Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tiedä mitä tehdä. Mies ei vaan maksa laskujaan

Vierailija
25.05.2019 |

Olen yrittänyt kaikkeni. Avannut yhteisen tilin, josta menee kaikki laskut (mies ei muistanut ikinä siirtää rahaa), maksanut kaiken itse ja perinyt mieheltä rahat (sai muistuttaa miljoona kertaa),pyytänyt, muistuttanut, valittanut.. mikään ei auta. Nyt olen viimeisen vuoden vain antanut olla, eikä mitään. Jatkuvasti on asunnon laina maksamatta, auto, sähköt.. Muistutuslaskuja satelee joka viikko. Itse stressaan tästä todella paljon kokoajan.

Mies ei avaa edes laskuja. Menin tänään hänen laatikolleen ja avasin kaikki. Ihan perus puhelinlaskun 20e maksamatta. Luottokortilla käytetty 100e ja maksamatta (menossa ulosottoon näköjään) kolmas 100e lasku maksamatta ja menossa ulosottoon... Siis 100e! Kyse ei ole edes siitä että miehellä ei olisi rahaa. Sitä on, eikä ole velkaa kuin vain tämä asunto josta maksamme molemmat 300e/kk.... Mies ihan kokopäivä työssä ja tienaa hyvin.

Mitä ihmettä? Ei suostu puhumaan. Sanoo vain että hoitaa asiat..

En vain enää ymmärrä. Onko kokemuksia tämmöisestä käytöksestä? Itse olen ihan loppu kun toinen ei ota vastuuta. Ja kyllä, olen miettinyt lähtemistä hyvin vakavasti.

Kommentit (316)

Vierailija
61/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mies mahdollisesti amis?

Vierailija
62/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ne sitä autoa pihasta hae 😀 Palkasta se ulosmitataan. Liian nopea ratkaisu tuo yhteisen asunnon osto?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaamaata kirjoitti:

Tuossa joku aiemmin kirjoitti kuinka stressaava elämäntilanne voi saada aikaan hallitsemattoman tilanteen.

Kuulostaa tutulta.

Ei tarvitse olla mitään peliriippuvuutta tai näkyvää syytä.

Itse olen ajautunut vuosien uupumuksen johdosta samaan tilanteeseen kuin ap:n mies.

Arki on reunalla kulkemista, jaksan juuri töihin ja välttämättömät. Koti on kyllä siisti ja hoidan lapset ym.

En vain millään tahdo saada aikaiseksi laskujen hoitoa. Usein se olisi yötä vasten jolloin ehtisin ne hoitaa. Olen yksin vastuussa arjesta.

Elämäntilanne on ollut vuosia kohtuuton, lääkärien mukaan jotain pitäisi karsia että jaksaisin. Se ei vain ole mahdollista.

Vaativa työ, lähiomaisen omaishoito,

lapset, oma sairastelu, ero, talouden ajautuminen eron jälkeen kaaokseen.

Siinä syy etten vain tahdo kyetä.

Syytän vain ja ainoastaan itseäni. Ja ainut keino on oppia ja opetella. Kukaan ei tule tekemään valmiiksi.

Välttämättä se uhkailu ja kiristäminen ym ei ole parisuhteessa tie siihen että asia korjaantuu.

Miehesi vain pitää tajuta asioiden seuraukset.

Perheen tai asunnon menettäminen luulisi olevan tarpeeksi kova pala.

Toisaalta masentunut ei välttämättä pysty edes siihen reagoimaan.

Ulkopuolinen keskusteluapu. Suosittelen esim kirkon parisuhdeterapiaa lämmöllä.

Laita kaikki mahdolliset laskut e-laskuiksi. Ne, joissa ei ole tuota mahdollisuutta, mutta toistuvat samansuuruisina joka kuukausi, laita menemään joka kuukausi automaattisesti tililtäsi. Jos ostat jotain netistä, maksa aina verkkopankkitunnuksilla tai pankkikortilla, ei koskaan laskulla. Näin minimoit niiden laskujen määrän, joka pitää käydä itse näpyttelemässä verkkopankkiin. 

Ota lapset mukaan kotitöihin. Pienemmille nakitat helpompia hommia, isommille vaativampia. Roskien vienti onnistuu hyvin jo ekaluokkalaiseltakin. Koita muutenkin mennä sieltä, missä aita on matalin, niissä asioissa, joissa se on mahdollista. Ei ole synti syödä välillä eineksiä tai käyttää puolivalmisteita. 

Koita pitää huolta omasta terveydestäsi. Yöuni on todella tärkeää. Ota tarvittaessa melatoniinia ja jos se ei riitä, pyydä lääkäriltä resepti. Varaa itsellesi ainakin yksi viikonloppu kuukaudessa, jolloin ei ole mitään ennalta sovittua. Rentoudu ja rauhoitu. Vietä lasten kanssa silloin mukava päivä ihan vaikka katsomalla jotain perhe-elokuvaa, pelaamalla lautapelejä ja ulkoilemalla.

Jälkiviisaana osaan sanoa kymmeniä asioita, joita silloin hulluna vuotena tein väärin. Ja tiedän täsmälleen tapahtuneita asioita, jotka olivat vakavia hälytysmerkkejä, mutta joihin en reagoinut. Esimerkiksi yhtenä aamuna suihkussa aivan järjetön päänsärky, oksensin ja oksensin, mutta koska oli tärkeä palaveri töissä, oli pakko rientää bussipysäkille ja töihin. Tämä tapahtui noin kuukautta ennenkuin mun valtimo repesi. Mulla oli ollut jo pitkään ajoittaisia rytmihäiriöitä. Googletin asiasta ja joo, ihmisellä voi olla rytmihäiriöitä ilman mitään vaaraa. En reagoinut asiaan sen enempää. Tajuan myös, että jaksaakseni töissä, join ihan liian paljon kahvia. Jossain vaiheessa uupumusta otin käyttöön kofeiinitabletit, koska vatsa ei tykännyt enää kahvin määrästä ja alkoi olla närästystä ja vatsakipuja. Mikä idiootti olinkaan!!!!!!! Omat syömiseni olivat mitä sattuu ja milloin sattuu. 

Sairaalasta päästyäni olin vielä 2 kk sairaslomalla. Kuljin rollaattorilla. Vessassa käyntikin vei aikaa ja otti voimille. Kiireet oli ohi, koska en pystynyt kiirehtimään, vaikka olisin halunnutkin. Mutta mä nukuin yöni. Vähensin kahvinjuontia, Aloin syödä terveellisesti. Kävin kävelyllä ulkona heti, kun rollaattorin kanssa pystyin lähtemään. Firmakaan ei mennyt konkurssiin, koska en ollutkaan korvaamaton työntekijä. 

Tsemppiä sulle, koita pitää huolta itsestäsi!

t. Se valtimorepeämätapaus

Vierailija
64/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ahdistuneisuus aiheutti sitä, että en pystynyt kirjautumaan mihinkään verkkopankkitunnuksilla.

Vierailija
65/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehesi aina ollut tuollainen? Jos ei, missä vaiheessa tuo käytös alkoi?

Vierailija
66/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero. Mies kusee omat raha asiansa ja pian myös sinun. Sun ei tarvi sen laskuja maksella.

Vierailija
67/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten mies reagoi, kun sanot, että olet todella stressaantunut ja miettinyt eroa hänen käytöksensä vuoksi?

Ei oikeastaan mitenkään. Menee täysin mykäksi, ei puhu, ei saa kontaktia, jos vaadin hän vain sanoo että ei tiedä miksi tekee niin ja lupaa ryhdistäytyä. Jaksaa sen yhden laskun hoitaa pitkän riidan jälkeen ja luisuu takaisin saamattomuuteen.

En edes jaksanut sanoa niistä laskuista mitään mitkä löysin, että ovat näköjään menossa ulosottoon. Siinähän menee.. Ehkä alkaa avaamaan silmät tilanteelleen. Toivottavasti. Minä ainakin lähden heti kun saadaan asunto myytyä ja saan rahaa aloittamaan oman elämän.

Ap

Minkä ikäisiä olette?

Yli 30-vuotiaita ollaan.

Ap

Vierailija
68/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero ja pian.

Vierailija
69/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko miehesi aina ollut tuollainen? Jos ei, missä vaiheessa tuo käytös alkoi?

Kyllä mä luulen että on aina ollut. Alussa peitteli sen niin hyvin ja minä taas olen aina ollut nopea hoitamaan asioita niin kai se jäi siinä itseltä huomaamatta miten saamaton toinen on. Konkretisoitui vasta kun ostettiin se asunto ja alettiin sitä remppaamaan ja laskuja tuli normaalia enemmän ja miehen olisi pitänyt oikeasti olla se vastuullinen ja hoitaa asioita. Uskoin pitkään että mies muuttaa asennettaan, mutta tuntuu että tämä vain pahenee kuukausi kuukaudelta, vaikka kuinka yritän muuttaa tilannetta. Ap

Vierailija
70/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käsittääkseni luottotiedoton ei voi olla yhteisvastuullisena esimerkiksi juuri tuossa autossa. Autovelassa.

Tarkista asia miten on.

Vierailija
71/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen, jossa se ennen säntillisesti raha-asiansa hoitanut ja isoja summia rahaa säästänyt nainen menetti luottotietonsa ja säästönsä sen takia, että oli niin typerys, että maksoi ja osteli kaikkea miehensä painostuksella. Miehellä ei luottotietoja ollut alunperinkään, joten KAIKKI hankinnat meni naisen nimiin ja tuota joutuu sitten loppuelämänsä makselemaan... Mies ei ole enää kuvioissa, kun lähti lätkimään, kun rahahanat meni kiinni... Kannattaa oikeasti varoa ja pitää puolensa ja harkita KUNNOLLA, kun menee tekemään jotain isoja yhteisiä hankintoja.

Vierailija
72/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävällä oli tuollainen mies. Mies työskenteli kahdessa suuressa yrityksessä toimitusjohtajana - hahaa! - ja vaimo hoiti kaikki erittäin hyväpalkkaisen miehen raha-asiat, maksut, sijoitukset jne. 

Kelvoton mies oli kelvoton myös uskollisuudessa ja petti vaimoaan, joten vaimo erosi miehestä. Mies pyysi eron jälkeen, että entinen vaimo huolehtii jatkossakin hänen raha-asioistaan. Ei onneksi huolehtinut.

Miten rehti ja kunnollinen vapaamuurarimies! :D Pettänee nykyistä naisystäväänsä siinä missä petti aiemmin vaimoaan.

Vierailija
73/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli joskus vuosia sitten tuollaista käytöstä, siis olin tuolloinkin työelämässä ja palkkani oli nykyistä parempi mutta silti laskuja jäi maksamatta. Ne siis vain jäivät maksamatta, kyse ei ollut rahanpuutteesta, vaan jostain päänsisäisestä asiasta. Arvelen että minulla voisi olla ADD, koska asiat jäävät minulla puolitiehen vieläkin ja unohdan nykyäänkin joskus jonkin laskun maksamisen. Tuolloin vuosia sitten minulla jäi sähkölaskuja maksamatta ja sähköt katkaistiin, niin en saanut vielä silloinkaan maksettua sitä laskua, joten elin monta viikkoa ilman sähköjä asunnossani. Mutta voihan tuollainen viitata jonkinlaiseen masennukseenkin, on minulla jotain taipumusta sellaiseenkin.

Vierailija
74/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on järkyttävän huoleton laskujen suhteen. Ne vaan jäävät avaamatta/maksamatta. Jos hoitaa laskuasioita, maksaa kerralla jättipinon. Monesti on maksanut sekä laskun että karhulaskun, koska ei ole tullut tarkistaneeksi laskupinoa. Itse taas olen supersäntillinen maksaja. Mies ei tuhlaile, rahaa on aina tilillä.

Vuosien tappelun ja ahdistuksen jälkeen, aloimme toimia niin, että minä hoidan laskut. Makselen niitä nettipankissa molempien tileiltä tasapuolisesti. Onhan se vähän epäreilua, mutta mun mielenrauhan arvoista.

Sanottakoon vielä, että mies on muuten kunnollinen puoliso ja isä lapsilleen.

Vierailija
75/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo nyt on ihan silkkaa laiskuutta ja perseilyä ja hyväksikäyttöä! Masentunut ihminen kyllä nöyrtyy ja myöntää, että nyt ei ole kaikki ihan jees. Mies odottaa, että SINÄ teet ja SINÄ maksat, hänen ei tarvitse. Onko hänellä mahdollisesti exiä, joiden kanssa ollut myös tuollaista?

Vierailija
76/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti jatkatte suhdetta ja sinä maksat. Teette vielä pari mukulaa ja hommaatte sinun nimiin vielä toisenkin auton. Lomamatkan voit maksaa ottamalla lainaa lainan päälle ja tulee kiva romanttinen lomareissu. Eiku...

Vierailija
77/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaamaata kirjoitti:

Tuossa joku aiemmin kirjoitti kuinka stressaava elämäntilanne voi saada aikaan hallitsemattoman tilanteen.

Kuulostaa tutulta.

Ei tarvitse olla mitään peliriippuvuutta tai näkyvää syytä.

Itse olen ajautunut vuosien uupumuksen johdosta samaan tilanteeseen kuin ap:n mies.

Arki on reunalla kulkemista, jaksan juuri töihin ja välttämättömät. Koti on kyllä siisti ja hoidan lapset ym.

En vain millään tahdo saada aikaiseksi laskujen hoitoa. Usein se olisi yötä vasten jolloin ehtisin ne hoitaa. Olen yksin vastuussa arjesta.

Elämäntilanne on ollut vuosia kohtuuton, lääkärien mukaan jotain pitäisi karsia että jaksaisin. Se ei vain ole mahdollista.

Vaativa työ, lähiomaisen omaishoito,

lapset, oma sairastelu, ero, talouden ajautuminen eron jälkeen kaaokseen.

Siinä syy etten vain tahdo kyetä.

Syytän vain ja ainoastaan itseäni. Ja ainut keino on oppia ja opetella. Kukaan ei tule tekemään valmiiksi.

Välttämättä se uhkailu ja kiristäminen ym ei ole parisuhteessa tie siihen että asia korjaantuu.

Miehesi vain pitää tajuta asioiden seuraukset.

Perheen tai asunnon menettäminen luulisi olevan tarpeeksi kova pala.

Toisaalta masentunut ei välttämättä pysty edes siihen reagoimaan.

Ulkopuolinen keskusteluapu. Suosittelen esim kirkon parisuhdeterapiaa lämmöllä.

Ohis, mutta sun tilanteessa voisi olla hyvä, jos ottaisit ihan psykiatrian poliklinikalle yhteyttä ja kertoisit tilanteesi. Näyttää siltä, että tilanteestasi ei oikein ole muuta ulospääsyä.

Sosiaalityöntekijä tai psyk. sairaanhoitaha tai jopa tukihenkilö voi antaa apua laskujen hoitamiseen. Tsemppiä!!

Vierailija
78/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti jatkatte suhdetta ja sinä maksat. Teette vielä pari mukulaa ja hommaatte sinun nimiin vielä toisenkin auton. Lomamatkan voit maksaa ottamalla lainaa lainan päälle ja tulee kiva romanttinen lomareissu. Eiku...

Kukaan tässä ole ottamassa lainaa? Itse tienaan hyvin eikä minulla ole hätää . Mies tienaa myös eikä ole lainaa, mutta jättää maksamatta kaiken normaalin (puhelimen, luottokortin, jne). En käy lomilla, koska mies ei hoida asioitaan enkä ala itse varailemaan ja suunnittelemaan mitään. Ja lapsia en halua hänen kanssaan. Se ollaan puhuttu aikoja sitten selväksi. Tiedän ettei auttaisi tai hoitaisi mitään kunnialla.

Odotan vain että kaksi vuotta tässä asunnossa on mennyt, niin jää käteenkin jotain muuta kuin vain paha mieli.. En tiedä vain miten jaksan siihen asti kun pahasti näyttää siltä että tilanne vain pahenee ja kohta tulee ulosottokirjeet..

Ap

Vierailija
79/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraveloitus sieltä hänen tililtään sinne yhteiselle tilille, että saat asuntokulut hoidettua. Muuhun et koske, hänen asia. Kannattanee alkaa myös varautumaan eroon, ei tuollaisen kanssa voi yhteistä elämää rakentaa. 

Vierailija
80/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, olin itse ennen tuollainen. Ahdisti laskut, tulot oli pienet. Juuri tuli joku iäisyyden vanha karhukirje jostain dvd:stä jonka olin tilannut 11 vuotta sitten. Maksoin taannoin kaikki velat jotka löysin, mutta vielä välillä tupsahtelee tuollaisia uinuvia pikkuvelkoja. Jospa tämä joskus loppuisi! Uskon tulevaisuuteen, kyllä tämä tästä.

Oma puolisoni on kestänyt rinnallani ja nyt alkaa elämämme helpottaa. Mutta sinulle neuvoisin että jos mies ei ala osoittaa ryhdistäytymisen merkkejä, älä ota yjtään yhteistä lainaa, älä teehankitija hhteisesti tai hänelle. Lähde nii pian kuin pystyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi