Rasvoittuville hiuksille hyvä shampoo?
Mikä shampoo sopii rasvoittuville hiuksille? Pesen hiukset joka toinen päivä, ja toisena päivänä hiukset jo niin likaiset et pakko laittaa kiinni et kehtaa mihinkään lähteä.
Mikä olisi hyvä shampoo?
Kommentit (58)
Voisko joku ehdottaa sitä hyvää shampoota, kun sitä kerran kysyttiin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin on ruokavalio kunnossa ja olen hoikka, ja silti hiukset rasvoittuvat nopeasti. Se johtuu liikkumisesta ja toisaalta siitä, että hiuslaatu on sellainen, että se pyrkii palaamaan päänahkaan kiinni. Olin eräässä kauneustapahtumassa, ja siellä kyllä opastettiin pesemään hiukset joka päivä, koska "pestäänhän kasvoistakin meikit pois joka ilta, miksi hiusten pitäisi kerätä likaa ja muotoiluaineita päivästä toiseen". No, itse en kyllä pese joka päivä enkä käytä liikaa muotoilutuotteita, koska ne selvästi lisäävät rasvoittumista. Ihon laatu vaan sattuu olemaan ihmisillä erilainen, myös päässä.
Liikunnan pitäisi lisätä sitä hiustenkin hyvinvointia, koska terve keho tuottaa terveet hiukset. Liikunta parantaa ääreisosien verenkiertoa sekä hapen että ravinteiden saantia. Päätämyötäilevät hiukset kärsii yleensä rasvanvajauksesta sekä magnesiumin puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ruokavaliossa siis vikana jos hiukset rasvoittuu? Syön aamulla puuron, päivällä välipalana leipää ja jogurttia ja iltapäivällä lämpimän ruuan.....
Tie kauniisiin hiuksiin ja ihoon käy juurikin vatsan kautta. Jos hiukset rasvottuvat kannattaa syödä vihanneksia, hedelmiä, marjoja ja suosia vähärasvaista kalaa sekä kanaa ja kalkkunaa.
Ja tienkin välttää huonoja rasvoja sisältävää ruokaa. Etenkin ranskalaiset, sipsit ja makkarat kiihdyttävät hiusten rasvoittumista.
Näin voi kirjoittaa vain sellainen, jolla ei itsellään ole rasvoittuvaa hiuspohjaa.
Itse asiassa olen lähtenyt hakemaan tietoa juurikin hiuspohjan ongelmista johtuen ja ruokavalion muutos vaikutti huimasti ja hiustenpesukerrat on vähentyneet kolmeen kertaan viikossa.
Sehän on kiva sinulle. :)
Itselläni juustojen tai suklaan syöminen voi näkyä ihossa, mutta se näkyy muutenkin kuin vain hiuspohjassa. En syö juustoja ja suklaata jatkuvasti, mutta en myöskään suunnittele niin, että en söisi niitä koskaan. Syön muuten tavallista ruokaa, enkä siis rasvaista ruokaa ym., joten ruokavalion muutos ei kohdallani johtaisi mihinkään. Suurempi syy siihen, miksi ei johda, on tuo harrastettu hikiliikunta, joka rasvaisen hiuspohjan kanssa saa aikaan likaiset hiukset nopeasti.
Eli se, mikä toimii yhdelle, ei toimi toiselle. :)
Aloittaja ei edes tiennyt ruokavalion vaikutuksesta hänen hiuksiin, joten hänellä ei ole kokemuksellista vertailupohjaa miten ruokavalio toimii hänen osalta.
Aloittaja ei kysynyt ruokavalion vaikutuksesta, joten mitä sinä besserwisser vielä jankkaat, olisit vaan vastannut siihen, mitä kysytään.
Vastasin heti ekassa viestissä aloittajan kysymykseen, johon aloitaja esitti ihan itse lisäkysymyksen mikä hänen ruokavaliossa on vikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ruokavaliossa siis vikana jos hiukset rasvoittuu? Syön aamulla puuron, päivällä välipalana leipää ja jogurttia ja iltapäivällä lämpimän ruuan.....
Tie kauniisiin hiuksiin ja ihoon käy juurikin vatsan kautta. Jos hiukset rasvottuvat kannattaa syödä vihanneksia, hedelmiä, marjoja ja suosia vähärasvaista kalaa sekä kanaa ja kalkkunaa.
Ja tienkin välttää huonoja rasvoja sisältävää ruokaa. Etenkin ranskalaiset, sipsit ja makkarat kiihdyttävät hiusten rasvoittumista.
Näin voi kirjoittaa vain sellainen, jolla ei itsellään ole rasvoittuvaa hiuspohjaa.
Itse asiassa olen lähtenyt hakemaan tietoa juurikin hiuspohjan ongelmista johtuen ja ruokavalion muutos vaikutti huimasti ja hiustenpesu kerrat on vähentyneet kolmeen kertaan viikossa.
Sitten sinun alkuperäinen ruokavalio on ollut pelkkää sontaa alunperinkin, pelkkiä hampurilaisia ja suklaata. Suurin osa syö kuitenkin ihan terveellisesti.
Ruokavaliossani olikin paljon pielessä, kun söin ihan "normaaliaruokaa" ja luulin syöväni terveellisesti ja välttelin juurikin hampurilaisia, yms. Suklaata en syönyt, kun siitä alkoi naama kukkkimaan.
Suomalaisten lihavuus on hieman keskitasoa yleisempää, joten en sanoisi että suurin osa syö ihan terveellisesti.
Ei se syöminen niin paljoa vaikuta. Jos sulla on rasvoittuva iho kasvoissa, on se sitä luonnollisesti myös päänahassa. Paras vinkki mitä olen kampaajaltani saanut on, että pesee hiukset miedolla shampoolla joka päivä jos on rasvoittuva päänahka. Muutoin tali ja lika tukkivat hiustuppia. Ei se likaisilla hiuksilla pesuvälin venytys auta mihinkään tai mitään. Itsellä on rasvoittuva iho ja päänahka, pesen hiukset miedolla sulfaatittomalla ja sikikonittomalla shampoolla päivittäin. Hiukset ja hiuspohja eivät ole voineet näin hyvin ennen. Nyt käytössä loreal botanicals shampoo, myös suomalainen Varpu shampoo on ihan ok ollut jos haluaa sulfaatittomia kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa olen lähtenyt hakemaan tietoa juurikin hiuspohjan ongelmista johtuen ja ruokavalion muutos vaikutti huimasti ja hiustenpesu kerrat on vähentyneet kolmeen kertaan viikossa.
Sitten sinun alkuperäinen ruokavalio on ollut pelkkää sontaa alunperinkin, pelkkiä hampurilaisia ja suklaata. Suurin osa syö kuitenkin ihan terveellisesti.
Ruokavaliossani olikin paljon pielessä, kun söin ihan "normaaliaruokaa" ja luulin syöväni terveellisesti ja välttelin juurikin hampurilaisia, yms. Suklaata en syönyt, kun siitä alkoi naama kukkkimaan.
Suomalaisten lihavuus on hieman keskitasoa yleisempää, joten en sanoisi että suurin osa syö ihan terveellisesti.
Terveellistäkin ruokaa voi syödä liikaa kulutukseen nähden. Vaikka paino nousee, ei ruokavalio muutu siinä epäterveelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No just joo. Ärsyttävää miten tätä ruokavaliota tarjitaan aina kaikille toimivana ultimaattisena ratkaisuna. Itse syön lähes pelkästään kasviksia ja hedelmiä. Iso osa ruokavaliostani koostuu erilaista lihattomista salaateista, eli kasviksetkaan ei ole missään rasvassa uppopaistettuja. Vaaleaa leipää en syö ollenkaan. Silti minulla on ihan samalla tavalla rasvoittuvat hiukset kuin AP:llä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vegaani, liikun ja syön valehtelematta hyvin terveellisesti, ja olen myös kokeillut jos jonkinlaisia ruokarajoituksia elämäni aikana. Silti mun hiukset ja iho on olleet rasvoittuneet koko ikäni. Ei se aina ole pelkästään elintavoista kiinni, vaan myös geeneistä.
Ehkäisymenetelmä? Ei tuo voi olla myös hormoniperäistä. Saat tarpeeksi rautaa ja proteiinia? Henkinen kuorimitus?
Mun hiukset alkoi rasvoittua noin 12-vuotiaana, ja samoihin aikoihin puhkesi akne. Stressitasot vaihtelee, samoin syöminen, mutta hiusten ja ihon rasvoittuminen on ja pysyy. Ja tuskin mulla ainakaan 12-vuotiaana oli stressiperäistä hiusten rasvoittumista...
Lisäksi mun äidillä ja molemmilla siskoilla on ihan sama hius- ja ihotyyppi, ja hyvin erilaiset ruokavaliot ja elintavat muutenkin.
En ole käyttänyt koskaan hormonaalista ehkäisyä. Mulla on rauta, B12 ja omegat lisäravinteena. Proteiinia voisin toisinaan ehkä syödä enemmän, mutta mulla on ollut myös aikoja, jolloin olen pitänyt siitä tosi tarkkaan huolta eikä se vaikuttanut mitenkään mun hiuksiin.
Muuten mulla on nykyään hyvä iho, akne on parantunut. Ja siis tämä ei suuresti häiritse mua, tarvitsee vain hoitaa hiuksia vähän eri tavalla kuin jos ne olisi normaalit.
Uskokaa nyt, että tämä voi olla myös geneettistä.
-11
OT: mikä sulla auttoi akneen? Ongelmasta kärsivänä kyselen.
Niitä shampoo vinkkejä kaipaan edelleen
Vierailija kirjoitti:
Niitä shampoo vinkkejä kaipaan edelleen
Minä vastasin jo aiemmin LV. Sebamed on toinen hyvä, myydään apteekeissa.
Mitä, jos koittaisit pestä hoitoaineella? Jos peset jatkuvasti shampoolla, niin päänahka kuivuu ja alkaa hädissään puskea rasvaa.
Paras shampoo rasvoittuville hiuksille on apteekista saatava Ducrayn Sabal. Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vegaani, liikun ja syön valehtelematta hyvin terveellisesti, ja olen myös kokeillut jos jonkinlaisia ruokarajoituksia elämäni aikana. Silti mun hiukset ja iho on olleet rasvoittuneet koko ikäni. Ei se aina ole pelkästään elintavoista kiinni, vaan myös geeneistä.
Ehkäisymenetelmä? Ei tuo voi olla myös hormoniperäistä. Saat tarpeeksi rautaa ja proteiinia? Henkinen kuorimitus?
Mun hiukset alkoi rasvoittua noin 12-vuotiaana, ja samoihin aikoihin puhkesi akne. Stressitasot vaihtelee, samoin syöminen, mutta hiusten ja ihon rasvoittuminen on ja pysyy. Ja tuskin mulla ainakaan 12-vuotiaana oli stressiperäistä hiusten rasvoittumista...
Lisäksi mun äidillä ja molemmilla siskoilla on ihan sama hius- ja ihotyyppi, ja hyvin erilaiset ruokavaliot ja elintavat muutenkin.
En ole käyttänyt koskaan hormonaalista ehkäisyä. Mulla on rauta, B12 ja omegat lisäravinteena. Proteiinia voisin toisinaan ehkä syödä enemmän, mutta mulla on ollut myös aikoja, jolloin olen pitänyt siitä tosi tarkkaan huolta eikä se vaikuttanut mitenkään mun hiuksiin.
Muuten mulla on nykyään hyvä iho, akne on parantunut. Ja siis tämä ei suuresti häiritse mua, tarvitsee vain hoitaa hiuksia vähän eri tavalla kuin jos ne olisi normaalit.
-11
Miksemme uskoisi, että se voisi olla myös geneettistä? Mutta ei ole mitään shampoota, joka toimii deodorantteja lailla. Pistät päähän ja rasvan tulo vähenee.
Jostain se rasva sinne hiuksiin tulee, joko käsistä tai päänahasta.
Jos se tulee sieltä päänahasta niin se on keho joka sitä silloin tekee. Ja me voimme jossain määrin vaikuttaa mitä se kehomme tekee. Emme voi vaikuttaa, kuinka monta hikirauhasta meillä on, mutta voimme vaikuttaa jossain määrin miltä se hiki haisee. Miksei se toimisi rasvarauhasten kanssa myös?
Jos harrastaa hikiliikuntaa, niin ei voi olettaa, etteivätkö hiukset likaannu. Kuten emme voi ollettaa etteikö hiukset likaannu, jos niitä on kokoajaan koskettelemassa. Varsinkin likaisilla käsillä.
Jostain syystä toisten päänahka pukkaa sitä rasvaa ja paljon ulos. Ehkä koska päänahka ”kokee”, että sitä pitää rasvata? Siksi toiset ovat saaneet tuota väliä pidennettyä, koska eivät pese heti pois niitä rasvoja, eikä keho pyri silloin tasapainottamaan tilannetta vakioon. Koska keho pyrkii aina tasapainoon. Toisilla taitaa se kehon tasapaino sen rasvan suhteen olla vaan suurempi tai sitten se on vääristynyt. Kuten vaikka toisten kehot, jotka keräävät nestettä. Keho pyrkii keräämään luonnostaan nestettä, vaikka sen ei pitäisi.
Monet saavat apua ruokavaliosta kehon ”oikkuihin”, mutta se ei ole kaikille tietenkään sama ruokavalio.
Luin juuri Jordan Petersonin tyttärestä, joka oli siirtynyt kokonaan lihadieetille ja saanut parannettua omat vakavat terveysvaivansa. En tiedä onko mitään oikeaa ruokavaliota kaikille, mutta monelle on ja se on heidän onnensa. Mutta joko on tuuri ja sen löytää sattumalta tai sitten on vain kokeiltava.
Muuten on vain hyväksyttävä ja oltava joko likaisissa hiuksissa tai pestävä ne aina tarpeen mukaan. Ja siihen taitaa sopia melkein shampoo kuin shampoo. Kaikki taitavat nykyisin olla jo niin tehokkaita, että pesevät hiusrasvat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin voi kirjoittaa vain sellainen, jolla ei ole itsellään motivaatiota huolehtia itsestään vaan hakee niitä pirun huonoja tekosyitä geeneistä, ruokavaliosta, hormooneista, iästä, jne.
Sinun elämässäsi on jotain perustavanlaatuista mennyt pilalle. Jonkinlainen terapia voisi ehkä auttaa, joten ehdotan sinulle juuri sitä. Keskusteluapua näyt tarvitsevan todella kipeästi. Tsemppiä!
Teepuuöljyä (tea tree) sisältävät shampoot ovat ihan parhaita rasvasille hiuksille. Hillitsevät rasvoittumista ja hoitavat päänahkaa. Itsellä käytössä Flow-kosmetiikan teepuushampoopala Ruohonjuuresta, maksaa noin kympin mutta on tosi riittoisa.
Hoitoainetta levitän vain latvoihin, en koko päähän. Kannattaa myös pikkuhiljaa harventaa pesukertoja niin hiukset alkavat tottua uuteen rytmiin. Pari kertaa viikossa on jo aika hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin on ruokavalio kunnossa ja olen hoikka, ja silti hiukset rasvoittuvat nopeasti. Se johtuu liikkumisesta ja toisaalta siitä, että hiuslaatu on sellainen, että se pyrkii palaamaan päänahkaan kiinni. Olin eräässä kauneustapahtumassa, ja siellä kyllä opastettiin pesemään hiukset joka päivä, koska "pestäänhän kasvoistakin meikit pois joka ilta, miksi hiusten pitäisi kerätä likaa ja muotoiluaineita päivästä toiseen". No, itse en kyllä pese joka päivä enkä käytä liikaa muotoilutuotteita, koska ne selvästi lisäävät rasvoittumista. Ihon laatu vaan sattuu olemaan ihmisillä erilainen, myös päässä.
Liikunnan pitäisi lisätä sitä hiustenkin hyvinvointia, koska terve keho tuottaa terveet hiukset. Liikunta parantaa ääreisosien verenkiertoa sekä hapen että ravinteiden saantia. Päätämyötäilevät hiukset kärsii yleensä rasvanvajauksesta sekä magnesiumin puutteesta.
Ja mikä olikaan oppiarvosi? Kyllä sinun täytyy jokin professori ainakin olla, koska noin varmasti heittelet tieteellisiä faktoja. No, anna tulla, kakista ulos, mikä on oppiarvosi ja missä yliopistossa professuuria pidät!
Minun hiukseni myötäilevät päätä ja rasvoittuvat, koska ne ovat ylikasvaneet leikkauksensa. Kun menen kampaajalleni ja hän leikkaa keventäen hiusten päälliosaa, hiukset pysyvät puhtaana kolmisen päivää pidemmälle kuin tavallisesti, kunnes taas ne ovat kasvaneet päältä liian pitkiksi, jolloin vierailen jälleen kampaajani tuolissa ja hän leikkaa hiukseni keventäen niiden päälliosaa jne, jne, jne. Millään muulla ei ole vaikutusta hiusteni rasvoittumiseen, ei rasvan syöminen tai syömättömyys kuin mikään muukaan tässä ketjussa niin asiantuntevasti esitetty "fakta".
Kasvakaa jo aikuisiksi, ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-11
OT: mikä sulla auttoi akneen? Ongelmasta kärsivänä kyselen.
Suurin apu on varmasti ikä, todennäköisyys akneen pienenee kun ikää tulee.
Toinen on ollut oman ihotyypin ymmärtäminen. Mun tarina on varmaankin monelle tuttu, eli hoidin vuosia ihoa liian rajuilla tuotteilla, joissa oli mm. kuivattavaa alkoholia. Päälle salisyylihappotuotteita, kuorintoja ynnä muuta. Kosteusvoiteena vain kevyt, mattapinnan jättävä emulsio.
En ensin uskonut, kun jossain kerrottiin, että akneihokin voi olla pintakuiva ja itse asiassa kosteuden lisääminen ja sitominen ihoon voi auttaa. Aloin käyttää kevyen kasvovoiteen tilalla öljyä. Meikit putsaan puhdistusgeelin jälkeen hellällä misellivedellä taputtelemalla, käytän monta kierrosta pumpulia jos tarvii. Lopuksi vielä huuhdon miselliveden pois.
Kevyen kasvovoiteen olen vaihtanut ihotyypille sopivaan öljyyn. Omalle naamalle tuntuu toimivan aika monikin, esim. Hasselpähkinäöljy on uusin löytö, ei tuki huokosia mutta ei saa naamaa kiiltelemään, vaan kosteuttaa ja pehmentää sopivasti.
Varmaan myös runsas vedenjuonti on auttanut. Ja se, että vegaaniruokavalion takia tulee nykyään syötyä tosi runsaasti erilaisia kasviksia. Uskon, että sekaruoallakin voi saada hyvän ihon, mutta jos jättää lihatuotteet pois, on ehkä helpompi saada "vahingossa" tarpeeksi kasviksia ja kuituja, kun jostain pitää kuitenkin saada energiaa.
-11
Kyllä sen näkee otsankin ihosta, miten iho voi ja samaa ihoahan päänahkakin on. Jos hiukset ovat hyväkuntoiset, mutta päänahan vuoksi rasvoittuvat helposti, niin ei ruokavalio voi olla pielessä.
Minulla on aina ollut hyvin rasvoittuva päänahka. Odotin vaihdevuosia, jos hormontoiminta muuttuisi ja hiusten rasvoittuminen vähenisi. Ei vähentynyt. Oma isä on yli 8-kymppinen ja hänellä hiukset on ihan rasvaiset pesun jälkeisenä päivänä. Kyllä tämä perimässä on.