TE-toimiston hullunkuriset työhönosoitukset
Olen varhaiskeski-ikäinen melko monipuolisen työ- ja opiskelutaustan omaava henkilö. Minulla on mm. alempi korkeakoulututkinto sekä kulttuuri- ja taidealan koulutusta. Olen ollut esimiesasemassa, hoitanut melko vastuullisia henkilöstöasioita ja vaativia asiakaspalveluhommia, organisoinut isoja tapahtumia ja tehnyt opetustehtäviä.
Olen ollut alle vuoden osa-aikaisesti työtön, ja nyt TE-tsto on aktivoitunut.
Perjantaina sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan työtä, jossa pitää olla rakentajan ja/tai puutarhurin koulutus. TE-toimistoon antamissani tiedoissa ei ole tasan mitään tähän viittaavaa informaatiota.
Tänään sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan kaupan kassan hommia ekstraajana (asiakaspalvelukokemuksesta on etua, mutta se ei ole pakollista). Kassatyötä dissaamatta (kokemusta on, arvostan, ei ole helppo homma) minun koulutukseni ei mielestäni ole yksi yhteen tämän kanssa, jossa ei edes tarvita alan koulutusta eikä työkokemusta.
Olen hieman ihmeissäni. Ja hieman ärsyyntynyt. Molemmissa oli saman henkilön allekirjoitus. Eikö TE-toimiston työntekijän tarvitse osata lukea?
Onko muiden kohdalle osunut vastaavanlaista "ohimennyttä" työnhakuvelvollisuutta? Napsahtiko karenssit päälle, jos ei opettaja hakenutkaan putkimiehen hommaa tms.?
Kommentit (373)
Vierailija kirjoitti:
Koko kohtuullisen pitkän elämäni aikana ei missään virastossa tai instassissa ole niin totaalisesti kävelty itsekunnioitukseni, ammattitaitoni ja itsemääräämisoikeuteni yli kuin TE-virkailijan toimesta. Asenteellisella ja vähättelevällä, alentuvalla asenteella.
Elämäni ylivoimaisesti vastenmielisin `virkailijan kanssa asiointi` kokemus.
`Vastuu-ohjaajani` ja `asiantuntijan` kanssa.
Ikinä en unohda.
En ymmärrä suurinta osaa tämän ketjun kirjoituksista. Eihän tässä kenenkään kunniasta ja itsemääräämisoikeudesta saati ammattitaidosta ole kyse. Ainoastaan siitä, että työttömyyskorvauksen edellytysten tulee täyttyä. Työttömän täytyy olla aktiivinen työnhakija ja valmis ottamaan vastaan työtä.
Mitä ihmettä minäminä porukkaa täällä onkaan. Nämä eivät ole henkilökohtaisia loukkauksia. Joskus se vika vaan löytyy sieltä peilistä.
Ja ei, en ole ollut tai ole työkkärissä töissä. Olen ollut työttömänä pariinkin otteeseen ja kyllähän se harmittaa, kun työttömyyspäivät pitäisi tehdä töitä työnhaun parissa, kun on niin paljon muutakin puuhaa. Mutta jokaisen oma valinta! Ei tarvitse oikeasti hakea töitä, jos on valmis siihen, että itse elättää itsensä muulla keinoin. Miksi yhteiskunnan pitäisi elättää? Veronkorotuksia taas odotellessa tätäkin ketjua lukiessa...
Menkää töihin. Ottakaa vastaan mitä tahansa, sen jlk helpompi työllistyä myös omalle alalle.
TE-toimistoihin palkattiin joitakin vuosia sitten pitkäaikaistyöttömiä. Ystäväni sisko oli ollut vuosia työttömänä, ei kunnon koulutusta eikä merkittävää työkokemusta. Lyhyen perehdytyksen jälkeen hän alkoi itse ohjaamaan työttömiä työnhaussa. Kuulemma ei ole ainoa laatuaan ja osalla noussut ”valta” hattuun.
Ilman ajokorttia (kerrottu ja tietoihin kirjattu) on tullut monta osoituista hakea paikkoihin, joissa "ajokortti välttämätön" ja "omaa autoa toivotaan". Tarjouduin kerran kokeilemaan rekan ajamista, kun onhan tuo mopo ja mönkijäkin kulkenut ilman korttia, mutta ei kelvannut.
Lääkäriksi oli pakko hakea, koska ensihoitokurssi oli käyty. Ei kuulemma ihan riittänyt.
Koodariksi piti hakea, koska niistä on kova pula. Ihan vain siksi. Ei koulutusta tai kokemusta.
Onhan näitä. Onneksi "asiantuntijaa" voi vaihtaa. Jotkut eivät vain osaa.
Kaikkiin olen aina hakenut, mutta työt on aina löytyneet TE:n ulkopuolelta. TE on yhtä hyvä suositus kuin rutto tai kolera.
Vierailija kirjoitti:
TE-toimistoihin palkattiin joitakin vuosia sitten pitkäaikaistyöttömiä. Ystäväni sisko oli ollut vuosia työttömänä, ei kunnon koulutusta eikä merkittävää työkokemusta. Lyhyen perehdytyksen jälkeen hän alkoi itse ohjaamaan työttömiä työnhaussa. Kuulemma ei ole ainoa laatuaan ja osalla noussut ”valta” hattuun.
Ystävättäreni kertoi että sen siskon mies on kans jonain "vastuu-asiantuntijana". Palkkatuella.
Aiemmin ollut mm portsarina.
Eli asenne kohdallaan varmaan kortistosta ulosheittotilanteissa.
Hyvin osaa arvioida ja tunnistaa asiakkaidensa työllistymistarpeet ihan peruskoulupohjalta, oletan.
Varmaan kivaa akateemisilla tai vastaavilla siinä vaiheessa, kun tuolta pohjalta sattuu suojatyöpaikka-hemmolta yllättäen pääsemään sisäinen työkkäribyrokraatti-kyykyttäjä irti jolla traumoja kun pienenä ne lukion rillipäät lällätti.
Se on satavarma työhönosoitus muutamalle perheelliselle työttömälle tohtorismiehelle osa-aikaiseen 18tunnin kk-työhön Kemijärvelle aidanseipäiden pakkaajaksi provikkapalkalla.
Taikka karenssi.
Kun kerrankin elämässään valtaa saa, nin toki sitä maittaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joudut työhaastatteluun älä ainakaan vaikuta kiinnostuneelta. Aloita sanoilla "työkkäri pakotti hakemaan".
Tästä menee työnantajalta aika usein tietoa työkkäriin, sen verran ovat kypsyneet siihen, että osa porukasta katsoo olevansa oikeutettu elämään muiden tuella.
Eikä mene.
Kuinka "asiantuntijan" tai "vastuuvirkailijan" saa vaihdettua jos osuu joku jonka kanssa ei yksinkertaisesti vuorovaikutus toimi? Tai joka ei tunnista hakijan alaa tai koulutustarpeita, ammattinimikekin , ammattialasta puhumattakaan täysin vieras?
Kiitos vastauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Tampereen työkkärissähän oli juuri se virkailija, joka kysyi koulutuksestani, että mitä tää FM tarkoittaa? Vastasin siihen, että finanssialan merkantti. Virkailija tyytyväisenä kirjoitti sen ja räpsytteli silmiään. Korjasin tiedon sitten myöhemmin, mutta jäin ihmettelemään, että eikö tutkintonimikkeistä tai ammattivaatimuksista todellakaan tarvitse mitään tietää eikä myöskään itse ottaa selvää tuossa hommassa?
Miten avuton olet, jos et kykene itse koulutustasi kirjaamaan kuten me kaikki muutkin olemme voineet tehdä jo yli 10 vuoden ajan? Kysymys "mitä tää FM tarkoittaa" on selvennyspyyntö siitä, että mikä mahtoi olla asiakkaan pääaine, ei suinkaan se, että mitä kirjainyhdistelmä tarkoittaa. Jos asiakas on niin tyhmä, että heittää herjaa, niin tarkoituksella virkailija tuon tiedon sinne näpyttelee ja tähtimerkin perään. Siitä muut virkailijat tietävät, millaisesta asiakkaasta on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka "asiantuntijan" tai "vastuuvirkailijan" saa vaihdettua jos osuu joku jonka kanssa ei yksinkertaisesti vuorovaikutus toimi? Tai joka ei tunnista hakijan alaa tai koulutustarpeita, ammattinimikekin , ammattialasta puhumattakaan täysin vieras?
Kiitos vastauksesta.
Miksi pitäisi vaihtaa? Suurin osa on työtömänä alle 3 kk, joten ei sen vastuuvirkailijan kanssa olla missään tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko kohtuullisen pitkän elämäni aikana ei missään virastossa tai instassissa ole niin totaalisesti kävelty itsekunnioitukseni, ammattitaitoni ja itsemääräämisoikeuteni yli kuin TE-virkailijan toimesta. Asenteellisella ja vähättelevällä, alentuvalla asenteella.
Elämäni ylivoimaisesti vastenmielisin `virkailijan kanssa asiointi` kokemus.
`Vastuu-ohjaajani` ja `asiantuntijan` kanssa.
Ikinä en unohda.
En ymmärrä suurinta osaa tämän ketjun kirjoituksista. Eihän tässä kenenkään kunniasta ja itsemääräämisoikeudesta saati ammattitaidosta ole kyse. Ainoastaan siitä, että työttömyyskorvauksen edellytysten tulee täyttyä. Työttömän täytyy olla aktiivinen työnhakija ja valmis ottamaan vastaan työtä.
Mitä ihmettä minäminä porukkaa täällä onkaan. Nämä eivät ole henkilökohtaisia loukkauksia. Joskus se vika vaan löytyy sieltä peilistä.Mutta jokaisen oma valinta!
Menkää töihin.
Pelottavaa lukea näitä kommentteja tällaisilta ihmisiltä jotka hokee kuin robotit samaa jargonia "työttömän täytyy olla aktiivinen ja valmis vastaanottamaan työtä"
"menkää töihin" "Jokaisen oma valinta!"
Jonain päivänä, oikein rukoilen, edes muutama noista saa yt:ssä monon kuvan persuuksiin ja sitten ollaan sormi suussa kortissossa.
Tule karma kultainen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta.
Miksi pitäisi vaihtaa? Suurin osa on työtömänä alle 3 kk, joten ei sen vastuuvirkailijan kanssa olla missään tekemisissä.
Toistetaan kysymys kun et tiennyt näköjään hahmottanut mitä siinä kysyttiin.
KUINKA asiantuntijan tai vastuuvirkailijan voi vaihtaa ellei vuorovaikutus yksinkertaisesti toimi?
P. S. Sinun ei tarvitse vastata kysymyksiin joita et ymmärrä.
Anna sellaisen vastata joka tietää.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini on ollut nyt kuukauden karenssissa, koska jätti työvalmennuskurssin kesken saadessaan töitä. Joo, siitäkin nykyään rankaistaan :)
Olin itsekin samaisella kurssilla, jonka jälkeen työkkärin suunnitelmaan ilmoitimme, että minulla on pääsykokeet kaupungissa x päivinä y ja z. Kyseinen kaupunki on 200 kilometrin päässä, eli jos pääsen kouluun, joudun muuttamaan. Heti tietty työkkäristä tuli taas ihana työtarjous ''vähintään 12kk työsuhteeseen''. Kiitti hei, tosi kannustavaa toimintaa.
Suurimmalta osalta virkailijoista tuntuu puuttuvan ihan perus maalaisjärki ja ymmärrys siitä että ihmisillä on erilaiset elämänvaiheet ja ongelmat. Millä helvetin logiikalla masentuneita ja syrjäytyneitä nuoria ahdistellaan joka helvetin viikko työtarjouksilla ja kursseilla? Mullekkin aikoinaan sanottiin heti alkuun ''ettet tuu mitään työtä saamaan koska ei sulla ole kokemusta'' mutta kuitenkin tuli työtarjouksia joka helvetin viikko. Äly hoi?!
Siis tosissasiko väiti, että jos haet maaliskuussa koulutukseen, niin se takaa sinulle 6 kk työnhausta vapaan ajan, koska saatat muuttaa muualle? Eikö olisi parempi lopettaa päivärahan maksu heti, kun kerrot hakeneesi koulutukseen, jotta voit valmistautua siihen muuttoon paremmin ilman, että työkkäri kiusaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta.
KUINKA asiantuntijan tai vastuuvirkailijan voi vaihtaa ellei vuorovaikutus yksinkertaisesti toimi?
Helposti. Asiakas menee töihin ja päättää työnhaun, samalla vastuuvirkailijaa ei enää ole.
Muussa tapauksessa asiakas teke kirjallisen perustellun pyynnön vaihtaa vastuuvirkailijaa ja toimisto määrää tilalle toisen henkilön, joka todennäköisesti on edellistä huomattavasti tiukempi. Tiedossahan on, että asiakas on hankala.
Silloin kun minä 2015 vuonna olin työtön ja hetken työkkärissä työnhakijana niin sovittiin puhelimessa että vaikka myyjänä olenkin aiemmin työskennellyt niin en nyt myyjän työtä hae vaikka niitä paikkoja on paljon auki, koska se työrytmi ei sovi meidän perheelle. Ei ollut silloin mitään ongelmaa siinä. Nytkö ei enää moisia sopimuksia saa tehtyä?
"Tämä ei vastaa koulutustani". :D Työvoimatoimiston tehtävä on löytää sinulle työ mitä pystyt tekemään. Voit etsiä koulutustasi vastaavia hommia siinä sivussa kun olet toisessa työssä. Korjaa asenteesi.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko hieman täsmentää. Selasin 6 vuoden henkilöstötilinpäätökset läpi eikä ainoanakaan vuonna ole tehty noin eli laskettu virkailijoiden koulutustasoa. Mikä vuosi oli kyseessä?
Vai valehteletko?
Vierailija kirjoitti:
Sain työkkäriltä työnhakuosoituksen palkkatukipaikkaan, hain ja sain ja viihdyin todella hyvin. Määräaikaisuuteni kesti puoli vuotta ja sen loppupuolella esimieheni kävi kysymässä haluaisinko jatkaa vielä, jos työkkärille on ok. Vastasin että tottakai! Mutta ei, työkkärille ei käynyt. Esimieheni oli yrittänyt selittää, että ovat minuun tyytyväisiä ja lisäksi muuten pitäisi taas perehdyttää uusi ja se vie heidän resurssejaan. Työkkärin kanta vaan piti, ei käy.
Tämä oli homma valtiolla, tuo virka pyöri meillä palkkatukilaisilla. Minua ennen oli sellainen ja minun jälkeen tuli sellainen. En ymmärrä miksi sitä paikkaa ei voinut avata palkkatuettomaksi, noinhan vaan valtio kierrättää rahaa?
Mutta joo. Jäin työttömäksi ja sitten alkoi taas paasaus työkkärissä, että töitä pitäisi löytää. Niin, olisin ollut sillä hetkellä edelleen töissä jos ette olisi sitä torpanneet...
Ei työkkäri sitä työtä torpannut - eipä vaan voinut myöntää palkkatukea pidemmälle ajalle kuin laki sallii. Työnantaja sen sijaan perehdyttää mieluummin taas uuden tyypin kuin maksaa palkan omasta pussistaan. Mutta sehän toki on työkkärin vika.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun minä 2015 vuonna olin työtön ja hetken työkkärissä työnhakijana niin sovittiin puhelimessa että vaikka myyjänä olenkin aiemmin työskennellyt niin en nyt myyjän työtä hae vaikka niitä paikkoja on paljon auki, koska se työrytmi ei sovi meidän perheelle. Ei ollut silloin mitään ongelmaa siinä. Nytkö ei enää moisia sopimuksia saa tehtyä?
Asiakas saa edelleen päättää hakuammattinsa, mutta 3 kk työttömyyden jälkeen sillä ei ole merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta.
Helposti. Asiakas menee töihin ja päättää työnhaun, samalla vastuuvirkailijaa ei enää ole.
Muussa tapauksessa asiakas teke kirjallisen perustellun pyynnön vaihtaa vastuuvirkailijaa ja toimisto määrää tilalle toisen henkilön, joka todennäköisesti on edellistä huomattavasti tiukempi. Tiedossahan on, että asiakas on hankala.
Toimisto määrää tilalle jonkun joka edellistä huomattavasti tyhmempi?
Tuossako on vaihtoehdot .
Tiedossa on myös jos virkailija on hankala. Puheet voidaan äänittää nykyään ja työttöminä on terävää porukkaa. On tyhmää kukkoilla työssään vaan kannattaa olla aina asiallinen ja ystävällinen, sillä ei en asiakkaat umpiossa elä vaan hekin tuntevat ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä en ole koskaan ymmärtänyt, että miksi ei voi hakemusta laittaa osoitettuun paikkaan vaikka ei osaamista/kokemusta olisi? Pääsee helpommalla kun alkaa purnaamaan te-toimistoa vastaan. Ei ne haastatteluun kutsu kuitenkaan ja jos on pelko, että kutsuu niin tekee sen verran huonon hakemuksen ettei kutsua tule. Miksi tehdä omasta elämästä vaikeeta, hakemuksia väsää kymmenessä minuutissa ja ei te-toimisto hönkäile niskaan.
Eri keskustelu toki sitten se, että onko siinä mitään järkeä ja onko se resurssien tuhlausta. siihen ei kuitenkaan yksittäinen työtön pysty vaikuttamaan vaan ongelma on systeemissä.
No näinhän tietysti pääsiassa toimitaan!
Toimintatapa on silti ongelmallinen monestakin syystä. 1) Työantaja kuormittuu ihan turhista hakemuksista. Sen seurauksena työpaikat menevät yhä enemmän piiloon. 2) Esim. minä haluan tehdä aina kaiken kunnolla, ja tuollainen pakolla tehtävä hakemus, josta tulee väkisinkin huono, ahdistaa. 3) Tällainen pakkohakeminen voi aiheuttaa sen, että ei saa ko. firmasta edes omaan osaamiseen liittyvää työtä.
Työnhakemisessa määrä ei merkitse, tärkeintä on laatu! 5 hyvin tehtyä hakemusta omaan osaamiseen ja persoonaan sopivissa töissä voi poikia 4-5 haastattelua. Sen sijaan 50 hakemusta sinne sun tänne räiskittynä tuottaa 0-1 haastattelua. Ja se yksi on jonnekin provikkapalkkaiseen puhelinmyyntiin, jonne otetaan kaikki hakijat haastateltavaksi.
Tämä pakkohakeminen mitä kummallisempiin paikkoihin on myös räikeässä ristiriidassa työttömistä käytävän keskustelun kanssa. Työttömäthän eivät julkisen mielipiteen mukaan tee mitään muuta kuin makaa sohvalla juomassa kaljaa ja siksi eivät saa töitä, kun eivät osaa mitään. Mutta työkkärin taikanapin painalluksen jälkeen tämä sama tyyppi voisi hakea vaikka astrofyysikon paikkaa ja on sitten vaan omasta asenteesta kiinni, että sitä ei saanut.
Just näin.
Tämä ketjukin kertoo siitä, että kukaan muu ei ole niin nirso työpaikkojen suhteen kuin työtön. Heitä kauhistuttaa ajatuskin siitä, että joutuu menemään ei-tismalleen toivomaansa työpaikkaan.
juhana wartiainen