Oi tätä yhteismökkeilyn ihanuutta...
Sisko oli muutaman päivän perikunnan mokillä ja on valittanut kaikille muille kuin minulle, joka oli mökillä tuossa keväällä ennen häntä, että mökissä haisee palanut muovi eikä hellakaan vedä. Tänään tulin mökille ja mitä täällä onkaan tapahtunut - hella on tungettu täyteen talosroskia ja ruoanjätteitä, koiransa on maannut ja kuolannut kaikki sängyt ja ulkohuusiin on kaadettu kaksi kuutiota marjapensaille varattua kuorikatetta. Lisäksi sauna oli jätetty märäksi ja kaikki ilmanvaihtoluukut oli suljettu - mökkipäiväkirjaan oli kyllä viisaasti kirjoitettu, että saunan ilmanvaihto ei ole kunnossa...
Kertokaahan toki muutkin omia kokemuksianne yhteismökkeilystä.
Kommentit (106)
Ei oo tuommoista, meillä kaikki osaavat käyttää mökkiä.
Teidän kannattais yhdessä perehtyä niihin mökin saloihin. Kukaan ei ole seppä syntyessään.
No nyt kun käyt niin laita tulta nurkan alle ja kirjoita vihkoon että kuivatit mökin.
Kaveri ehdoti yhteistä mökkiä. Tuli heti pahat fiilikset ja sanoin että ennemmin ilman mökkiä kuin yhteinen riidan aihe ja kateuden, ahneuden ja erilaisten mielipiteiden sekasoppa.
Miksi siskoa ei ole otettu lapsena mukaan mökkitöihin? Siitähän se johtuu, ettei aikuisenakaan osaa. Syytän vanhempia.
Ei oo ikinä ollut tuollaista. Kaikki sisarukset ovat oppineet mökillä toimimisen jutut jo ihan pieninä lapsina.
Meillä on yhteiskäytössä oleva mökki, jonne hankin kuivaa koivuriukua polttopuiksi ja minä olen kuulema mielenvikainen, koska en sahannut niitä pätkiksi ja jättänyt pinoamista muille - juuri näillä sanoilla asia minulle ilmaistiin. Tarkoitus oli sahata ja pilkkoa puut ilman v***uilujakin, mutta soitin puiden toimittajan hakemaan ne pois ja maksoin siitä ilosta kolminkertaisen hinnan pihaan tuontiin nähden. Jatkossa tuon mökille omat halot tullessani.
No miksi sitten pitää sinne mennä jos ei ilmeisestikään ole aikuisikään mennessä osoittanut tuon enempää kiinnostusta mökkitietotaitoon - näinä vapaan tiedonvälityksen aikoina.
Perintöosan hän voisi saada rahana ja mennä all-exlusive +koira -vuokramökkilomalle kerran vuodessa
Ei muuta valittamista kuin että takkapuita ei ole koskaan kannettu lisää sisälle laatikkoon. Minä siis ostan rangat ja myös pienin ne halkaisijalla ja kirveellä, kuivatan (siis siirrän välillä eri paikkoihin että kuivuisivat ja huolehdin peittämisestä), vien pienittyä puuta saunalle laatikkoon ja mökkiin laatikkoon myös ja olisi tosi, tosi kiva jos muutkin mökin käyttäjät voisivat edes joskus kantaa puita tupaan, jotta voisin heti alkaa lämmittää tuvassa lämmenneillä puilla, mutta ei, aina on puut poltettu eikä lisää haettu. Jopa jos saunalta (minun kantamani) puut loppuvat niin tuvasta ovat hakeneet vaikka viimeiset, eivät puuvajasta, onhan sinne sentään ainakin kymmenen mettiä pitempi matka kuin mökkiin! Armahtakaa hyvät ihmiset minua vanhaa! Ovat muuten kelpo sukulaisia, mutta eivät sitten millään opi, että puulaatikko täytetään kun se tyhjenee! Ei kun aloita aina alusta puunkanto.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yhteiskäytössä oleva mökki, jonne hankin kuivaa koivuriukua polttopuiksi ja minä olen kuulema mielenvikainen, koska en sahannut niitä pätkiksi ja jättänyt pinoamista muille - juuri näillä sanoilla asia minulle ilmaistiin. Tarkoitus oli sahata ja pilkkoa puut ilman v***uilujakin, mutta soitin puiden toimittajan hakemaan ne pois ja maksoin siitä ilosta kolminkertaisen hinnan pihaan tuontiin nähden. Jatkossa tuon mökille omat halot tullessani.
Oikein!! Minulla on justiinsa samanlaisia ääliösukulaisia oksentamassa päälle, kun olen siivonnut heidän jätöksiään kirjaimellisesti jopa huussin alta. Aina on kaikki väärin, mutta auta armias, eivät kyllä tartu itse mihinkään toimeen. Siivota saa tullessa ja mennessä joka Jumalan kerta.
Mummo-isomummo kirjoitti:
Ei muuta valittamista kuin että takkapuita ei ole koskaan kannettu lisää sisälle laatikkoon. Minä siis ostan rangat ja myös pienin ne halkaisijalla ja kirveellä, kuivatan (siis siirrän välillä eri paikkoihin että kuivuisivat ja huolehdin peittämisestä), vien pienittyä puuta saunalle laatikkoon ja mökkiin laatikkoon myös ja olisi tosi, tosi kiva jos muutkin mökin käyttäjät voisivat edes joskus kantaa puita tupaan, jotta voisin heti alkaa lämmittää tuvassa lämmenneillä puilla, mutta ei, aina on puut poltettu eikä lisää haettu. Jopa jos saunalta (minun kantamani) puut loppuvat niin tuvasta ovat hakeneet vaikka viimeiset, eivät puuvajasta, onhan sinne sentään ainakin kymmenen mettiä pitempi matka kuin mökkiin! Armahtakaa hyvät ihmiset minua vanhaa! Ovat muuten kelpo sukulaisia, mutta eivät sitten millään opi, että puulaatikko täytetään kun se tyhjenee! Ei kun aloita aina alusta puunkanto.
Jätä lähtiessäsi tyhjäksi, kun se kumminkin on tyhjä tullessa.
Minä syön joka aamu suuren kulhollisen graham-puuroa kaurakerman kera. Meilke ei ole koskaan - ei siis ikinä - tullut sisarusten kesken riitaa yhteismökin käytöstä.
Mieheni syö myös graham-puuroa, mutta laittaa sekaan palan voita ja ripottaa päälle ruokosokeria. Myöskään hän ei koskaan riitele sisarustensa kanssa.
Miettikääpäs vähän omaa elämäntapaanne !
Onko teillä ongelma-yhteismökkiläisillä yhdessä ylöskirjoitetut mökkisäännöt? Jos ei ole niin miksette tekisi?
Ihmisillä on tosi monta tapaa pitää talouttaan, osa on siistejä ja osa sotkuisia, osa ahkeria ja osa laiskempi, on huomaavaisia ja osa ajattelemattomampia.
Kun on mökkisäännöt, kaikille peli selvä. Nipottaja ei saa nipottaa joka hemmetin asiasta mutta leväperäinenkim tekee mitä on sovittu. Isot yhteiset työt jaetaan eri vuosille kiertävästi vaikka.
Olisko tässä mitään mieltä?
Onnellinen pikku untuvakerä kirjoitti:
Minä syön joka aamu suuren kulhollisen graham-puuroa kaurakerman kera. Meilke ei ole koskaan - ei siis ikinä - tullut sisarusten kesken riitaa yhteismökin käytöstä.
Mieheni syö myös graham-puuroa, mutta laittaa sekaan palan voita ja ripottaa päälle ruokosokeria. Myöskään hän ei koskaan riitele sisarustensa kanssa.
Miettikääpäs vähän omaa elämäntapaanne !
Ei kai tänne ole pesiytynyt joku grahamhullu?
Olisi hyvä pitää mökkipäiväkirjaa.
Siihen tallennetaan millaista oli kun itse läksi mökiltä ja pvm ja nimet ja tehdyt työt.
Ja myös mitä on ostellut ns. yhteiskäyttöön ( näitäkin kilttejä ihmisiä kun suvusta aina löytyy).
Kaikkien on täytettävä tätä päiväkirjaa.
Tuohan on perusjuttu kaikilla mökeillä, että seuraavalle tulijalle kannetaan puut valmiiksi tupaan.
Kivaa mökkeilykesää kaikille!
Mummo-isomummo kirjoitti:
Harvalla mökkivieraalla on mitään käsitystä polttopuurumbasta. Eivät ymmärrä milloin puut kannattaa kaataa, eivät ymmärrä että polttopuun on hyvä olla kuivaa - saati sitten että tietäisivät miten ja mihin puut varastoidaan kuivumaan. Luulevat että klapit tosiaan jostain vain ilmestyvät siihen tulisijan viereen.
Olen liian individualisti suostuaksen moiseen yhteismökkeilyyn. Mieluummin ilman mökkiä kuin muiden osaomistajien jälkien siivoojana.
No voi helvata.