Oi tätä yhteismökkeilyn ihanuutta...
Sisko oli muutaman päivän perikunnan mokillä ja on valittanut kaikille muille kuin minulle, joka oli mökillä tuossa keväällä ennen häntä, että mökissä haisee palanut muovi eikä hellakaan vedä. Tänään tulin mökille ja mitä täällä onkaan tapahtunut - hella on tungettu täyteen talosroskia ja ruoanjätteitä, koiransa on maannut ja kuolannut kaikki sängyt ja ulkohuusiin on kaadettu kaksi kuutiota marjapensaille varattua kuorikatetta. Lisäksi sauna oli jätetty märäksi ja kaikki ilmanvaihtoluukut oli suljettu - mökkipäiväkirjaan oli kyllä viisaasti kirjoitettu, että saunan ilmanvaihto ei ole kunnossa...
Kertokaahan toki muutkin omia kokemuksianne yhteismökkeilystä.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Laitappa iso lappu puukorin päälle ” muista kantaa uudet puut puuladosta tilalle ennen lähtöäsi jos poltat niitä tästä”
Toimisiko?
Tuollaiset ihmiset polttaisivat sytykkeenä tuollaisen lapun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummo-isomummo kirjoitti:
Ei muuta valittamista kuin että takkapuita ei ole koskaan kannettu lisää sisälle laatikkoon. Minä siis ostan rangat ja myös pienin ne halkaisijalla ja kirveellä, kuivatan (siis siirrän välillä eri paikkoihin että kuivuisivat ja huolehdin peittämisestä), vien pienittyä puuta saunalle laatikkoon ja mökkiin laatikkoon myös ja olisi tosi, tosi kiva jos muutkin mökin käyttäjät voisivat edes joskus kantaa puita tupaan, jotta voisin heti alkaa lämmittää tuvassa lämmenneillä puilla, mutta ei, aina on puut poltettu eikä lisää haettu. Jopa jos saunalta (minun kantamani) puut loppuvat niin tuvasta ovat hakeneet vaikka viimeiset, eivät puuvajasta, onhan sinne sentään ainakin kymmenen mettiä pitempi matka kuin mökkiin! Armahtakaa hyvät ihmiset minua vanhaa! Ovat muuten kelpo sukulaisia, mutta eivät sitten millään opi, että puulaatikko täytetään kun se tyhjenee! Ei kun aloita aina alusta puunkanto.
Jätä lähtiessäsi tyhjäksi, kun se kumminkin on tyhjä tullessa.
Puut ovat kuitenkin kuivempia, jos ovat olleet sisällä, vaikka mökki onkin lämmittämättä ja voisi muutenkin laittaa ensin tulen ja saada mökin lämpimäksi, voisi alkaa nauttia lämmöstä ja vasta vähän päästä ryhtyä töihin, mutta ei, ensin puunkantoon! Toinen on se, että mökki on aika lähellä ja jos en ole yötä niin tulen kuitenkin parin päivän päästä, jolloin puut olisivat valmiina. Kurillani ajattelin, että hankin lukon puulaatikkoihin, paitsi vaan että ne ovat avoinna jotta puut kuivuisivat vielä sisällä. (Jospas vaihdankin avorimaisiin kansiin ja ne lukot.)
Mukavia sukulaisia, osallistuvat hyvin kaikkiin muihin töihin ja kuluihin, mutta tämä ärsyttää minua, voi tuntua pikkuasialta, mutta ei ole minulle. Lisää työtä, vie ilon mökille tulosta ja saa toiset vaikuttamaan niin ajattelemattomilta.
Muista kumminkin, että tähän voi olla toinenkin näkökulma. Sulle puut on kivempi kun ne on sisässä, mutta niiden mukana sisään tulee aina kaikenlaista ötökkää ja itikkaa ja pöyä ja hometta. Ihmisen ei tarvitse olla paljonkaan allerginen, että se sisätilassa, varsinkin mökin kaltaisessa pienessä tilassa, tuntuu tuskallisesti. Niin että siinä missä sinä kiroat niitä, jotka jättää puunkannon seruaavalle, voi olla, että joku sukulaisistasi kiroaa sinua kun aina saat heidän silmänsä polttelemaan ja laukaiset astmakohtaukset. Siitä selviää allergialääkkeellä, mutta lääke väsyttää niin, että nauttimaan ei pysty. Sulle pikkuasia, mutte heitä se vie ilon heidän mökilletulostaan ja saa sinut vaikuttamaan niin ajattelemattomalta.
Olen sitä mieltä, että usein näissä auttaisi puhuminen. Sellainen avoin ja molemminpuolisesti näkemyksiä kertova ja kuunteleva puhuminen.
Onnellinen pikku untuvakerä kirjoitti:
Minä syön joka aamu suuren kulhollisen graham-puuroa kaurakerman kera. Meilke ei ole koskaan - ei siis ikinä - tullut sisarusten kesken riitaa yhteismökin käytöstä.
Mieheni syö myös graham-puuroa, mutta laittaa sekaan palan voita ja ripottaa päälle ruokosokeria. Myöskään hän ei koskaan riitele sisarustensa kanssa.
Miettikääpäs vähän omaa elämäntapaanne !
Tää grahampuuroihminen on paras. Täytyy alkaa kohta itsekin syömään sitä grahampuuroa.
Viime kesänä serkku tuli perheineen yllättäen käymään mökilleni, esimmäisen kerran noin 15 vuoteen.
Kuulumisten vaihdon ja kahvittelun jälkeen serkku kertoi tulleensa viettämään kesälomansa tänne. Ja että missä on toisen mökin avain, heidän kun pitää siivota kun me emme kuitenkaan ole siivonneet.
Toki meille voi tulla muutamaksi päiväksi vieraaksi, mutta että koko kesälomaksi noin vain?
Sitten serkku käski minun lopettaa esittämisen, ilmoitti että puolet kaikesta kuuluu hänelle ja minä olen kusettaja ja huijari. Ja se ***** avain tänne ja heti.
No ei tullut avainta, mutta melkoinen huuto ja möykkä serkulta sekä liuta kunnianloukkauksia, laillisia ja laittomia uhkauksia yhdistettynä teatraaliseen poistumiseen.
Seuraavan viikon aluksi joku asioitsija soitteli ja vaati selvittelyjä tai jotain.
Ei tykännyt, kun kerroin että yksinkertaisempikin henkilö osaa tarkistaa asian lainhuuto- ja kiinnitysrekisteristä sekä kiinteistörekisteristä häiritsemättä ihmisiä. Ja että halutessaan hän saa minulta lisäapua haasteissaan ilmoittaani tuntihintaan.
Mökin taustoista sen verran, että isäni osti tontin 60-luvulla ja rakensi sinne mökin, aitan, saunan ja ulkorakennukset. Isovanhemmat asuivat kesäisin mökissä ja meidän perheemme aitassa.
Isän siskon mies rakensi mökin perheelleen tontillemme (luvalla tietty) 70-luvun puolessa välissä. Ostin heidän mökkinsä isän siskon mieheltä 90-luvun lamassa keskinkertaisella kertakorvauksella.
Mitä lie serkku olikaan kuvitellut, niin se ei ollut totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta valittamista kuin että takkapuita ei ole koskaan kannettu lisää sisälle laatikkoon. Minä siis ostan rangat ja myös pienin ne halkaisijalla ja kirveellä, kuivatan (siis siirrän välillä eri paikkoihin että kuivuisivat ja huolehdin peittämisestä), vien pienittyä puuta saunalle laatikkoon ja mökkiin laatikkoon myös ja olisi tosi, tosi kiva jos muutkin mökin käyttäjät voisivat edes joskus kantaa puita tupaan, jotta voisin heti alkaa lämmittää tuvassa lämmenneillä puilla, mutta ei, aina on puut poltettu eikä lisää haettu. Jopa jos saunalta (minun kantamani) puut loppuvat niin tuvasta ovat hakeneet vaikka viimeiset, eivät puuvajasta, onhan sinne sentään ainakin kymmenen mettiä pitempi matka kuin mökkiin! Armahtakaa hyvät ihmiset minua vanhaa! Ovat muuten kelpo sukulaisia, mutta eivät sitten millään opi, että puulaatikko täytetään kun se tyhjenee! Ei kun aloita aina alusta puunkanto.
Puut ovat kuitenkin kuivempia, jos ovat olleet sisällä, vaikka mökki onkin lämmittämättä ja voisi muutenkin laittaa ensin tulen ja saada mökin lämpimäksi, voisi alkaa nauttia lämmöstä ja vasta vähän päästä ryhtyä töihin, mutta ei, ensin puunkantoon! Toinen on se, että mökki on aika lähellä ja jos en ole yötä niin tulen kuitenkin parin päivän päästä, jolloin puut olisivat valmiina. Kurillani ajattelin, että hankin lukon puulaatikkoihin, paitsi vaan että ne ovat avoinna jotta puut kuivuisivat vielä sisällä. (Jospas vaihdankin avorimaisiin kansiin ja ne lukot.)
Mukavia sukulaisia, osallistuvat hyvin kaikkiin muihin töihin ja kuluihin, mutta tämä ärsyttää minua, voi tuntua pikkuasialta, mutta ei ole minulle. Lisää työtä, vie ilon mökille tulosta ja saa toiset vaikuttamaan niin ajattelemattomilta.
Muista kumminkin, että tähän voi olla toinenkin näkökulma. Sulle puut on kivempi kun ne on sisässä, mutta niiden mukana sisään tulee aina kaikenlaista ötökkää ja itikkaa ja pöyä ja hometta. Ihmisen ei tarvitse olla paljonkaan allerginen, että se sisätilassa, varsinkin mökin kaltaisessa pienessä tilassa, tuntuu tuskallisesti. Niin että siinä missä sinä kiroat niitä, jotka jättää puunkannon seruaavalle, voi olla, että joku sukulaisistasi kiroaa sinua kun aina saat heidän silmänsä polttelemaan ja laukaiset astmakohtaukset. Siitä selviää allergialääkkeellä, mutta lääke väsyttää niin, että nauttimaan ei pysty. Sulle pikkuasia, mutte heitä se vie ilon heidän mökilletulostaan ja saa sinut vaikuttamaan niin ajattelemattomalta.
Olen sitä mieltä, että usein näissä auttaisi puhuminen. Sellainen avoin ja molemminpuolisesti näkemyksiä kertova ja kuunteleva puhuminen.
Minä olen sitä mieltä, että jos allergikko saa oireita takkapuista kun on ehdon tahdoin tullut puilla lämmitettävälle mökille niin allergikko pysyy pois mökiltä eikä vasiten aiheita itselleen terveydellistä haittaa. Vai tuleeko ne oireet just silloin pahimmilleen kun pitäisi kantaa takkapuut seuraavalle mökille tulijalle? Että muuten kestää lämmitellä mökkiä muiden kantamilla puilla mutta köh köh niisk niisk ei kestä kantaa puita seuraavalle. On niin paha (työ)allergia.
En tajua, kuka jaksaa kiinnostua mökkityöleiristä limallaan, saatika sitten yhteismökistä, jossa teet kompromisseja kaikesta ja kuuntelet valitusta!niin paljon rennompaa istua koneeseen, lähteä takuulämpöön ilman stressiä ja ulkoilla siellä mukavissa maisemissa-ilman haravanvarressa roikkumista😊
Että takkapuiden mukana mökin sisään tulee aina kaikenlaista ötökkää ja itikkaa ja pöyä ja hometta. Ja ihmisen ei tarvitse olla paljonkaan allerginen, että se sisätilassa, varsinkin mökin kaltaisessa pienessä tilassa, tuntuu tuskallisesti. Että siimät polttelee ja astmakohtaus alkaa. Niin ettei se haittaa sitten kun on allergialääkkeet mutta takkapuita ei allergikko voi kantaa seuraaville. Tai saunapuita.
No jo on oivallus. Ilmeisesti se allergikko voi poltella muiden kantamia takka- ja saunapuita mutta ei itse kantaa? Vai onko hän puuallergikko mökillä, joka on puuta ja ympärillä metsää? Vai rohkenenko ehdottaa allergialääkkeen ottamista ENNEN kuin menee mökille, että lääke ehtii vaikuttaa. Tai voisiko jopa OLLA MENEMÄTTÄ mökille.
Kuka älytön siirtelee kuivuvia puita paikasta toiseen :D
Ei niitä puita kannata kyllä sisällä säilyttää kuin hetki. Puiden mukana tulee homeitiöitä ja tuhoelukoita.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä puita kannata kyllä sisällä säilyttää kuin hetki. Puiden mukana tulee homeitiöitä ja tuhoelukoita.
Oisko joku vartti hyvä talvella? Entäs kesällä, korkeintaan 5 minuuttia?
Meidän kimppamökiltä oli simahtanut jääkaappi, eikä mökillä majaillut sisko ole viitsinyt kertoa sitä muille mökin käyttäjille. Vanhana veneilijänä minulla on kuivamuonaa aina matkassa, joten eipä tuo haittaa - en aio osallistua uuden kaapin hankintaan. Lauantaina kun tulin mökille ja huomasin tilanteen, heitin pihvit sekä makkarat grilliin ja pyysin naapurin syömään, niin päästiin kylmäsäilytettävistä eroon.
Kannattaa tehdä yksityiskohtaiset kirjalliset ohjeet siitä missä kunnossa mökin pitää olla kun sieltä poistuu.
Kaikilla ei ole samanlainen siisteyskäsitys eivätkä kaikki pidä samoja asioita tärkeinä.
Siksi täytyy yhdessä sopia säännöt ja tehdä niiden pohjalta yksityiskohtainen kirjallinen ohje.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yhteiskäytössä oleva mökki, jonne hankin kuivaa koivuriukua polttopuiksi ja minä olen kuulema mielenvikainen, koska en sahannut niitä pätkiksi ja jättänyt pinoamista muille - juuri näillä sanoilla asia minulle ilmaistiin. Tarkoitus oli sahata ja pilkkoa puut ilman v***uilujakin, mutta soitin puiden toimittajan hakemaan ne pois ja maksoin siitä ilosta kolminkertaisen hinnan pihaan tuontiin nähden. Jatkossa tuon mökille omat halot tullessani.
Huh huh. Eikö kannata purkaa yhteisomistus tuollaisten k-päitten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kimppamökiltä oli simahtanut jääkaappi, eikä mökillä majaillut sisko ole viitsinyt kertoa sitä muille mökin käyttäjille. Vanhana veneilijänä minulla on kuivamuonaa aina matkassa, joten eipä tuo haittaa - en aio osallistua uuden kaapin hankintaan. Lauantaina kun tulin mökille ja huomasin tilanteen, heitin pihvit sekä makkarat grilliin ja pyysin naapurin syömään, niin päästiin kylmäsäilytettävistä eroon.
Hyvä, kannattaa katsoa kuka sitä jääkaappia alkaa sitten tarvitsemaan ja ottaa puheeksi. Voithan sä laittaa siihen jääkaappiin tarralapun, että oli rikki kun tulin mökille xx..x.2019 ja ottaa kuvan. Sitten ihmetellä, jos tulee puheeksi "valivali jääkaappi on rikki" että luulin tän olevan jo tiedossa kun jääkaappi oli vissiin mennyt rikki siskon aikana. Se oli meinaan rikki kun me tultiin mökille. Eikös se sisko ilmoitellut kenellekään? Johan on kumma, jaa jaa."
Mä en viitsisi aina olla To-Do tyyppi jos muut livistää kun sokeritoukat pakoon aina kun tulee joku ongelma. Pärjäähän sähkökäyttöisellä kylmälaukullakin hetken.
Vierailija kirjoitti:
En tajua, kuka jaksaa kiinnostua mökkityöleiristä limallaan, saatika sitten yhteismökistä, jossa teet kompromisseja kaikesta ja kuuntelet valitusta!niin paljon rennompaa istua koneeseen, lähteä takuulämpöön ilman stressiä ja ulkoilla siellä mukavissa maisemissa-ilman haravanvarressa roikkumista😊
Miten mökkiloma ja etelänloma sulkevat toisensa pois? Yhteismökki ei minuakaan innosta, mutta oma mökki on ihana. Silti käyn myös ulkomaanlomilla. Molempi parempi!
Vierailija kirjoitti:
Onnellinen pikku untuvakerä kirjoitti:
Minä syön joka aamu suuren kulhollisen graham-puuroa kaurakerman kera. Meilke ei ole koskaan - ei siis ikinä - tullut sisarusten kesken riitaa yhteismökin käytöstä.
Mieheni syö myös graham-puuroa, mutta laittaa sekaan palan voita ja ripottaa päälle ruokosokeria. Myöskään hän ei koskaan riitele sisarustensa kanssa.
Miettikääpäs vähän omaa elämäntapaanne !
Ei kai tänne ole pesiytynyt joku grahamhullu?
Hän on varmaan se Sami Graham. Tsadilainen kokki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sitä mieltä, että jos allergikko saa oireita takkapuista kun on ehdon tahdoin tullut puilla lämmitettävälle mökille niin allergikko pysyy pois mökiltä eikä vasiten aiheita itselleen terveydellistä haittaa. Vai tuleeko ne oireet just silloin pahimmilleen kun pitäisi kantaa takkapuut seuraavalle mökille tulijalle? Että muuten kestää lämmitellä mökkiä muiden kantamilla puilla mutta köh köh niisk niisk ei kestä kantaa puita seuraavalle. On niin paha (työ)allergia.
Ei kun ne oireet tulee tietenkin silloin kun ne puut on pitkään sisällä lämpimässä. Eli hänelle olisi parempi kun niitä ei etukäteen kannettaisi sisälle lojumaan, vaan tuotaisiin aina vain just se sillä kertaa takkaan menevä satsi juuri ennen kuin se takkaan työnnetään. Todennäköisesti hän joutuu kantqmaan ne takkapuut ulos joka kerta mökille tullessaan. Ja IHAN smalla tavalla kuin se ketjun ensimmäinen valittaja, tämäkin ajattelee asiaa olettaen, että muille olisi sama systeemi paras, ja häntä KETUTTAA se, että valittaja levittää ötökät ja pölyt sisään.
Vierailija kirjoitti:
Että takkapuiden mukana mökin sisään tulee aina kaikenlaista ötökkää ja itikkaa ja pöyä ja hometta. Ja ihmisen ei tarvitse olla paljonkaan allerginen, että se sisätilassa, varsinkin mökin kaltaisessa pienessä tilassa, tuntuu tuskallisesti. Että siimät polttelee ja astmakohtaus alkaa. Niin ettei se haittaa sitten kun on allergialääkkeet mutta takkapuita ei allergikko voi kantaa seuraaville. Tai saunapuita.
No jo on oivallus. Ilmeisesti se allergikko voi poltella muiden kantamia takka- ja saunapuita mutta ei itse kantaa? Vai onko hän puuallergikko mökillä, joka on puuta ja ympärillä metsää? Vai rohkenenko ehdottaa allergialääkkeen ottamista ENNEN kuin menee mökille, että lääke ehtii vaikuttaa. Tai voisiko jopa OLLA MENEMÄTTÄ mökille.
Miksi sen pitäisi luopua mökkeilystä sen takia, että toisten pitää varastoida polttopuita olkkarissa? Miksi ei voisi varastoida puita puuvajassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen pitäisi luopua mökkeilystä sen takia, että toisten pitää varastoida polttopuita olkkarissa? Miksi ei voisi varastoida puita puuvajassa?
Kuule kun se on ihan suomalainen yleinen käytäntö ja satavuotinen perinne, että takka- ja saunapuita on aina sylillinen valmiina. Kun yötämyöten talvella ajaa mökille niin onhan se hyvä, että on hyvää kuivaa puuta, että mökin saa nätisti lämpimäksi ja pääsee nukkumaan. Allergikko voi haistaa pitkän ketun.
Onko ko. henkilö avohoitopotilas? Käytöksen perusteella hänellä on vakavia mielenterveydellisiä ongelmia, en olisi tekemisissä tuollaisen kanssa.