Ostin Alkosta kaksi pulloa viiniä ja tölkin giniä, myyjä kysyi "Tuleeko nää kaikki ihan sun omaan käyttöön"
Olen 35v nainen, ihan tavallisen näköinen ja pukeudun siististi. Olin liikkeellä yksin. Miksi hän kysyi noin?
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
En usko sua. Mä olen ostanut varmaan viisi laatikkoa viiniä kerralla ja jotain pulloja päälle. Kukaan ei ole ollut kiinnostunut.
Sen sijaan itse kassatöissä ollessani, kysyin useinkin alkoholin ostajilta "tuleehan nää omaan käyttöön?", koska idiootit ostaa jotain makeita sekoituksia tms. teinien kytätessä vieressä.
Toivottavasti Alko ottaa avoimen linjan ja tiedottaa että se pitää makeiden juomien ostajia idiootteina, joita sopii nöyryyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku olisi ostamassa viinaa ulkopuolella odottaville nuorille, ja myyjä kysyisi: Tuleeko nämä omaan käyttöön, niin kuka vastaisi: Ei?
Sinänsä täysin turha kysymys.
Kysymyksen teoreettinen (ja käytännöllinen) turhuus ei kuitenkaan poista sitä, että Alkon myyjällä on lain mukaan velvollisuus se kysymys esittää, aina jos on pienikin syy epäillä. Aika usein muuten noutajiksi yritetään saada sellaisia helposti ylipuhuttavia, vähän "reppanoita" tyyppejä, jotka tuon kysymyksen kuullessaan saattavat hyvinkin kakistella siinä kassalla niin hädissään, että yhdellä tai kahdella lisäutelulla joko jättävät homman siihen tai tunnsutavat suoraan :D.
Mikä lakipykälä on kyseessä?
Työsopimuslaki
3 luku
Työntekijän velvollisuudet
1 §
Yleiset velvollisuudet
Työntekijän on tehtävä työnsä huolellisesti noudattaen niitä määräyksiä, joita työnantaja antaa toimivaltansa mukaisesti työn suorittamisesta. Työntekijän on toiminnassaan vältettävä kaikkea, mikä on ristiriidassa hänen asemassaan olevalta työntekijältä kohtuuden mukaan vaadittavan menettelyn kanssa.
Aikamoinen tulkinta jos tuon pohjalta väität että laki vaatii kysymään että vedätkö kalsarikännejä vai juotko seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko sua. Mä olen ostanut varmaan viisi laatikkoa viiniä kerralla ja jotain pulloja päälle. Kukaan ei ole ollut kiinnostunut.
Sen sijaan itse kassatöissä ollessani, kysyin useinkin alkoholin ostajilta "tuleehan nää omaan käyttöön?", koska idiootit ostaa jotain makeita sekoituksia tms. teinien kytätessä vieressä.
Toivottavasti Alko ottaa avoimen linjan ja tiedottaa että se pitää makeiden juomien ostajia idiootteina, joita sopii nöyryyttää.
Miten niin? Minusta tuntuu, että nöyryytettäviä idiootteja ovat ainoastaan tällaiset "etkö sä tiedä, kuka mä oon" -ihmiset, jotka eivät ymmärrä, että vieraasta ihmisestä ei näy päälle päin, kuka välittää alkoholia alaikäiselle ja kuka ei. Ei tämä ole mikään salaisuus kyllä ollut tähänkään asti. Ainakin tässä ketjussa nyt monet oppivat sen, että tällainen sääntö ja käytäntö on olemassa. Ehkä ensi kerralla ei tarvitse kokea nöyryytystä, kun tietää, mistä on kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku olisi ostamassa viinaa ulkopuolella odottaville nuorille, ja myyjä kysyisi: Tuleeko nämä omaan käyttöön, niin kuka vastaisi: Ei?
Kysymyksen teoreettinen (ja käytännöllinen) turhuus ei kuitenkaan poista sitä, että Alkon myyjällä on lain mukaan velvollisuus se kysymys esittää, aina jos on pienikin syy epäillä. Aika usein muuten noutajiksi yritetään saada sellaisia helposti ylipuhuttavia, vähän "reppanoita" tyyppejä, jotka tuon kysymyksen kuullessaan saattavat hyvinkin kakistella siinä kassalla niin hädissään, että yhdellä tai kahdella lisäutelulla joko jättävät homman siihen tai tunnsutavat suoraan :D.
Työsopimuslaki
3 luku
1 §
Yleiset velvollisuudet
Työntekijän on tehtävä työnsä huolellisesti noudattaen niitä määräyksiä, joita työnantaja antaa toimivaltansa mukaisesti työn suorittamisesta. Työntekijän on toiminnassaan vältettävä kaikkea, mikä on ristiriidassa hänen asemassaan olevalta työntekijältä kohtuuden mukaan vaadittavan menettelyn kanssa.
Aikamoinen tulkinta jos tuon pohjalta väität että laki vaatii kysymään että vedätkö kalsarikännejä vai juotko seurassa.
Tuosta on kuules aika helppo vetää linja siihen, että Alko on valtion monopoliasemassa ja näin ollen vastuussa siitä, että alkoholin välittämistä alaikäisille pyritään estämään. Tästä taas seuraa se, että Alkolla on tarkka omavalvontasuunnitelma, jota ihan jokainen työntekijä noudattaa. Oletko koskaan ollut töissä, jossa on mitään viranomaismääräyksiä?
Olisit sanonut, että gini tulee mummolle 90-vuotislahjaksi, joten saanko sen lahjapakkaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työsopimuslaki
3 luku
1 §
Yleiset velvollisuudet
Eihän tuo kysymys mitenkään liity siihen, vedätkö kalsarikännit vai juoko seurassa. Ihan hyvin voit juoda seurassa vain itsellesi ostettuja juomia ja toisaalta voit ostaa alkoholia jollekulle toiselle, vaikka ette niitä yhdessä joisikaan. Sinun sosiaalinen elämäsi ei liity asiaan millään tavalla. Kyse on siitä, kenen kurkusta se juoma menee alas.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siinä ulkopuolella oli hengailemassa nuoria, joista tuo Alkon työntekijä entuudestaan tiesi, että pyytävät jotakuta hakemaan juotavaa. Ehkä syystä tai toisesta oli näyttänyt vielä siltä, että olit keskustellut nuorten kanssa? Toki voi olla, että oli huolissaan pöhöttyneestä ja alkoholisoituneesta ulkonäöstäsi ja yrittä hienovaraisesti vihjailla, etei kaikkia ainakaan kannattaisi itse juoda :D :D....
Tämä arvatenkin syynä kysymykseen. Meidän alkossa muuten yhdellä myyjällä on T-paita, jossa teksti "Ei tippa tapa - vaan tapa. "
Alkossa välillä jänniä myyjiä. Itselle alkoi vlopuksi viinipulloa ostaessani nuorempi naismyyjä valittamaan henkkaristani; eli ajokortistani, joka on hieman haljennut keskeltä. Vastasin, että kyllä tiedän, että kortti on kärsinyt. Ei kuulemma käy joka paikassa sitten, oli kuullut tapauksesta, että henkilö ei ollut päässyt yökerhoon, koska ajokortti oli puoliksi poikki, että kannattaa hommata uusi. Olin vaan juu, juu ja kiittelin vinkistä, mutta teki mieli sanoa, että kyllä minä sain tällä kortillani äänestettyä eduskuntavaaleissa, joten ei paljon persreiän ympärystä kutittele, jossen pääse tällä yökerhoon (joissa en edes käy) :D
No kyllä sitä nyt tuon näköiseltä juoppohampuusilta ja kassi-almalta on vähän helevetisti syytä kyselläkkin !
Multa kysyttiin sama kysymys tänään, kun ostin skumppapuölon tyttäreni kanssa. Tyttäreltäni kysyttiin henkkarit myös vaikka minä maksoin. Hän täyttää pian 19v. Aika erikoista.
Pitäis varmaan ottaa viinakortit takaisin käyttöön ja luopua itsepalvelumyymälöistä.
Sitten täti tiskin takaa antaa mitä antaa ja vaikka kortissa olis tilaa niin yksikin väärä sana ja lennät ilman juomia pihalle.
Kyllä tuollainen meneekö omaan käyttöön on ihan asiallinen kysymys.
Työsopimuslaki
3 luku
1 §
Yleiset velvollisuudet