Isot pojat uimahallissa naisten puolella
Tiedän, että on kestoaihe, mutta silti jaksaa ihmetyttää... Tänään olin tyttöjeni kanssa Leppävaaran maauimalassa ja eiköhän siellä ollut suihkuhuoneessa joku äiti noin kolmasluokkalaisen pojan kanssa. Poika oli itse visusti uimahousut jalassa ja sen näköinen, että hävettää olla alastomien naisten ja tyttöjen keskellä.
Oikeesti, älkää tuoko kouluikäisiä poikianne naisten puolelle.
Kommentit (622)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako opetaa häpeämään vartaloaan? Alastomuus on luonnollista eikä sen pitäisi aiheuttaa tuollaisia estoja.
Voiko joku olla näin yksinkertainen?
Oon kyllä samaa mieltä. Miksi tarvii kroppaa hävetä. Ja nykyäänhän ollaan niin unisex, niin unisex muutenkin
En minä aikuisena naisena häpeäkään, mutta ia helkutti että olin arka ja ujo sekä häpeävä 8-15 -vuotiaana. Eli tässä keskutselussa puollustetaan isojen poikien viemistä naisten puolelle, koska ovat niin arkoja ja ujoja, ettei voi miesten puolelle laittaa, mutta samalla halveksutaan tyttöjen arkuutta ja ujoutta kehonsa suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Miten täällä vedetään vaan tää "herkässä iässä olevia tyttöjä häiritsee" kortti esiin. Ketä nyt häiritsee, ketä ei, riippuu ihan ihmisestä. Uimahallissa käyvän mummon, pikkutytön ja aikuisen epämukava olo täytyy ottaa ihan yhtä vakavasti. Ei ole kyse mistään "olemisesta sinut oman kroppansa kanssa" tai "suomalainen saunakulttuuri, täytyy olla luonnollista" ja "aikusia naisia ei pitäis häiritä". Huoh ei. Täytän 23 elokuussa, mutta en silti halua 12-v adhd jonnea tuijottamaan alastonta vartaloani suihkuun mun viereen. En nyt traumatisoidu, ei pilaa elämääni, olen sinut itseni kanssa ja kestän kyllä. Mutta onhan se nyt päivän selvää, miksei tuo nyt ihan asiallistakaan ole.
En halua sitä 12- vuotiasta jonnea mutta en myöskään sitä 23-vuotiasta pirkkoa katsomaan kun peseydyn. Miksi meidän on väkisin pidettävä kiinni tästä suomalaisesta alastomasta saunakulttuurista kiinni yleisissä uimahalleissa? Moni ihminen ei halua olla alasti muiden edessä, mutta heidät pakotetaan siihen. Heille ei anneta mitään vaihtoehtoa edes. Poikien kohdalla voit sentään sanoa asiasta työntekijöille. Jos pikkutytöt tai isot naiset eivät halua olla alasti mistä syystä tahansa pukuhuoneessa ja suihkutiloissa, niin miksei tätä ongelmaa saada ratkaistua?
Vierailija kirjoitti:
Nämä tyttöjen vanhemmat syyttävät poikien äitejä siitä, että he näkevät vain oman puolensa asiasta, mutta syyllistyvät itse aivan samaan!
En ymmärrä sellaista mustavalkoisuutta alkuunkaan. Jos jonkun 7v on vielä avuton, arka, ei osaa lukea jne. Mitä se haittaa että tällainen poika tulee naisten puolelle? Jos joku tuttu tyttö sattuu olemaan siellä, niin en usko että on hänellekään ongelma, ELLEI vanhempi tee siitä ongelmaa.
Minua ei henk koht haittaisi vaikka olisi yhteissaunat ja pukkarit, kuten esim Keski-Euroopassa. Ei sielläkään ihmisiä haittaa, joten miksi Suomessa, jossa iät ja ajat käyty alasti saunassa miehet ja naiset yhdessä?
Kyllä on herkkää porukkaa tänne kerääntynyt. No, vauvallehan onkin kerääntynyt ne pahimmat mielensä pahoittajat, joten ei sikäli yllätä...
Minusta sinun argumentoinnissasi on yksi selkeä epäloogisuus: Perustelet pojan tuomista naisten pukuhuoneeseen pojan arkuudella ja ujoudella, eli arkuus ja ujous olisivat riittävä peruste pukuhuoneiden sääntöjen rikkomiseen. Mutta vastaavasti tyttöjen arkuudelle ja ujoudelle ei anneta arvoa. Eli kun saman ikäisten tyttöjen se arkuus ja ujous kohdistuukin jo kehoon ja ajastomuuteen niin siitä ei sitten tarvitsekaan välittää, niinkö? Pojat ja tytöt kehittyvät eri tahtiin ja se arkuus ja ujous kohdistuu eri asioihin.
Jos tytön normaalia arkuutta ja ujoutta kehostaan saa 'halveksua' niin saahan sitä sitten 'halveksua' pojankin kehittymättömyydestä johtuvaa arkuutta ja ujoutta oman pärjäämisensä suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako opetaa häpeämään vartaloaan? Alastomuus on luonnollista eikä sen pitäisi aiheuttaa tuollaisia estoja.
Oon kyllä samaa mieltä. Miksi tarvii kroppaa hävetä. Ja nykyäänhän ollaan niin unisex, niin unisex muutenkin
En minä aikuisena naisena häpeäkään, mutta ia helkutti että olin arka ja ujo sekä häpeävä 8-15 -vuotiaana. Eli tässä keskutselussa puollustetaan isojen poikien viemistä naisten puolelle, koska ovat niin arkoja ja ujoja, ettei voi miesten puolelle laittaa, mutta samalla halveksutaan tyttöjen arkuutta ja ujoutta kehonsa suhteen.
Minä aikuisena naisena ”häpeän” ja haluan olla vaatteet päällä muiden edessä. En halua mennä terapiaan vaan haluaisin vaan saada pitää vaatteita päällä kun olen muiden edessä. Miksi tämä on niin mahdotonta hyväksyä ja keksitään kaikkia syitä ja vetoomuksia jolla saadaan jatkettua tätä pakko alastomuussuihkuilua muiden edessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis. Minulla on eskarissa oleva poika ja hänen pienempi sisarensa. Emme ole paljon käyneet uimahallissa ja meidän halli on aika sekava (kaksikerroksinen pukkari jne). Ollaan menossa la uimaan. Enkö voi ottaa siis poikaa mukaani vaan laitan hänet yksin toiselle puolelle? Ei osaa vielä lukea. Esim ohjeita tms.
Onko alapeukut "et saa ottaa"?
Ehkä vain pitää olla menemättä ettei vahingossakaan loukkaa ketään.... :D
Musta tuntuu että nämä äidit loukkaantuvat enemmän kuin tytöt...
Minusta taas tuntuu, että kalikka on kalahtanut poikalasten curling -äiteihin, hehän tässä haluavat säännöistä poiketa poikiensa takia.
Ratkaisu olisi se kolmas linja, eli yksi linjasto, jonne voi mennä kaikki muut kuin selkeästi miehet/naiset ja muut halukkaat.
Laittakaa niille aroille tytöille ne uimapuvut päälle. Jos kerran näitä sääntöjä taivutellaan, niin taivuttakaa niitä sitten ainakin hyödyttämään myös näitä tyttöjä. Uimahallin vettä puhdistetaan ja vaikka tyttö nyt itsensä uimapuku päällä pesisikin niin ei se maailmaa kaada. Sinne niiden pikkupoikien päästäminen pissojen sekaan ne liat huuhtoutuvat. ;D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eism. niissä unisex vessoissa on ihan erilliset ovelliset kopit jne.
Eikä se suomalaiseen saunomiskulttuuriin kuulunut että tuntemattomien ihmisten kanssa saunottiin yhdessä, vaan ns. oman väen kanssa. Mitä se "oma väki" on, niin sitä on tulkittu eri tavalla eri paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Miesten puolella oli naissiivooja ja kyllä hävetti kun oma 4cm katkarapu oli esillä
Niinkuin sinua ei hävettäisi vielä paljon enemmän muiden miesten edessä?
Tytär täyttää kesällä 7 vuotta ja kyllä hirvittää päästää hänet yksin naisten puolelle. Olen siis etäisä ja käymme usein uimassa. Siellä hän joutuu sitten yksin selviytymään ja omasta mielestäni hän ei vielä ole kypsä siihen.
Vierailija kirjoitti:
Tytär täyttää kesällä 7 vuotta ja kyllä hirvittää päästää hänet yksin naisten puolelle. Olen siis etäisä ja käymme usein uimassa. Siellä hän joutuu sitten yksin selviytymään ja omasta mielestäni hän ei vielä ole kypsä siihen.
Hienosti hän pärjää! Olen nähnyt monta sen ikäistä tyttöä yksin ja hienosti ovat selvinneet!
ÄLKÄÄ OLKO SUKUPUOLINEUTRAALEJA, SISKOT.
Mitä tämänkään avaajan on tarjota muuta kuin sukupuoliasia ja sukuelimensä?
Mielellään toki näkisimme vaginan kantajalta jotain älykästä, mutta tähän on kai tyytyminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis. Minulla on eskarissa oleva poika ja hänen pienempi sisarensa. Emme ole paljon käyneet uimahallissa ja meidän halli on aika sekava (kaksikerroksinen pukkari jne). Ollaan menossa la uimaan. Enkö voi ottaa siis poikaa mukaani vaan laitan hänet yksin toiselle puolelle? Ei osaa vielä lukea. Esim ohjeita tms.
Onko alapeukut "et saa ottaa"?
Ehkä vain pitää olla menemättä ettei vahingossakaan loukkaa ketään.... :D
Musta tuntuu että nämä äidit loukkaantuvat enemmän kuin tytöt...
Minusta taas tuntuu, että kalikka on kalahtanut poikalasten curling -äiteihin, hehän tässä haluavat säännöistä poiketa poikiensa takia.
Ratkaisu olisi se kolmas linja, eli yksi linjasto, jonne voi mennä kaikki muut kuin selkeästi miehet/naiset ja muut halukkaat.
Sinne "kolmannelle linjalle" ei menisi käytännössä muita kuin miljoona miespuolista tirkistelynhaluista pervoa ja ehkä joku yksittäinen kolmannen aallon feminismiin uskova taisteluhelikopteriksi itsensä identifioiva kohdunomistaja.
Vierailija kirjoitti:
No riippuu ihan lapsesta. Minulla 12v poika jolla on adhd ja ei pärjää yksikseen miesten puolella niin otan mukaan naisten puolelle. Ja ihan ilman uimahousuja on ja peseytyy kunnolla.
tässä sen näkee miten vajukkeja nämäalapeukuttajat on, vähän vammainen niin kyllä tuon ikäinen voi mennä puolin ja toisin...
Tuleeko muillekin sellainen olo, että poika, joka ei pärjää kouluikäisenä pukuhuoneessa ilman äitiä - ja poika jolla ei ole lähipiirissä ketään miestä saatavissa apuun jotenkin korreloivat?
Ongelmanhan on se, että on yli-ikäisiä poikia, jotka eivät pärjää ilman vanhempaa pukuhuoneessa, mutta perheestä/lähipiiristä ei löydy miespuolistakaan avuksi näihin tilanteisiin. Niillä joilla löytyy, tätä ongelmaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä tyttöjen vanhemmat syyttävät poikien äitejä siitä, että he näkevät vain oman puolensa asiasta, mutta syyllistyvät itse aivan samaan!
En ymmärrä sellaista mustavalkoisuutta alkuunkaan. Jos jonkun 7v on vielä avuton, arka, ei osaa lukea jne. Mitä se haittaa että tällainen poika tulee naisten puolelle? Jos joku tuttu tyttö sattuu olemaan siellä, niin en usko että on hänellekään ongelma, ELLEI vanhempi tee siitä ongelmaa.
Minua ei henk koht haittaisi vaikka olisi yhteissaunat ja pukkarit, kuten esim Keski-Euroopassa. Ei sielläkään ihmisiä haittaa, joten miksi Suomessa, jossa iät ja ajat käyty alasti saunassa miehet ja naiset yhdessä?
Kyllä on herkkää porukkaa tänne kerääntynyt. No, vauvallehan onkin kerääntynyt ne pahimmat mielensä pahoittajat, joten ei sikäli yllätä...
Kyllä se haittaa sitä ilmeisen vajaan 7v poikasi luokkatoveria. Eli todistat vain että nuo tyttöjen vanhemmat ovat aivan oikeassa.
Kyllä meidän pojan eskarissa olivat koko ryhmä samassa pukkarissa.. Varhaiskasvatuksen ammattilaiset mukana..
Ohis, mutta kyllä harmittaa kun meillä ei eskarilaiset pääse enää uimahalliin, eikä ekaluokkalaisiakaan viedä. Vasta tokalla pääsevät koulun kanssa. Ja vielä valehdellaan, että tämä on "paras paikka lapsille"!
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko muillekin sellainen olo, että poika, joka ei pärjää kouluikäisenä pukuhuoneessa ilman äitiä - ja poika jolla ei ole lähipiirissä ketään miestä saatavissa apuun jotenkin korreloivat?
Ongelmanhan on se, että on yli-ikäisiä poikia, jotka eivät pärjää ilman vanhempaa pukuhuoneessa, mutta perheestä/lähipiiristä ei löydy miespuolistakaan avuksi näihin tilanteisiin. Niillä joilla löytyy, tätä ongelmaa ei ole.
Niin? Näinhän se on. Miten voi opettaa, kun ei sinne pääse opettamaan, eikä ole ketään, joka opettaisi? Tämähän se on meidän ongelmamme ydin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se haittaa sitä ilmeisen vajaan 7v poikasi luokkatoveria. Eli todistat vain että nuo tyttöjen vanhemmat ovat aivan oikeassa.
Kyllä meidän pojan eskarissa olivat koko ryhmä samassa pukkarissa.. Varhaiskasvatuksen ammattilaiset mukana..
Ohis, mutta kyllä harmittaa kun meillä ei eskarilaiset pääse enää uimahalliin, eikä ekaluokkalaisiakaan viedä. Vasta tokalla pääsevät koulun kanssa. Ja vielä valehdellaan, että tämä on "paras paikka lapsille"!
Vie itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienosti hän pärjää! Olen nähnyt monta sen ikäistä tyttöä yksin ja hienosti ovat selvinneet!
Ja sitten toisissa ketjuissa muistutetaan, miten lapset ovat yksilöitä ja kehittyvät eri tahtiin henkisesti. Mutta uimahallissa on selviydyttävä samantasoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie itse.
Ei ole mulla uimaopettajan taitoja. Ja nyt on liian myöhäistä opettaa selviämään pukkarissa, emme pääse enää samaan pukkariin! Uimakoulussa ryhmäpukuhuone. Lisäksi ennen eskarilaisetkin täällä vietiin halliin. Nyt säästetään.
Niin kysymyshän on siitä, että saako pojan äiti rikkoa sääntöjä uimahallin pukuhuonekäytännöissä sen takia, että oma poika ei vielä sen ikäisenä kuin pitäisi, pärjää ilman äitiä pukuhuoneessa. Ja sinusta on ymmärtämätöntä mielensä pahoittamista, jos tilannetta ei katsota tämän pojan/hänen äitinsä näkökulmasta vaan niiden tyttöjen, jotka ovat siellä, missä pitääkin? Ehkä tuo normaalia arempi 7v vielä menee rajatapauksena, mutta kun sinne raahataan myös niitä 8+ ikäisiä. Esimerkiksi 7v ja 9v poika ovat jo täysin eri asia.