TE-toimiston hullunkuriset työhönosoitukset
Olen varhaiskeski-ikäinen melko monipuolisen työ- ja opiskelutaustan omaava henkilö. Minulla on mm. alempi korkeakoulututkinto sekä kulttuuri- ja taidealan koulutusta. Olen ollut esimiesasemassa, hoitanut melko vastuullisia henkilöstöasioita ja vaativia asiakaspalveluhommia, organisoinut isoja tapahtumia ja tehnyt opetustehtäviä.
Olen ollut alle vuoden osa-aikaisesti työtön, ja nyt TE-tsto on aktivoitunut.
Perjantaina sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan työtä, jossa pitää olla rakentajan ja/tai puutarhurin koulutus. TE-toimistoon antamissani tiedoissa ei ole tasan mitään tähän viittaavaa informaatiota.
Tänään sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan kaupan kassan hommia ekstraajana (asiakaspalvelukokemuksesta on etua, mutta se ei ole pakollista). Kassatyötä dissaamatta (kokemusta on, arvostan, ei ole helppo homma) minun koulutukseni ei mielestäni ole yksi yhteen tämän kanssa, jossa ei edes tarvita alan koulutusta eikä työkokemusta.
Olen hieman ihmeissäni. Ja hieman ärsyyntynyt. Molemmissa oli saman henkilön allekirjoitus. Eikö TE-toimiston työntekijän tarvitse osata lukea?
Onko muiden kohdalle osunut vastaavanlaista "ohimennyttä" työnhakuvelvollisuutta? Napsahtiko karenssit päälle, jos ei opettaja hakenutkaan putkimiehen hommaa tms.?
Kommentit (373)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on tarjottu työtä, jossa olisi pitänyt ajaa autolla. Eräänlainen lähettihomma. Mulla ei ole ajokorttia ja siitä kyllä oli työkkärissä tieto. Ei tullut karenssia vaikka käsittelivät asiaa "työstä kieltäytymisenä" kolmisen viikkoa. Oli rahat aika tiukalla sen kolme viikkoa. Just just sain vuokran maksettua, mutta paljon ei ollut varaa syödä.
Olisit ottanut vastaan. Sitten työpaikalla auton penkillä kysynyt "eihän haittaa ettei oli ajokorttia, ja mitäs tätä autoa ajetaan?"
Luulen että työkkäri olisi saanut kovaa palautetta työnantajalta
Siis tosissasiko oletat, että työnantaja ei tarkista työnhakijan ajo-oikeuksia?
Kyllä itse mielummin teen muita töitä sillä välin kun etsin oman alan töitä jos mahdollista. 😊
Työttömän pitää olla valmis tekemään minlä tahansa alan töitä jos ei töitä kuulu muutaman kuukauden kuluessa koska ammattisuoja ei ole työkkärissä kovin kauan voimassa. Tietenkään työhönosoituksen ei pidä olla sellaiseen paikkaan jonka vaatimuksia työtön ei täytä. Jouduin kerran erään työharjoittelupaikan haastatteluun mutta en tullut valituksi koska työssä olisi tarvittu ajokorttia mutta minulla ei sellaista ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen työkkärin täti kertoi, kun sattumoisin keskustelimme ja tämä ketju oli tuoreessa muistissa, että ne työtarjoukset kuulema tehdään asiakkaan ilmoittamien hakuammattien perusteella. Kävi sitten pitkän listan läpi erilaisia ammattinimikkeitä läpi, mitä olin ilmeisesti ilmoittanut sinne. Muutama outo siellä oli mukana joukossa ja tätin kanssa sitten poistettiin ne sieltä.
Miksi et katsonut Oma asioinnista itse?
Eipä tullut mieleen ja tiesin, että työkkäristä ovat kuitenkin pian yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin olisi jo korkea aika lopettaa puheet työkkärin osalta "tarjotusta työstä" tai työnhakukehotusten kutsumisesta "työtarjouksiksi". Mulla oikeasti kiehuu veri kun näen jossain sanat "työkkäri" ja "työtarjous" yhdessä. Työkkäri ei tarjoa yhtään mitään työtä, sen tekee työnantaja, jos tekee! Tällaisilla sanakikkailuilla vaan yritetään vierittää syy työttömyydestä työttömän niskaan ja saada aikaan mielikuva, että "tarjottu työ ei kelpaisi", vaikka mitään työtä ei ole tarjottu, on vain lähetetty kehotus hakea avointa paikkaa!
Samoin sananparresta "vastaanottaa mitä tahansa työtä" pitää päästä jo eroon. Ei ole olemassa mitään työkkärin tarjoamaa työtä, joka tuosta noin vain vastaanotettaisiin.
Kuka virkailija näitä valheellisia sanamuotoja oikein keksii?
Kyllä ne ihan ministeriössä keksitään ja eduskunnassa siunataan. Vain vauvapalstalla kuvitellaan, että te-toimiston virkailijat säätävät lakeja.
Hyvin meni sulla pointti täysin ohi, kiinnität huomiota epäolennaisuuksiin.
On ikävää, että nämä typerät ja valheelliset sananparret ovat jo juurtuneet ihmisten puhekieleen. Puhutaan "työn vastaanottamisesta" ja "työtarjouksista" jo ihan arkisesti, eikä edes ajatella, että miksi näin tehdään ja mikä näiden termien taustalla oikein on = työttömien syyllistäminen!
Olisiko sinusta siis parempi tapa se, että työttömälle ei lähetetä työtarjouksia, ainoastaan vähennetään jokaisesta virkailijan mielestä asiakkaalle sopivasta avoinna olevasta työpaikasta 3 kk etuudet. Jos työnhakuun kehottaminen on syyllistämistä, niin helpoin tapa kaikille on ohittaa protokolla ja laittaa karenssi.
Vaihdetaan sen kirjeen nimeksi "työhönhakuosoitus" tai "työnhakukehoitus" ja lopetetaan sanan "työtarjous" käyttäminen kertakaikkiaan nyt tähän paikkaan. Se ei ole mikään työtarjous! Miksi itsekin käytät sitä tietäen, ettei kyseessä ole mikään työtarjous?
Koska sen virallinen nimi on työtarjous. Kutsun kissaa kissaksi enkä lintuja saalistavaksi lemmikkieläimeksi ja kutsun västäräkkiä linnuksi enkä kissanruuaksi.
Minä puolestani kutsun työkkärin tätiä Maireksi tai Meeriksi , enkä asiantuntijaksi tai vastuu-ohjaajakseni ( en ole holhouksen alainen, kannan itse vastuuni).
Aamulehdessä kirjoitettiin omavalvojista, kun oikea termi on omavalmentaja. Jotain "isoveli valvoo" -ajatusta tässäkin lienee takana.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuollaiset asiat jää helposti tarkistamatta. Eihän kukaan oleta, että hakisi autonkuljettajaksi ilman ajokorttia! Etenkin jos kyseessä on B-kortilla ajettava vempele.
Kortti itsessään ei kerro onko ajo-oikeus juuri voimassa, joten kortin esittelystä ei varsinaisesti ole hyötyä.
Kortti ei myöskään kerro mitään kokemuksesta. On mullakin ajo-oikeus ja ajokortti, mutta olen ajanut autoa viimeksi ehkä... viisi vuotta sitten? Oisin varmasti tosi hyvä autokuski. :)
Naurettavaa että halutaan työttömiä tie mihin töihin mut sit kuitenki valitettais ammattitaidosta palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuollaiset asiat jää helposti tarkistamatta. Eihän kukaan oleta, että hakisi autonkuljettajaksi ilman ajokorttia! Etenkin jos kyseessä on B-kortilla ajettava vempele.
Kortti itsessään ei kerro onko ajo-oikeus juuri voimassa, joten kortin esittelystä ei varsinaisesti ole hyötyä.
Kortti ei myöskään kerro mitään kokemuksesta. On mullakin ajo-oikeus ja ajokortti, mutta olen ajanut autoa viimeksi ehkä... viisi vuotta sitten? Oisin varmasti tosi hyvä autokuski. :)
Mitä jos yritys palkkaa ajokortittoman kuskin, voisiko tämä haastaa yrityksen oikeuteen saadessaan potkut kortittomuuden vuoksi?
Tämä ei ole mitään uutta.
Tänään 14.10.2024 sain KAKSI kirjettä, jotka olivat melkoinen sokki, sanoisin: terrorisointia. Vastuullisen ja hyvän kansalaisen terrorisointia, psyykkistä. Olen joka kuukausi yrittänyt parhaani päivittää tiedot TE-sivujen kautta ja myös käynyt keskustelemassa KAUAN tilanteestani ja mielestäni oli hyvä yhteys TE:hen.
Näiden kirjeiden jälkeen, jossa luki ettei työvoimakriteerit työnhaun suhteen täyty jne jne ja että koko työmarkkinatuki voidaan riistää, oli täysin uutta ja sain erittäin pahan maun tästä tapahtuneesta. Soitin heti työcoachille ja hän oli pahoillaan (!) että automaattinen järjestelmä tällaisia kirjeitä lähettää, koska ne voivat kuulostaa vihamielisiltä ja epämukavilta.
Hän suositteli laittamaan (laittakaa ihmeessä!!) palautetta työmarkkina.fi sivujen Palaute sivustosta, ja kirjoitin siihen täsmälleen miltä tuntuu ja että tämä järjestelmä on yhtä lahonut kuin naapurimaamme.
Kannattaa siis laittaa palautetta! (tai ei...sain vastauksen joltain robotilta että pitää vastaus laittaa paikalliseen... : / : / : (
Käyttäjä8275 kirjoitti:
Tämä ei ole mitään uutta.
Tänään 14.10.2024 sain KAKSI kirjettä, jotka olivat melkoinen sokki, sanoisin: terrorisointia. Vastuullisen ja hyvän kansalaisen terrorisointia, psyykkistä. Olen joka kuukausi yrittänyt parhaani päivittää tiedot TE-sivujen kautta ja myös käynyt keskustelemassa KAUAN tilanteestani ja mielestäni oli hyvä yhteys TE:hen.
Näiden kirjeiden jälkeen, jossa luki ettei työvoimakriteerit työnhaun suhteen täyty jne jne ja että koko työmarkkinatuki voidaan riistää, oli täysin uutta ja sain erittäin pahan maun tästä tapahtuneesta. Soitin heti työcoachille ja hän oli pahoillaan (!) että automaattinen järjestelmä tällaisia kirjeitä lähettää, koska ne voivat kuulostaa vihamielisiltä ja epämukavilta.
Hän suositteli laittamaan (laittakaa ihmeessä!!) palautetta työmarkkina.fi sivujen Palaute sivustosta, ja kirjoitin siihen täsmälleen miltä tuntuu ja että tämä järjestelmä on yhtä lahonut kuin n
Ikävää, että vastuuta kannetaan tapauksessa kerrotun tapaan. Ei se tietokone itse keksi lähettää kirjeitä, kyllä joku ihminen on ohjelmoinut näin tapahtuvaksi ja ihminen on myös laatinut kirjeen sisällön.
Työvoimavirkailjat käyttävät järjettömän laajaa valtaa toiseen ihmiseen elämään ja jostain syystä sallitaan väitteet, että ei se ollut työvoimavirkailija vaan "joku muu" ja tietokonekin ihan itsekseen keksii järjestelmään lisätoimintoja.
Yhden kerran olen TE-toimiston asiakkaana ollut, olin tuolloin 22v. TE-tätin kanssa tehtiin joku pilipalisuunnitelma ja hän sitten heitti, että "X firma hakee joka vuosi kausityöntekijöitä, laitappa sinne hakemus". Oli maaliskuu tuolloin.
Laitoin hakemuksen, ihan perus duunarityötä siis. Sen viikon tiistaina kävin haastattelussa. Keskiviikkona tuli soitto, että minut on valittu ja kysyttiin milloin voin aloittaa, sanoin, että niin pian kuin mahdollista. Perjantaina kävin kirjoittamassa sopimuksen ja saman viikon Sunnuntai-iltana aloitin yövuorossa.
Nyt 30v. samassa työpaikassa vieläkin, vakinaisena. Toivon, että ei ikinä tarvitse olla TE-toimiston asiakkaana, niin paljon kauhutarinoita olen itsekin kuullut.
Minun piti hakea kuljetusalan töitä vaikka ei ole ajokorttia.
Ei sillä ole merkitystä, onko autoa vai ei. Vain matka-aika ratkaisee.