Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini haluaa e-pillerit kuukautiskipuihin ja akneen

Vierailija
23.05.2019 |

Pian 16-vuotias tyttäreni haluaisi ehkäisypillerit, vaikkei tässä vaiheessa raskauden ehkäisyä tarvitse. Kivuliaita kuukautisia haluaisi helpottaa ja hänen kaverinsa kehuvat, miten urheiluharrastusten kannalta on kätevää on siirtää ja harventaa kuukautisia. Aknekin on, tosin dermatologi sanoi, että pillerien vaikutus siihen on rajallinen.

"Ongelma" on, että itse olen aina ollut hyvin epäluuloinen hormonaalista ehkäisyä kohtaan ja sitä lähes koko ikäni, vuoden käyttökokemuksen jälkeen välttänyt. Pillerit tekivät minusta mielestäni vaisun tossukan. Mielialaan vaikuttavat tosin hyvin monet asiat, mutta tuntuu, ettei niin herkän asian kanssa pitäisi ottaa riskejä. Sen lisäksi puhutaan toki monista muistakin haitoista.

Minkä kannan ottaisitte?

Kommentit (217)

Vierailija
21/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako pillerit siis ilmaiseksi? Kun täällä sanotaan että teini voi itse päättää.

Joillakin paikkakunnilla nuorten ehkäisy on ilmainen, kysy paikkakuntasi tk:sta.

Vierailija
22/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukautiskipuihin saa kyllä lääkäriltä tehokkaita lääkkeitä. Minun tyttö ei vielä ole siinä iässä että tarvisi tuollaisia miettiä, mutta itsekin olen hormonaalista ehkäisyä vastaan. Vaikea sanoa mitä tekisin tuollaisessa tilanteessa.

Mun mielestä olis julmaa olla antamatta lupaa/rahaa teinille asiaan joka tuo helpotusta moneen asiaan elämässä vaan oman vakaumuksen vuoksi. Teini ja sen kroppa ja sen päätös, ei sun!

Kyllä kotona asuvan ala-ikäisen asiat yleensä päättää vanhempi. Noihin kyseisiin asioihin saa helpotusta muualtakin. Akneen on lääkkeitä, samoin kuukautiskipuihin. Ensin mielestäni kokeillaan muut vaihtoehdot, pillerit viimeinen vaihtoehto jos mikään muu ei auta.

Särkylääkkeiden syöminenkö joka kuukausi on sitten parempi tapa? Siihen päälle aknen hoito eri aineiden avulla jotka pahimmillaan aiheuttaa aknen pahentumisen ja kasvon ihon arpeutumisen sen vuoksi että mamma ei hyväksy hormoniehkäisyä? Lisäksi samalla tulee huolehdittua myös raskauden ehkäisystä, 16-vuotias kun voi olla aktiivinen jo sillä saralla myös. Käsittämätöntä oman vakaumuksen pakkotuputusta melkein aikuiselle ihmiselle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaan jos saa/haluaa e-pillerit. Kelakorvaamina ei ole edes hirveän hintaiset (kuuluu korvauksen piiriin kun on kipuihin ja akneen) ja plussaa vaan olisi se ettei voi tulla vahingossa raskaaksi.

Vierailija
24/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukautiskipuihin saa kyllä lääkäriltä tehokkaita lääkkeitä. Minun tyttö ei vielä ole siinä iässä että tarvisi tuollaisia miettiä, mutta itsekin olen hormonaalista ehkäisyä vastaan. Vaikea sanoa mitä tekisin tuollaisessa tilanteessa.

Mun mielestä olis julmaa olla antamatta lupaa/rahaa teinille asiaan joka tuo helpotusta moneen asiaan elämässä vaan oman vakaumuksen vuoksi. Teini ja sen kroppa ja sen päätös, ei sun!

Kyllä kotona asuvan ala-ikäisen asiat yleensä päättää vanhempi. Noihin kyseisiin asioihin saa helpotusta muualtakin. Akneen on lääkkeitä, samoin kuukautiskipuihin. Ensin mielestäni kokeillaan muut vaihtoehdot, pillerit viimeinen vaihtoehto jos mikään muu ei auta.

Särkylääkkeiden syöminenkö joka kuukausi on sitten parempi tapa? Siihen päälle aknen hoito eri aineiden avulla jotka pahimmillaan aiheuttaa aknen pahentumisen ja kasvon ihon arpeutumisen sen vuoksi että mamma ei hyväksy hormoniehkäisyä? Lisäksi samalla tulee huolehdittua myös raskauden ehkäisystä, 16-vuotias kun voi olla aktiivinen jo sillä saralla myös. Käsittämätöntä oman vakaumuksen pakkotuputusta melkein aikuiselle ihmiselle!

16-vuotias ei ole lähellekään aikuinen, omituista väittää sellaista. Lähempänä lasta kuin aikuista vielä. 

Vierailija
25/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pumpatkaa vaan se täyteen hormooneja.

Vierailija
26/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan niitä kokeilla, ja jos ne eivät sovi, niistä voi luopua. Aika moni nuori nainen helpottaa kuukautiskipujaan ja iho-ongelmiaan pillereiden avulla, ja tiemmä keino on hyvä - heille, joille e-pillerit sopivat. Myös minipillereillä voi helpottaa kuukautisvaivoja.

Vierailija
27/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä se teinisi gynellä hakemassa apua kuukautiskipuihin. Ihme nillitystä, jos lapsi kärsii kivuista, niin ohjaa lekuriin.

Vierailija
28/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormoonit on kuitenkin aineita, joita ihmisen elimistössä on normaalistikin, toisin kuin särkylääkeitä ja aknemyrkkyjä. 

Antaisin teinin kokeilla, jos saa niistä apua niin hyvä, jos ei niin sitten pois. Aivan kuten muillakin lääkkeillä, vaikutukset on eri ihmisillä erilaiset. Ja jos pillerit sopii, hyötyjä on paljon - ei mitenkään väheksyttävä asia sekään, että kuukautisia voi siirtää urheiluharrastuksen tieltä, varsinkin jos ne on kivuliaat ja runsaat, ja samalla hoituu aknekin. 

Vierailija
29/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai saako? Voisitko nimetä pari.

Itse en saanut mitään apua muista särkylääkkeistä kuin buranasta (vähintään 1200mg kerrallaan) niillä sai kivun pahimman terän taittumaan.

Ja sekin ongelma särkylääkkeissä lapsena oli, ettei kierto ollut aivan säännöllinen ja kipu alkoi aivan yllättäen, joten jos burana oli unohtunut kotiin niin lääkkeen otto myöhästyi ja seuraavat tunnit/päivä menikin oksentaessa.

Kun vihdoin aikuisena aloitin e-pillerit olin ihmeissäni ja vähän katkera siitä, että sellaisesta ihmelääkkeestä ei oltu lapsena minulle kerrottu mitään kun lähes kaikki kivut poistuivat.

Vierailija
30/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai saako? Voisitko nimetä pari.

Itse en saanut mitään apua muista särkylääkkeistä kuin buranasta (vähintään 1200mg kerrallaan) niillä sai kivun pahimman terän taittumaan.

Ja sekin ongelma särkylääkkeissä lapsena oli, ettei kierto ollut aivan säännöllinen ja kipu alkoi aivan yllättäen, joten jos burana oli unohtunut kotiin niin lääkkeen otto myöhästyi ja seuraavat tunnit/päivä menikin oksentaessa.

Kun vihdoin aikuisena aloitin e-pillerit olin ihmeissäni ja vähän katkera siitä, että sellaisesta ihmelääkkeestä ei oltu lapsena minulle kerrottu mitään kun lähes kaikki kivut poistuivat.

Sama kokemus minulla. Lisäksi kärsin pahasta aknesta ja siihen kokeiltiin jos minkälaista mömmöä (söin mm. useamman kuukauden mittaisen antibioottikuurin joka ei auttanut). Kun lopulta hommasi itse pillerit noin parikymppisenä niin kivut katosi ja iho oli kuin vauvan peppu. Ja tämä kaikki vain sen vuoksi, että äiti tai lääkäri ei edes maininnut e-pillereitä yhtenä vaihtoehtona.

Vierailija
31/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pillereitä kieltämässä, vaan yhdessä koitamme punnita etuja ja haittoja ja muodostaa mielipiteen. Jos pillereistä koituu haittoja, osoittaa syyttävä sormi kuitenkin äitiä, kun ne alaikäiselle salli. Noin nuorena on vaikeaa erottaa toisistaan, mitkä asiat ovat pillerien sivuvaikutuksia ja mitkä kuuluvat omaan persoonaan tai elämäntilanteeseen. Siinä mielessä neuvo kokeilla ja lopettaa, jos ei miellytä, on helpommin sanottu kuin tehty.

Tyttäreni on luonteeltaan herkkä ja tempperamenttinen, nuoruuden angstit jylläävät. Silti monet asiat ovat hyvin, en haluaisi hänen tätä menettävän. Pelkään henkisiä vaikutuksia, masennukseen vaipumista tai entistä hurjempia tunnekuohuja, joissa tapahtuu pian vielä jotakin kohtalokasta. Hän ei ole vielä aikuinen, miten tällainen hormonitasapainon muuttaminen vaikuttaa kehitykseen?

Vierailija
32/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin siis numeron 31

Ap

Vierailija
33/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan hullua!

Ottaa kipulääkettä vaan. Miksi sekoittaisit hormonitoiminnan?

Tiedätkö kuinka kalat kärsivät näistä hormonipäästöistä?

Vierailija
34/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko taustalla kuitenkin kavereiden painostus siitä että tytärtäsi saisi laskea paljaalla menemään ettei kortonkinen kanssa tarvitsisi pelailla, nuoret kyllä keksii kaikenlaista saadakseen painaa tiukkaa pimperoa paljaalla

Vierailija
35/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin ehkäisyn. Kyllä teini itse huomaa jos ei sovi. Tähän tosin voi vaikuttaa se, että itsekin sain suuren avun e-pillereistä kivuliaisiin kuukautisiin ja akneen.

Vierailija
36/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaapa kokeilla jos tahtoo, sitä paitsi jos hänellä olisi tarvetta pillereille ehkäisyn vuoksi niin ei välttämättä kerro sitä sinulle vaan vetoaa näihin muihin asioihin.

T. Teini-äiti jonka äiti kielsi pillerit

Vierailija
37/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa niitä ainakin kokeilla. Lopettaa sitten, jos ei sovi.

Vierailija
38/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekstata se vaan haluaa

Vierailija
39/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin vaivoihin onneksi löytyy paljon turvallisempiakin hoitokeinoja kuin e-pillerit. Niissä aina riski saada esim. veritulppa.

Vierailija
40/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain e-pillerit hankalien kuukautisten takia varmaankin juuri joskus 16-vuotiaana. Menkat alkoivat 12-vuotiaana ja olivat alusta asti tosi runsaat ja kivuliaat. Kestivät viikon ja tulivat säännöllisesti neljän viikon välein. Neljäsosan ajasta olin siis kipeä, sain koulussa tunneilla pelätä milloin vuotaa ohi, kun tulee hyytymiä. Burana auttoi hieman ja söin sitä kuin leipää (ohjeen mukaan kyllä). Nyt nelikymppisenä ei tarvitsekaan syödä sitä enää lainkaan; jos syön, pari päivää sen jälkeen olen hirvittävän kipeä, kaikki ruoansulatusvaivat närästyksestä ripuliin samalla kertaa ja tosi pahoina. Olen edelleenkin katkera, että sitä mainostettiin teinitytöille niin suruttomasti. Vuotoa sai onneksi vähän vähennettyä Caprilon/Cyklokapron-lääkkeellä. En vähättele hormonien mahdollisesti aiheuttamaa haittaa, mutta voihan sitäkin miettiä, mitä se burana teki elimistölleni. Joskus pitää vaan valita se pienempi paha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme