Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eihän Suomessa ole koskaan ollut varsinaista kotiäitiperinnettä

Vierailija
21.05.2019 |

Mikä ihme tämä uusi legenda on, missä yritetään väittää, että aikaisemmin naisilla ei ollut mahdollisuuksia osallistua työelämään vaan pakko olla kotiäiteinä? Taas yksi mainos selitti tätä, että nyt syntyvillä tytöillä on ensimmäistä kertaa mahdollisuus mennä työelämään.

Eiväthän Suomessa naiset ole koskaan olleet laajasti kotiäiteinä. Siis niin että eivät olisi koskaan työelämässä elämänsä aikana. En muista omastakaan lapsuudestani, että yksikään nainen olisi ollut kokonaan elämänsä työelämän ulkopuolella.

Vai onko käsitykseni jotenkin väärä?

Kommentit (189)

Vierailija
21/189 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäiti on eri asia kuin maatilan emäntä tai kotirouva. 

Rikkaat oli kotirouvia ennen, köyhät naiset oli piikana tai tehtaassa siihen asti kun menivät naimisiin ja saivat lapsia, ei ollut päiväkoteja niin piti jäädä lapsia kotiin hoitamaan ja niitä tuli joka vuosi, parhaana kaksi.

Sodan aikana tosiaan naiset joutui hoitamaan ihan kaiken kun miehet oli rintamalla. Sodan jälkeen naisten piti taas vetäytyä enemmän sinne kotiin mutta toisaalta töitä riitti kun piti maksaa sotakorvauksia, ja 70-luvulla tuli suuri murros ja naiset rynni todenteolla työelämään. E-pillerit oli keksitty ja päiväkoteja perustettiin ja tuli lyhyt äitiysloma. Muistaakseni 800 tuhatta naista tuli työmarkkinoille 70-luvun aikana lisää, se lisäsi jonkin verran miesten työttömyyttä. Olen kuunnellut luennon tästä joskus, en nyt muista tarkkaan kaikkia lukuja, mutta muutos oli erittäin suuri naisten elämässä.

Vierailija
22/189 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1973. Äiti oli kotona kunnes menin kouluun. Samoin oli kavereiden äidit. Oltiin ihan työväenluokkaisia.

Niin, toki noin, että nainen oli kotona kun lapset olivat pieniä, se on ollut yleisempää. Mutta tarkoitin sitä, että nainen on aivan koko elämänsä työelämän ulkopuolella, tyyliin Saksan kotirouvat. Ilmeisesti äitisikin meni työelämään kun lähditte kouluun. Tuossa mainoksessa kun kertomus oli, että ennen naiset eivät olleet yhtään työelämässä vaan kotona koko elämänsä.

Mitä ap provoilee? Ovathan naiset toki ennenkin olleet töissä, mutta monesta paikasta on entisaikoina annettu heti kenkää, jos meni naimisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/189 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1973. Äiti oli kotona kunnes menin kouluun. Samoin oli kavereiden äidit. Oltiin ihan työväenluokkaisia.

Niin, toki noin, että nainen oli kotona kun lapset olivat pieniä, se on ollut yleisempää. Mutta tarkoitin sitä, että nainen on aivan koko elämänsä työelämän ulkopuolella, tyyliin Saksan kotirouvat. Ilmeisesti äitisikin meni työelämään kun lähditte kouluun. Tuossa mainoksessa kun kertomus oli, että ennen naiset eivät olleet yhtään työelämässä vaan kotona koko elämänsä.

Mitä ap provoilee? Ovathan naiset toki ennenkin olleet töissä, mutta monesta paikasta on entisaikoina annettu heti kenkää, jos meni naimisiin.

No siitä on todella pitkä aika.

Vierailija
24/189 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jo isoäitini äiti oli yrittäjä. Piti liikettä Helsingissä.

Lähipiirissäni ei ole ollut kotirouvia, kumma kyllä. En usko, että kyse on aina varallisuudesta vaan siitä, että naiset nyt vaan haluavat opiskella ja tehdä töitä tai uraa.

Vierailija
25/189 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikkaat oli kotirouvia ennen, köyhät naiset oli piikana tai tehtaassa siihen asti kun menivät naimisiin ja saivat lapsia, ei ollut päiväkoteja niin piti jäädä lapsia kotiin hoitamaan ja niitä tuli joka vuosi, parhaana kaksi.

Sodan aikana tosiaan naiset joutui hoitamaan ihan kaiken kun miehet oli rintamalla. Sodan jälkeen naisten piti taas vetäytyä enemmän sinne kotiin mutta toisaalta töitä riitti kun piti maksaa sotakorvauksia, ja 70-luvulla tuli suuri murros ja naiset rynni todenteolla työelämään. E-pillerit oli keksitty ja päiväkoteja perustettiin ja tuli lyhyt äitiysloma. Muistaakseni 800 tuhatta naista tuli työmarkkinoille 70-luvun aikana lisää, se lisäsi jonkin verran miesten työttömyyttä. Olen kuunnellut luennon tästä joskus, en nyt muista tarkkaan kaikkia lukuja, mutta muutos oli erittäin suuri naisten elämässä.

Näin olen itsekin käsittänyt, että isoin muutos tuli 70-luvulla. Siksi on outoa, kun yritetään nyt kertoa, että vasta nyt tytöt ja naiset pääsevät työelämään kotoa. Tämä oli siis tuon mainoksen (en edes muista mitä mainosti) tarina.

Vierailija
26/189 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäitiys ei mielestäni tarkoita sitä ettei ole koskaan ollut työelämässä elämänsä aikana, kuten ap väität.

Suomihan oli maatalousyhteiskunta pitkälle 70-luvulle. Vaimot työskentelivät perhetilalla.

Teollistumisen myötä naisia alkoi tulla työelämään 70-luvulla samanaikasesti palvelualojen lisääntyessä. Naiset ovat mielestäni työskennelleet Suomessa jo vuosikymmeniä kotiäitiysjaksojen välissä.

Vierailija
27/189 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin lapsi 60-luvulla, valtaosan äidit oli kotiäitejä.

Koko elämänsä? Toki monet olivat kotona kun lapset olivat pieniä, mutta harvoin kai koko elämäänsä?

Kyllä ainakin viimeistään 80-luvulla naiset olivat töissä.

Iso osa äitini ikäluokan naisista oli ihan koko ikänsä kotiäiteinä.

Vierailija
28/189 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapahtuiko tämä maalla? Silloin se "kotiäitiys" oli täyttä osallistumista tilan pyörittämiseen, isät kävi tosin joskus savotalla tai muissa hommissa

Ei meillä ollut tilaa. Eikä muillakaan.

Vierailija
29/189 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko elämänsä? Toki monet olivat kotona kun lapset olivat pieniä, mutta harvoin kai koko elämäänsä?

Minkä ikäinen äitisi on? Minun äitini on 86, eikä minulle tule mieleen hänen ikätovereistaan ketään tuttua, joka olisi ollut koko ikänsä kotiäiti. Maatilalla työskennelleitä emäntiä kyllä tiedän.

Vierailija
30/189 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen äitisi on? Minun äitini on 86, eikä minulle tule mieleen hänen ikätovereistaan ketään tuttua, joka olisi ollut koko ikänsä kotiäiti. Maatilalla työskennelleitä emäntiä kyllä tiedän.

Syntynyt 1931. Asun täällä huvila-alueella Helsingissä ja suurin osa paikallisista eläkeläisrouvista on juurikin hekin kotirouvia olleet aina.

Vierailija
31/189 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset alkoivat opiskella yliopistossa ja mennä työelämään jo 1800-luvulla. Saivat täydet poliittiset oikeudet 1864. Ensimmäiset naislääkärit ja naistohtorit valmistuivat 1800-luvulla. Vuoden 1879 elinkeinoasetus vapautti naiset työnteon esteistä.  Vuoden 1889 laki salli vaimon hallita ansioitaan ja irtainta omaisuuttaan, mikäli tehtiin erillinen avioehto. Ensimmäinen neljän viikon äitiysloma naisille myönnettiin teollisuustyössä vuonna 1917. Naimisissa oleville naisille sallittiin oikeus solmia työsopimuksensa itsenäisesti, ilman aviomiehen suostumusta vuonna 1922. Kaikki rajoitukset poistettiin vuonna 1930.

Vierailija
32/189 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen neljän viikon äitiysloma naisille myönnettiin teollisuustyössä vuonna 1917.

Vierailija
33/189 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset alkoivat opiskella yliopistossa ja mennä työelämään jo 1800-luvulla. Saivat täydet poliittiset oikeudet 1864. Ensimmäiset naislääkärit ja naistohtorit valmistuivat 1800-luvulla. Vuoden 1879 elinkeinoasetus vapautti naiset työnteon esteistä.  Vuoden 1889 laki salli vaimon hallita ansioitaan ja irtainta omaisuuttaan, mikäli tehtiin erillinen avioehto. Ensimmäinen neljän viikon äitiysloma naisille myönnettiin teollisuustyössä vuonna 1917. Naimisissa oleville naisille sallittiin oikeus solmia työsopimuksensa itsenäisesti, ilman aviomiehen suostumusta vuonna 1922. Kaikki rajoitukset poistettiin vuonna 1930.

Kulttuurinen muutos ei silti seurannut perässä samaa vauhtia.

Vierailija
34/189 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, viimeistään pariin sataan vuoteen näin ei ole kyllä ollut.

Vierailija
35/189 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulttuurinen muutos ei silti seurannut perässä samaa vauhtia.

Omassa suvussani kaikki naiset ovat opiskelleet, usein myös ulkomailla, jo useassa sukupolvessa. Sekä tehneet uraa, sekä Suomessa ja ulkomailla. Mutta ehkä tämä ei ole niin yleistä.

Vierailija
36/189 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä ei muuten todellakaan ole pitkä aika.

Vierailija
37/189 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on ollut kotiäitinä 30 vuotta. Mutta enpä muita tiedäkkään.

Vierailija
38/189 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin olen itsekin käsittänyt, että isoin muutos tuli 70-luvulla. Siksi on outoa, kun yritetään nyt kertoa, että vasta nyt tytöt ja naiset pääsevät työelämään kotoa. Tämä oli siis tuon mainoksen (en edes muista mitä mainosti) tarina.

Ei kai se Suomesta kertonut, se mikälie mainos. Muutos on tapahtunut jo 40 vuotta sitten täällä mutta jossain muussa maassa ei ehkä vieläkään.

Vierailija
39/189 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkihan on suhteellista. Mutta parisataa vuotta on kyllä aika pitkä aika.

Siitä ei muuten todellakaan ole pitkä aika.

Vierailija
40/189 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, viimeistään pariin sataan vuoteen näin ei ole kyllä ollut.

No heh heh. Älä vitsaile.