Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TE-toimiston hullunkuriset työhönosoitukset

Vierailija
20.05.2019 |

Olen varhaiskeski-ikäinen melko monipuolisen työ- ja opiskelutaustan omaava henkilö. Minulla on mm. alempi korkeakoulututkinto sekä kulttuuri- ja taidealan koulutusta. Olen ollut esimiesasemassa, hoitanut melko vastuullisia henkilöstöasioita ja vaativia asiakaspalveluhommia, organisoinut isoja tapahtumia ja tehnyt opetustehtäviä.

Olen ollut alle vuoden osa-aikaisesti työtön, ja nyt TE-tsto on aktivoitunut.

Perjantaina sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan työtä, jossa pitää olla rakentajan ja/tai puutarhurin koulutus. TE-toimistoon antamissani tiedoissa ei ole tasan mitään tähän viittaavaa informaatiota.

Tänään sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan kaupan kassan hommia ekstraajana (asiakaspalvelukokemuksesta on etua, mutta se ei ole pakollista). Kassatyötä dissaamatta (kokemusta on, arvostan, ei ole helppo homma) minun koulutukseni ei mielestäni ole yksi yhteen tämän kanssa, jossa ei edes tarvita alan koulutusta eikä työkokemusta.

Olen hieman ihmeissäni. Ja hieman ärsyyntynyt. Molemmissa oli saman henkilön allekirjoitus. Eikö TE-toimiston työntekijän tarvitse osata lukea?

Onko muiden kohdalle osunut vastaavanlaista "ohimennyttä" työnhakuvelvollisuutta? Napsahtiko karenssit päälle, jos ei opettaja hakenutkaan putkimiehen hommaa tms.?

Kommentit (373)

Vierailija
141/373 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun piti hakea lukion äidinkielen ja kirjallisuuden lehtorin sijaisuutta. Vaatimuksena oli pätevyys sekä toiveena sähköisten yo-kirjoitusten tuntemus.

Minulla ei ole kumpaakaan, ei sinne päinkään.

Vierailija
142/373 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun piti hakea lukion äidinkielen ja kirjallisuuden lehtorin sijaisuutta. Vaatimuksena oli pätevyys sekä toiveena sähköisten yo-kirjoitusten tuntemus.

Minulla ei ole kumpaakaan, ei sinne päinkään.

Olet kai kumminkin edes nainen? Miestähän ei saa moiseen virkaan päästää vaikka pätevä olisikin, koska se olisi vääristyneiden patriarkaalisten rakenteiden tukemista ja vastoin intersektionaalista feminismiä; kuin märkä kala vasten kasvoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/373 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei, ulosotto tosi vie palkasta 1/3 ja lomarahoista puolet.

Mielummin töissä kuin työtön, mielenterveyshän siinä menee jos ei oo mitään arkirutiineja

Olen kuullut kauhutarinoita noista pilipali kursseista ja noista et pakotetaan hakemaan töitä joka ei ole omaa alaa tai ei työtöntä koko ala kiinnosta.

Vierailija
144/373 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain työkkäriltä työnhakuosoituksen palkkatukipaikkaan, hain ja sain ja viihdyin todella hyvin. Määräaikaisuuteni kesti puoli vuotta ja sen loppupuolella esimieheni kävi kysymässä haluaisinko jatkaa vielä, jos työkkärille on ok. Vastasin että tottakai! Mutta ei, työkkärille ei käynyt. Esimieheni oli yrittänyt selittää, että ovat minuun tyytyväisiä ja lisäksi muuten pitäisi taas perehdyttää uusi ja se vie heidän resurssejaan. Työkkärin kanta vaan piti, ei käy.

Tämä oli homma valtiolla, tuo virka pyöri meillä palkkatukilaisilla. Minua ennen oli sellainen ja minun jälkeen tuli sellainen. En ymmärrä miksi sitä paikkaa ei voinut avata palkkatuettomaksi, noinhan vaan valtio kierrättää rahaa?

Mutta joo. Jäin työttömäksi ja sitten alkoi taas paasaus työkkärissä, että töitä pitäisi löytää. Niin, olisin ollut sillä hetkellä edelleen töissä jos ette olisi sitä torpanneet...

No huh huh, en muuta osaa tuohon sanoa! Ihan järkkyä kyllä 😳

Vierailija
145/373 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus on, että kaikista paikoista TE- toimisto on lähinnä työnhaun este. Lähes kaikkialla muilla tavoin työnhaku on helpompaa. Miten näin on päässyt käymään? Täälläkin on mainittu, että ainoa mikä toimii koko järjestelmässä ja organisaatiossa on avoimet työpaikat-osio- muuten työkkärin nettikin on ihan luokaton. Mikähän konsulttifirma nekin on koodannut ja kuka on ollut päätunari? Ja kuinka paljon tähänkin turhuuteen on mennyt rahaa? Virkailijat kuormittuvat tuon järjestelmän takia. Jopa Ammatinvalinnanpsykologit ovat ihan kädettömiä-missä se erikoisosaaminen on ja missä se näkyy? Kolmella eri psykolla itse käynyt ja ihan tyhjän kanssa oli...! Jätin koko paskan omaan arvoonsa ja hain muualta

Koko järjestelmä kaipaisi todella perusteellisen uudistuksen.

Vierailija
146/373 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Perjantaina sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan työtä, jossa pitää olla rakentajan ja/tai puutarhurin koulutus. TE-toimistoon antamissani tiedoissa ei ole tasan mitään tähän viittaavaa informaatiota."

No, nyt selvisi syykin rakentamisen huonolle laadulle. Onko kukaan selvittänyt tarkastaako kukaan todistuksia? En muista että minulta olisi kyselty. Olen sentään jo pitkän matkaa päälle 40. 

Vierailija
147/373 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et tee yhtään mitään voit saada karenssin. Ensimmäiset 3 kuukautta sinulla on ammattisuoja. Sitten otettava vastaan mitä työtä vaan. Mutta ole yhteydessä työnantajaan.

Kenenkään ei ole pakko mennä esimerkiksi puhelinmyyjäksi kiusaamaan ihmisiä. Minä en suostuisi siihen missään tapauksessa, ennemmin kuolisin.

Vierailija
148/373 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei saa töitä, niin toisten rahoilla elämisen sijaan pitää olla myös valmis menemään sellaiseen työhön jota pystyy tekemään vaikka se ei olekaan oma ala. Sisältäen esimerkiksi kassatyön.

T: Zipilä, Lindströn ja se yksi molopää

Samaa mieltä että kaiken työn on kelvattava. Ensin toki suoja-aika jolloin hakee oman alan työtä.

T. Vasemmistolainen, ei kepulainen

Vierailija
149/373 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle noita tullut vaikka kuinka paljon. Eipä siinä muuta kun teet hakemuksen tyyliin" Hei, haen teiltä töitä, t. xxx" ja laitat työkkärille tiedoksi, että olet hakenut. Olen sähköisissä hakemuksissa jättänyt vapaamuotoisen osan kokonaan tekemättä, vaan pelkät perustiedot ja osaamiset täyttänyt. Eikä ole kukaan kysellyt haastatteluun :D

Hyvin toimittu. Tuo toimintatapa pitää muistaa mikäli joudun työttömäksi ja minua ollaan laittamassa johonkin höpöhöpöhommaan.

Vierailija
150/373 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en ole koskaan ymmärtänyt, että miksi ei voi hakemusta laittaa osoitettuun paikkaan vaikka ei osaamista/kokemusta olisi? Pääsee helpommalla kun alkaa purnaamaan te-toimistoa vastaan. Ei ne haastatteluun kutsu kuitenkaan ja jos on pelko, että kutsuu niin tekee sen verran huonon hakemuksen ettei kutsua tule. Miksi tehdä omasta elämästä vaikeeta, hakemuksia väsää kymmenessä minuutissa ja ei te-toimisto hönkäile niskaan.

Eri keskustelu toki sitten se, että onko siinä mitään järkeä ja onko se resurssien tuhlausta. siihen ei kuitenkaan yksittäinen työtön pysty vaikuttamaan vaan ongelma on systeemissä.

Vierailija
151/373 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä en ole koskaan ymmärtänyt, että miksi ei voi hakemusta laittaa osoitettuun paikkaan vaikka ei osaamista/kokemusta olisi? Pääsee helpommalla kun alkaa purnaamaan te-toimistoa vastaan. Ei ne haastatteluun kutsu kuitenkaan ja jos on pelko, että kutsuu niin tekee sen verran huonon hakemuksen ettei kutsua tule. Miksi tehdä omasta elämästä vaikeeta, hakemuksia väsää kymmenessä minuutissa ja ei te-toimisto hönkäile niskaan.

Eri keskustelu toki sitten se, että onko siinä mitään järkeä ja onko se resurssien tuhlausta. siihen ei kuitenkaan yksittäinen työtön pysty vaikuttamaan vaan ongelma on systeemissä.

No näinhän tietysti pääsiassa toimitaan!

Toimintatapa on silti ongelmallinen monestakin syystä. 1) Työantaja kuormittuu ihan turhista hakemuksista. Sen seurauksena työpaikat menevät yhä enemmän piiloon. 2) Esim. minä haluan tehdä aina kaiken kunnolla, ja tuollainen pakolla tehtävä hakemus, josta tulee väkisinkin huono, ahdistaa. 3) Tällainen pakkohakeminen voi aiheuttaa sen, että ei saa ko. firmasta edes omaan osaamiseen liittyvää työtä.

Työnhakemisessa määrä ei merkitse, tärkeintä on laatu! 5 hyvin tehtyä hakemusta omaan osaamiseen ja persoonaan sopivissa töissä voi poikia 4-5 haastattelua. Sen sijaan 50 hakemusta sinne sun tänne räiskittynä tuottaa 0-1 haastattelua. Ja se yksi on jonnekin provikkapalkkaiseen puhelinmyyntiin,  jonne otetaan kaikki hakijat haastateltavaksi.

Tämä pakkohakeminen mitä kummallisempiin paikkoihin on myös räikeässä ristiriidassa työttömistä käytävän keskustelun kanssa. Työttömäthän eivät julkisen mielipiteen mukaan tee mitään muuta kuin makaa sohvalla juomassa kaljaa ja siksi eivät saa töitä, kun eivät osaa mitään. Mutta työkkärin taikanapin painalluksen jälkeen tämä sama tyyppi voisi hakea vaikka astrofyysikon paikkaa ja on sitten vaan omasta asenteesta kiinni, että sitä ei saanut.

Just näin.

Vierailija
152/373 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskeinen TE-asiantuntija kirjoitti:

Mutta jos googleen laittaa "TE-toimisto puhelinpalvelu", saa ensimmäisenä haulla suoran numeron.

Tuo suora numero on ainakin aiemmin ollut sellainen, ettei siellä voi mitään henkilökohtaisia asioita hoitaa. Ei voi esim. ilmoittaa, että minulla ei ole autoa eikä edes ajokorttia, jota tarvittaisiin minulle "tarjoamassanne" työssä.

Vierailija
153/373 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3) Tällainen pakkohakeminen voi aiheuttaa sen, että ei saa ko. firmasta edes omaan osaamiseen liittyvää työtä.

Tämä on se mikä minua asiassa pelottaa. Alani firmoissa on auki paikkoja erilaisilla osaamisvaatimuksilla, mutta eihän joku alaa tuntematon työkkärin täti sitä ymmärrä, etten minä niistä kaikkiin sovellu. Jos on pakko kuitenkin hakea, niin vaikutan firman silmissä yksinomaan typerykseltä.

Vierailija
154/373 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortittomana humanistina sain työhönosoituksen lämpöikkunafirman myyntiedustajaksi, oma auto välttämätön.

Onneksi sain samaan aikaan oman alan töitä.

Vierailija
155/373 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on it-alan koulutus ja työttömänä sain ehdotuksia ohjelmoijan paikkoihin. En osaa ohjelmoida, varsinkaan millään nykyisillä kielillä, olen viimeksi koodannut opiskelijana. Työni on ollut aivan muuta.

Todella noloa hakea tuommoisiin paikkoihin, koska samoissa firmoissa voisi joskus olla auki oikeasti minulle sopivia paikkoja ja sitten olen jo valmiiksi nolannut itseni hakemalla paikkoja joihin minulla ei ole yhtään osaamista. Antaa todella typerän ja ammattitaidottoman kuvan.

Mielenkiintoista. Milloin olit työttömänä, ja missä?

Itse olen työtön ohjelmoija, mutta tietenkään en saa tarjouksia ohjelmointitöihin. Ei sillä että kaipaisin, sillä osaan toki hakea itsekin.

Vierailija
156/373 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ammatiltani sosionomi (AMK)-diakoni, mut sain ammatikseni helluntailainen evankelista. Heh...

Pakko kysyä, että miten voit olla sosionomina työtön?

Olen siis itse sosionomi ja työtarjouksia tullut välillä pyytämättäkin. Hyvä työtilanne tällä hetkellä.

Vierailija
157/373 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle noita tullut vaikka kuinka paljon. Eipä siinä muuta kun teet hakemuksen tyyliin" Hei, haen teiltä töitä, t. xxx" ja laitat työkkärille tiedoksi, että olet hakenut. Olen sähköisissä hakemuksissa jättänyt vapaamuotoisen osan kokonaan tekemättä, vaan pelkät perustiedot ja osaamiset täyttänyt. Eikä ole kukaan kysellyt haastatteluun :D

Ite aloitin hakemuksen joskus tyyliin "Työkkärin mielestä olen pätevä hakemaan..." ei tullu koskaan vastausta.

Vierailija
158/373 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys on koskettanut joko suorasti tai välillisesti niin monta suomalaista, että kun siirtynemme seuraavaan vaiheeseen missä "työkkärit" poistuvat turhana byrokraattisena ja tuottamattomana menoeränä, liian harva sen virkailijoiden kautta työllistyy kannattavaan työhön, niin monet suurimpien työllistäjien työnantajista on jo nyt suoralta kädeltä vannoneet että mikäli hakijan cv:ssä näkyy pätkääkin työkkärin tädin tai sedän tai työttömien työnhaun "kouluttajien" uraa, se deletoidaan asap. 

Tiedä sitten puhuvatko lämpimikseen, aika näyttää.

Vierailija
159/373 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini on ollut nyt kuukauden karenssissa, koska jätti työvalmennuskurssin kesken saadessaan töitä. Joo, siitäkin nykyään rankaistaan :)

Olin itsekin samaisella kurssilla, jonka jälkeen työkkärin suunnitelmaan ilmoitimme, että minulla on pääsykokeet kaupungissa x päivinä y ja z. Kyseinen kaupunki on 200 kilometrin päässä, eli jos pääsen kouluun, joudun muuttamaan. Heti tietty työkkäristä tuli taas ihana työtarjous ''vähintään 12kk työsuhteeseen''. Kiitti hei, tosi kannustavaa toimintaa. 

Suurimmalta osalta virkailijoista tuntuu puuttuvan ihan perus maalaisjärki ja ymmärrys siitä että ihmisillä on erilaiset elämänvaiheet ja ongelmat. Millä helvetin logiikalla masentuneita ja syrjäytyneitä nuoria ahdistellaan joka helvetin viikko työtarjouksilla ja kursseilla? Mullekkin aikoinaan sanottiin heti alkuun ''ettet tuu mitään työtä saamaan koska ei sulla ole kokemusta'' mutta kuitenkin tuli työtarjouksia joka helvetin viikko. Äly hoi?!

Vierailija
160/373 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko kohtuullisen pitkän elämäni aikana ei missään virastossa tai instassissa ole niin totaalisesti kävelty itsekunnioitukseni, ammattitaitoni ja itsemääräämisoikeuteni yli kuin TE-virkailijan toimesta. Asenteellisella ja vähättelevällä, alentuvalla asenteella.

Elämäni ylivoimaisesti vastenmielisin  `virkailijan kanssa asiointi` kokemus.

`Vastuu-ohjaajani` ja `asiantuntijan` kanssa.

Ikinä en unohda.

Samoin täällä. Tämä ”palvelu” latisti niin että vähensi kykyäni tehdä mitään, hakea kouluun tai töihin. Olin silloin tosin nuori.