Teini haluaa e-pillerit kuukautiskipuihin ja akneen
Pian 16-vuotias tyttäreni haluaisi ehkäisypillerit, vaikkei tässä vaiheessa raskauden ehkäisyä tarvitse. Kivuliaita kuukautisia haluaisi helpottaa ja hänen kaverinsa kehuvat, miten urheiluharrastusten kannalta on kätevää on siirtää ja harventaa kuukautisia. Aknekin on, tosin dermatologi sanoi, että pillerien vaikutus siihen on rajallinen.
"Ongelma" on, että itse olen aina ollut hyvin epäluuloinen hormonaalista ehkäisyä kohtaan ja sitä lähes koko ikäni, vuoden käyttökokemuksen jälkeen välttänyt. Pillerit tekivät minusta mielestäni vaisun tossukan. Mielialaan vaikuttavat tosin hyvin monet asiat, mutta tuntuu, ettei niin herkän asian kanssa pitäisi ottaa riskejä. Sen lisäksi puhutaan toki monista muistakin haitoista.
Minkä kannan ottaisitte?
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teini toivoo e-pillereita voi kyseessä olla myös toive ehkäisystä, vaikkei sitä halua äidille kertoa.
E-pillerit ovat myös hyvä vaihtoehto teinisi esittämiin vaivoihin. E-pillerithän myös tämän päivän tiedon mukaan myös ehkäisevät useita sairauksia kuten endometrioosia.
Hienoa, että lapsesi on lähtenyt kertomaan sinulle avoimesti toiveestaan. Olisi itsekästä olla suostumatta, kyse on nuoren ihmisen omasta päätöksestä, koskien hänen omaa elämäänsä. Nuorihan joutuu omassa elämässään kantamaan seuraamukset esim. ei-toivotun raskauden tai akneihon arvet, et sinä.
Olen aika varma, ettei raskauden ehkäisy ole vielä ajankohtaista. Tässä iässä voi kuitenkin paljon muuttua lyhyessä ajassa, eli voihan tämäkin asia painaa vaakakupissa. Kovien kuukautiskipujen kohdalla (itsekin niistä kyllä nuorena kärsin) mietin tosiaankin myös endometrioosin mahdollisuutta. Se kun lienee luultua yleisempää ja havaitaan usein vasta, kun vahinkoa on jo syntynyt. Tässä mielessä pillereitä kannattaisi käyttää. Toisaalta oma pillerien käyttämättömyyteni ehkä toi sen, ettei ollut minkäänlaisia vaikeuksia tulla raskaaksi, vaikka keskimääräistä vanhempi olinkin (tuttavapiirissä taas moni kamppaili hedelmällisyysongelmien kanssa). Epäilykseni koskee ehkä eniten tyttäreni näin nuorta aloitusikää. Tietenkin, itsehän nuori kantaa seuraukset, mutta ei sitä vanhempana haluasi vain sivusta katsoa, kun esim. koulutulokset floppaavat ja tulevaisuuden suunnitelmat joutuvat romukoppaan siksi, että energisyys katoaa.
Ap
Mielelläni lukisin ”suunnitelmien joutumisesta romukoppaan”, ”koulutulosten floppaamisesta”
ja näiden yhteydestä e-pillereihin. Laitatko linkkiä tutkimukseen, AP?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisähormonivastaisena en haluaisi, että tyttäreni luonnollinen hormonitoiminta häiriintyy, kenties vuosikymmenien (eli käytön plus vuoden tasaantuminen) ajaksi. :/
Niin no, sillähän ei ole mitään väliä mitä sinä haluat. Tuon ikäinen saa päättää omasta lääkityksestään. Normaali vanhempi ei kyllä suostuisi katsomaan omaa lastaan hirvittävässä kivuissa ja arpinaamaisena, mutta hei, eipähän ainakaan hormonitasapainot häiriinny muutamaksi vuodeksi! :)
Satuitko tietämään, että kuukautiskipuihin on ihan lääkettä määrättävissä? Esim.
naprokseeni. Plus, miten teinipoikien aknea hoidetaan, e-pillereilläkö?
Otahan asioista vähän selvää ensi kerralla. ;)
Vierailija kirjoitti:
Saako pillerit siis ilmaiseksi? Kun täällä sanotaan että teini voi itse päättää.
Meidän maakunnassa on alle 25-vuotiaille ilmainen ehkäisy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisähormonivastaisena en haluaisi, että tyttäreni luonnollinen hormonitoiminta häiriintyy, kenties vuosikymmenien (eli käytön plus vuoden tasaantuminen) ajaksi. :/
Niin no, sillähän ei ole mitään väliä mitä sinä haluat. Tuon ikäinen saa päättää omasta lääkityksestään. Normaali vanhempi ei kyllä suostuisi katsomaan omaa lastaan hirvittävässä kivuissa ja arpinaamaisena, mutta hei, eipähän ainakaan hormonitasapainot häiriinny muutamaksi vuodeksi! :)
Satuitko tietämään, että kuukautiskipuihin on ihan lääkettä määrättävissä? Esim.
Söpöä, tiedän kyllä asioista, sillä olen syönyt e-pillereitä teinistä asti kuukautiskipuihin. Minullekin määrättiin aluksi kipulääkkeitä, sain niistä vatsahaavan. Seuraavasta kipulääkkeestä tuli allerginen reaktio. Kaikille ei vahvat kipulääkkeet sovi, otathan asioista vähän selvää ensi kerralla. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teini toivoo e-pillereita voi kyseessä olla myös toive ehkäisystä, vaikkei sitä halua äidille kertoa.
E-pillerit ovat myös hyvä vaihtoehto teinisi esittämiin vaivoihin. E-pillerithän myös tämän päivän tiedon mukaan myös ehkäisevät useita sairauksia kuten endometrioosia.
Hienoa, että lapsesi on lähtenyt kertomaan sinulle avoimesti toiveestaan. Olisi itsekästä olla suostumatta, kyse on nuoren ihmisen omasta päätöksestä, koskien hänen omaa elämäänsä. Nuorihan joutuu omassa elämässään kantamaan seuraamukset esim. ei-toivotun raskauden tai akneihon arvet, et sinä.
Olen aika varma, ettei raskauden ehkäisy ole vielä ajankohtaista. Tässä iässä voi kuitenkin paljon muuttua lyhyessä ajassa, eli voihan tämäkin asia painaa vaakakupissa. Kovien kuukautiskipujen kohdalla (itsekin niistä kyllä nuorena kärsin) mietin tosiaankin myös endometrioosin mahdollisuutta. Se kun lienee luultua yleisempää ja havaitaan usein vasta, kun vahinkoa on jo syntynyt. Tässä mielessä pillereitä kannattaisi käyttää. Toisaalta oma pillerien käyttämättömyyteni ehkä toi sen, ettei ollut minkäänlaisia vaikeuksia tulla raskaaksi, vaikka keskimääräistä vanhempi olinkin (tuttavapiirissä taas moni kamppaili hedelmällisyysongelmien kanssa). Epäilykseni koskee ehkä eniten tyttäreni näin nuorta aloitusikää. Tietenkin, itsehän nuori kantaa seuraukset, mutta ei sitä vanhempana haluasi vain sivusta katsoa, kun esim. koulutulokset floppaavat ja tulevaisuuden suunnitelmat joutuvat romukoppaan siksi, että energisyys katoaa.
Ap
Mielelläni lukisin ”suunnitelmien joutumisesta romukoppaan”, ”koulutulosten floppaamisesta”
ja näiden yhteydestä e-pillereihin. Laitatko linkkiä tutkimukseen, AP?
Energian väheneminen on yksi tunnetuista sivuvaikutuksista, joiden lista on muutenkin pitkä.
Jos miehiltä kysytään, olisivatko he valmiita alkamaan käyttää miesten ehkäisypillereitä, vastaus on yleisesti ei. Juurikin sivuvaikutusten takia. (Eri pilleri, tiedän.)
Minä aloin syödä pillereitä tuon ikäisenä ja olin sitä mieltä että ei minulle tullut mitään sivuvaikutuksia. Sitten joskus 8 vuotta myöhemmin kun lopetin pillerit huomasin että jokapäiväinen itkeminen ja raivokohtaukset loppuivat kuin seinään. Olin luullut että olin luonteeltani hermoheikko ja kaikki johtui siitä että miesystävä oli ihan paska. Olin lapsena ja nuorena ollut rauhallinen, mutta koska mies ja pillerit tuli kuvioihin samoihin aikoihin en osannut kuvitella että pillerit vaikutti mun luonteeseen, ei mies. Toki mies oli edelleen paska vaikka en syönyt pillereitä, mutta en hänen takiaan itkenyt vähintään kerran päivässä ja saanut kauheita raivareita, vaan olin taas tasaisen tyyni itseni.
En suosittelisi tyttärelleni pillereitä, ja kertoisin kaikista mahdollisista sivuvaikutuksista. Omalla tyttärelläni on kierukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
ja näiden yhteydestä e-pillereihin. Laitatko linkkiä tutkimukseen, AP?Energian väheneminen on yksi tunnetuista sivuvaikutuksista, joiden lista on muutenkin pitkä.
En ole tuollaisesta koskaan kuullut, mielialavaihtelut, masennus jne. joo, mutta energian väheneminen...
Vierailija kirjoitti:
Minä aloin syödä pillereitä tuon ikäisenä ja olin sitä mieltä että ei minulle tullut mitään sivuvaikutuksia. Sitten joskus 8 vuotta myöhemmin kun lopetin pillerit huomasin että jokapäiväinen itkeminen ja raivokohtaukset loppuivat kuin seinään. Olin luullut että olin luonteeltani hermoheikko ja kaikki johtui siitä että miesystävä oli ihan paska. Olin lapsena ja nuorena ollut rauhallinen, mutta koska mies ja pillerit tuli kuvioihin samoihin aikoihin en osannut kuvitella että pillerit vaikutti mun luonteeseen, ei mies. Toki mies oli edelleen paska vaikka en syönyt pillereitä, mutta en hänen takiaan itkenyt vähintään kerran päivässä ja saanut kauheita raivareita, vaan olin taas tasaisen tyyni itseni.
En suosittelisi tyttärelleni pillereitä, ja kertoisin kaikista mahdollisista sivuvaikutuksista. Omalla tyttärelläni on kierukka.
Tämä.
Itse olen käyttänyt Marvelon - merkkistä e-pillerit 18-vuotiaasra lähtien, olen nyt 31-vuotias ja olen aina ollut tosi tyytyväinen. Syön niitä kolme laattaa eli 63 pv putkeen, sitten on kuukautiset.
Eli minulla on kuukautiset vain 5 kertaa vuodessa.
Jos minulla olisi tyttö, hankkisin hänelle e-pillerit heti kun kuukautiset alkavat, vaikka 12-vuotiaana.
Tuossa iässä tyttösi voi varmasti jo päättää itse. Kuitenkin kannattaa keskustella mahdollisista sivuvaikutuksista ensin. Itse söin nuorempana (16-21) akneen määrättyä diane nova -pilleriä. Kyllähän se siihen auttoi. Mutta myös aiheutti mielialan heilahtelua, turvotusta ja selluliitin ilmestymistä.
En kyllä osannut yhdistää näitä asioita ennen pillereiden lopetusta toisiinsa, vasta jälkikäteen huomasin olon kohenneen ja reisien muhkuroiden vähenneen vaikka olin edelleen samoissa mitoissa. Nykyään samankaltaista mielialaa koen pms-aikaan.
Itse en enää e-pillereitä aio ottaa kroppaani sotkemaan.
Pillereiden suurin etu on ehkäisy. On ihan täysin mahdollista, että hän harrastaa seksiä tietämättäsi ja voi tulla raskaaksi (ellei ole lesbo). Pillerit on paljon varmempi kuin kondomi, joka ton ikäsillä helposti unohtuu. Haluatko isoäidiksi tai että tyttäresi joutuu tekemään abortin? Jos et, niin maksa nyt hyvä ihminen jälkikasvullesi ne pillerit.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös ollut e-pillereitä, joista tuli sivuvaikutuksia, ja niinpä vaihdoin merkkiä. Ei se nyt niin ihmeellistä ole. Toki sitä mahdollisuutta täytyy korostaa siinä vaiheessa, kun pillerit aloittaa, ettei jää turhaan kärvistelemään. Pillereissä on tosiaan eroja. Nythän uutinen on, että e-pillereissä on myös toimitusvaikeuksia ja kehotetaan vaihtamaan "toiseen vastaavaan" merkkiin, mutta eihän se ole niin yksinkertaista. Ei välttämättä ole mitään toista vastaavaa. Kierukkaa nyt ei kukaan kai laita 16-vuotiaalle tytölle kuukautiskipujen ja aknen takia. Vaihtoehto nyt on ottaa riski epäsopivista pillereistä tai vetää kipulääkecocktailia, millä tuhoaa sisäelimensä. Jos on oikeasti pahat menkat, ei niihin auta burana pari kertaa kuussa vaan koko ajan mennään maksimiannoksella, kun vaan menkat on.
Jos tyttärelläsi on oikeasti todella kovat kuukautiskivut voi hän kärsiä endometrioosista. Siihen paras hoito on ehkäisypillerit, jos ne vaan sopivat. E-pillereitä syödessä endometrioosi ei pääse leviämään ja esim. lapsettomuuden todennäköisyys laskee.
Minulla oli jo todella nuoresta kovat kuukautiskivut, mutta eihän sille tuon ikäisenä vielä tehdä mitään, endometrioosi löytyi sitten kun se oli jo todella levinnyt.
Minä aloitin e-pillerit 17 vuotiaana kuukautiskipuihin. Käytin niitä 30 vuotta poislukien 2 raskautta. Ei sivuvaikituksia. Olen ollut normaali tyyni itseni. Raskaaksi tulin kummallakin kerralla heti pillerien lopettamisen jälkeen.
Nyt hormonikorvaushoito menossa.
Mulle e-pillerit sopi hyvin. Kaikille ei. Mut kannattaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Opettajan hommissa saa ihmetellä näitä sekopäitä vanhempia, jotka eivät hanki lapselle hänen tarvitsemiaan lääkkeitä ja hoitoa. Aknea ei suostuta hoitamaan, ei hommata migreeniin estolääkitystä, annetaan tytön kärvistellä monta päivää kuussa menkkakivuissa, ei viedä lasta tutkimuksiin, vaikka hän ripuloisi ja valittaisi vatsaa vuositolkulla jne. Koulusta joudutaan sitten sanomaan, että lapsesi tarvitsee apua! Mikä ihme teitä oikein vaivaa?
Kukaan ei ole täällä kyllä sanonut ettei huolehtisi lapsensa aknesta tai kuukautiskivuista. On vain puhuttu että niiden hoitoon on muitakin keinoja kuin e-pillerit. Todellakin pidän huolen ettei lapsen tarvi kärsiä kovista kivuista tai aknesta, jos siihen löytyy apu. Mutta e-pillerit ei todellakaan ole se ensimmäinen vaihtoehto! Vanhemmat jotka antavat vaan ne e-pillerit asiaan perehtymättä, voi kyllä sanoa vanhemmiksi jotka eivät lapsistaan tai heidän terveydestään välitä.
Minulle kanssa sopi ihan hyvin e-pillerit, epäilin alussa että vaikuttivat mielialaan mutta se johtuikin opiskelustressistä, ja mieli tasaantui valmistumisen jälkeen. Itseasiassa tein virheen kun vaihdoin kierukkaan (luulin että olisi helpompi kun ei tarvitse muistaa ottaa pilleriä), se ei sovi minulle yhtä hyvin. Harkitsen palaamista pillereihin. Eli kannattaa kokeilla, pääseehän niistä eroon jos ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne särkyllääkkeet aina riitä. Itse söin naprokseenia + parasetamolia kuukautiskipuihin. Ei meinannut sekään riittää.
Lisäksi särkylääkkeet eivät pienennä vuotoa. Itselläni on todella runsaat menkat ja kuukuppi (30ml) täyttyi pahimmillaan tunnissa.
Helpotuksen sain vasta hormonikierukasta. Kivut ovat nykyään siedettäviä enkä joudu jatkuvasti miettimää missä lähin vessa, että pääsen tyhjentämään kupin/vaihtamaan siteen. E-pillerit ja minipillerit eivät sopineet niin siksi kierukka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otahan asioista vähän selvää ensi kerralla. ;)Ei ne särkyllääkkeet aina riitä. Itse söin naprokseenia + parasetamolia kuukautiskipuihin. Ei meinannut sekään riittää.
Lisäksi särkylääkkeet eivät pienennä vuotoa. Itselläni on todella runsaat menkat ja kuukuppi (30ml) täyttyi pahimmillaan tunnissa.
Helpotuksen sain vasta hormonikierukasta. Kivut ovat nykyään siedettäviä enkä joudu jatkuvasti miettimää missä lähin vessa, että pääsen tyhjentämään kupin/vaihtamaan siteen. E-pillerit ja minipillerit eivät sopineet niin siksi kierukka
Siihen vuodon vähentämiseenkin kyllä löytyy lääke.
Plus, monet aikuiset naiset ovat sanoneet, etteivät oikein tienneet, mikä oli murrosiän normaalia kehitystä ja mikä taas e-pillereistä johtuvaa. Monet olivat mm. halukkaampia ja rauhallisia, tasaisempia, lopetettuaan e-pillerit.