Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostin Alkosta kaksi pulloa viiniä ja tölkin giniä, myyjä kysyi "Tuleeko nää kaikki ihan sun omaan käyttöön"

Vierailija
24.05.2019 |

Olen 35v nainen, ihan tavallisen näköinen ja pukeudun siististi. Olin liikkeellä yksin. Miksi hän kysyi noin?

Kommentit (135)

Vierailija
41/135 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeitä ja alkoholin myyntiä koskevat monet lait ja säännöt. Siksi niistä tietämättömien ei kannata taivastella ja vedota maalaisjärkeen. Eivät nämä ole sen yksittäisen myyjän keksintöä, vaan näitä sääntöjä on sitouduttu noudattamaan. 

Vierailija
42/135 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin kerran apteekista särkylääkettä kun oli kotoa loppu. Ajattelin että otan sen verran että ei heti lopu. Otin kahta eri merkkiä ja apteekkari alkoi huolestuneesti selittämään, että kai tiedät että nämä toimivat samalla tavalla? Että ethän ota yhtä aikaa? Ajattelikohan että yritän vetää pään sekaisin perus särkylääkkeillä...

Itse yritin ostaa apteekista samalla käynnillä perus-Buranaa ja Cardace-verenpainelääkettä - Buranan saaminen jäi yritykseksi, sillä farmaseutti sanoi Buranan kumoavan verenpainelääkkeen vaikutuksen. Hain hyllystä uuden Buranapurkin ja asioin reseptittömällä kassalla, jossa kysyin että voiko tätä ja verenpainelääkettä ottaa samaan aikaan, niin ongelmaa ei kuulema ole...

No olipas fiksu veto sinulta. Ei ehkä kannata ihan hirveästi sillä ylpeillä, että väkisin ostaa lääkettä, joka vaikuttaa heikentäväsi toisen, tärkeämmän lääkkeen tehoon. Ilmeisesti koska sinulla on oikeus? Ei ehkä myöskään kannata luottaa jatkossa sen kouluttamattoman kassahenkilön tietoon, jos korkekoulututkinnon alata suorittanut ihminen on ensin sinulle toisin kertonut...

Että kaikki yhdessä ostetut tuotteethan on pakko käyttää samaan aikaan? Ikävämpi juttu, jos ostan tarjouksesta 20 tölkkiä hernaria ja 5 kg perunoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/135 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tullivirkailijan kertomaa. Onhan ne määrät aivan hirveitä. Aivan pahaa tekee ajatella että suurin osa niistä on oikeasti omaan käyttöön. Kun viron raja aukesi ja alkoholia sai alkaa tuomaan eu lastin.

Vierailija
44/135 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin kerran apteekista särkylääkettä kun oli kotoa loppu. Ajattelin että otan sen verran että ei heti lopu. Otin kahta eri merkkiä ja apteekkari alkoi huolestuneesti selittämään, että kai tiedät että nämä toimivat samalla tavalla? Että ethän ota yhtä aikaa? Ajattelikohan että yritän vetää pään sekaisin perus särkylääkkeillä...

Itse yritin ostaa apteekista samalla käynnillä perus-Buranaa ja Cardace-verenpainelääkettä - Buranan saaminen jäi yritykseksi, sillä farmaseutti sanoi Buranan kumoavan verenpainelääkkeen vaikutuksen. Hain hyllystä uuden Buranapurkin ja asioin reseptittömällä kassalla, jossa kysyin että voiko tätä ja verenpainelääkettä ottaa samaan aikaan, niin ongelmaa ei kuulema ole...

No tämä on jo kunnon hätävarjelua.

Hätävarjelua kertoa ihmiselle, että tärkeä lääke menttä vaikutuksensa, jos syö toista, muulla valmisteella korvattavissa olevaa, ei tärkeää lääkettä yht'aikaa? Siis oletko tosissasi?

No kysyikö, onko Burana päivittäistä (varmasti ei) vai tarkoituksena ottaa satunnaisiin kipuihin silloin tällöin?

Ja jos mä ostan särkylääkkeitä samalla kertaa kun reseptilääkkeitä, ne tulee koko perheen käyttöön, ne särkylääkkeet. Ammattitaitoinen myyjä voi kysyä ja suositella, mutta hemmetti nyt ei sillä ole mitään oikeuttaa tuollaisessa tilanteessa kieltäytyä MYYMÄSTÄ valmistetta.

Vierailija
45/135 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys saattoi johtua tuosta yksinäisestä lonkerotölkistä. Aikuinen ostaa yleensä kerralla enemmän. Myyjä ehkä ajatteli että olit heltynyt jonkun pyytäjän kohdalla.

Vierailija
46/135 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mattilanori kirjoitti:

Onko joku laki mikä määrää että on itse juotava kaikki alkoholi minkä ostaa, en ole itse tämmöisestä kuullut. usein esimerkiksi juuri viini nautitaan yhdessä.

Tämäkin viistastelija sai peukutuksia. Ei ole lakia, että kaikki on juotava itse. Tietenkään.

Sen sijaan on olemassa laki, ettei alaikäisille saa välittää ja myyjän pitää valvoa myös tätä. 

Muutenkin outo tuo - juuri viini nautitaan yhdessä. Kyllähän suurin osa kaikesta alkoholista nautitaan yhdessä. 

Vierailija
47/135 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olipas fiksu veto sinulta. Ei ehkä kannata ihan hirveästi sillä ylpeillä, että väkisin ostaa lääkettä, joka vaikuttaa heikentäväsi toisen, tärkeämmän lääkkeen tehoon. Ilmeisesti koska sinulla on oikeus? Ei ehkä myöskään kannata luottaa jatkossa sen kouluttamattoman kassahenkilön tietoon, jos korkekoulututkinnon alata suorittanut ihminen on ensin sinulle toisin kertonut...

Että kaikki yhdessä ostetut tuotteethan on pakko käyttää samaan aikaan? Ikävämpi juttu, jos ostan tarjouksesta 20 tölkkiä hernaria ja 5 kg perunoita.

'

Se verenpaineklääkitys on jatkuva. Että jos sitä buranaa aikoo ottaa, niin väkisinkin se tulee käytettyä samaan aikaan. Yhden annoksen tehon menetys ei välttämättä haittaa, mutta kun tietää, että nämä arjen sankarit harvoin noudattavat käsikauppalääkkeiden käytön ohejita (esim. ei yli viittä päivää putkeen), vaan parhaimmillaan apteekissa tapaa näitä "burana päivässä pitää lääkärin loitolla" ja "kolme vuotta oon tätä polvivaivaani syönyt ja hyvin pelittää" -tyyppejä, niin tietää, että osalle porukasta ei vaan se asiallinen neuvonta mene perille, vaan mieluummin puoskaroivat itsensä sairaammiksi ja hankkivat kaikki saatavilla olevat sivuvaikutukset. Ilmeisesti, koska itsetunnolle on tärkeämpää kuvitella tietävänsä paremmin kuin ammatti-ihminen sen sijaan, että saisi hyvän, toimivan ja turvallisen hoidon vaivoilleen.

Vierailija
48/135 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä on jo kunnon hätävarjelua.

Hätävarjelua kertoa ihmiselle, että tärkeä lääke menttä vaikutuksensa, jos syö toista, muulla valmisteella korvattavissa olevaa, ei tärkeää lääkettä yht'aikaa? Siis oletko tosissasi?

No kysyikö, onko Burana päivittäistä (varmasti ei) vai tarkoituksena ottaa satunnaisiin kipuihin silloin tällöin?

Ja jos mä ostan särkylääkkeitä samalla kertaa kun reseptilääkkeitä, ne tulee koko perheen käyttöön, ne särkylääkkeet. Ammattitaitoinen myyjä voi kysyä ja suositella, mutta hemmetti nyt ei sillä ole mitään oikeuttaa tuollaisessa tilanteessa kieltäytyä MYYMÄSTÄ valmistetta.

Kyllä apteekissa nimenomaan on tuollainen oikeus. Se ei ole mikään maitokauppa, vaa ihan luvanvaraista toimintaa. 

Vierailija
49/135 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että Suomen kansa tyhmänä pysyy, kun tämäkin ihan fiksunoloinen naikkonen sekoittaa keskenään GINin (noin 40 % alkoholia) ja lonkeron (n. 5,5 %). Voipi  äkkiä saada juopon maineen kun kertoo kavereille, että "perjantaina join kolme pulloa giniä".  :D

Vierailija
50/135 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, eihän ravintolassakaan saa ostaa pöytään itse useampaa juomaa. Siis ilman, että ravintolan setä tai täti näkee, kenelle ostettava juoma menee. 

<3 Suomi <3 

Et taida olla ainakaan juristi, kun noin pahasti on voimassaoleva alkoholilainsäädäntö hukassa.

Vierailija
51/135 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, eihän ravintolassakaan saa ostaa pöytään itse useampaa juomaa. Siis ilman, että ravintolan setä tai täti näkee, kenelle ostettava juoma menee. 

<3 Suomi <3 

Et taida olla ainakaan juristi, kun noin pahasti on voimassaoleva alkoholilainsäädäntö hukassa.

Mikäs tuossa oli väärää? Itse olen käynyt ravintola-alan koulutuksen ja suorittanut anniskelupassin joskus parikymmentä vuotta sitten ja silloin ainakin oli voimassa laki, ettei esim baaritiskillä saisi myydä kahta juomaa kerrallaan tai kokonaista brikkaa shotteja, ellei koko seurue ole siinä mukana. Samasta syystä on myös määritelty, paljonko drinkissä saa olla alkoholia ja tupla-annokset ovat kiellettyjä. Käytännössähän homma ei mene niin, mutta lain mukaan näin. Pöytään tarjoilu sitten erikseen. Onko laki muuttunut tässä välissä? (Tämän asian tietämiseen ei muuten tarvitse olla juristi, vaan ihan anniskelupassiinhan nämä pitää opetella.) 

Vierailija
52/135 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko sua. Mä olen ostanut varmaan viisi laatikkoa viiniä kerralla ja jotain pulloja päälle. Kukaan ei ole ollut kiinnostunut. 

Sen sijaan itse kassatöissä ollessani, kysyin useinkin alkoholin ostajilta "tuleehan nää omaan käyttöön?", koska idiootit ostaa jotain makeita sekoituksia tms. teinien kytätessä vieressä. 

Vierailija
53/135 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni tekee tätäkin, vedetään särkylääkettä pari laatikkoa riippuvuuteen. Ei siis mikään turha kysymys.

Vierailija
54/135 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<3 Suomi <3 

Mikäs tuossa oli väärää? Itse olen käynyt ravintola-alan koulutuksen ja suorittanut anniskelupassin joskus parikymmentä vuotta sitten ja silloin ainakin oli voimassa laki, ettei esim baaritiskillä saisi myydä kahta juomaa kerrallaan tai kokonaista brikkaa shotteja, ellei koko seurue ole siinä mukana. Samasta syystä on myös määritelty, paljonko drinkissä saa olla alkoholia ja tupla-annokset ovat kiellettyjä. Käytännössähän homma ei mene niin, mutta lain mukaan näin. Pöytään tarjoilu sitten erikseen. Onko laki muuttunut tässä välissä? (Tämän asian tietämiseen ei muuten tarvitse olla juristi, vaan ihan anniskelupassiinhan nämä pitää opetella.) 

Laki on tosiaan muuttunut. Toivottavasti et enää ole tiskin takana.

Vierailija
55/135 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut näyttää trokarimmilta kuin toiset.

Vierailija
56/135 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<3 Suomi <3 

Laki on tosiaan muuttunut. Toivottavasti et enää ole tiskin takana.

Kerrotko vielä, miten ja miltä osin se on muuttunut. En ole koskaan ollutkaan tiskin takana, että älä sinä siitä huolehdi. 

Vierailija
57/135 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäisin kysymyksen, jos juomia olisi ollut kolme kertaa enemmän. Toisaalta olettaako Alko, että esim. juhliin haetaan juomat Virosta? Tuskin kukaan sanoo, että ei, kun mä vien nää tossa oven suussa seisseille nuorille.

Ei tuossa ole määrästä ollut kyse, vaan siitä, että syystä tai toisesta Alkon työntekijällä on ollut syytä olettaa, että ap saattaa välittää juomat jollekulle toiselle. Kyse ei siis ole siitä, että ne pitäisi juoda kaikki itse, vaan siitä, että Alkon kassalla tuo kysymys tulee esittää, jos on pienikin epäilys, että juomat voivat mennä väärään käyttöön (=alaikäiselle tai känniläiselle, jolle ei itselleen enää myytäisi). Todennäköisesti ap:n tapauksessa hän on joko keskustellut tai näyttänyt keskustelevan Alkon ulkopuolella alaikäisten joukon kanssa tai Alkon edessä on ollut alaikäisisä, joiden tiedetään aina pyytävään jotakuta hakemaan juomia, ja mahdollisesti ap:n viini- ja ginitölkkivalinnat vielä ovat olleet sellaisia, että Alkon myyjän kokemuksella ovat enemmän sinne nuorison makuun kuin keski-ikäiselle nautiskelijalle sopivia. Tai vaihtoehtoisesti alaikäisten sijaan joku vahvassa laitamyötäisessä oleva "kantakundi", jonka epäiltiin haetuttavan lempijuomiaan ap:llä.

Jep, ovat varmaan olleet J. P. Chenetiä ja Fresitaa nuo viinit. Niitä litkii alaikäiset ja pyytävät hakemaan Alkosta.

Vierailija
58/135 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole kuullut giniä myytävän tölkissä.

Vierailija
59/135 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÖLKIN giniä?

Mutta joo, kyllä myyjä halusi nimenoman tietää, ettet ollut antamassa niitä jollekin nuorille - ehkä oven vieressä pyöri alaikäisiä tms.

Vierailija
60/135 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä vaikka myyjä kysyykin? Toisaalta outo arvio myyjältä jos joku hakee toiselle vain yhden lonkeron 😁