Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ne työntekijät, joilla lapsia saikuttavat jatkuvasti

Vierailija
26.05.2019 |

Olen huomannut, että varsinkin pienten lasten suht nuoret vanhemmat saikuttavat jatkuvasti. Taas oli juuri sopivasti perjantaina yhden työkaverin lapsi kipeänä. En edes muista milloin tämä työkaveri olisi viimeksi ollut kokonaista viikkoa putkeen töissä ilman saikkupäiviä. Milloin on itse kipeä ja milloin lapsi. Samaa olen huomannut muistakin työkavereista joilla lapsia. Onks tää yleistäkin vai meilläko vaan töissä on tällaista. Meillä siis saa olla omalla ilmoituksella 5 päivää poissa. Ei tarvitse edes lääkärintodistusta.

Kommentit (187)

Vierailija
101/187 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oli puhetta noista poissaolopäivistä (ma tai pe) niin kyllä noihin voi olla muitakin syitä kuin vain laiskuus. Esim. omassa työssäni oli aikanaan alku- ja loppuviikot vähän hiljaisempia ja kovin kiire tiistaisin ja keskiviikoisin kun piti saada loppuviikon tilaukset lähtemään niin että ehtivät perille ennen viikonloppua. Siksi minä oli lasten sairauden takia poissa juuri maanantaisin tai perjantaisin jos oli tarvetta ja mies sitten kun piti olla keskellä viikkoa. Joku ulkopuolinen olisi voinut ihmetellä  että miksi saikutan ainan vain maanantait tai perjantait mutta tästä oli kyllä sovittu ihan työnantajan kanssa ja sopi heille hyvin kun tiesivät että en sitten ole kiireisimpään aikaan koskaan lasten sairauden takia poissa.

Vierailija
102/187 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pitää olla lääkärintodistus myös lapsen sairaudesta työnantajalle. Houkuttelevampi vaihtoehto on viedä lapsi päiväkotiin puolikuntoisena kuin jonottaa päivystyksessä. Suppo peppuun ja menoksi. Kesken työpäivän sitten voivat soittaa hakemaan ja se kyllä riittää työnantajalle. Näköjään on hyvä tapa myös työkavereita ajatellen. Näin kaikki uskovat, että lapsi on ihan oikeasti sairas enkä pidä vapaata ihan huvikseni. Miksiköhän ne taudit oikein jyllää siellä päiväkodeissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/187 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienten lapsi sairastuu usein yllättäen ja vielä siten, että on aamulla kovin kipeään oloinen. Siinä vaiheessa tekee usein tekee sen päätöksen, että lapsi jää kotiin.

Tosin monilla (itsellänikin) on mahdollisuus tehdä etätöitä lapsen sairastaessa ainakin osa päivästä. Tehdä ne työt, jotka on pakko tehdä ja jotka voi tehdä etänä.

Jotkut firmat tarjoavat lastenhoitopalvelua. Sehän on epäsuora ilmaus sille miten yritys toivoo lastenhoidon järjestettävän kun kapsi sairastaa.

Itseäni häiritsee enem,än lasten kyyditys kouluun ja kotiin kesken työpäivän.

Vierailija
104/187 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ensimmäisen työvuoteni aikana 0 päivää sairaslomalla. Meille tuli vuoden vaihteessa uusi työntekijä, jolla pieni lapsi. Hän on ollut nyt joka kuukausi ainakin 2 päivää sairaslomalla joko lasta vahtimassa tai itse kipeänä. Mitään eroa meidän palkassa ei ole. Töytehtävät samoja ja jos joku poissa niin toiset joutuu tekemään tämän hommat. Hieman harmittaa kun minä en tunnollisuudestani huolimatta saa mitään bonusta. Olen pättänyt saikuttaa paljon nykyistä herkemmin. Jos aamulla on vähän pahaolo niin jään kotiin.

En aio hoitaa muiden hommia enää yhtään.

Vierailija
105/187 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon siis, että moni pienten lasten vanhempi käyttää tekosyynä lapsen sairastumista ollakseen itse pois töistä, kun ei huvita mennä. Ap

Meillä on lapsi ollut sairaana 3 vuotta putkeen.

Käykö kateeksi?

Ollaan ravattu lääkärissä, julkisella ja yksityisellä mutta apua ei löydy. Ei ole vara maksaa yksityiselle kymmeniätuhansia ja julkinen ei halua tutkia.

Nyt on tarkoitus käydä julkisella joka päivä kunnes alkavat tutkimaan. Mitä muutakaan sitä voisi tehdä kun lapsi on aina vaan kipeä. Ainoa vaihtoehto on mennä joka päivä kertomaan, että vieläkin on kipeä.

Mielenkiinnolla odotan montako kertaa pitää käydä, vai tuleeko kenties porttikielto. Jos tulee porttikielto terveyskeskukseen, niin siitä saatte lukea sitten ip-lehdestä.

Vierailija
106/187 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ensimmäisen työvuoteni aikana 0 päivää sairaslomalla. Meille tuli vuoden vaihteessa uusi työntekijä, jolla pieni lapsi. Hän on ollut nyt joka kuukausi ainakin 2 päivää sairaslomalla joko lasta vahtimassa tai itse kipeänä. Mitään eroa meidän palkassa ei ole. Töytehtävät samoja ja jos joku poissa niin toiset joutuu tekemään tämän hommat. Hieman harmittaa kun minä en tunnollisuudestani huolimatta saa mitään bonusta. Olen pättänyt saikuttaa paljon nykyistä herkemmin. Jos aamulla on vähän pahaolo niin jään kotiin.

Meilläkin yks pienen lapsen äiti poissa valehtelematta joka toinen viikko vähintään sen päivän. Yleensä 2-3. Tämän sopimusta vielä jatkettiin. Ei voi ymmärtää. Itselläkin pienenee kynnys jäädä pois jos oon rättiväsynyt. Meille maksetaan samaa palkkaa tuon lusmuilijan kanssa miksi vetäisin itseni piippuun hänen hommiaan tehden?

Vierailija
107/187 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä olisi jotkut tilastot katsottavana, voisitte yllättyäkin. Meidänkin tapaisia kun on joukossa: lapset kipeinä kerran kolmessa vuodessa pari päivää, kumpikin.

Mutta meidän kaltaisiin ei kukaan kiinnitä huomiota.

Juu, sehän on ihan oma valinta sairastaako lapset vai ei. Vain lusmujen lapset sairastavat ja ahkerien kunnon ihmisten tenavat pysyvät terveinä.

Kumarretaan nyt oikein syvään näitä ahkeria kunnon ihmisiä.

Vierailija
108/187 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lapsen kasvattaneena voin sanoa, että työssäkäynti oli aika moista taiteilua.  En silti ollut ilman syytä pois. 

Vierailija
109/187 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, hemmetin epäreiluahan tuo on, että toinen saa lusmuilla kotona sairaan lapsensa kanssa, kun toinen tekee samaan aikaan kaksinkertaisen työmäärän työpaikalla. Samalla palkalla.

Vierailija
110/187 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin yks pienen lapsen äiti poissa valehtelematta joka toinen viikko vähintään sen päivän. Yleensä 2-3. Tämän sopimusta vielä jatkettiin. Ei voi ymmärtää. Itselläkin pienenee kynnys jäädä pois jos oon rättiväsynyt. Meille maksetaan samaa palkkaa tuon lusmuilijan kanssa miksi vetäisin itseni piippuun hänen hommiaan tehden?

Mistä te tiedätte teidän työkavereiden palkat?

Pitäisi kyllä paljon enemmän mainostaa/mahdollistaa 80% työaika pikkulasten vanhemmille, helpottaisi kaikkia.

Vierailija
111/187 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, hemmetin epäreiluahan tuo on, että toinen saa lusmuilla kotona sairaan lapsensa kanssa, kun toinen tekee samaan aikaan kaksinkertaisen työmäärän työpaikalla. Samalla palkalla.

Niimpä, pelkkää juhlaahan ja lusmuilua se kipeän lapsen hoitaminen on, sen takia päiväkoteihinkin oikeen suositellaan viemään lapset kipeänä, soitellaan oikeen perään, että ihana kun toit tän yrjötautisen lapsen tänne päikkyyn kun sitä on niin lungi hoitaa 😍

112/187 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, kuinka paljon vastustuskyvyissä voi olla eroa eri ihmisillä, mutta minä aikanaan hoidin työkseni sairaita lapsia näiden kotona sellaisessa kotihoito palvelussa. Yhden kerran sain itsekin noroviruksen hoidokilta, mutta muuten en koskaan saanut tartuntaa. Mutta toisille näköjään tarttuu heti jokainen pöpö omilta lapsiltaan.

Lapset käyttäytyy vähän eri tavalla omien vanhempien kanssa kuin vieraan hoitajan. Aivan varmasti ovat enemmän vanhempiensa iholla kuin vieraan hoitajan.

Lisäksi ne vanhemmat on olleet sen lapsen kanssa jo ennen kuin on tiedetty että lapsi on kipeä, eli tauti on voinut tarttua vanhempiin jo ennen kuin on osattu varoa ja tehostaa hygieniaa.

Vierailija
113/187 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes jokainen tauti lapsilta tarttunut minuun itseeni. Pahimmillaan kuusi kuumeista flunssaa vuodessa ja vähintään yksi mahatauti. Ainoa asia, mikä tuli yllärinä äitinä olossa. Omat ja lasten sairauksien määrät. Sittemmin sairastuin vakavampaan krooniseen sairauteen ja en enää kovin paljon mieti näitä ohimeneviä tauteja.

Vierailija
114/187 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ottaa päähän tämä. Saikuttaja löhöö kotona ja palkka juoksee ja minä teen poissaolijan työt ja omani.

Vierailija
115/187 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ottaa päähän tämä. Saikuttaja löhöö kotona ja palkka juoksee ja minä teen poissaolijan työt ja omani.

Jep. Eihän se ole reilua, että kotona lusmuilusta saa saman rahan kuin se, joka tekee ylimääräiset työt työpaikalla. Meidän työpaikan äiti-ihminen on joka toinen viikko saikulla vedoten siihen, kun poika on kipeä. En vaan usko, että voi olla joka toinen perjantai kipeänä.

Vierailija
116/187 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Eihän se ole reilua, että kotona lusmuilusta saa saman rahan kuin se, joka tekee ylimääräiset työt työpaikalla. Meidän työpaikan äiti-ihminen on joka toinen viikko saikulla vedoten siihen, kun poika on kipeä. En vaan usko, että voi olla joka toinen perjantai kipeänä.

Meillä ei ole lapsi edes päivähoidossa ja on ollut koko talven kipeänä kerran kuussa vähintään. Puoliso hoitaa häntä kotona, joten en ole hänen sairauksiensa takia ollut itse poissa töistä ollenkaan. Sen sijaan lapselta tulleiden tartuntojen aiheuttamien poissaolojen takia (1-2 päivää/tauti) joudun jo jonnekin työkykykeskusteluun.

Vierailija
117/187 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi parempi, että lapsen sairastaessa vanhemman poissaolo olisi palkaton, mutta poissa voisi olla miten monta päivää tahansa. Kela maksaisi vanhemmille omavastuuajan jälkeen normaalin sairauslomakorvauksen, jolloin tilanne olisi reilu kaikille osapuolille. Työnantajan ei tarvitsisi maksaa tyhjästä ja Kela korvaisi työntekijän palkattoman ajan.

Suomalaiset kuolee ennen pitkään sukupuuttoon nykyisillä syntyvyystilastoilla. Luuletko, että heikennykset lapsellisien aikuisten työehtoihin ja arkeen lisää syntyvyyttä? 

Vierailija
118/187 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan käyttänyt lapsia saikun tekosyynä. Itse mä sinne työterveyteen kävelen ja hommaan laput. Syy on työpaikka itse. 

Pitäisikö ap:n miettiä syytä miksi joku haluaa saikuttaa koko ajan?

Vierailija
119/187 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaisesta tulee raivostunut olo, jos jossain perheessä aina vain toinen vanhempi (äiti yleensä jostain kumman syystä) on poissa.

Meillä aikanaan minä äitinä olin aina pois. Syynä se, että miehen työpaikalla vaadittiin todistus, että olin töissä, kun lapsi oli sairas. Ei siinä mitään, mutta kun kysyin töissä esimieheltä todistusta, niin hän sanoi ettei voi sellaista kirjoittaa, koska meidän tessissä sanotaan, että vanhempi voi aina jäädä hoitamaan sairasta lasta. Loppu tulos olin se joka jäi kotiin. Korvatulehdus kierre, ei tainnut montaa ehjää viikkoa olla vuoteen.

Ei tuo olisi silti estänyt kirjoittamasta paperia, että olet ollut jonain päivänä töissä.

Vierailija
120/187 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole koskaan käyttänyt lapsia saikun tekosyynä. Itse mä sinne työterveyteen kävelen ja hommaan laput. Syy on työpaikka itse. 

Pitäisikö ap:n miettiä syytä miksi joku haluaa saikuttaa koko ajan?

Yleisin syy on krapula.