Ne työntekijät, joilla lapsia saikuttavat jatkuvasti
Olen huomannut, että varsinkin pienten lasten suht nuoret vanhemmat saikuttavat jatkuvasti. Taas oli juuri sopivasti perjantaina yhden työkaverin lapsi kipeänä. En edes muista milloin tämä työkaveri olisi viimeksi ollut kokonaista viikkoa putkeen töissä ilman saikkupäiviä. Milloin on itse kipeä ja milloin lapsi. Samaa olen huomannut muistakin työkavereista joilla lapsia. Onks tää yleistäkin vai meilläko vaan töissä on tällaista. Meillä siis saa olla omalla ilmoituksella 5 päivää poissa. Ei tarvitse edes lääkärintodistusta.
Kommentit (187)
Vika on teidän työnantajassa, esimiehissä, jos muiden poissaolot vaikuttaa noin rankasti!
Toisten saikkujen kadehtijat on kyllä omituinen ihmisryhmä. Miten joku voi olla kateellinen siitä, että työkaveri on sairaana? Kannattaisi ehkä tutkituttaa päänsä itsekin, jos todella kadehtii niitä joille päiväkodista soitetaan kesken päivän, että sun lapsi oksentaa täällä.
Vierailija kirjoitti:
No lapset nyt vaan sairastaa eikä niitä voi yksinkään kotiin jättää. Jos pitäisi vielä lääkärintodistukset joka kerta hankkia, niin se vasta turhaa terveydenhuollon rasittamista olisi. Soisin ihmisten kuitenkin muistavan, että me lapsettomat sitten paikataan työpaikoilla lasten sairastelun takia poissa olevia. Itse en tunne vähintäkään syyllisyyttä siitä, etten ole tuottanut uusia veronmaksajia tähän yhteiskuntaan. Sen sijaan olen jo yli kaksikymmentä vuotta tehnyt kollegoiden töitä säännöllisesti ilman eri korvausta. Me lapsettomat mahdollistetaan se kuuluisa perheen ja työelämän yhdistäminen (enkä nyt edes aloita keskustelua loma-ajoista).
Niin kaikillehan pitäisi sitten maksaa erilliskorvaus, jos joutuu tekemään kollegan työt tämän ollessa pois! Jos sinäkin saikutat, niin yhtälailla sinuakin tuuraaville. Vai ajattelitko tämän vain koskevan teitä lapsettomia? Te olette monesti hyvin ylimielisiä ja itsekkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-10347461
Ei voi olla yllätys kenellekään, että lapset sairastaa. Tosi raskas työyhteisö, jos lasten sairastelua kyylätään. Sille kun ei voi mitään.
Tämän työkaverin lapsi ei edes ole vielä päiväkodissa. Silti aina kipeänä. Ap
Mun kuopus oli käytännössä koko ajan kipeä ikävuodet 3-4. Oli kuukausia, joina oli kokonaan terve noin kaksi päivää 30 päivästä.
Onko tämä joku vain suomalaisten juttu, että ollaan kateellisia sille, että joku saa siivota sairaan lapsen oksennuksia!?
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt kuitenkaan yleistetä. Varmaan riippuu vähän työmoraalista.
T. 9-vuotiaan äiti joka ollut tasan yhden päivän poissa sairaan lapsen takia
Tiedän muitakin äitejä, joiden puolisot jäävät kotiin sairasta lasta hoitamaan. Isän ja isovanhempien lisäksi muutkin sukulaiset valjastetaan hoitajiksi. Tunteisiin ja oman työn tärkeyteen vedoten. Ei siinä monta sairauspäivää lapsen takia joudu kotona kärsimään. Jos lapsi ei ole yhtä päivää enempää sairastanut yhdeksään ikävuoteen mennessä, niin on harvinaisen vastustuskykyinen. Kaikki lastentaudit siis vielä edessäpäin, kuten enterorokko, flunssat, korvatulehdukset, lukemattomat jatkuvasti kiertävät virukset jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lapset nyt vaan sairastaa eikä niitä voi yksinkään kotiin jättää. Jos pitäisi vielä lääkärintodistukset joka kerta hankkia, niin se vasta turhaa terveydenhuollon rasittamista olisi. Soisin ihmisten kuitenkin muistavan, että me lapsettomat sitten paikataan työpaikoilla lasten sairastelun takia poissa olevia. Itse en tunne vähintäkään syyllisyyttä siitä, etten ole tuottanut uusia veronmaksajia tähän yhteiskuntaan. Sen sijaan olen jo yli kaksikymmentä vuotta tehnyt kollegoiden töitä säännöllisesti ilman eri korvausta. Me lapsettomat mahdollistetaan se kuuluisa perheen ja työelämän yhdistäminen (enkä nyt edes aloita keskustelua loma-ajoista).
Niin kaikillehan pitäisi sitten maksaa erilliskorvaus, jos joutuu tekemään kollegan työt tämän ollessa pois! Jos sinäkin saikutat, niin yhtälailla sinuakin tuuraaville. Vai ajattelitko tämän vain koskevan teitä lapsettomia? Te
No kyllä mun mielestä ylitöistä pitäisi maksaa korvaus olipa niiden syy mikä tahansa. Ja ei, ei niistä asiantuntijatöissä makseta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kaikillehan pitäisi sitten maksaa erilliskorvaus, jos joutuu tekemään kollegan työt tämän ollessa pois! Jos sinäkin saikutat, niin yhtälailla sinuakin tuuraaville. Vai ajat
Kyllä, mutta tähän ei vaikuta se onko lapsia vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Meillä pitää olla lapsen sairauslomasta sekä lääkärintodistus että todistus lapsen toisen vanhemman työnantajalta, että lapsen isä/äiti on ollut ko. päivänä työvuorossa. Ihmeesti väheni lasten sairastelut, kun tuli palkaton päivä, jos ei näitä lappuja tuonut. Loppui ainakin se systeemi, että lapsi oli sairaana, isällä etäpäivä ja äiti oli hoitamassa sairasta lasta. Isän työnantajaa kun alkoi kiinnostamaan, miksi hän jäi kotiin, jos siellä ei ollut työrauhaa (meillä on työ, jota tehdessä ei saa olla kuulijoita).
Eivät ne lasten sairastelut mihinkään vähentyneet. Perheet veivät lapset sairaana hoitoon tai yrittivät löytää jostakin hoitajan (isovanhemmat tai jonkun kaverin). Työnantaja voi riemuita, että poissaolot vähenivät, mutta todellisuudessa ne työntekijät, joilla on lapsia, alkoivat suhtautua työnantajaansa kielteisemmin. Ei ehkä enää venytty tarpeen tullen, kuten ennen (eivät työntekijät listaa kaikkea työnantajansa hyväksi vapaaehtoisesti tekemäänsä ylimääräistä työtä). Tai ehkä alettiin etsiä uutta työpaikkaa, jossa suhtaudutaan lapsiin ja perheisiin myönteisemmin. Usein lähtijät ovat niitä parhaita työntekijöitä, sillä kuten yksi tyyppi sanoi netissä joskus: "palkkaan monilapsisen perheen vanhemman, erityisesti äidin, jos siihen on tilaisuus, sillä lapsiperheen arki on opettanut vanhemmille priorisointia, töiden organisointi ja tehokkuutta, jotka ovat työnteon kannalta tärkeitä ominaisuuksia."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kaikillehan pitäisi sitten maksaa erilliskorvaus, jos joutuu tekemään kollegan työt tämän ollessa pois! Jos sinäkin saikutat, niin yhtälailla sinuakin tuuraaville. Vai ajattelitko tämän vain koskevan teitä lapsettomia? Te
Olipas vihamielinen kommentti. En tietenkään tarkoita että vain lapsettomien ylimääräiset työt huomioitaisiin. En vaan ymmärrä sitä, miksi lapsettomia mollataan yhteiskunnan lusmuiksi, vaikka me kuitenkin osamme tehdään, jotta kaikki pärjäävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kaikillehan pitäisi sitten maksaa erilliskorvaus, jos joutuu tekemään kollegan työt tämän ollessa pois! Jos sinäkin saikutat, niin yhtälailla sinuakin tuuraaville. Vai ajat
Riippuu vähän missä työskentelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-10347461
Ei voi olla yllätys kenellekään, että lapset sairastaa. Tosi raskas työyhteisö, jos lasten sairastelua kyylätään. Sille kun ei voi mitään.
Tämän työkaverin lapsi ei edes ole vielä päiväkodissa. Silti aina kipeänä. Ap
Mun kuopus oli käytännössä koko ajan kipeä ikävuodet 3-4. Oli kuukausia, joina oli kokonaan terve noin kaksi päivää 30 päivästä.
Meillä yksi lapsista samoin. Kaksi päivää päiväkodissa ja kaksi viikkoa sairaana. Sai kaikki taudit, jotka vain lähimailla kiersi. Reagoi joihinkin ylähengitystietulehduksiin niin, että joutui sairaalaan siinä kun muut niiskaisivat pari kertaa. Nyt onneksi vähän helpottanut kun ikää kuusi vuotta. Sairaan lapsen hoitaminen ympäri vuorokauden silmällistäkään nukkumatta on raskasta. Helpommalla pääsee töissä. Ei kannata kadehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on haukkunut? Sinun kommentti se vasta töykeä oli kuinka te lapsettomat olette parhaita ja teette kaiken ja kuinka teidän ansiosta sitä ja tätä. Huokui juuri se inho/katkeruus pienten lasten vanhempia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kanssa tälläinen henkilö töissä. Todella rasittavaa.
Tarkoittanet tuota valittajaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa olla omalla ilmoituksella saikulla viisi päivää omasta sairaudesta. Lapsen sairastuessa pitää olla todistus jokaisesta päivästä. Ne "tekosaikuttavat" on kyllä ihan muuta kuin lapsettomia. Onneksi nykyään seuranta on tiukkaa ja jatkuvilla maanantai/perjantaisaikuilla pääsee äkkiä siihen tilanteeseen, että jokaikisestä poissaolosta tulee olla työterveyslääkärin todistus.
Kappas. Jossain firmassa on hoksattu, että tekosairasteluun voi oikeasti puuttua, eikä sen varjolla kyykyttää kaikkia työntekijöitä.
Sitähän tässä on viimeinen vuosi yritetty sanoa, mutta hallitus ja tietyt yrittäjäjärjestöt ovat vain jankanneet, että "ensimmäisen sairaspäivän pitää olla palkaton, jotta saikuttelu loppuu", vaikka moneen kertaan on todettu, että paljon tehokkaampaa on seurata sairaspoissaoloja ja jos jollain työntekijällä on epäilyttäviä sairasteluja, järjestetään kuuleminen tms. työntekijän ja työterveyshuollon kanssa ja selvitetään, mistä on kysymys. Taustalla voi olla jokin vakava sairaus, jota ei olla hoidettu tai sitten tekosairastelu, joka saadaan kuriin vaatimalla kyseiseltä työntekijältä lääkärintodistus työnantajan hyväksymältä taholta.
Sama koskee tietysti "laiskojen työntekijöiden" irtisanomista. Jos työntekijän työsuoritus on oikeasti poikkeuksellisen huono, irtisanomisperusteet löytyvät ihan nykysäädöksilläkin. Ei tarvita mitään kevennettyä irtisanomismenettelyä.
Ymmärrän, että pienten lasten vanhemmat joutuvat olemaan kotona silloin kun lapset ovat kipeitä. Mutta kun tämä on jatkuvaa, eikä edes etätöitä voi muka tehdä. Tämä kaatuu sitten työkaverin niskaan, eikä kukaan edes kiitä. Kyllähän se kiukuttaa, kun saa tuon tuosta tehdä toisen rästiin jääneet työt omien töiden lisäksi, samalla palkalla, samassa ajassa. Ja sitä pidetään itsestäänselvyytenä.
Saankohan tehdä samaa, kun vanhempani alkavat sairastaa vakavammin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies hoitaa lasta, enkä ole joutunut olemaan itse poissa töistä sairasta lasta hoitamassa ikinä. Toki lapsesta aiheutuu minullekin saikkuja, koska joka ikinen lapsen pöpö siirtyy myös minulle. Se on näitä elämän valitettavia tosiasioita, enkä mielelläni ole töistä poissa. Ehdottaisin, että lakkaat kyttäämästä työkavereitasi ja heidän sairauslomiaan.
Ei sitä tarvi erityisemmin kytätä. Kun näiden vale saikuttelujoiden työt kasaantuu muille. Ap
Millaisesta työstä on kysymys? Ilmeisesti ei ainakaan sellaisesta työstä, jossa rästityöt voisi jättää odottamaan työntekijän paluuta?
Jos työ on sellaista, että poissaolijan työt pitää tehdä heti, voi miettiä sitä, onko henkilökunnan määrä mitoitettu oikein. Erilaisia poissaoloja milloin mistäkin syystä on jatkuvasti, joten vähänkään isomman työnantajan kannattaisi palkata yksi ylimääräinen työntekijä, joka voi tuurata poissaolijoita ja jos kukaan ei ole poissa, tehdä tehdä jotain ylimääräistä tai keventää muiden työtaakkaa. Jos kyse on pienemmästä yrityksestä, voisiko tilalle saada tuuraajan jostain keikkatyöntekijäfirmasta? Kuulostaa huonolta johtamiselta, että yhden työntekijän poissaolo johtaa muiden merkittävään lisäkuormitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että pienten lasten vanhemmat joutuvat olemaan kotona silloin kun lapset ovat kipeitä. Mutta kun tämä on jatkuvaa, eikä edes etätöitä voi muka tehdä. Tämä kaatuu sitten työkaverin niskaan, eikä kukaan edes kiitä. Kyllähän se kiukuttaa, kun saa tuon tuosta tehdä toisen rästiin jääneet työt omien töiden lisäksi, samalla palkalla, samassa ajassa. Ja sitä pidetään itsestäänselvyytenä.
Saankohan tehdä samaa, kun vanhempani alkavat sairastaa vakavammin?
Hohhoijaa. Valita sille esimiehellesi kurjasta kohtalostasi! Ehdota myös, että alat hoitamaan iäkkäitä vanhempiasi.
Niin, pikkulapset sairastelee ja vanhemmat joutuu hoitamaan kotona. Se vaihe kestää muutaman vuoden. Sitä ennen ja sen jälkeen ehtii sitten olla töissä ja paikkailla toisten saikkuja ihan useamman vuosikymmenen ajan.
Lusmut jotka saikuttaa huvikseen tekee sitä kyllä, oli lapsia tai ei.