielä edes esikoulussa. Eipä tullut mieleen, että olisi liian vanha ja yksin pitäisi pärjätä. Todennäköisesti paniikki tulisi, jos ei löydä kaappia, saa sitä auki tai jotain muuta vastaavaa. Saattaisi myös eksyä pukukoppiin, kun on aika sokkeloinen.Ja ajattelin muuten viedä jatkossakin! Ainakin tämän kesän ja ehkä syksylläkin. Niin kauan kun missään ei lue kieltoa, että 6v poika ei saisi mennä naisten puolelle, aion hänet sinne itse ottaa kyllä mukaan. Juu, ja olen yksinhuoltaja.
Me lopetettiin uimahallissa käyminen vuosia sitten, kun tuli luettua kuinka kamalaa on viedä alakouluikäinen vastakkaisen sukupuolen pesutiloihin. Vuosien rinkumisen jälkeen ollaan käyty pari kertaa uimassa 10v-pojan kanssa, onneksi ei kukaan ole tullut sanomaan mitään. Lapsi on erityisluokalla, hätääntyy aivan normaalitilanteissa todella helposti ja saattaisi esimerkiksi yksin pukkarissa hätääntyessään lähteä kävellen etsimään kotia. Yksin ei voi laskea edes puhelimen kanssa, kun on holtiton ja suihkussakäynti saattaisi kestää tunnin, kun ei ymmärrä ajan kulumista lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tytär täyttää kesällä 7 vuotta ja kyllä hirvittää päästää hänet yksin naisten puolelle. Olen siis etäisä ja käymme usein uimassa. Siellä hän joutuu sitten yksin selviytymään ja omasta mielestäni hän ei vielä ole kypsä siihen.
Ymmärrän. Mutta voisitko harkita vaikkapa samaa, kuin yhden pojan äiti tässä ketjussa, että pyytäisit jotakuta uimaan menevää naista katsomaan tyttösi perään?
Kuinka ne poikanne pärjäävät koulun pukuhuoneessa, jos uimahallin pukuhuone on niin pelottava?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä tyttöjen vanhemmat syyttävät poikien äitejä siitä, että he näkevät vain oman puolensa asiasta, mutta syyllistyvät itse aivan samaan!
En ymmärrä sellaista mustavalkoisuutta alkuunkaan. Jos jonkun 7v on vielä avuton, arka, ei osaa lukea jne. Mitä se haittaa että tällainen poika tulee naisten puolelle? Jos joku tuttu tyttö sattuu olemaan siellä, niin en usko että on hänellekään ongelma, ELLEI vanhempi tee siitä ongelmaa.
Minua ei henk koht haittaisi vaikka olisi yhteissaunat ja pukkarit, kuten esim Keski-Euroopassa. Ei sielläkään ihmisiä haittaa, joten miksi Suomessa, jossa iät ja ajat käyty alasti saunassa miehet ja naiset yhdessä?
Kyllä on herkkää porukkaa tänne kerääntynyt. No, vauvallehan onkin kerääntynyt ne pahimmat mielensä pahoittajat, joten ei sikäli yllätä...
On olemassa hyvin yksinkertainen ratkaisu: mikäli uimahallin käyttö ei onnistu yleisesti hyväksyttyjen käytäntöjen, tai jopa kirjattujen sääntöjen mukaan, uimahallissa ei asioida.
Jep, ja uimahallin sääntöjen mukaan on ok viedä 6v poika naisten puolelle! Siihen ei ole kenelläkään nokan koputtamista :)
Vierailija kirjoitti:
Me mentiin ekaluokkalaisina ilman muuta yksin tai kaverin kanssa oman sukupuolen pukuhuoneeseen, jos meidät uimaan vienyt aikuinen oli eri sukupuolta.
Ei tosin oltu mitään erityislapsia vaan ihan normaaleja tapauksia jotka osasivat mm. ajaa pyörällä, pyyhkiä oman takapuolen jne. Ei tuottanut vaikeuksia laittaa kamat pukukoppiin ja mennä suihkun kautta allasalueelle, jossa aikuinen odotti.
Joo, mutta se oli silloin se. Nykyään ei katsos ole enää mitään ekaluokkalaisia vaan eppuluokkalaisia. Se on kuule hiukan eri asia.
Ratkaisu: pojalle laput silmille? Ei pitäisi ketään haitata?
Vierailija kirjoitti:
No riippuu ihan lapsesta. Minulla 12v poika jolla on adhd ja ei pärjää yksikseen miesten puolella niin otan mukaan naisten puolelle. Ja ihan ilman uimahousuja on ja peseytyy kunnolla.
Aika törkeää. Ei pitäisi edes olla mahdollista ottaa olipa syy mikä tahansa. Hallilla voi olla poikasi tuntemia tyttöjä, ja heillä on oikeus olla törmäämättä poikaasi alasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minä vein, viimeksi viikonloppuna. Lapsi ei ole vielä edes esikoulussa. Eipä tullut mieleen, että olisi liian vanha ja yksin pitäisi pärjätä. Todennäköisesti paniikki tulisi, jos ei löydä kaappia, saa sitä auki tai jotain muuta vastaavaa. Saattaisi myös eksyä pukukoppiin, kun on aika sokkeloinen.Ja ajattelin muuten viedä jatkossakin! Ainakin tämän kesän ja ehkä syksylläkin. Niin kauan kun missään ei lue kieltoa, että 6v poika ei saisi mennä naisten puolelle, aion hänet sinne itse ottaa kyllä mukaan. Juu, ja olen yksinhuoltaja.
Me lopetettiin uimahallissa käyminen vuosia sitten, kun tuli luettua kuinka kamalaa on viedä alakouluikäinen vastakkaisen sukupuolen pesutiloihin. Vuosien rinkumisen jälkeen ollaan käyty pari kertaa uimassa 10v-pojan kanssa, onneksi ei kukaan ole tullut sanomaan mitään. Lapsi on erityisluokalla, hätääntyy aivan normaalitilanteissa todella helposti ja saattaisi esimerkiksi yksin pukkarissa hätääntyessään lähteä kävellen etsimään kotia. Yksin ei voi laskea edes puhelimen kanssa, kun on holtiton ja suihkussakäynti saattaisi kestää tunnin, kun ei ymmärrä ajan kulumista lainkaan.
10v poikasi luokkakaveritytöillä voi olla jo murrosikä ja viimeinen asia, johon silloin haluaa törmätä pesuhuoneessa on oman luokan poika. En tyttöjen äitinä kertakaikkiaan voi hyväksyä. Tytöillä on oikeus olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ne poikanne pärjäävät koulun pukuhuoneessa, jos uimahallin pukuhuone on niin pelottava?
Sitäpä tässä pelätäänkin kouluunmenevän kanssa. Siellä ei kai ole lukkokaappeja? On myös muita oppilaita, ja ehkä opettajakin. Voi kyllä olla että seuraavalle tunnille meno unohtuu.
Vierailija kirjoitti:
Eli saanko viedä ensi syksynä kouluun menevän pojan (täyttää 7v marraskuussa) vielä naisten pukkariin vai en? Ei osaa lukea, eikä myöskään uida kunnolla ja on muutenkin sellainen, joka ei paljoa kysele, enkä ihmettele vaikka lähtisi yksin altaaseen kielloista huolimatta tai muuten keksisi jotain typerää.
En saa viedä? Kuka on vastuussa jos lapselle sattuu jotain? Minä tietenkin. Ja saan syytteen siitä, että olen jättänyt lapseni yksin ja taas paheksutaan. Eli mitä teen? Ja ei ole miespuolisia aikuisia, jotka voisi pojan kanssa uimaan mennä.
Eli vaikka sääntöjen mukaan ok viedä, voin alapeukkujen määrästä päätellä että ei ole ok? Voisiko joku selventää? Mistä minun pitäisi tietää kaikkia tällaisia kirjoittamattomia sääntöjä? Miksei samantien kielletä naisten puolta vaikka 5-vuotiaalta? Voisiko joku kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienosti meni persumamma!
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu: pojalle laput silmille? Ei pitäisi ketään haitata?
Tämä on hyvä idea muuten, mutta kun kävin 6-vuotiaan poikani (siis sallittua hallin sääntöjen mukaan) kanssa uimassa, niin alakouluikäinen tyttö tuijotti häntä herkeämättä koko suihkussaoloajan. Poika ei siitä välittänyt, häntä ei vielä hetkauta tuollaiset jutut eikä varmaan huomannutkaan.
Oletteko arvon naiset (kellä ei omia poikia ole, mutta olette kärkkäästi arvostelemassa poikien kasvatusta) ottaneet huomioon sellaista että 6-vuotias ei saa edes pukkariin omaa avainta? Näin ainakin Espoossa. 6v pääsee ilmaiseksi uimahalliin ja oletetaan että sukupuolesta riippumatta tulee vanhemman kanssa samaan pukkariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli saanko viedä ensi syksynä kouluun menevän pojan (täyttää 7v marraskuussa) vielä naisten pukkariin vai en? Ei osaa lukea, eikä myöskään uida kunnolla ja on muutenkin sellainen, joka ei paljoa kysele, enkä ihmettele vaikka lähtisi yksin altaaseen kielloista huolimatta tai muuten keksisi jotain typerää.
En saa viedä? Kuka on vastuussa jos lapselle sattuu jotain? Minä tietenkin. Ja saan syytteen siitä, että olen jättänyt lapseni yksin ja taas paheksutaan. Eli mitä teen? Ja ei ole miespuolisia aikuisia, jotka voisi pojan kanssa uimaan mennä.
Eli vaikka sääntöjen mukaan ok viedä, voin alapeukkujen määrästä päätellä että ei ole ok? Voisiko joku selventää? Mistä minun pitäisi tietää kaikkia tällaisia kirjoittamattomia sääntöjä? Miksei samantien kielletä naisten puolta vaikka 5-vuotiaalta? Voisiko joku kertoa?
Ero on siinä, että koulun aloittanut on iso lapsi, kun taas päiväkoti-ikäinen on pieni lapsi. Päiväkoti-ikäisen ohjaaminen yksin pukuhuoneeseen rinnastuu heittellejättöön, kun taas kouluikäisen ottaminen mukaan väärän sukupuolen pukuhuoneeseen rinnastuu siveellisyysrikokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ota kantaa siihen onko ikäraja 6, 7 vai 8 vuotta. Mutta miksi teidän pitää mennä uimahalliin, jos miespuolista saattajaa/valvojaa ei ole? Ettekö voi opetella uintia luonnonvesissä, kunnes lapsi on kyllin vanha menemään itsekseen suihkuun?
Kyllä menee uimaanopettelun herkkyyskausi hukkaan, jos tuonikäistä ei saa tavalliseen halliin viedä. Luonnonvedet ovatkin muutaman viikon lämpimiä.
Eskarit 5-7v käyvät muuten kaikki naisten puolella, ja eikä siinä ole mitään ongelmaa. Ei ennen kuin joku hysteerikko alkaa sellaista omalle lapselle opettamaan.
Sääntöä on noudatettava. Jos teille tulee se tilanne että lapsi alkaa tulla liian isoksi ettekä tiedä miten toimia, niin ottakaa yhteys oman kotikuntanne liikunta- ja vapaa-ajanvirastoon. Yhteystiedot löytyvät kunnan kotisivuilta. Silloin voitte yhdessä pohtia ratkaisua kunnan viranomaisten kanssa, esimerkiksi hallin henkilökunnan antamaa apua tai opetusta, tai ääritapauksessa lyhyttä lykkäystä ikärajan suhteen. Mutta älkää ottako sääntöjä omiin käsiinne siten että vaan viette yli-ikäisen lapsen toisen sukupuolen saunatiloihin, koska itse vaan ajattelette sen olevan sopivaa.