TE-toimiston hullunkuriset työhönosoitukset
Olen varhaiskeski-ikäinen melko monipuolisen työ- ja opiskelutaustan omaava henkilö. Minulla on mm. alempi korkeakoulututkinto sekä kulttuuri- ja taidealan koulutusta. Olen ollut esimiesasemassa, hoitanut melko vastuullisia henkilöstöasioita ja vaativia asiakaspalveluhommia, organisoinut isoja tapahtumia ja tehnyt opetustehtäviä.
Olen ollut alle vuoden osa-aikaisesti työtön, ja nyt TE-tsto on aktivoitunut.
Perjantaina sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan työtä, jossa pitää olla rakentajan ja/tai puutarhurin koulutus. TE-toimistoon antamissani tiedoissa ei ole tasan mitään tähän viittaavaa informaatiota.
Tänään sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan kaupan kassan hommia ekstraajana (asiakaspalvelukokemuksesta on etua, mutta se ei ole pakollista). Kassatyötä dissaamatta (kokemusta on, arvostan, ei ole helppo homma) minun koulutukseni ei mielestäni ole yksi yhteen tämän kanssa, jossa ei edes tarvita alan koulutusta eikä työkokemusta.
Olen hieman ihmeissäni. Ja hieman ärsyyntynyt. Molemmissa oli saman henkilön allekirjoitus. Eikö TE-toimiston työntekijän tarvitse osata lukea?
Onko muiden kohdalle osunut vastaavanlaista "ohimennyttä" työnhakuvelvollisuutta? Napsahtiko karenssit päälle, jos ei opettaja hakenutkaan putkimiehen hommaa tms.?
Kommentit (373)
Vierailija kirjoitti:
Äskeinen TE-asiantuntija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäristä kirjoitti:
Työkkärin näkökulma tässä moi.
Joku valitti että Tampereella ei saa puhelinpalvelua. Kyllä saa, sieltä samasta valtakunnallisesta puhelinpalvelusta kuin kaikki muutkin :)
Meillä on velvollisuus tehdä työtarjouksia, joskin se on hyvin pieni osa työtä. Yritän itse katsoa aina sopivan paikan ja laitan tekstarin perään, jolloin asiakas saa tiedon heti.
Osalla asiakkaista puolestaan on erikoinen käsitys että jos he tekevät sesonkityötä esim. puolet vuodesta, toisen puolen voi sitten "lomailla" ansiosidonnaisella. Näinhän ei ole tarkoitus tehdä, varsinkin kun on kyse yhteiskunnan rahoista (kassaan maksettu raha on vain pieni osa ansiosidonnaista, suurimman osan maksaa valtio). Tämän takia osa asiantuntijoista laittaa työtarjouksia mieluiten näille sesonkityöläisille, ja se voi olla sitten mitä vaan. En itse toimi näin, mutta kieltämättä itselläkin on naiivius karissut käsiteltyäni tuhansien työnhakijoiden tietoja -osa todella haluaa työllistyä ja onnistuu siinä, osalle taas sitten on ihan ok elää toisten kerryttämällä rahalla. Ja juuri nuorista hälyttävän moni ajattelee tällä jälkimmäisellä tavalla. Jos käsittelen pelkästään yhtenä päivänä yhdessä kaupungissa lukuisia yli 20v nuoria jotka eivät ole peruskoulun jälkeen eli yli viiteen vuoteen tehneet mitään, pitäisi hälytyskellojen soida ja velvoitteiden olla näissä tapauksissa paljon kovempia. Työtarjous on tavallaan myös merkki aktivoitua. Mistä ihmeestä tulee se ajatus, että elääkseen ei tarvitsisi tehdä töitä? Itselleni hyvin vieras ajatus, mutta näin ajattelevien joukko on todella suuri. Mielestäni verovaroja voisi käyttää paljon järkevämpään kuin elämäntapatyöttömistä huolehtimiseen: vanhukset, lapset...
Työtarjousmenettely aiheuttaa nykyisellään vain vähän oikeita työllistymisiä, ja koen itse monet muut keinot (mm. palkkatyö) paljon tehokkaammiksi. Eli samaa mieltä monen kommentoijan kanssa.
Itse pidän työstäni ja saan asiakkailta harvoin suoraa negapalautetta, kun itse jaksan olla kohtaamisissa ystävällinen ja iloinen, ja kertoa asiat selkeästi. Parhaani kyllä yritän, että voisin auttaa asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla.
No aika vähän sulla tuntuu olevan ymmärrystä asioihin vaikka työksesi teet. Ymmärrätkö sinä sitä että ne parikymppiset joilla ei ole mitään koulutusta eivät kelpaa oikein mihinkään työhön? Heidät pitää saada ensin kouluun että saavat ammatin, ei se auta niitä työpaikkoja tuputtaa kun ei työnantajat valitse koskaan kouluttamatonta kun koulutettuja on tarjolla yllinkyllin.
Ja jos yhtään olisit seurannut näiden nuorten elämäntilanteita niin huomaisit että ei se aina ole siitä kiinni että nuori vaan haluaa elää toisten rahoilla, vaan näillä nuorilla on erilaisia ongelmia elämässään jotka on estäneet kouluttautumisen normaalisti. Ja näitä nuoria onneksi on vain pieni osa nuorista, ja näitä syrjäytyneitä ja sairaita on kaikenikäisissä, toki se että nuoria syrjäytyy vuonna 2019 Suomessa, on todella hälyyttävää.
Ja ymmärrätkö sitä, että se muutama satanen mitä ne nuoret ehkä jostain sossusta saa tai elävät vanhempiensa nurkissa, ei riitä heille lopuksi ikää, jossain kohtaa he alkavat haluta normaalia elämää, omaa asuntoa, ajokorttia, autoa, matkustelua, perhettä... Ei kukaan ihminen oikeasti halua elää vuosikausia tai koko elämäänsä 500€ kuukausituloilla, ei sillä rahalla kovin hääviä elintasoa kustanneta, yksi vastoinkäyminen ja olet täysin pohjalla ja sieltä on vaikea nousta.
T: Työpajan työvalmentaja
Varmasti tiedät enemmän nuorisotyöttömistä ja sinulla on parempi kokonaiskuva tuon ammatin myötä. Itse en ole muuten tekemisissä tuetun työllistymisen asiakkaiden kanssa kuin käsittelemällä ilmoittautumisia. Ymmärrän kyllä ongelmien moninaisuuden ja mielenterveysongelmat ovat eri asia. Ns elämäntapatyöttömille (kaikenikäisille) kyllä silti mielestäni voi ja pitää lähettää työtarjouksia edes signaaliksi siitä, että kokoaikatyön hakeminen on työttömyysetuuden saamisen edellytys.
Hyvää illanjatkoa kaikille.
Ongelma onkin siinä, että sinä ja jotkut kumppanisi kuvittelette 99 % työttömistä olevan elämäntapatyöttömiä, kun todellinen osuus lienee prosentin luokkaa. Siksi asenteenne on alentuva.
Niin siis jos työkkäri päättelee ettei työtöntä kiinnosta työ pelkästään siitä, ettei tämä ole hakenut töitä, voi tulla väärä käsitys ns elämäntapatyöttömien määrästä. Jos ihminen on kaikinpuolin terve, hän yleensä haluaa tehdä jotain työtä/opiskella. Jos taas ei ole terve, muttei saa apua esim masennukseen/tiedosta itsekään että apatia johtuu masennuksesta tai pahasta sos tilanteiden kammosta, skitsofreniasta jne, voi hyvinkin vanua kämpässään jaksamatta/haluamatta ilmoitella itsestään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taitaa olla linjoilla enemmänkin TE-tston väkeä, kun osalla (onneksi vähemmistöllä) ketjuun kirjoittaneista ei vaan mene jakeluun.
En tajua, mitä lisäarvoa on TE-toimiston lähettämässä kirjeessä, jossa kuin uutisena kerrotaan avoinna olevasta kassatyöstä. Saan vastaavanlaisia kassatyömeilejä Työkkärin ym. tahojen hakuvahdeilta lähes päivittäin. (Hakuni kriteeri on vain maantieteellinen, saan postia myös hitsarin, opettajan, ikkuna-asentajan ym. ym. ym. hommista.) Kysymys ei edelleenkään ole siitä, että jotenkin halveksisin kassatyötä (tämän voi tarkistaa ensimmäisestä viestistäni). Eikä kysymys ole työnvieroksumisesta. Eikä kysymys ole siitä, osaanko tehdä työhakemusta. TE-tston postittelu on pelkkää ajanhaaskuuta, kun tarjolla oleva työ ja tekijä ovat eri paria.
Linjoille saapuneen TE-tston työntekijän asenne on kyllä ennen kaikkea alentuva. Verovaroillahan hänkin tekee hommaansa, jota joku suojatyöksikin taisi kutsua.
AP
1. Sinulla ei ole enää ammattisuojaa, siksi sinulle lähetetään työtarjouksia kaikista niistä tehtävistä, joihin voidaan olettaa sinun kykenevän. Jos olet jo ko. töihin hakenut, niin riittää ilmoitus te-toimistolle, muussa tapauksessa haet niihin.
2. Tarjolla oleva työ on vain sinun mielestäsi eriparia. Koska nyt on pulaa työvoimasta, niin myös epäkuranttia tavaraa yritetään saada töihin.
3. LinkedInin kautta saat varmasti niitä itsellesi sopivia tarjouksia. Moniko työnantaja on sitä kautta ottanut yhteyttä?
4. Kukaan ei pakota olemaan TE-toimiston asiakkaana, jos sinua tuntuu loukkaavan ihan tavallinen kirje, jossa kerrotaan potentiaalisesta työpaikasta.
Olin työttömänä 3 kk. Sain määräyksen hakea Venäjän remburssikaupan asiantuntijatyötä. Olen ammatiltani kirjanpitäjä, kaupankäynnistä minulla ei ole lainkaan kokemusta. Ja venäjän kielestä osaan alkeet, ehkä se olisi pätevöittänyt työhön...?
Hain paikkaa ja kuittasin asian TE-toimistolle. Viikon päästä työllistyin omalle alalle, ilman työkkärin myötävaikutusta.
Työkkäristä kirjoitti:
Työkkärin näkökulma tässä moi.
Joku valitti että Tampereella ei saa puhelinpalvelua. Kyllä saa, sieltä samasta valtakunnallisesta puhelinpalvelusta kuin kaikki muutkin :)
Meillä on velvollisuus tehdä työtarjouksia, joskin se on hyvin pieni osa työtä. Yritän itse katsoa aina sopivan paikan ja laitan tekstarin perään, jolloin asiakas saa tiedon heti.
Osalla asiakkaista puolestaan on erikoinen käsitys että jos he tekevät sesonkityötä esim. puolet vuodesta, toisen puolen voi sitten "lomailla" ansiosidonnaisella. Näinhän ei ole tarkoitus tehdä, varsinkin kun on kyse yhteiskunnan rahoista (kassaan maksettu raha on vain pieni osa ansiosidonnaista, suurimman osan maksaa valtio). Tämän takia osa asiantuntijoista laittaa työtarjouksia mieluiten näille sesonkityöläisille, ja se voi olla sitten mitä vaan. En itse toimi näin, mutta kieltämättä itselläkin on naiivius karissut käsiteltyäni tuhansien työnhakijoiden tietoja -osa todella haluaa työllistyä ja onnistuu siinä, osalle taas sitten on ihan ok elää toisten kerryttämällä rahalla. Ja juuri nuorista hälyttävän moni ajattelee tällä jälkimmäisellä tavalla. Jos käsittelen pelkästään yhtenä päivänä yhdessä kaupungissa lukuisia yli 20v nuoria jotka eivät ole peruskoulun jälkeen eli yli viiteen vuoteen tehneet mitään, pitäisi hälytyskellojen soida ja velvoitteiden olla näissä tapauksissa paljon kovempia. Työtarjous on tavallaan myös merkki aktivoitua. Mistä ihmeestä tulee se ajatus, että elääkseen ei tarvitsisi tehdä töitä? Itselleni hyvin vieras ajatus, mutta näin ajattelevien joukko on todella suuri. Mielestäni verovaroja voisi käyttää paljon järkevämpään kuin elämäntapatyöttömistä huolehtimiseen: vanhukset, lapset...
Työtarjousmenettely aiheuttaa nykyisellään vain vähän oikeita työllistymisiä, ja koen itse monet muut keinot (mm. palkkatyö) paljon tehokkaammiksi. Eli samaa mieltä monen kommentoijan kanssa.
Itse pidän työstäni ja saan asiakkailta harvoin suoraa negapalautetta, kun itse jaksan olla kohtaamisissa ystävällinen ja iloinen, ja kertoa asiat selkeästi. Parhaani kyllä yritän, että voisin auttaa asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla.
Mullakin on naiivius karissut. Olen kouluttautunut ammattiin, jonka osaan ja haluaisin tehdä sitä työtä, mutta en saa. Kelpaan pätkätöihin, joita ketjutetaan ja välillä on työttömyyskausia, ilmeisesti siksi ettei voisi valittaa. Työsopimukset on sellasia, että kolmen kuukauden karenssi napsahtaa otan tai jätän.
Nuoret on hälyttävästi fiksumpia, ne ei haluu pelata tota peliä, koska ne ei tahdo että niillä hajoaa pää.
Miten pääsisin vaikka työkkärin "asiantuntijaksi"? Pärjäisin siinä tosi hyvin, koska minäkään en osaa mitään siitä hommasta. Oppisin kuitenkin helposti kyykyttämään ja kohtelemaan asiakasta työtä vieroksuvana pummina, olen ollut "asiantuntijoiden" kohteena niin kauan että opin varmaan helposti.
Mistä helkkarista tulee se ajatus, että mä en haluaisi tehdä töitä?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä taitaa olla linjoilla enemmänkin TE-tston väkeä, kun osalla (onneksi vähemmistöllä) ketjuun kirjoittaneista ei vaan mene jakeluun.
En tajua, mitä lisäarvoa on TE-toimiston lähettämässä kirjeessä, jossa kuin uutisena kerrotaan avoinna olevasta kassatyöstä. Saan vastaavanlaisia kassatyömeilejä Työkkärin ym. tahojen hakuvahdeilta lähes päivittäin. (Hakuni kriteeri on vain maantieteellinen, saan postia myös hitsarin, opettajan, ikkuna-asentajan ym. ym. ym. hommista.) Kysymys ei edelleenkään ole siitä, että jotenkin halveksisin kassatyötä (tämän voi tarkistaa ensimmäisestä viestistäni). Eikä kysymys ole työnvieroksumisesta. Eikä kysymys ole siitä, osaanko tehdä työhakemusta. TE-tston postittelu on pelkkää ajanhaaskuuta, kun tarjolla oleva työ ja tekijä ovat eri paria.
Linjoille saapuneen TE-tston työntekijän asenne on kyllä ennen kaikkea alentuva. Verovaroillahan hänkin tekee hommaansa, jota joku suojatyöksikin taisi kutsua.
AP
1. Sinulla ei ole enää ammattisuojaa, siksi sinulle lähetetään työtarjouksia kaikista niistä tehtävistä, joihin voidaan olettaa sinun kykenevän. Jos olet jo ko. töihin hakenut, niin riittää ilmoitus te-toimistolle, muussa tapauksessa haet niihin.
2. Tarjolla oleva työ on vain sinun mielestäsi eriparia. Koska nyt on pulaa työvoimasta, niin myös epäkuranttia tavaraa yritetään saada töihin.
3. LinkedInin kautta saat varmasti niitä itsellesi sopivia tarjouksia. Moniko työnantaja on sitä kautta ottanut yhteyttä?
4. Kukaan ei pakota olemaan TE-toimiston asiakkaana, jos sinua tuntuu loukkaavan ihan tavallinen kirje, jossa kerrotaan potentiaalisesta työpaikasta.
"Epäkuranttia tavaraa". 🤡
Se kuitenkin lisäyksenä vielä työvalmentajalle että ei kaikilla aloilla kyllä ole koulutettuja hakijoita "yllin kyllin". Monella alalla on todella vaikea saada kasaan riittävästi hyviä hakijoita.
Mitä hyötyä esim. tässä tapauksessa on laittaa näille "elämäntapatyöttömille" tai kouluttamattomille nuorille pelkkiä työpaikanhakukehoituksia, kun pitäisi kai ne koulutusasiat saada ensin kuntoon? Pitäisi siis saada henkilöiden ominaisuudet ja sopiva ala kohtaamaan, siihen koulutus ja sitten työllistyminen? (Aika hyvin kuitenkin kaikenlaisia ns. täsmäkoulutuksia työkkärit ym. tarjoavat.) Pitäisikö myös hieman työntekijältä vaadittavista ominaisuuksista joustaa? Tuntuu, että nykyajan vaatimukset menevät hieman yli. Ihmisiä myös taitaa uupua töissään aivan liikaa. Onko sekään sitten hyvä asia? Riittääkö ihmisille koskaan mikään?
Sain kerran osoituksen paikkaan, jossa olin ollut opiskellessa harjoittelussa. Tosin opettajani keskeytti harjoittelun, koska koin paikassa niin pahaa syrjintää ja kiusaamista, että oli reilumpaa antaa minun saada oikeudenmukaisesti arvioitu näyttö jossain paremmassa paikassa. Kostoksi pomo teki minusta rikosilmoituksen perättömästä varkaudesta...
En hakenut paikkaan. Ilmoitin työkkäriin hakeneeni, mutten tullut valituksi. En jäänyt mitenkään kiinni tästä.
Olen ammatiltani opettaja. Työkkäri lähetti kyllä aivan oikean alan "työtarjouksen": minun piti hakea opettajan paikkaa naapurikunnasta. No ok, hain kun käskettiin, vaikka olen autoton ja julkiset ei oikein sujuvasti kulje. Satuin vain tietämään, että ystäväni oli jo kaikessa hiljaisuudessa paikkaan valittu, ja hakuilmoitus oli laadittu hänen osaamisensa mukaan niin, että hänet voitiin siihen sitten valita. Vakipaikka kuitenkin, niin piti olla julkisessa haussa, vaikka tiedettiin jo, kuka siihen haluttiin.
Tein kyllä aivan asiallisen hakemuksen, vaikka tiesin, kuka hommaan oli jo edeltä käsin valittu. Turhauttavaa kumminkin.
Hei sinä aggressiivinen vierailija. Ensinnäkin, ei ollut tarkoitus olla alentuva. Mutta jos googleen laittaa "TE-toimisto puhelinpalvelu", saa ensimmäisenä haulla suoran numeron. Lisäksi, jos asia ei ole niin kiireellinen, voi jättää yhteydenottopyynnön, tavoitella omaa virkailijaa, laittaa kirjaamoon viestin tai ottaa yhteyttä chatin kautta. Eli keinoja on. Tämä oli siis vastaus sille tamperelaiselle, joka valitti että puhelinpalvelua ei ole. Se ei siis pidä paikkaansa.
Koulutukseni on hakuilmoituksessa vaadittu "soveltuva korkeakoulututkinto". En ole entinen pitkäaikaistyötön, mutta toki joskus olen ollut myös työnhakija, mikä kyllä auttaa ymmärtämään asiakkaiden tilanteita. Lorvailua en kuitenkaan hyväksy enkä ymmärrä, jos asiakas suoraan sanoo että "työ ei ole mun juttu".
Harmillista, että TE-toimistolla vaikuttaa olevan niin huono maine. Puhelimitse ihmiset vaikuttavat suhtautuvan asiallisesti ja joskus yhdessä naureskelemme/kiroamme byrokratiaa ja pahoittelen pitkiä käsittelyaikoja. Useimmat asiakkaat tuntuvat käsittävän, että haluan aidosti auttaa heitä, en hankaloittaa tilannetta. Toistaiseksi (parin vuoden jälkeen) olen pysynyt myös motivoineena ja yritän käsitellä niin monta ilmoittautumista päivässä kuin ehdin, jotta työttömyysturva saataisiin nopeasti eteenpäin. Asiakkaan on helpompi keskittyä työnhakuun, jos hän tietää että jostain tulee rahaa. Lisäksi en myöskään tee turhaa selvityspyyntöä, jos voin tarkistaa asian muutoin, esim. soittamalla.
Miksi et ymmärrä, jos asiakas suoraan sanoo, että "työ ei ole mun juttu"?
Minä kyllä ymmärrän hyvin, että työ ei tosiaan ole kaikkien juttu. Käyn itse töissä ja maksan veroni, mutta ei minua haittaa se, että kaikki eivät halua töitä. Kaikille ei ole töitä, ei kerta kaikkiaan ole. Parasta on, jos työttöminä olisivat juuri ne, joiden juttu työ ei ole.
Tiedän muutaman tällaisen, joiden juttu ei ole työ. He kyllä tekevät paljon hyödyllistä ja auttavat lähipiiriään. He eivät vain ole palkkatyössä.
Itse taas voisin kuvitella kirjoittavani kirjan, jos jäisin työttömäksi. Olisiko se nyt niin huono juttu, jos kirjoittaisin ansiosidonnaisella kirjan? Se vastaa täysin uuteen ammattiin opiskelua tai toimintaa, joka täyttää aktiivisuusehdon. Miksi ihmiset eivät saisi nauttia työttömyydestään ja ylipäätään nauttia siitä, mitä tekevät?
Vierailija kirjoitti:
Olen ammatiltani opettaja. Työkkäri lähetti kyllä aivan oikean alan "työtarjouksen": minun piti hakea opettajan paikkaa naapurikunnasta. No ok, hain kun käskettiin, vaikka olen autoton ja julkiset ei oikein sujuvasti kulje. Satuin vain tietämään, että ystäväni oli jo kaikessa hiljaisuudessa paikkaan valittu, ja hakuilmoitus oli laadittu hänen osaamisensa mukaan niin, että hänet voitiin siihen sitten valita. Vakipaikka kuitenkin, niin piti olla julkisessa haussa, vaikka tiedettiin jo, kuka siihen haluttiin.
Tein kyllä aivan asiallisen hakemuksen, vaikka tiesin, kuka hommaan oli jo edeltä käsin valittu. Turhauttavaa kumminkin.
Ja jotenkin salaperäisesti oletit työkkärissä olevan tiedossa, että siihen on jo valittu joku? Että ne on kaiken lisäksi selvännäkijöitä?
Vierailija kirjoitti:
Hei sinä aggressiivinen vierailija. Ensinnäkin, ei ollut tarkoitus olla alentuva. Mutta jos googleen laittaa "TE-toimisto puhelinpalvelu", saa ensimmäisenä haulla suoran numeron. Lisäksi, jos asia ei ole niin kiireellinen, voi jättää yhteydenottopyynnön, tavoitella omaa virkailijaa, laittaa kirjaamoon viestin tai ottaa yhteyttä chatin kautta. Eli keinoja on. Tämä oli siis vastaus sille tamperelaiselle, joka valitti että puhelinpalvelua ei ole. Se ei siis pidä paikkaansa.
Koulutukseni on hakuilmoituksessa vaadittu "soveltuva korkeakoulututkinto". En ole entinen pitkäaikaistyötön, mutta toki joskus olen ollut myös työnhakija, mikä kyllä auttaa ymmärtämään asiakkaiden tilanteita. Lorvailua en kuitenkaan hyväksy enkä ymmärrä, jos asiakas suoraan sanoo että "työ ei ole mun juttu".
Harmillista, että TE-toimistolla vaikuttaa olevan niin huono maine. Puhelimitse ihmiset vaikuttavat suhtautuvan asiallisesti ja joskus yhdessä naureskelemme/kiroamme byrokratiaa ja pahoittelen pitkiä käsittelyaikoja. Useimmat asiakkaat tuntuvat käsittävän, että haluan aidosti auttaa heitä, en hankaloittaa tilannetta. Toistaiseksi (parin vuoden jälkeen) olen pysynyt myös motivoineena ja yritän käsitellä niin monta ilmoittautumista päivässä kuin ehdin, jotta työttömyysturva saataisiin nopeasti eteenpäin. Asiakkaan on helpompi keskittyä työnhakuun, jos hän tietää että jostain tulee rahaa. Lisäksi en myöskään tee turhaa selvityspyyntöä, jos voin tarkistaa asian muutoin, esim. soittamalla.
Miksi et ymmärrä, jos asiakas suoraan sanoo, että "työ ei ole mun juttu"?
Minä kyllä ymmärrän hyvin, että työ ei tosiaan ole kaikkien juttu. Käyn itse töissä ja maksan veroni, mutta ei minua haittaa se, että kaikki eivät halua töitä. Kaikille ei ole töitä, ei kerta kaikkiaan ole. Parasta on, jos työttöminä olisivat juuri ne, joiden juttu työ ei ole.
Tiedän muutaman tällaisen, joiden juttu ei ole työ. He kyllä tekevät paljon hyödyllistä ja auttavat lähipiiriään. He eivät vain ole palkkatyössä.
Itse taas voisin kuvitella kirjoittavani kirjan, jos jäisin työttömäksi. Olisiko se nyt niin huono juttu, jos kirjoittaisin ansiosidonnaisella kirjan? Se vastaa täysin uuteen ammattiin opiskelua tai toimintaa, joka täyttää aktiivisuusehdon. Miksi ihmiset eivät saisi nauttia työttömyydestään ja ylipäätään nauttia siitä, mitä tekevät?
Minä en ymmärrä, että "työ ei ole mun juttu" -henkilö tulee työkkärin asiakkaaksi, kun heti alkuunsa muistutetaan, että jos on asiakas, niin on valmis menemääm töihin. Ihan se ja sama, jos joku ei halua töihin, mutta silloin on sulaa hulluutta luvata sitä työtä hakea työkkärin asiakkaana. Vähän sama kuin uimataidoton olisi koko ajan vuotavassa veneessä vain siksi, että tykkää veneillä.
Vierailija kirjoitti:
Jos joudut työhaastatteluun älä ainakaan vaikuta kiinnostuneelta. Aloita sanoilla "työkkäri pakotti hakemaan".
Tässäpä taas näkee kuinka tosissaan nämä työttömät töihin haluavat :D
Tampereen työkkärissähän oli juuri se virkailija, joka kysyi koulutuksestani, että mitä tää FM tarkoittaa? Vastasin siihen, että finanssialan merkantti. Virkailija tyytyväisenä kirjoitti sen ja räpsytteli silmiään. Korjasin tiedon sitten myöhemmin, mutta jäin ihmettelemään, että eikö tutkintonimikkeistä tai ammattivaatimuksista todellakaan tarvitse mitään tietää eikä myöskään itse ottaa selvää tuossa hommassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jotenkin salaperäisesti oletit työkkärissä olevan tiedossa, että siihen on jo valittu joku? Että ne on kaiken lisäksi selvännäkijöitä?
En olettanut, mutta työkkäri oletti, että en itse osaa hakea relevantteja paikkoja ilman heidän"työtarjouksiaan". Aivan kuin en tuntisi seudun opetusalaa lainkaan, monia vuosia alalla toimineena.
Kenenköhän aivovammaisen keksimä nimi tuokin on, "työtarjous"? Aivan sairas systeemi, käytetään valheellisia ja virheellisiä termejä ja sitten rangaistaan asiakkaita, jos ovat jotain väärin ymmärtäneet.
Kyseessähän on työnhakumääräys tai jos liian rehellinen ilmaus tuntuu kovin ikävältä, niin työnhakuosoitus.
Vierailija kirjoitti:
Tampereen työkkärissähän oli juuri se virkailija, joka kysyi koulutuksestani, että mitä tää FM tarkoittaa? Vastasin siihen, että finanssialan merkantti. Virkailija tyytyväisenä kirjoitti sen ja räpsytteli silmiään. Korjasin tiedon sitten myöhemmin, mutta jäin ihmettelemään, että eikö tutkintonimikkeistä tai ammattivaatimuksista todellakaan tarvitse mitään tietää eikä myöskään itse ottaa selvää tuossa hommassa?
Ai mua taas kaikki kattoo aina ihaillen "ooh wau!!"
Juu olihan sitä lukiossa yksi pakollinen kurssi filosofiaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisit sanonut frekvenssi modulaattori. Mutta joo, FM voi olla niin monelta alalta.
Sain työkkäriltä työnhakuosoituksen palkkatukipaikkaan, hain ja sain ja viihdyin todella hyvin. Määräaikaisuuteni kesti puoli vuotta ja sen loppupuolella esimieheni kävi kysymässä haluaisinko jatkaa vielä, jos työkkärille on ok. Vastasin että tottakai! Mutta ei, työkkärille ei käynyt. Esimieheni oli yrittänyt selittää, että ovat minuun tyytyväisiä ja lisäksi muuten pitäisi taas perehdyttää uusi ja se vie heidän resurssejaan. Työkkärin kanta vaan piti, ei käy.
Tämä oli homma valtiolla, tuo virka pyöri meillä palkkatukilaisilla. Minua ennen oli sellainen ja minun jälkeen tuli sellainen. En ymmärrä miksi sitä paikkaa ei voinut avata palkkatuettomaksi, noinhan vaan valtio kierrättää rahaa?
Mutta joo. Jäin työttömäksi ja sitten alkoi taas paasaus työkkärissä, että töitä pitäisi löytää. Niin, olisin ollut sillä hetkellä edelleen töissä jos ette olisi sitä torpanneet...
Mä olen ammatiltani sosionomi (AMK)-diakoni, mut sain ammatikseni helluntailainen evankelista. Heh...
Itse olin työttömänä vuosituhannen alussa. Sain noita työtarjouskirjeitä, jotka sinällään olivat oikealta alalta, mutta minua ärsytti/ihmetytti se, että ne olivat samoja paikkoja kuin netissä ja nehän olin nähnyt jo monta päivää ennen kirjeen tuloa. Yhteiskunnan varojen tuhlausta.
Hain työkkärin kurssille ja pääsin. Koulutukseen kuului työssäoppimista ja jokaisen olisi pitänyt etsiä oppimispaikka itse. Idea oli työllistyä oppimispaikkaan. Kurssinjärjestäjä avusti niitä, jotka ei itse löytäneet. Itse kuuluin tuohon sarjaan syystä, että pari päivää ennen kurssin alkua äitini kuoli ja ajatukseni olivat muualla kuin paikan haussa. Minut ja pari muuta sitten lähetettiin erääseen paikkaan haastatteluun. Jostain syystä en olisi halunnut sinne, pelkäsin kai lähinnä etten osaa tehdä siellä mitään. Haastattelussa sanoin mm. että minulla on sitten kolme pientä lasta (olivat silloin alle kouluikäisiä) ja niiden kanssa tulee neuvolakäyntiä ja muuta poissaoloa. Kaikesta huolimatta minut valittiin. Harjoittelujaksojen jälkeen minut palkattiin vakkariksi ja työsuhde on kestänyt kohta 17 vuotta.
"Ns elämäntapatyöttömille (kaikenikäisille) kyllä silti mielestäni voi ja pitää lähettää työtarjouksia edes signaaliksi siitä, että kokoaikatyön hakeminen on työttömyysetuuden saamisen edellytys."
Signaaliksi??? Ihanko oikeasti ajattelet että "elämäntapatyötön" eli jostain syystä työelämästä syrjäytynyt henkilö havahtuu tästä signaalista ja ryhdistäytyy ja lopettaa olemasta alkoholisti, fyysisesti tai psyykkisesti sairas jne. ja ottaa ja hakee töitä? Ja että joku työnantaja tälläisen "elämäntapatyöttömän" suostuisi ottamaan töihin vaikka pula olisi minkälainen?
Työvalmentaja