Oi tätä yhteismökkeilyn ihanuutta...
Sisko oli muutaman päivän perikunnan mokillä ja on valittanut kaikille muille kuin minulle, joka oli mökillä tuossa keväällä ennen häntä, että mökissä haisee palanut muovi eikä hellakaan vedä. Tänään tulin mökille ja mitä täällä onkaan tapahtunut - hella on tungettu täyteen talosroskia ja ruoanjätteitä, koiransa on maannut ja kuolannut kaikki sängyt ja ulkohuusiin on kaadettu kaksi kuutiota marjapensaille varattua kuorikatetta. Lisäksi sauna oli jätetty märäksi ja kaikki ilmanvaihtoluukut oli suljettu - mökkipäiväkirjaan oli kyllä viisaasti kirjoitettu, että saunan ilmanvaihto ei ole kunnossa...
Kertokaahan toki muutkin omia kokemuksianne yhteismökkeilystä.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei tyhjänä olevalla mökillä tulisi mieleenkään säilöä puita sisällä ihan siksi, että mökkimurrot ovat todella yleisiä. Ensimmäisen omalle kohdalle osuneen murron jälkeen jokainen täysipäinen ymmärtää ettei niille murtautujille varsinaisesti kannata jättää tarjolle takkapuita tai sulakkeita sulaketauluun.
Ne puuvajat ovatkin älyttömän murtovarmia. Vai viettekö te mukananne halkojen lisäksi huonekalut ja saunanlauteet?
Puuvaja on murtovarmempi kuin mökki, sillä sinne ei pääse ikkunoista ja lisäksi se pitää ensin löytää. Huonekalut ja saunanlauteet eivät mahdu takkaan yhtenä palana, vaan ne olisi ensin pilkottava. Siihen puolestaan tarvitaan saha tai kirves, jotka nekin pitäisi ensin löytää. Helpompaa lienee mennä seuraavaan mökkiin jossa on valmiit puut aseteltu valmiiksi tyrkylle että otapa siitä, ole hyvä.
Mökin sisällä ei niin paljoa polttopuita ole että sen takia kannattaa murtautua.
En ole eläissäni kuullut.
Sitä paitsi vaikka etsisi todella sylillistä polttopuita ja siksi murtautuu mökkiin, niin suurempi vahinko kai siitä murtautumisesta tulee kuin muutamasta polttopuusta.
Ja mistä se varas voisi tietää onko mökin sisällä polttopuita vai ei?
Eli jos murtautuu ja siinä rikkoo ikkunan tai oven , niin siitä kai se rahallinen vahinko syntyy.
Vaikka vänkääjähän sinä vain oletkin.Mökkimurtoja on tietysti sellaisiakin, joissa vain tyhjennetään mökki omaisuudesta, mutta on enenevässä määrin myös näitä joissa jäädään asumaan tai hillumaan. Meinaatteko että murtautuja on ilman muuta reippaampi kuin sukulainen ja kantaa puut ulkoa? Siitähän tässä juuri puhuttiin, etteivät sukulaisetkaan viitsi hakea puita ulkorakennuksista. Oletat kuitenkin että murtomies viitsii jäädä sähköttömään mökkiin etsimään poltettavaa, vaikka viereisessä mökissä on puukasa valmiiksi takan vieressä ja sulakkeet seinässä.
Rakas Watson, muutama sulake ja halko kulkee Rosvo-Roopen mukana vaikka mopoautossa.
Mopoautollinen ES-Jonneja ja lasti halkoja takapenkkiläisten sylissä? Todellako? Vain siksi että pääsisi juuri siihen ainoaan mökkiin jossa ei ole valmiiksi polttopuut takan vieressä? On teillä mielikuvitusta.
Luulen että mahdolliset allergiat murtomiehillä on nykyään tehokkain suoja mökkimurtoja vastaan. Unohtuu lähtiessä ottaa allergialääkkeet niin sitten pitää niiskuttaa, aivastella ja köhiä eikä murrosta tule yhtikäs mitään. Saako niitä sorkkarautoja edes laktoosittomana? Hyla-sorkkarauta herkimmille murtovarkaille. Älkää helvetti soikoon jättäkö mitään histamiineja mökille kun lähdette syksyksi takaisin kaupunkiin.
Huh, onneksi olen itsenäinen aikuinen ja perheelläni on tietysti OMA mökki. Ei ikinä, koskaan, never ever tulisi mieleen joku kimppa-/yhteismökkeily. Ei sitten niin MITÄÄN järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tehdä yksityiskohtaiset kirjalliset ohjeet siitä missä kunnossa mökin pitää olla kun sieltä poistuu.
Kaikilla ei ole samanlainen siisteyskäsitys eivätkä kaikki pidä samoja asioita tärkeinä.
Siksi täytyy yhdessä sopia säännöt ja tehdä niiden pohjalta yksityiskohtainen kirjallinen ohje.
Aina ei tämäkään auta. Miehen sisko on ADHD tai muuten sotkuinen ja epäsäntillinen ihminen. Hänen jälkeensä kaikki on joko rikki, sekaisin tai likaista.
Omituisia verhoviritelmiä (ei osaa nukkua kuin pilkkopimeässä), mattoja naulattu seinille (äänet häritsee), muka hyväntekeväisyydestä jätetty ruokia seuraaville pilaantumaan. Käpyjä ja risuja kerätty keoksi grilliin. Saunassa vedet vieläkin kylpemisen jäljiltä ämpäreissä ja vadeissa, kiva alkaa niitä leväisiä limoja pesemään.
En vain tajua - eikä mieskään. Joku salattu mt-ongelma siskollaan varmaan.
Kohtalo leikkii ihmisellä kirjoitti:
Minulla on tuosta aamiaisasiasta aika ikävä kokemus. Kerran mökillä grahamjauhot pääsivät loppumaan, eikä saatu puuroa. No, syötiin sitten kuka mitäkin, viiliä, voileipää, hedelmiä ja taisi joku syödä kahvin kanssa pullaakin.
Seuraavalla viikolla mökki oli autiona, kun kaikilla sattui olemaan muuta menoa. Ja kun tultiin seuraavalla viikolla paikalle, mökki oli palanut kivijalkaan asti. Se oli kuulkaas opetus, jota meidän suvussa ei kukaan unohda.
Ihana tarina. Tulee Daniil Harms mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tehdä yksityiskohtaiset kirjalliset ohjeet siitä missä kunnossa mökin pitää olla kun sieltä poistuu.
Kaikilla ei ole samanlainen siisteyskäsitys eivätkä kaikki pidä samoja asioita tärkeinä.
Siksi täytyy yhdessä sopia säännöt ja tehdä niiden pohjalta yksityiskohtainen kirjallinen ohje.Aina ei tämäkään auta. Miehen sisko on ADHD tai muuten sotkuinen ja epäsäntillinen ihminen. Hänen jälkeensä kaikki on joko rikki, sekaisin tai likaista.
Omituisia verhoviritelmiä (ei osaa nukkua kuin pilkkopimeässä), mattoja naulattu seinille (äänet häritsee), muka hyväntekeväisyydestä jätetty ruokia seuraaville pilaantumaan. Käpyjä ja risuja kerätty keoksi grilliin. Saunassa vedet vieläkin kylpemisen jäljiltä ämpäreissä ja vadeissa, kiva alkaa niitä leväisiä limoja pesemään.
En kestäisi tuollaista yhteismökkisysteemiä. Oma mökki tai ei mökkeilyä ollenkaan.
Mulla on oma mökki, mutta haluaisin kommentoida tuota puuasiaa. Ihmettelin mökillä miksi sain rajun astmakohtauksen usein siellä ollessani vaikka minulla ei ole varsinaista astmaa. Joskus allergiaoireisiini liittyy hengitysvaikeuksia, mutta nämä kohtaukset olivat omaa luokkaansa. Olin jo luopumassa mökistä, koska ajattelin siellä olevan jokin home tms. Lopulta tajusin, että sisään tuomani puut aiheuttivat oireet. Latasin siis aina lähtiessäni puukorit täyteen ja kun tulin takaisin niin ilma oli paksuna homeitiöistä yms. Asia ratkesi sillä, että ostin verannalle hyvin ilmastoidun ja lukittavan puulaatikon, joka toimii pienenä puuvarastona. Sisälle tuon vain pienen määrän puuta, kun sytytän tulisijan.
Liittyykö nämä valmiiden klapien perusteella murtopäätöksen tekevät miekkoset nyt jotenkin erityisesti yhteiskäytössä oleviin mökkeihin?
Meillä on vaimon perikunnan jäljiltä mökki yhteiskäytössä. Eipä ole ollut mitään ongelmia. Kaikille on pelisäänöt selvät eikä mitään heippalappuja tarvita. Outoa touhua.
Mummo-isomummo kirjoitti:
Ei muuta valittamista kuin että takkapuita ei ole koskaan kannettu lisää sisälle laatikkoon. Minä siis ostan rangat ja myös pienin ne halkaisijalla ja kirveellä, kuivatan (siis siirrän välillä eri paikkoihin että kuivuisivat ja huolehdin peittämisestä), vien pienittyä puuta saunalle laatikkoon ja mökkiin laatikkoon myös ja olisi tosi, tosi kiva jos muutkin mökin käyttäjät voisivat edes joskus kantaa puita tupaan, jotta voisin heti alkaa lämmittää tuvassa lämmenneillä puilla, mutta ei, aina on puut poltettu eikä lisää haettu. Jopa jos saunalta (minun kantamani) puut loppuvat niin tuvasta ovat hakeneet vaikka viimeiset, eivät puuvajasta, onhan sinne sentään ainakin kymmenen mettiä pitempi matka kuin mökkiin! Armahtakaa hyvät ihmiset minua vanhaa! Ovat muuten kelpo sukulaisia, mutta eivät sitten millään opi, että puulaatikko täytetään kun se tyhjenee! Ei kun aloita aina alusta puunkanto.
Oletko sanonut asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi täytyy yhdessä sopia säännöt ja tehdä niiden pohjalta yksityiskohtainen kirjallinen ohje.Aina ei tämäkään auta. Miehen sisko on ADHD tai muuten sotkuinen ja epäsäntillinen ihminen. Hänen jälkeensä kaikki on joko rikki, sekaisin tai likaista.
Oletteko puhuneet hänelle? Puhuminenkaan ei tosin auta, meillä on sukulainen joka on kyllä todella älykäs mutta ei osaa arkea, ei edes normaaleja siisteyssäänöjä. Kuuntelee kyllä nutta kohta kävelee lantasaappailla sisään mökkiin matoille eikä ymmärrä miksi muut hermostuu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on oma mökki, mutta haluaisin kommentoida tuota puuasiaa. Ihmettelin mökillä miksi sain rajun astmakohtauksen usein siellä ollessani vaikka minulla ei ole varsinaista astmaa. Joskus allergiaoireisiini liittyy hengitysvaikeuksia, mutta nämä kohtaukset olivat omaa luokkaansa. Olin jo luopumassa mökistä, koska ajattelin siellä olevan jokin home tms. Lopulta tajusin, että sisään tuomani puut aiheuttivat oireet. Latasin siis aina lähtiessäni puukorit täyteen ja kun tulin takaisin niin ilma oli paksuna homeitiöistä yms. Asia ratkesi sillä, että ostin verannalle hyvin ilmastoidun ja lukittavan puulaatikon, joka toimii pienenä puuvarastona. Sisälle tuon vain pienen määrän puuta, kun sytytän tulisijan.
Jos noin pieni määrä puuta altistaa sinut astmaoireille niin kannattaa vakavasti harkita puunpolton lopettamista ja hankkia ilmalämpöpumppu. Puun säilytys ei ole ainut ongelmasi vaan myös puunpoltto.
Puunpoltossa syntyy aina pienhiukkasia sekä soluille myrkyllisiä ja syöpävaarallisia PAH-yhdisteitä ja muita yhdisteitä, jotka vaikuttavat sydän- ja hengityssairauksien kehittymiseen ja oireisiin. Pientulisijojen päästöt voivat huonontaa merkittävästi lähiympäristön hengitysilman laatua, koska ne pääsevät suoraan ulkoilmaan laimentumattomina ja puhdistamattomina.
Suosittelen lämpimästi lopettamaan mökillä puunpolton ja tupaan ilmalämpöpumppu ja saunalle sähkökiuas. Mukavia mökkihetkiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos noin pieni määrä puuta altistaa sinut astmaoireille niin kannattaa vakavasti harkita puunpolton lopettamista ja hankkia ilmalämpöpumppu. Puun säilytys ei ole ainut ongelmasi vaan myös puunpoltto.
Puunpoltossa syntyy aina pienhiukkasia sekä soluille myrkyllisiä ja syöpävaarallisia PAH-yhdisteitä ja muita yhdisteitä, jotka vaikuttavat sydän- ja hengityssairauksien kehittymiseen ja oireisiin. Pientulisijojen päästöt voivat huonontaa merkittävästi lähiympäristön hengitysilman laatua, koska ne pääsevät suoraan ulkoilmaan laimentumattomina ja puhdistamattomina.
Suosittelen lämpimästi lopettamaan mökillä puunpolton ja tupaan ilmalämpöpumppu ja saunalle sähkökiuas. Mukavia mökkihetkiä!
Tsissus, ilmastohörhö vauhdissa.
Eihän omalla puunpoltolla ole mitään merkitystä, savupiippu on sitä varten, että haitalliset kököt menevät sen kautta pois sisätiloista.
Maanpäällisen paratiisin saa, kun kaikki naapurit lopettavat puunpolton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsissus, ilmastohörhö vauhdissa.
Eihän omalla puunpoltolla ole mitään merkitystä, savupiippu on sitä varten, että haitalliset kököt menevät sen kautta pois sisätiloista.
Maanpäällisen paratiisin saa, kun kaikki naapurit lopettavat puunpolton.
Kyllä nämä asiat ovat kaikkien meidän vastuulla! Huolehditaan allergikoista, että kaikkien ihmisten on hyvä mökkeillä, myös naapureiden.
Hiukkasen vaikuttavat myös sinun terveyteesi! Talvipakkasella puunsavut jäävät usein leijumaan matalalle pihapiireihin, ja osa niistä kulkeutuu ilmanvaihdon kautta asuntojen sisätiloihin. Huonoista puunpolttototavoista saattaa aiheutua merkittäviä määriä pienhiukkasia ja häkää myös suoraan asunnon sisäilmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko puhuneet hänelle? Puhuminenkaan ei tosin auta, meillä on sukulainen joka on kyllä todella älykäs mutta ei osaa arkea, ei edes normaaleja siisteyssäänöjä. Kuuntelee kyllä nutta kohta kävelee lantasaappailla sisään mökkiin matoille eikä ymmärrä miksi muut hermostuu.
Ei auta ohjelista, ei auta puhuminen. Sisko loukkaantuu verisesti ja pommittaa asiasta jankaten tekstareilla läpi vuorokauden. Tekee kaiken kuulemma vain hyväsydämisyydestään, koska ajattelee, että toisille on näin valmiiksi laitettu pimennysverhot ja grillit. Vaikka hänelle on sanottu, että laittaa kaiken paikoilleen, niin ei onnistu. Ei vain näe sitä sotkua.
Tuo ihminen ei tajua, miten normaalit ihmiset elävät.
Tästä on aikaa jo muutama vuosi kun siskoni alkoi väittämään vahnemmilleni, että olen kuseksinut koko mökkipihan ettei hänen lapsensa pysty edes leikkimään, maannut kännissä lastensa sängyssä ja hikoillut patjat pilalle. Lisäksi olisin hieronut takapuolellani saunan lauteet ja kuistin penkit, että sisko oli joutunut pesemään ne moneen otteeseen. Isävainaa kuunteli näitä juttuja aikansa ja totesi, ettei se ole ollut käynyt siellä koko vuonna kertaakaan...
M 42
Vierailija kirjoitti:
Tästä on aikaa jo muutama vuosi kun siskoni alkoi väittämään vahnemmilleni, että olen kuseksinut koko mökkipihan ettei hänen lapsensa pysty edes leikkimään, maannut kännissä lastensa sängyssä ja hikoillut patjat pilalle. Lisäksi olisin hieronut takapuolellani saunan lauteet ja kuistin penkit, että sisko oli joutunut pesemään ne moneen otteeseen. Isävainaa kuunteli näitä juttuja aikansa ja totesi, ettei se ole ollut käynyt siellä koko vuonna kertaakaan...
M 42
Ahhaha, kukahan se sitten oli? Mökkirosvo?
Jumanklavita kun mun alkoi tekeen mieli grahampuuroo!!
Mitäs vinkkejä teillä olisi tähän yhteismökkeilyyn? Mieheni vanhemmat antoivat ennakkoperintönä mökin lapsilleen, ja mies osti kaikkien sisarustensa osuudet. Mökki on siis hänen. Vanhemmilla on kauppakirjaan kirjattu mökin käyttöoikeus, eli saavat käyttää mökkiä kun haluavat. No siitä vaan, harvoin me sinne ehditään, se ei ole ollut ongelma. Ongelma on se, että mies toivoisi nyt oman perheensä viettävän aikaa mökillä, kun meillä sellainen on. Minä en halua sinne mennä, kun siitä ei saa tehdä oman näköistä mökkiä. Mökki on ihan täynnä jotain krääsää, siellä ei ole oikeastaan yhtään kunnollista huonekalua. Mattoja, verhoja, pöytäliinoja jne. ei ole vaihdettu 40 vuoteen, seinät ovat täynnä ihan karmeita tauluja jne. Ja mitään ei saa muuttaa. Viimeksi siellä käydessämme yritin edes siivoilla kaikkea krääsävuorta kaappeihin ja kun menimme seuraavan kerran, ne oli kaikki purettu takaisin esille jokaista rikkinäistä taskulamppua, teippirullaa ja purnukkaa myöten.
Minä ostin tänään grahamin siemeniä.
Toivottavasti saan niittää syksyllä runsaan sadon.
Onko tää siis joku oikea ongelma?
Oman sukuni mökkipaikka on ollut meillä vuodesta -55, ikinä ei ole mökkiin murtauduttu, nykyisin uudessa talossa on Verisuren hälyt.
Miehen vanhempien mökki on rakennettu joskus 70-luvulla, eikä myöskään sinne ole murtauduttu ikinä.
Kuulostaa kyllä todella kaukaa haetulta pelko siitä, että murtomiehet jää mökkiin hengailemaan ja tulia polttelemaan sillä tyyliin yhdellä sylillisellä klapeja, kun sitten pitää kuitenkin tarttua lapion varteen. Isäntäväelle kuitenkin kiva juttu saada takkaan tuli heti kun tulee. Tässä mökissä on naapurissa vakituisia asukkaita, jotka mm. auraa pihatien talvisin kun sinne ollaan menossa. Kyllä he kävis ihmettelemään jos siellä rillais päivätolkulla ihan vieraat ihmiset.
Jatkossakin kannamme takkapuut sisään, tämän haltuunoton uhallakin. Jääkaappi-pakastinkin on toisella mökillä kesät päällä, eli kaljatkin saa kylmään.