Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TE-toimiston hullunkuriset työhönosoitukset

Vierailija
20.05.2019 |

Olen varhaiskeski-ikäinen melko monipuolisen työ- ja opiskelutaustan omaava henkilö. Minulla on mm. alempi korkeakoulututkinto sekä kulttuuri- ja taidealan koulutusta. Olen ollut esimiesasemassa, hoitanut melko vastuullisia henkilöstöasioita ja vaativia asiakaspalveluhommia, organisoinut isoja tapahtumia ja tehnyt opetustehtäviä.

Olen ollut alle vuoden osa-aikaisesti työtön, ja nyt TE-tsto on aktivoitunut.

Perjantaina sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan työtä, jossa pitää olla rakentajan ja/tai puutarhurin koulutus. TE-toimistoon antamissani tiedoissa ei ole tasan mitään tähän viittaavaa informaatiota.

Tänään sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan kaupan kassan hommia ekstraajana (asiakaspalvelukokemuksesta on etua, mutta se ei ole pakollista). Kassatyötä dissaamatta (kokemusta on, arvostan, ei ole helppo homma) minun koulutukseni ei mielestäni ole yksi yhteen tämän kanssa, jossa ei edes tarvita alan koulutusta eikä työkokemusta.

Olen hieman ihmeissäni. Ja hieman ärsyyntynyt. Molemmissa oli saman henkilön allekirjoitus. Eikö TE-toimiston työntekijän tarvitse osata lukea?

Onko muiden kohdalle osunut vastaavanlaista "ohimennyttä" työnhakuvelvollisuutta? Napsahtiko karenssit päälle, jos ei opettaja hakenutkaan putkimiehen hommaa tms.?

Kommentit (373)

Vierailija
101/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työkkärin näkökulma tässä moi.

Joku valitti että Tampereella ei saa puhelinpalvelua. Kyllä saa, sieltä samasta valtakunnallisesta puhelinpalvelusta kuin kaikki muutkin :)

Meillä on velvollisuus tehdä työtarjouksia, joskin se on hyvin pieni osa työtä. Yritän itse katsoa aina sopivan paikan ja laitan tekstarin perään, jolloin asiakas saa tiedon heti." Mistä ihmeestä tulee se ajatus, että elääkseen ei tarvitsisi tehdä töitä?"

Kas te-virkailijan status nousut hattuun entisellä potentiaalisella pitkäaikaistyöttömällä - oletan? Ollan sitten niin virkilijaa, niin virkailijaa, TÖISSÄ KÄYVÄÄ virkailijaa! Näin sitä paiskitaan töitä ja soitellaan ihmisille kontrollisoittoja ja tulostellaan kutsuja karenssin uhalla "hae töitä googlaamalla työ"-infoihin. Ihan kiva. Onnee sulle, mutta

nämä kaltaisesi virkilija-tapaukset jostain kumman syytä ei vain tajua että moni on tehnyt pitkän työ uran ja MAKSANUT VEROJA joilla mm tämäkin siellä terhakkaana viisastelee kuinka nyt nää ihmiset "luulee ettei tarvitse tehdä työtä". Oi voi .

Mistä ihmeestä sinä olet saanut päähäsi että työttömät työnhakijat eivät oikeasti  halua töitä ? Mieluummin köyhänä kuuntelemassa virkailijoiden ei oota? 

Mielestäni verovaroja voisi käyttää paljon järkevämpään kuin elämäntapatyöttömistä huolehtimiseen: vanhukset, lapset...blaa blaa .....

Aha . Mielestäni verovaroja tulisi käyttää työllistymisen helpottamiseen ja uusien työpaikkojen luomiseen - sen sijaan että suojatyöpaikkavirkailijat tulostaa randomisti ( ihan MEIDÄN  palkoistamme otetuista verovaroistamme maksetulla palkalla) työnhakijoille tyhjänpäiväisiä luentokutsuja työnhaun perusteista tai työpaikasta aivokirurgiksi Ranualle.

P.S . Meinasi unohtua tämä pikku yksityiskohta mistä kaltaisesi AINA tunnistaa ----> (:

Onnea vaan tamperelaisille työttömille, mikäli asenne teitä kohtaan on noin alentuva.

Vierailija
102/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin työttömäksi kun sesonkityö loppui, hain kouluun toiselle paikkakunnalle ja pääsin sinne, otin paikan vastaan ja opintojen piti alkaa 3kk kuluttua. Työkkäri käski hakea työtä paikallisesta yrityksestä, joka kyllä sopi muuten minulle hyvin, mutta työsopimus oli vuoden sijaisuus. Sanoin että voin tulla kolmeksi kuukaudeksi, en saanut paikkaa. Sain karenssin. Työkkärin ääliö oikeasti sanoi minulle, että "olisit voinut ottaa paikan vastaan ja irtisanoutua opiskelun vuoksi 3kk päästä". Niin että olisi työkkärin mukaan pitänyt valehdella työnantajalle, vaikka minulla oli jo tiedossa, että en voi jäädä vuodeksi. Kiva ja reilu temppu olisi ollut. :)))

Valitin tuosta päätöksestä ja 7kk kuluttua maksoivat työttömyyskorvaukset tuon 3kk ajalta, minkä olin oikeutettu saamaan korvausta.

Kerroin "vastuu-virkailijalle" selkeästi (plus kirjasin suunnitelmaan) että tulen työllistymään vanhaan työpaikkaani . Tyyppi laittoi "työnhakukurssille"  1 tunnin luentoon toiseen kaupunkiin  kutsun , karenssin uhalla, kolme viikkoa ennen työn alkua. Joku paikan päällä vahingossa paljasti että sinne piti saada 50 osallistujaa!

Älkää kysykö miksi minä olin istumassa siellä kuuntelemassa tunnin kuinka mm. googlettamalla voi löytää töitä.

Junaliput piti maksaa työmarkkinatuesta eli heippa viikon ruokarahat.

Kyllä v-tutti, mutta niin varmaan niitä muitakin.

Ainakin väistin parin viikon karenssin ennen työni alkua.

Ei mitään järkeä.

Työkkärihän maksaa matkakorvauksia työhaastattelumatkoihinkin, 12€ omavastuu. Olen omalla autolla käynyt vähän kauempana niin on jäänyt kivasti ylimääräistäkin, kannatti käydä vaikka ei saanut työpaikkaa. Eiköhän tuohon kurssimatkaankin olisi saanut avustusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäristä kirjoitti:

Työkkärin näkökulma tässä moi.

Joku valitti että Tampereella ei saa puhelinpalvelua. Kyllä saa, sieltä samasta valtakunnallisesta puhelinpalvelusta kuin kaikki muutkin :)

Meillä on velvollisuus tehdä työtarjouksia, joskin se on hyvin pieni osa työtä. Yritän itse katsoa aina sopivan paikan ja laitan tekstarin perään, jolloin asiakas saa tiedon heti.

Osalla asiakkaista puolestaan on erikoinen käsitys että jos he tekevät sesonkityötä esim. puolet vuodesta, toisen puolen voi sitten "lomailla" ansiosidonnaisella. Näinhän ei ole tarkoitus tehdä, varsinkin kun on kyse yhteiskunnan rahoista (kassaan maksettu raha on vain pieni osa ansiosidonnaista, suurimman osan maksaa valtio). Tämän takia osa asiantuntijoista laittaa työtarjouksia mieluiten näille sesonkityöläisille, ja se voi olla sitten mitä vaan. En itse toimi näin, mutta kieltämättä itselläkin on naiivius karissut käsiteltyäni tuhansien työnhakijoiden tietoja -osa todella haluaa työllistyä ja onnistuu siinä, osalle taas sitten on ihan ok elää toisten kerryttämällä rahalla. Ja juuri nuorista hälyttävän moni ajattelee tällä jälkimmäisellä tavalla. Jos käsittelen pelkästään yhtenä päivänä yhdessä kaupungissa lukuisia yli 20v nuoria jotka eivät ole peruskoulun jälkeen eli yli viiteen vuoteen tehneet mitään, pitäisi hälytyskellojen soida ja velvoitteiden olla näissä tapauksissa paljon kovempia. Työtarjous on tavallaan myös merkki aktivoitua. Mistä ihmeestä tulee se ajatus, että elääkseen ei tarvitsisi tehdä töitä? Itselleni hyvin vieras ajatus, mutta näin ajattelevien joukko on todella suuri. Mielestäni verovaroja voisi käyttää paljon järkevämpään kuin elämäntapatyöttömistä huolehtimiseen: vanhukset, lapset...

Työtarjousmenettely aiheuttaa nykyisellään vain vähän oikeita työllistymisiä, ja koen itse monet muut keinot (mm. palkkatyö) paljon tehokkaammiksi. Eli samaa mieltä monen kommentoijan kanssa.

Itse pidän työstäni ja saan asiakkailta harvoin suoraa negapalautetta, kun itse jaksan olla kohtaamisissa ystävällinen ja iloinen, ja kertoa asiat selkeästi. Parhaani kyllä yritän, että voisin auttaa asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla.

Hei!

Käsitin että olet TE-virkailija joka edustaa tekstisi perusteella työkkärin näkökulmaa Tampereen suunnasta.

Ihan kysyisimme mikä mahtaa olla Sinun koulutuksesi kyseiseen työhön?

Kuitenkin sinulla on pätevyys arvioida muiden ammattitaitioa ja osaamista ja lähettää heille arviointisi (asiantuntijuus-nimikkeellä)  perustella sitovia osallistumisia ja yhteydenottovelvoitteita.

Lienee kohtuullista tiedustella millä koulutuksella?

Odotamme mielenkiinnolla.

Vierailija
104/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin työttömäksi kun sesonkityö loppui, hain kouluun toiselle paikkakunnalle ja pääsin sinne, otin paikan vastaan ja opintojen piti alkaa 3kk kuluttua. Työkkäri käski hakea työtä paikallisesta yrityksestä, joka kyllä sopi muuten minulle hyvin, mutta työsopimus oli vuoden sijaisuus. Sanoin että voin tulla kolmeksi kuukaudeksi, en saanut paikkaa. Sain karenssin. Työkkärin ääliö oikeasti sanoi minulle, että "olisit voinut ottaa paikan vastaan ja irtisanoutua opiskelun vuoksi 3kk päästä". Niin että olisi työkkärin mukaan pitänyt valehdella työnantajalle, vaikka minulla oli jo tiedossa, että en voi jäädä vuodeksi. Kiva ja reilu temppu olisi ollut. :)))

Valitin tuosta päätöksestä ja 7kk kuluttua maksoivat työttömyyskorvaukset tuon 3kk ajalta, minkä olin oikeutettu saamaan korvausta.

Kerroin "vastuu-virkailijalle" selkeästi (plus kirjasin suunnitelmaan) että tulen työllistymään vanhaan työpaikkaani . Tyyppi laittoi "työnhakukurssille"  1 tunnin luentoon toiseen kaupunkiin  kutsun , karenssin uhalla, kolme viikkoa ennen työn alkua. Joku paikan päällä vahingossa paljasti että sinne piti saada 50 osallistujaa!

Älkää kysykö miksi minä olin istumassa siellä kuuntelemassa tunnin kuinka mm. googlettamalla voi löytää töitä.

Ei mitään järkeä.

Työkkärihän maksaa matkakorvauksia työhaastattelumatkoihinkin, 12€ omavastuu. Olen omalla autolla käynyt vähän kauempana niin on jäänyt kivasti ylimääräistäkin, kannatti käydä vaikka ei saanut työpaikkaa. Eiköhän tuohon kurssimatkaankin olisi saanut avustusta.

Ei saanut.

Vierailija
105/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään järkeä.

Tunnin infoon ei saa mitään matka-avustusta. Lue tarkemmin ennen kuin alat olettamaan.

Vierailija
106/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taitaa olla linjoilla enemmänkin TE-tston väkeä, kun osalla (onneksi vähemmistöllä) ketjuun kirjoittaneista ei vaan mene jakeluun.

En tajua, mitä lisäarvoa on TE-toimiston lähettämässä kirjeessä, jossa kuin uutisena kerrotaan avoinna olevasta kassatyöstä. Saan vastaavanlaisia kassatyömeilejä Työkkärin ym. tahojen hakuvahdeilta lähes päivittäin. (Hakuni kriteeri on vain maantieteellinen, saan postia myös hitsarin, opettajan, ikkuna-asentajan ym. ym. ym. hommista.) Kysymys ei edelleenkään ole siitä, että jotenkin halveksisin kassatyötä (tämän voi tarkistaa ensimmäisestä viestistäni). Eikä kysymys ole työnvieroksumisesta. Eikä kysymys ole siitä, osaanko tehdä työhakemusta. TE-tston postittelu on pelkkää ajanhaaskuuta, kun tarjolla oleva työ ja tekijä ovat eri paria.

Linjoille saapuneen TE-tston työntekijän asenne on kyllä ennen kaikkea alentuva. Verovaroillahan hänkin tekee hommaansa, jota joku suojatyöksikin taisi kutsua.

AP

Vierailija
107/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä koulutuksella pääsee työkkärinvirkailijaksi?

Onko hymiöitä pakko käyttää  jos haluaa esiintyä pontevana mutta sympaattisena työkkärin virkailijana joka ei oikeesti vettuile hankalille asiakkaille vaan kärsivällisesti vaan puhuu ulkoa opeteltua jargonia ihan pihalla todellisuudesta--- ja lapsekkaasti ihmettelee miksi ihmiset luulee ettei niiden tarvi tehdä töitä vaikkei työpaikkoja löydy kaikille? 

Vierailija
108/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäristä kirjoitti:

Meillä on velvollisuus tehdä työtarjouksia, joskin se on hyvin pieni osa työtä. Yritän itse katsoa aina sopivan paikan ja laitan tekstarin perään, jolloin asiakas saa tiedon heti.

Osalla asiakkaista puolestaan on erikoinen käsitys että jos he tekevät sesonkityötä esim. puolet vuodesta, toisen puolen voi sitten "lomailla" ansiosidonnaisella. Näinhän ei ole tarkoitus tehdä, varsinkin kun on kyse yhteiskunnan rahoista (kassaan maksettu raha on vain pieni osa ansiosidonnaista, suurimman osan maksaa valtio). Tämän takia osa asiantuntijoista laittaa työtarjouksia mieluiten näille sesonkityöläisille, ja se voi olla sitten mitä vaan. En itse toimi näin, mutta kieltämättä itselläkin on naiivius karissut käsiteltyäni tuhansien työnhakijoiden tietoja -osa todella haluaa työllistyä ja onnistuu siinä, osalle taas sitten on ihan ok elää toisten kerryttämällä rahalla. Ja juuri nuorista hälyttävän moni ajattelee tällä jälkimmäisellä tavalla. Jos käsittelen pelkästään yhtenä päivänä yhdessä kaupungissa lukuisia yli 20v nuoria jotka eivät ole peruskoulun jälkeen eli yli viiteen vuoteen tehneet mitään, pitäisi hälytyskellojen soida ja velvoitteiden olla näissä tapauksissa paljon kovempia. Työtarjous on tavallaan myös merkki aktivoitua. Mistä ihmeestä tulee se ajatus, että elääkseen ei tarvitsisi tehdä töitä? Itselleni hyvin vieras ajatus, mutta näin ajattelevien joukko on todella suuri. Mielestäni verovaroja voisi käyttää paljon järkevämpään kuin elämäntapatyöttömistä huolehtimiseen: vanhukset, lapset...

Työtarjousmenettely aiheuttaa nykyisellään vain vähän oikeita työllistymisiä, ja koen itse monet muut keinot (mm. palkkatyö) paljon tehokkaammiksi. Eli samaa mieltä monen kommentoijan kanssa.

Itse pidän työstäni ja saan asiakkailta harvoin suoraa negapalautetta, kun itse jaksan olla kohtaamisissa ystävällinen ja iloinen, ja kertoa asiat selkeästi. Parhaani kyllä yritän, että voisin auttaa asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla.

No aika vähän sulla tuntuu olevan ymmärrystä asioihin vaikka työksesi teet. Ymmärrätkö sinä sitä että ne parikymppiset joilla ei ole mitään koulutusta eivät kelpaa oikein mihinkään työhön? Heidät pitää saada ensin kouluun että saavat ammatin, ei se auta niitä työpaikkoja tuputtaa kun ei työnantajat valitse koskaan kouluttamatonta kun koulutettuja on tarjolla yllinkyllin.

Ja jos yhtään olisit seurannut näiden nuorten elämäntilanteita niin huomaisit että ei se aina ole siitä kiinni että nuori vaan haluaa elää toisten rahoilla, vaan näillä nuorilla on erilaisia ongelmia elämässään jotka on estäneet kouluttautumisen normaalisti. Ja näitä nuoria onneksi on vain pieni osa nuorista, ja näitä syrjäytyneitä ja sairaita on kaikenikäisissä, toki se että nuoria syrjäytyy vuonna 2019 Suomessa, on todella hälyyttävää.

Ja ymmärrätkö sitä, että se muutama satanen mitä ne nuoret ehkä jostain sossusta saa tai elävät vanhempiensa nurkissa, ei riitä heille lopuksi ikää, jossain kohtaa he alkavat haluta normaalia elämää, omaa asuntoa, ajokorttia, autoa, matkustelua, perhettä... Ei kukaan ihminen oikeasti halua elää vuosikausia tai koko elämäänsä 500€ kuukausituloilla, ei sillä rahalla kovin hääviä elintasoa kustanneta, yksi vastoinkäyminen ja olet täysin pohjalla ja sieltä on vaikea nousta.

T: Työpajan työvalmentaja

Vierailija
109/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäristä kirjoitti:

Työtarjousmenettely aiheuttaa nykyisellään vain vähän oikeita työllistymisiä, ja koen itse monet muut keinot (mm. palkkatyö) paljon tehokkaammiksi.

Mitä tarkoitat? Palkkatyö on mielestäsi tehokas keino työllistyä? 

Heh.

Vierailija
110/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä aggressiivinen vierailija. Ensinnäkin, ei ollut tarkoitus olla alentuva. Mutta jos googleen laittaa "TE-toimisto puhelinpalvelu", saa ensimmäisenä haulla suoran numeron. Lisäksi, jos asia ei ole niin kiireellinen, voi jättää yhteydenottopyynnön, tavoitella omaa virkailijaa, laittaa kirjaamoon viestin tai ottaa yhteyttä chatin kautta. Eli keinoja on. Tämä oli siis vastaus sille tamperelaiselle, joka valitti että puhelinpalvelua ei ole. Se ei siis pidä paikkaansa.

Koulutukseni on hakuilmoituksessa vaadittu "soveltuva korkeakoulututkinto". En ole entinen pitkäaikaistyötön, mutta toki joskus olen ollut myös työnhakija, mikä kyllä auttaa ymmärtämään asiakkaiden tilanteita. Lorvailua en kuitenkaan hyväksy enkä ymmärrä, jos asiakas suoraan sanoo että "työ ei ole mun juttu".

Harmillista, että TE-toimistolla vaikuttaa olevan niin huono maine. Puhelimitse ihmiset vaikuttavat suhtautuvan asiallisesti ja joskus yhdessä naureskelemme/kiroamme byrokratiaa ja pahoittelen pitkiä käsittelyaikoja. Useimmat asiakkaat tuntuvat käsittävän, että haluan aidosti auttaa heitä, en hankaloittaa tilannetta. Toistaiseksi (parin vuoden jälkeen) olen pysynyt myös motivoineena ja yritän käsitellä niin monta ilmoittautumista päivässä kuin ehdin, jotta työttömyysturva saataisiin nopeasti eteenpäin. Asiakkaan on helpompi keskittyä työnhakuun, jos hän tietää että jostain tulee rahaa. Lisäksi en myöskään tee turhaa selvityspyyntöä, jos voin tarkistaa asian muutoin, esim. soittamalla.

Vierailija
111/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäristä kirjoitti:

Työtarjousmenettely aiheuttaa nykyisellään vain vähän oikeita työllistymisiä, ja koen itse monet muut keinot (mm. palkkatyö) paljon tehokkaammiksi.

Mitä tarkoitat? Palkkatyö on mielestäsi tehokas keino työllistyä? 

Heh.

Korjasin tämän heti alle, autocorrect kirjoitti palkkatyö. Palkkatuki siis on tehokas keino.

Vierailija
112/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskeinen TE-asiantuntija kirjoitti:

Hei sinä aggressiivinen vierailija. Ensinnäkin, ei ollut tarkoitus olla alentuva. Mutta jos googleen laittaa "TE-toimisto puhelinpalvelu", saa ensimmäisenä haulla suoran numeron. Lisäksi, jos asia ei ole niin kiireellinen, voi jättää yhteydenottopyynnön, tavoitella omaa virkailijaa, laittaa kirjaamoon viestin tai ottaa yhteyttä chatin kautta. Eli keinoja on. Tämä oli siis vastaus sille tamperelaiselle, joka valitti että puhelinpalvelua ei ole. Se ei siis pidä paikkaansa.

Koulutukseni on hakuilmoituksessa vaadittu "soveltuva korkeakoulututkinto". En ole entinen pitkäaikaistyötön, mutta toki joskus olen ollut myös työnhakija, mikä kyllä auttaa ymmärtämään asiakkaiden tilanteita. Lorvailua en kuitenkaan hyväksy enkä ymmärrä, jos asiakas suoraan sanoo että "työ ei ole mun juttu".

Harmillista, että TE-toimistolla vaikuttaa olevan niin huono maine. Puhelimitse ihmiset vaikuttavat suhtautuvan asiallisesti ja joskus yhdessä naureskelemme/kiroamme byrokratiaa ja pahoittelen pitkiä käsittelyaikoja. Useimmat asiakkaat tuntuvat käsittävän, että haluan aidosti auttaa heitä, en hankaloittaa tilannetta. Toistaiseksi (parin vuoden jälkeen) olen pysynyt myös motivoineena ja yritän käsitellä niin monta ilmoittautumista päivässä kuin ehdin, jotta työttömyysturva saataisiin nopeasti eteenpäin. Asiakkaan on helpompi keskittyä työnhakuun, jos hän tietää että jostain tulee rahaa. Lisäksi en myöskään tee turhaa selvityspyyntöä, jos voin tarkistaa asian muutoin, esim. soittamalla.

Kuinka moni asiakas sanoo että "työ ei ole mun juttu"? Vaikka nyt prosentteina. Ja mikä näillä henkilöillä on syynä ettei työ ole heidän juttunsa? Ovatko he sellaisia joita työnantajat haluavat palkata? 

Kun kerran itsekin tiedät että laaja työttömyys on edelleen n. 400 000 ja tiedät ettei siellä teidänkään nettisivuilla ole kuin muutama kymmenen tuhatta avointa työpaikkaa ja tiedät senkin että suurimman osan avoimista työpaikoista täyttää työpaikanvaihtaja, ei työtön työnhakija. Niin mitä väliä sillä on että ihan kaikkien juttu ei sitten se työn tavoittelu ole, jos tyytyvät siihen todella alhaiseen elintasoon jonka tuet takaavat? Ja turha tulla kertomaan piilotyöpaikoista, niitäkään ei ole tarpeeksi. Yhteen avoimeen työpaikkaan ei kymmentä työtöntä voi tukkia.

Ja tiedät senkin että työttömien kyvyt ja taidot, kokemus ja koulutus on se juttu mikä ratkaisee pääsevätkö töihin, ei se että haluavatko mennä töihin.

Vierailija
113/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäristä kirjoitti:

No aika vähän sulla tuntuu olevan ymmärrystä asioihin vaikka työksesi teet. Ymmärrätkö sinä sitä että ne parikymppiset joilla ei ole mitään koulutusta eivät kelpaa oikein mihinkään työhön? Heidät pitää saada ensin kouluun että saavat ammatin, ei se auta niitä työpaikkoja tuputtaa kun ei työnantajat valitse koskaan kouluttamatonta kun koulutettuja on tarjolla yllinkyllin.

Ja jos yhtään olisit seurannut näiden nuorten elämäntilanteita niin huomaisit että ei se aina ole siitä kiinni että nuori vaan haluaa elää toisten rahoilla, vaan näillä nuorilla on erilaisia ongelmia elämässään jotka on estäneet kouluttautumisen normaalisti. Ja näitä nuoria onneksi on vain pieni osa nuorista, ja näitä syrjäytyneitä ja sairaita on kaikenikäisissä, toki se että nuoria syrjäytyy vuonna 2019 Suomessa, on todella hälyyttävää.

Ja ymmärrätkö sitä, että se muutama satanen mitä ne nuoret ehkä jostain sossusta saa tai elävät vanhempiensa nurkissa, ei riitä heille lopuksi ikää, jossain kohtaa he alkavat haluta normaalia elämää, omaa asuntoa, ajokorttia, autoa, matkustelua, perhettä... Ei kukaan ihminen oikeasti halua elää vuosikausia tai koko elämäänsä 500€ kuukausituloilla, ei sillä rahalla kovin hääviä elintasoa kustanneta, yksi vastoinkäyminen ja olet täysin pohjalla ja sieltä on vaikea nousta.

Varmasti tiedät enemmän nuorisotyöttömistä ja sinulla on parempi kokonaiskuva tuon ammatin myötä. Itse en ole muuten tekemisissä tuetun työllistymisen asiakkaiden kanssa kuin käsittelemällä ilmoittautumisia. Ymmärrän kyllä ongelmien moninaisuuden ja mielenterveysongelmat ovat eri asia. Ns elämäntapatyöttömille (kaikenikäisille) kyllä silti mielestäni voi ja pitää lähettää työtarjouksia edes signaaliksi siitä, että kokoaikatyön hakeminen on työttömyysetuuden saamisen edellytys.

Hyvää illanjatkoa kaikille.

Vierailija
114/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei niitä työpaikkoja voi vain hakea? Ei pitäisi olla iso juttu ja jos haastatteluun pääsee, niin eiköhän kuka vain onnistu hoitamaan homman niin, että ei saa kyseistä paikkaa. 

Vierailija
115/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuitenkin lisäyksenä vielä työvalmentajalle että ei kaikilla aloilla kyllä ole koulutettuja hakijoita "yllin kyllin". Monella alalla on todella vaikea saada kasaan riittävästi hyviä hakijoita.

Vierailija
116/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäristä kirjoitti:

Varmasti tiedät enemmän nuorisotyöttömistä ja sinulla on parempi kokonaiskuva tuon ammatin myötä. Itse en ole muuten tekemisissä tuetun työllistymisen asiakkaiden kanssa kuin käsittelemällä ilmoittautumisia. Ymmärrän kyllä ongelmien moninaisuuden ja mielenterveysongelmat ovat eri asia. Ns elämäntapatyöttömille (kaikenikäisille) kyllä silti mielestäni voi ja pitää lähettää työtarjouksia edes signaaliksi siitä, että kokoaikatyön hakeminen on työttömyysetuuden saamisen edellytys.

Hyvää illanjatkoa kaikille.

Ongelma onkin siinä, että sinä ja jotkut kumppanisi kuvittelette 99 % työttömistä olevan elämäntapatyöttömiä, kun todellinen osuus lienee prosentin luokkaa. Siksi asenteenne on alentuva.

Vierailija
117/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tarjottiin =tyrkytettiin jääkiekkolavasteiden kokoamistyötä ja kun kieltäydyin ja ilmoitin että se sopii paremmin miehille ja sellaisille jotka jaksavat niitä kantaa ja nostaa niin rahaa vähennettiin. Ihmettelen mikä oli kriteerinä tarjota silloin nuorelle naiselle jääkiekkolavasteiden kokoamis"työtä" kun varmasti työttömiä miehiäkin on joita työ olisi jopa voinut kiinnostaa. Minulla ei ole mitään kokemusta rakennustyöstä ja vihaan jääkiekkoa. Mielipiteitä ei kuunneltu ollenkaan eikä edes kassantyötä tarjottu. 

Vierailija
118/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuitenkin lisäyksenä vielä työvalmentajalle että ei kaikilla aloilla kyllä ole koulutettuja hakijoita "yllin kyllin". Monella alalla on todella vaikea saada kasaan riittävästi hyviä hakijoita.

Ja tämäkö ratkeaa lähettämällä postinkantajalle kirurgin paikkoja?

Vierailija
119/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No luuletko että jos työhön kuitenkin halutaan ihminen joka on käynyt edes toisen asteen koulun, että se auttaa niitä peruskoulun käyneitä syrjäytyneitä nuoria sinne työntää? Puhumattakaan vanhemmasta väestä jotka eivät ole aikoinaan juuri opiskelleet ja sen minkä ovat kouluja käyneet se on ollut viime vuosituhannella kuin tietokoneet oli vielä harvinaisuus.

Olisko kuitenkin niin että jos johonkin työhön ei ole saatavilla hyviä hakijoita, niin ihmisiä pitäisi kouluttaa näihin ammatteihin? Yleensä ei ole pula työntekijöistä vaan OSAAVISTA työntekijöistä, harva työ on sellainen mihin oikeasti kuka vaan kelpaa joka suostuu tulemaan.

Työvalmentaja

120/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle osuneita, on kyllä jo aikaa jokunen vuosi:

- Räjäyttäjän kurssi + määräaikainen työ aivan toisella puolella Suomea. Useita pohjavaatimuksia, joista en täyttänyt kuin englannin suullisen taidon. Laitoin paperit, ei kuulunut koskaan mitään.

- Jokin erikoishitsaaja, oli mm. yli 5 vuoden työkokemusvaatimus ja itsellä rapsakka nolla päivää plakkarissa. Taas vaan hakemus ja CV matkaan ja vielä ei ole kuulunut mitään.

- Sähköpuolen opettajan paikka ammattikoulussa. Piti olla 3 vuoden kokemus ja tietty sähkärin paperit. Koemustahan mulla on, mutta aivan eri alalta :)

- Puolustusvoimille kaksi tehtävää, toinen jokin keittiöpuolen juttu (oliko leijona-jotain se työnantaja) ja toinen terveydenhuoltoon. Kumpikaan ala ei liippaa ei niin mitenkään.

No, ehkä siellä on nykyään järkevämpää?