Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini haluaa e-pillerit kuukautiskipuihin ja akneen

Vierailija
23.05.2019 |

Pian 16-vuotias tyttäreni haluaisi ehkäisypillerit, vaikkei tässä vaiheessa raskauden ehkäisyä tarvitse. Kivuliaita kuukautisia haluaisi helpottaa ja hänen kaverinsa kehuvat, miten urheiluharrastusten kannalta on kätevää on siirtää ja harventaa kuukautisia. Aknekin on, tosin dermatologi sanoi, että pillerien vaikutus siihen on rajallinen.

"Ongelma" on, että itse olen aina ollut hyvin epäluuloinen hormonaalista ehkäisyä kohtaan ja sitä lähes koko ikäni, vuoden käyttökokemuksen jälkeen välttänyt. Pillerit tekivät minusta mielestäni vaisun tossukan. Mielialaan vaikuttavat tosin hyvin monet asiat, mutta tuntuu, ettei niin herkän asian kanssa pitäisi ottaa riskejä. Sen lisäksi puhutaan toki monista muistakin haitoista.

Minkä kannan ottaisitte?

Kommentit (217)

Vierailija
81/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

15v kävi itsenäisesti hommaamassa pillerit. Halusi saada kuukautiset säännöllisiksi ja pillereillä omaan hallintaan.

Piipahti ensin koulun terveydenhoitajalla ja tämä varasi ajan perhesuunnitteluun. Siellä sitten pitivät puheita ja antoivat 3kk:n pillerit mukaan. 3kk:n jälkeen piti käydä verikokeet ja sp-testit. On käynyt hakemassa pillereitä perhesuunnitelusta aina 3kk.n välein. Ilmaiset on olleet.

Itsekään en ollut innoissani alkuun, että noin nuori hankkisi hormoneita kehoonsa. Hän itse hoiti homman, (olisin mennyt mukaan, jos olisi halunnut) ja on pitänyt mut nyt sitten ajantasalla.

Nythän tuo seurusteleekin. Vaikka on kondomin tärkeydestä puhuttu, niin on huojentavaakin, että on nyt on ne pillerit käytössä.

Näin sen äidin pään saa kääntymään hetkessä. ;)

Vierailija
82/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kokeilemaan ainakin, itselle ei sopinut pillerit, vähensi kipuja kyllä ja paransi iho ongelmia mutta mielialat heittelivät aivan vimmatusti, siirryin vanhempana sitten ehkäisykapseliin, tätäkään ei edes aikuisena tarjottu ehläsyneuvolassa vaan sitä piti itse pyytää, aika jännää koska minulle on aina vain tuputettu niitä pillereitä vaihtoehdoksi kaikkeen eikä mitään muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on teinin oma asia, älä sinä mene sanelemaan mitä saa tehdä ja mitä ei

Vierailija
84/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukautiskipuihin saa kyllä lääkäriltä tehokkaita lääkkeitä. Minun tyttö ei vielä ole siinä iässä että tarvisi tuollaisia miettiä, mutta itsekin olen hormonaalista ehkäisyä vastaan. Vaikea sanoa mitä tekisin tuollaisessa tilanteessa.

Ai saako? Voisitko nimetä pari.

Itse en saanut mitään apua muista särkylääkkeistä kuin buranasta (vähintään 1200mg kerrallaan) niillä sai kivun pahimman terän taittumaan.

Ja sekin ongelma särkylääkkeissä lapsena oli, ettei kierto ollut aivan säännöllinen ja kipu alkoi aivan yllättäen, joten jos burana oli unohtunut kotiin niin lääkkeen otto myöhästyi ja seuraavat tunnit/päivä menikin oksentaessa.

Kun vihdoin aikuisena aloitin e-pillerit olin ihmeissäni ja vähän katkera siitä, että sellaisesta ihmelääkkeestä ei oltu lapsena minulle kerrottu mitään kun lähes kaikki kivut poistuivat.

En ole tuo, joka aikaisemmin kommentoi, mutta esim panacod on itselläni auttanut.

Vierailija
85/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi estää teiniäsi ottamasta pillereitä ja joissain elämäntilanteissa ne voivatkin olla ainut ratkaisu, mutta en missään nimessä ottaisi niitä sen takia että "ne on niin kätevät jos haluaa urheilla" tai varsinkaan akneen.

Otin itse 15-vuotiaana pillerit nimenomaan just akneen. Kuukautiskivut oli mulla normaalit ja jatkui ihan samanlaisina sen 10v mitä noita söin, vaikka pillerimerkkikin vaihtui pariin otteeseen. Eivät siis ole siihen mikään takuuvarma apu kipuihin, jos siis on ihan normaaleista menkkakivuista kyse eikä esim. endometrioosista.

Pillerien hyvä puoli oli juurikin tuo, että niillä sai siirrettyä menkkoja jos oli vaikka pitkällä reissulla. Teini-iän akne myös hävisi pillerien myötä, mitä nyt muutama näppy tuli silloin tällöin. MUTTA...

Aknen "parannuksena" pillerit olivat vain väliaikainen keino, sillä kun lopetin ne 25-vuotiaana akne palasi entistä kauheampana. Jouduin pillerien lopettamisen jälkeen syömään 8kk kuurin Isotretinoinia, joka on todella raju lääkekuuri mutta ainakin itselläni paransi aknen lopullisesti. Arvet jäi kasvoihin, sen verran pahaksi akne ehti käydä. Ihotautilääkärin mukaan lähes kaikki pillereitä useamman vuoden syöneet saavat lopettaessaan riesaksi aknen, joskus jopa vaikka ei olisi ollut sitä ennen niiden aloittamista. Liittyy kai hormooneihin.

Pillerit myös aiheutti mulla menkkakipujen päälle järjettömiä migreenejä joihin ei auttanut mikään kipulääke. Niistä täytyi vaan kärsiä joka kerta muutamia päiviä kun piti tyhjennysvuotoa. 

Lisäksi sen jälkeen kun lopetin pillerien syömisen, tajusin miten paljon se on vaikuttanut omaan psyykkeeseen. Muistan, että huomasin pillerien aloittamisen jälkeen olevani herkempi ja itkuisempi, mutta siitä tuli pian normi. Saatoin räjähtää seurustelukumppaneille ja perheelle aivan hallitsemattomasti jostain pikku asiasta niin, että tuntui, etten hallitse tunteitani. Tunteet menivät vuoristorataa, mutten tajunnut sitä, koska söin pillereitä tosiaan 10 vuotta ja siitä olotilasta ehti tulla normi. Nykyään olen tasaisempi ja siedän pettymyksiä paremmin, kun ei ole ylimääräisiä hormoneja kehossa.

Eräs ystävä kaveripiiristä sai myös laskimotukoksen aivoihinsa e-pillerien takia. Hän onneksi selvisi siitä, koska sai kohtauksen ollessaan lääkärillä valittamassa oudosta pääkivustaan. Kaverilla ei ollut muuta alttiutta kuin ylipaino, eli tuli aika puskista.

Itse kannustaisin teiniä vielä miettimään. Pillerit ovat oikeasti paljon voimakkaampaa tavaraa kuin ehkä ensin tulee ajateltua ja hormoonit vaikuttavat todella moneen asiaan kehossa. Jos akne ei millään helpota niin kannattaa koettaa saada iholääkäriltä isotretinoin-kuuri. Se on kova lääke, mutta jos itse voisin tehdä asiat toisin olisin syönyt sen teininä lievään akneeni enkä nyt aikuisena pillerien aiheuttamaan arpeuttavaan näppylämereen.

Vierailija
86/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako pillerit siis ilmaiseksi? Kun täällä sanotaan että teini voi itse päättää.

Monissa kunnissa nuorille ja nuorille aikuisille on ilmainen ehkäisy, meillä alle 25-vuotiaille. 

Vierailija
87/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö menkkakipuihin todella ole muuta hoitoa kuin e-pillerit. E-pillerit on kuitenkin suunniteltu ehkäisyä varten.

Vierailija
88/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä Mu****ed odottelee  iltaa nurkan takana, on jo tavattu monta kertaa.

onko maapallon vanhin tekosyy tuo "kuukautiskipuihin" joo, niitä on, mutta sitten on paljon parempiakin lääkkeitä.

Vierailija
89/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajan hommissa saa ihmetellä näitä sekopäitä vanhempia, jotka eivät hanki lapselle hänen tarvitsemiaan lääkkeitä ja hoitoa. Aknea ei suostuta hoitamaan, ei hommata migreeniin estolääkitystä, annetaan tytön kärvistellä monta päivää kuussa menkkakivuissa, ei viedä lasta tutkimuksiin, vaikka hän ripuloisi ja valittaisi vatsaa vuositolkulla jne. Koulusta joudutaan sitten sanomaan, että lapsesi tarvitsee apua! Mikä ihme teitä oikein vaivaa?

Kukaan ei ole täällä kyllä sanonut ettei huolehtisi lapsensa aknesta tai kuukautiskivuista. On vain puhuttu että niiden hoitoon on muitakin keinoja kuin e-pillerit. Todellakin pidän huolen ettei lapsen tarvi kärsiä kovista kivuista tai aknesta, jos siihen löytyy apu. Mutta e-pillerit ei todellakaan ole se ensimmäinen vaihtoehto! Vanhemmat jotka antavat vaan ne e-pillerit asiaan perehtymättä, voi kyllä sanoa vanhemmiksi jotka eivät lapsistaan tai heidän terveydestään välitä.

No eivät taida olla sinun tyttösikään kivut ja akne hoidossa, kun hän kerran haluaa pillereitä kipujen ja aknen hoitoon. Ja tiedän, että teitä friikkivanhempia on olemassa ja tätäkin ketjua lukemassa.

Lapsella on oikeus hoitoon ja apuun. Varsinkaan lähes täysi-ikäisen asioihin sinulla ei edes ole mitään oikeutta puuttua.

Valitettavasti vain monella teinillä ei ole oma-aloitteisuutta hoitaa asioitaan. Siksi on erittäin masentavaa, että teidän kaltaisia vanhempia on. Mieluummin opettaisin kuin soittelisin poissaoloista kotiin ja yrittäisin selittää, että lapsen kivut pitää hoitaa eikä se, että tyttö jätetään kotiin kitumaan, ole mitään hoitoa.

Vierailija
90/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua vielä isoäidiksi, niin hankkikaa tyttärelle pillerit. 16-vuotiaat harrastavat seksiä, usko tai älä.

Vierailija
91/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten onkaan vuosituhansien aikana naiset selvinneet kuukautisistaan ilman e-pillereitä. Totuus on, että noita pillereitä ei tarvitse sairauden hoitoon kuin vain muutama prosentti väestöstä, muut teinit haluavat ne ihan kyllä rehellisesti vain seksielämänsä takia vaikka muuta väittäisivätkin äitylille. Lopettakaa mammat tuo sinisilmäisyys.

Toivottavasti muistatte vaatia politiikoilta yhteiskunnan investoivan vedenpuhdistamoihin asennettaviin hormonijäämiä poistaviin laitteisiin, ihan vain jos haluatte leikkiä vihreää (tosin eihän vihreät ole oikeasti olleet kiinostuneet luonnosta kuin vain sen suhteen mikä on kulloinkin trendikästä)

Vierailija
92/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan sinä pohdit, lääkäri ne pillerit määrää jos ne tarpeellisiksi katsoo.

Vierailija
93/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini valehtelee.

Teini haluaa pilsut ku pokkis painostaa paremman tatsin yhdyntään.

Ei se marianne -karkkikaan maistu hyvältä paperi päällä.

Kyllä te äiti ja iskä tiedätte...

Vierailija
94/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa, vaikka teini haluaiskin ne ehkäisyyn? Aborttiko on parempi vaihtoehto? Vastuullinen teini huolehtii ehläisystä.

Vierailija
95/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaan sinä pohdit, lääkäri ne pillerit määrää jos ne tarpeellisiksi katsoo.

Just näin! Lääkäri on se oikea taho pohtimaan parhaan avun oireisiin, eihän sitä muutenkaan mietitä ensin itse (ja vauvapalstalla) että ottaisikohan nää lääkkeet vai noi lääkkeet kun on kipeä? 

Vierailija
96/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pahaa, vaikka teini haluaiskin ne ehkäisyyn? Aborttiko on parempi vaihtoehto? Vastuullinen teini huolehtii ehläisystä.

Ja sitten kauhistellaan sukupuolitautien lisääntymistä, ja maksatetaan yhteiskunnalla kalliita hedelmöityshoitoja kun klamydia on vienyt tuhkatkin pesästä. Mitä jos vaan opetatte vastuulliseen kondomien käyttöön, niin ei tarvitse tulevaisuudessa pelätä antibioottiresistenttiä kuppaa joka sulattaa naaman täyteen haavaumia, nenä tippuu tien viereen, ja lopulta vie järjen ennen kuolemaa.

Vierailija
97/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suvussa ei ole veritulppariskiä niin sitten teinille yhditelmäehkäisypillerit tai ehkäisyrengas. Jos on veritulppariskiä niin sitten minipillerit.

Vierailija
98/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä kondomia voi käyttää, vaikka syökin pillereitä. Ei ne sulje toisiaan pois.

Vierailija
99/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä ketju. 16-vuotiaan pillereiden käyttö ei kuulu huoltajille millään tavoin. Jos lääkäri on ne määrännyt, huoltaja maksaa ja pitää turpansa kiinni.

Vierailija
100/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset on minusta aivan täysin teinin oma asia. On törkeää vanhemmalta hankaloittaa lapsen elämää kieltämällä mahdollinen apu vaivoihin. 

Entäs kun tulee veritulpat keuhkoihin/aivoihin? Kuolee tai jää vihannekseksi, lievimmillään toispuoleinen halvaus, muistiongelmia yms. mukavaa, hormonaalisia syöpiä jne. Sitten on äidin tai teinin turha itkeä. Kavereilta kuulee aina kaikenlaista, ja joukkopsykoosi syntyy keskenkasvuisten piirissä helposti kun siihen ei paljoa vaadita aikuisiltakaan. Kun joku kertoo kuinka hei pillerit auttoi muakin, niin kaikki tahtovat kokeilla, olivatpa vaivat vain lieviä tai kohtalaisia. Kuukautiskivut voivat pahimmillaan olla lamaannuttavia, mutta ne kuuluvat elämään, ja niihin ei ainakaan kuole eikä niistä saa hengenvaarallisia sivuvaikutuksia. Jos kivut ovat niin pahoja, ettei seisomaan pysty eikä koulunkäynti onnistu, niin silloin hormonaalista hoitoa lienee järkevä kokeilla. Tiedän itse miltä tuntuu pyörtyä kivusta ja luulla kuolevansa, enkä siltikään mitään pillereitä pyydellyt noihin tuskiin. Vesijohtoverkostokin on nykyään täynnä ties mitä turhia antibioottien ja e-pillerien jäämiä, kiva kun me kaikki joudumme niitä lussuttamaan tahdoimme tai emme...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi