Teini haluaa e-pillerit kuukautiskipuihin ja akneen
Pian 16-vuotias tyttäreni haluaisi ehkäisypillerit, vaikkei tässä vaiheessa raskauden ehkäisyä tarvitse. Kivuliaita kuukautisia haluaisi helpottaa ja hänen kaverinsa kehuvat, miten urheiluharrastusten kannalta on kätevää on siirtää ja harventaa kuukautisia. Aknekin on, tosin dermatologi sanoi, että pillerien vaikutus siihen on rajallinen.
"Ongelma" on, että itse olen aina ollut hyvin epäluuloinen hormonaalista ehkäisyä kohtaan ja sitä lähes koko ikäni, vuoden käyttökokemuksen jälkeen välttänyt. Pillerit tekivät minusta mielestäni vaisun tossukan. Mielialaan vaikuttavat tosin hyvin monet asiat, mutta tuntuu, ettei niin herkän asian kanssa pitäisi ottaa riskejä. Sen lisäksi puhutaan toki monista muistakin haitoista.
Minkä kannan ottaisitte?
Kommentit (217)
En ymmärrä pillerivastaisuutta. Itse olen käyttänyt jo kauan, ongelmitta, ja aion käyttää vaihdevuosiin asti (minipilleri). Tottakai teini saa kokeilla miten sopii!!
Minä myös, kuten melkein kaikki tuntemani naiset. Täytyy varmaan luopua autosta, kun liikenteessäkin voi kuolla.
Juu, jalkapatikassa vaan
Kautta aikojen on tällä planeetalla kävelty...Ajatelkaas, miten vähän tulisi liikenneonnettomuuksia, kun kaikki menopelit kiellettäisiin.
Taitaa vaan jotkut olla kateellisia kun on ite pitänyt hankalista menkoista kärsiä ja joku mahdollusesti saa avun pillereistä. Vähän kuin synnytys, ennenkin on luomuna kärsitty, niin on se kauheaa, että joku kehtaa ottaa puudutuksia.
.
Kuka haluaa lapsensa mieluummin syövän tulehduskipulääkettä kipuihin kuukausittain ja ehkä antibioottia akneen e-pillerien sijaan? Lisäksi ehkä Caprilonia verenvuotoa hillitsemään? Ja vielä säännöllisesti rautaa laskevan hemoglobiinin vuoksi? Nyt seis tämä järjetön hormonihysteria! E-pillerit helpottavat nuoren elämää kun kuukautisia voi siirtää tarpeen mukaan. Myös kierukka on hyvä vaihtoehto, se on kasvattanut suosiotaan myös nuorten keskuudessa, ilman tulppariskiä.
T. Th ja teini-ikäisten tyttöjen äiti
Anna tyttären kokeilla e-pillereitä. Ne ovat kehittyneet paljon viime vuosina ja niiden hormonipitoisuudet on paljon pienempiä, kuin silloin kun itse olet pilleriasioita pohtinut. Onhan niillä muutenkin paljon hyviä ominaisuuksia. Esim. pienentää monien gynekologisten syöpien esiintyvyyttä ym. Ja sitten kun ehkäisyasiat ajankohtaisia, niin sitten voi todeta, että fiksu tyttö, kun on e-pillerit käytössä.
Laitattehan lääkeneuvontaviesteihinne maininnan, oletteko lääkäri vaiko ette.
Vierailija kirjoitti:
Anna tyttären kokeilla e-pillereitä. Ne ovat kehittyneet paljon viime vuosina ja niiden hormonipitoisuudet on paljon pienempiä, kuin silloin kun itse olet pilleriasioita pohtinut. Onhan niillä muutenkin paljon hyviä ominaisuuksia. Esim. pienentää monien gynekologisten syöpien esiintyvyyttä ym. Ja sitten kun ehkäisyasiat ajankohtaisia, niin sitten voi todeta, että fiksu tyttö, kun on e-pillerit käytössä.
Älä puhu sontaa. "Pieni pitoisuus" - jolla SUURIA VAIKUTUKSIA. Vastuutonta väittää muuta...
Vierailija kirjoitti:
Taitaa vaan jotkut olla kateellisia kun on ite pitänyt hankalista menkoista kärsiä ja joku mahdollusesti saa avun pillereistä. Vähän kuin synnytys, ennenkin on luomuna kärsitty, niin on se kauheaa, että joku kehtaa ottaa puudutuksia.
.
Kirjoitin viestin, jossa varoitin veritulppariskistä ja muista komplikaatioista. Arvasin että jonkun täytyy tulla kommentoimaan asiaa jotenkin noin kuin sinä nyt teit. Mitä jos yrittäisit ajatella vähän laajemmin etkä aina kuvittelisi, että se mitä SINÄ itse ensimmäisenä ajattelet on joku totuus kaikkien muidenkin ihmisten ajattelusta ja motiiveista? Ainakaan minä en ole millään tavalla katkera mistään, sillä olisin voinut saada pillerit jos olisin vain niitä pyytänyt. Enkä pyytänyt, koska olin perillä sivuvaikutuksista ja en halunnut runtata ylimääräisiä hormoneja kehooni. Myöhemmin elämässä myös paljastui että vetoni oli oikea, sillä vereni on hyvin paksua ja saan helposti pinnallisia laskimoveritulppia ilman hormonimömmöjen syömistäkin. Kerran aikuisiällä tuli tyhmyyksissään kokeiltua ehkäisyrengasta, ja sain siitä aivan karmeat sivuvaikutukset. Alapää kuivui saharaksi, tuli vulvodyniaa ja sukupuolielämä loppui tyystin, että siinä mielessä oli kyllä oikein toimiva ehkäisy! Syöttäkää noita vaikka koirallanne, ei se minua kiinnosta, mutta älkää levittäkö kiertoon vesijohtoverkostoon kaikkien juotavaksi!
Entäs minipillerit? Itse suosittelisin aloittamaan kokeilua minipillereillä, sillä ne ovat miedompia kun koostuvat vain yhdestä hormonista eikä niiden kanssa tarvitse pelätä veritulppia. Endometrioosiinkin auttavat ja se voi usein olla kuukautiskipujen syykin.
(Omat e-pillerikokemukseni on olleet niin huonoja, että en ihan ensimmäiseksi suosittelisi niitä kenellekään.)
Minulle ihan gyne määräsi e-pillerit kuukautiskipuihin, vuodon määrää vähentämään ja kystia ehköisemöön, kun olin 14v. Pari kertaa jouduin vaihtamaan merkkiä, kunnes löytyi merkki, joka ei aiheuttanut sivuvaikutuksia ja vei kivut pois. Kannattaa siis kokeilla toista merkkiä, jos ensimmäiset pillerit vaikuttavat vaikka mielialaan. Kovista kuukautiskivuista ei kenenkään tarvitse kärsiä!
Ei todellakaan mihinkään akneen ja kuukautissärkyihin aleta hormoneja syöttämään nuorille, sairas ajatus ja ihmettelen että tämä on ollut valloilla jo mun nuoruudesta asti. E-pillereitä vaan joka vaivaan.. Hyi hitto.
Särkyyn otetaan buranaa, akneen ei ole mitään taikakeinoa, nuorilla se on ihan normaalia. Jos vaivaa, niin iholääkärille vaan.
Ei missään nimessä kannata koskaan alkaa hormonipillereitä popsimaan, ei ne kehoon kuulu.
Sitäpaitsi aiheuttavat mittavia ympäristötuhoja vesistössä. Ja rintasyöpä on räjähtänyt käsiin niiden keksimisen jälkeen, siitä voi jotain päätellä.
Yhtäkään e-pilleriä en onnekseni ole koskaan suustani alas laittanut, saman neuvon annan omalle tyttärelle.
Ei seksin vuoksi, eikä finnien tai särkyjen. Ei kannata.
n47
Vierailija kirjoitti:
Seksi kuuluu avioliittoon.
Näin se on. Avioliitto tarjoaa turvallisen perustan syntyvälle lapselle.
Eikö ihmiset enää edes ajattele, miten hullulta kuulostaa etrtä lapsille syötetään hoemonipillereitä finnejen ja kuukautiskipujen takia. Täysin järjetöntä toimintaa.
Mitkään kuukautiskivut ei ole niin pahoja ettei niihin särkylääkkeet auta, lääkäriltä saa reseptin vahvempiin jos ei 400mg auta.
Ja että teinien normivaiva finnit.. hormoneja niihinkin, ei helvetti sentään. Herätkää nyt jumalauta. Minusta toi on lasten pahoinpitelyä suoraansanoen, ja monethan naiset jotka niitä lapsilleen neuvovat ovat itse popsineet joka päivä hormoneja viimiset 30-50 vuotta.
Samat ihmettelee kun rampåpaavat gynekologilla ja aina löytyy jotain vaivaa alakerrasta, onko mikään ihme.
Rintasyöpä tuntuu riehuvan valtoimenaan, eikä siitäkään puhuta, mistä se voisi johtua.
Kohdunkaulansyöpä, olen varma että jos tehtäis tutkimus keiltä se löytyy, ne olisivat juuri näitä pillerin popsijoita.
Kaikella on hintansa. Minä en ymmärrä että joku esim.seksin vuoksi altistaa itsensä hormonille joka ei kehoon kuulu, ei se pieni miehinen lihakimpale ole sen väärti.
Säästetään edes lapset hormoneilta.
ei ihme että nykyään on paljon äärifeminiinisiä miehiä, ovat siis paljon feminiinisempiä mitä naiset koskaan voi olla. Olen varma että se johtuu vesissä olevasta hormonista, joka taas johtuu e-pillereistä.
Niiden äidit on varmaan popsineet e-pillereitä ennen kun ovat tulleet raskaaksi.
Ei kai se vuosia syöty hormoni yhtäkkiä kehosta poistu kun jää yksi pilleri ottamatta... sitten pojasta tulee joku keikistelevä lötkö homo. En sano että siinä on mitään vikaa, mutta kyllä niiden miesten määrä on selvästi lisääntynyt, jotka ovat todella oudon feminiinisiä, monet ihan heterojakin. Itse taas en ole kovin enemmän maskuliininen kuin feminiininen olemukseltani, vaikka olen nainen. Maskuliinisuus ja feminiinisyys ei toki mene sukupuolen mukaan vaan se on eritasoista eri ihmisillä, mutta tarkotan vain sitä että nyt on varmasti enemmän ylifeminiinisiä miehiä kuin 100 vuotta sitten.
Vesistöissäkin on kuulemma homous lisääntynyt kalojen parissa. Se kertoo siitä että hormonit on sekaisin näiden e-pillerien vuoksi jotka vesistöön kusen mukana päätyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin antaisin lapselleni tarvitsemansa lääkkeet. Muistan itse miten ihana oli kun ei tarvinnut olla enää poissa koulusta joka kuu ja kipuun auttoi ihan yksi burana.
Kuukautiskipuihin on muitakin lääkkeitä kuin e-pillerit.
Mitä lääkkkeitä? Oon 17v ja kärsin kovista kivuista kuukautisten aikaan. Oon pois koulusta menkkojen aikaan, koska oksennan ja makaan lattialla, siis aivan toimintakyvytön. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin antaisin lapselleni tarvitsemansa lääkkeet. Muistan itse miten ihana oli kun ei tarvinnut olla enää poissa koulusta joka kuu ja kipuun auttoi ihan yksi burana.
Kuukautiskipuihin on muitakin lääkkeitä kuin e-pillerit.
Mitä lääkkkeitä? Oon 17v ja kärsin kovista kivuista kuukautisten aikaan. Oon pois koulusta menkkojen aikaan, koska oksennan ja makaan lattialla, siis aivan toimintakyvytön. :(
Missä vanhempasi ovat ja miksi he eivät auta sinua? Mene vaikka terkkarille juttelemaan, häneltä saat neuvoja! Voit soittaa myös terveyskeskukseen.
T. Edelleen se sama ihmettelevä ope
Aloitin itse pillerit 15-vuotiaana aloitettuani seurustelun, ihan ehkäisyä varten, mutta äidille sanoin että terkkari ehdotti aknen hoitoon. Äiti kyllä päätteli totuuden ihan itse, muttei siitä voinut puhua, kun oli äidistä niin kiusallista.
Söin pillereitä vuosia ehkäisyksi (kumppani vaihtui pian pillereiden aloituksen jälkeen, sitten ollut sama) kunnes päätin lopettaa, kun hormonit ja mahdolliset sivuvaikutukset ahdistivat. Ehkäisyksi pillerien jälkeen kondomi ja olinkin 3kk päästä raskaana. Nyt meillä on vauva.
Jos ette halua lapsenlapsia vielä niin se e-pilleri on tytöillenne paljon luotettavampi ehkäisy kuin kondomi.
Kaikessa on riskinsä:kännykässä, liikenteessä, särkylääkkeissä jne. On lääkärin tehtävä yhfedsä TEININ kanssa punnita hyödyt ja haitat ja määrää sen perusteella oikeat lääkkeet. Hysteeriset mammat ei onneksi teinin terveysasioita päätä.