Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TE-toimiston hullunkuriset työhönosoitukset

Vierailija
20.05.2019 |

Olen varhaiskeski-ikäinen melko monipuolisen työ- ja opiskelutaustan omaava henkilö. Minulla on mm. alempi korkeakoulututkinto sekä kulttuuri- ja taidealan koulutusta. Olen ollut esimiesasemassa, hoitanut melko vastuullisia henkilöstöasioita ja vaativia asiakaspalveluhommia, organisoinut isoja tapahtumia ja tehnyt opetustehtäviä.

Olen ollut alle vuoden osa-aikaisesti työtön, ja nyt TE-tsto on aktivoitunut.

Perjantaina sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan työtä, jossa pitää olla rakentajan ja/tai puutarhurin koulutus. TE-toimistoon antamissani tiedoissa ei ole tasan mitään tähän viittaavaa informaatiota.

Tänään sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan kaupan kassan hommia ekstraajana (asiakaspalvelukokemuksesta on etua, mutta se ei ole pakollista). Kassatyötä dissaamatta (kokemusta on, arvostan, ei ole helppo homma) minun koulutukseni ei mielestäni ole yksi yhteen tämän kanssa, jossa ei edes tarvita alan koulutusta eikä työkokemusta.

Olen hieman ihmeissäni. Ja hieman ärsyyntynyt. Molemmissa oli saman henkilön allekirjoitus. Eikö TE-toimiston työntekijän tarvitse osata lukea?

Onko muiden kohdalle osunut vastaavanlaista "ohimennyttä" työnhakuvelvollisuutta? Napsahtiko karenssit päälle, jos ei opettaja hakenutkaan putkimiehen hommaa tms.?

Kommentit (373)

Vierailija
81/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli kirje aikanaan että täytyy hakea kirjanpitäjän paikkaa. Mikäs siinä, hain kun käskettiin. En kyllä osaa kirjanpitoa kun koulutukseni ei ollut sinne päinkään. Jännä etten tullut valituksi. 

Kyllä sun silti pitää mennä sinne jos valitaan.

Ei voi tehdä vain `mielityötään`.

Suomi nousuun karensseja pukkaamalla!

T- Työkkärin mertsu

Vierailija
82/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on it-alan koulutus ja työttömänä sain ehdotuksia ohjelmoijan paikkoihin. En osaa ohjelmoida, varsinkaan millään nykyisillä kielillä, olen viimeksi koodannut opiskelijana. Työni on ollut aivan muuta.

Todella noloa hakea tuommoisiin paikkoihin, koska samoissa firmoissa voisi joskus olla auki oikeasti minulle sopivia paikkoja ja sitten olen jo valmiiksi nolannut itseni hakemalla paikkoja joihin minulla ei ole yhtään osaamista. Antaa todella typerän ja ammattitaidottoman kuvan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mulle te-toimisto ehdotti laborantin paikkaa. Olen taloushallinnon ammattilainen."

Tottakai sä otat sen työn mitä tarjotaan.

Tai saat selvityspyynnön jossa selvität miksi tarjottu työ ei kelpaa

- ja työttömyyskorvaus on sen aikaa katkolla kun me pohditaan ja käsitellään (minimiaika 3 viikkoa ) että onko työstä kieltäytyminen aiheellinen vai tuleeko vielä 3 kk karenssi tuohon päälle.

Tulemme harkitsemaan siis täällä onko sinulla oikeutta työttömyysetuuteen, ellet mene. 

Laborantti on ihan hyvä työ.

Vierailija
84/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Asun Helsingissä, ja työkkäri kehotti hakemaan KAJAANIN työväenopistosta opettajan tehtävää. Ala oli oma, mutta työaikaa olisi ollut n. 6-8 tuntia viikossa, opetusta 12 viikkoa/lukukausi eli 24 viikkoa vuodessa.  Soitin paikkaan ja kysyin määräaikaisuuden perusteita. Kuulemma se oli peruste, että työväenopiston lukukaudet ovat niin lyhyitä eikä seuraavalle lukuviodelle voinut luvata tunteja.

Onneksi työkkärin virkailija uskoi, ettei minun kannattanut muuttaa Kajaaniin."

Ei ristus mitä touhua.

Vierailija
85/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset voisi mennä kaupan kassalle?? En näe tuossa mitään hävittävää, jos et pääse niin et ja jos pääset niin hei, sait töitä!

Miten monta kertaa olenkaan hakenut kaupan kassalle töihin, ihan itse kenenkään pyytämättä. Ihan kaikkii avoimiin paikkoihin olen hakenut. En koskaan pääse. Työtön en kuitenkaan ole ollut, vaan työllistynyt muihin hommiin. Kassatyöstä on kokemusta ja koulutusta mutta ei vaan tärppää. Ei sinne todellakaan vaan mennä.

Vierailija
86/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin työttömänä 1990- luvun alkupuolella ja sain työhönosoituksen paikkaan, josta ei kyseisessä virastossa tiedetty mitään. Voihan tietenkin olla, että se oli varattu jollekin muulle.

Muistitko hakea, vai saitko välittömän "etuuden maksatus keskeytyksen" +selvityspyynnön + karenssin?

Vierailija
87/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita joku yksinkertainen mallihakemus jonka tallennat koneelle. Lähetät sen sitten tarvittaessa noihin paikkoihin. Menee n. 5 minuuttia aikaa. Sitten ilmoitat TE-toimistolle että juu, hain. Ei sen kummempaa.

Kiitos. Selitätkö vielä mitä ihmeen järkeä ja hyötyä (tässä yhteydessä työllistävää vaikutusta) tuolla toiminnalla on.

Lähettää hakemuksia työpaikkoihin mitä työtä hakijalla  ei ole alkeellisiakaan mahdollisuuksia osata tehdä.

Vierailija
88/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan perus puutarhuri, eli kausityöläinen. Viimeksi kun työkkäristä tuli työhönosoitus kun paikkoja alkoi tulla keväällä haluun niin käskivät hakea jonkun viherrakennusfirman työnjohtajan paikkaa. Oli vähän noloa pistää sinne hakemusta että moi vaan, mulla ei ole viherrakentamisesta juurikaan kokemusta ja esimiestehtävistä vielä vähemmän, että miten ois? Jostain syystä eivät koskaan ottaneet sieltä firmasta yhteyttä.

Vierailija
90/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan perus puutarhuri, eli kausityöläinen. Viimeksi kun työkkäristä tuli työhönosoitus kun paikkoja alkoi tulla keväällä haluun niin käskivät hakea jonkun viherrakennusfirman työnjohtajan paikkaa. Oli vähän noloa pistää sinne hakemusta että moi vaan, mulla ei ole viherrakentamisesta juurikaan kokemusta ja esimiestehtävistä vielä vähemmän, että miten ois? Jostain syystä eivät koskaan ottaneet sieltä firmasta yhteyttä.

Puutarha-alan kausityöläisiä nöyryytetään takuulla työnhaun puitteissa ahkerimmin, samoin kuin esiintyvän taiteen alan ammattilaisia. Puhumattakaan insinööreistä (insinööri kuin insinööri, mitä väliä sen kun haet karenssin uhalla).

Vierailija
91/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin näkökulma tässä moi.

Joku valitti että Tampereella ei saa puhelinpalvelua. Kyllä saa, sieltä samasta valtakunnallisesta puhelinpalvelusta kuin kaikki muutkin :)

Meillä on velvollisuus tehdä työtarjouksia, joskin se on hyvin pieni osa työtä. Yritän itse katsoa aina sopivan paikan ja laitan tekstarin perään, jolloin asiakas saa tiedon heti.

Osalla asiakkaista puolestaan on erikoinen käsitys että jos he tekevät sesonkityötä esim. puolet vuodesta, toisen puolen voi sitten "lomailla" ansiosidonnaisella. Näinhän ei ole tarkoitus tehdä, varsinkin kun on kyse yhteiskunnan rahoista (kassaan maksettu raha on vain pieni osa ansiosidonnaista, suurimman osan maksaa valtio). Tämän takia osa asiantuntijoista laittaa työtarjouksia mieluiten näille sesonkityöläisille, ja se voi olla sitten mitä vaan. En itse toimi näin, mutta kieltämättä itselläkin on naiivius karissut käsiteltyäni tuhansien työnhakijoiden tietoja -osa todella haluaa työllistyä ja onnistuu siinä, osalle taas sitten on ihan ok elää toisten kerryttämällä rahalla. Ja juuri nuorista hälyttävän moni ajattelee tällä jälkimmäisellä tavalla. Jos käsittelen pelkästään yhtenä päivänä yhdessä kaupungissa lukuisia yli 20v nuoria jotka eivät ole peruskoulun jälkeen eli yli viiteen vuoteen tehneet mitään, pitäisi hälytyskellojen soida ja velvoitteiden olla näissä tapauksissa paljon kovempia. Työtarjous on tavallaan myös merkki aktivoitua. Mistä ihmeestä tulee se ajatus, että elääkseen ei tarvitsisi tehdä töitä? Itselleni hyvin vieras ajatus, mutta näin ajattelevien joukko on todella suuri. Mielestäni verovaroja voisi käyttää paljon järkevämpään kuin elämäntapatyöttömistä huolehtimiseen: vanhukset, lapset...

Työtarjousmenettely aiheuttaa nykyisellään vain vähän oikeita työllistymisiä, ja koen itse monet muut keinot (mm. palkkatyö) paljon tehokkaammiksi. Eli samaa mieltä monen kommentoijan kanssa.

Itse pidän työstäni ja saan asiakkailta harvoin suoraa negapalautetta, kun itse jaksan olla kohtaamisissa ystävällinen ja iloinen, ja kertoa asiat selkeästi. Parhaani kyllä yritän, että voisin auttaa asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla.

Vierailija
92/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatyö = palkkatuki :)

Vierailija
93/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäristä kirjoitti:

Mistä ihmeestä tulee se ajatus, että elääkseen ei tarvitsisi tehdä töitä?

Mistä ihmeestä tulee se ajatus, että kaikille riittäisi palkkatöitä? Kaikkien kuitenkin pitää elää jotenkin ja minimitoimeentulo on taattava jotenkin.

Vierailija
94/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäristä kirjoitti:

Mistä ihmeestä tulee se ajatus, että elääkseen ei tarvitsisi tehdä töitä?

Mistä ihmeestä tulee se ajatus, että kaikille riittäisi palkkatöitä? Kaikkien kuitenkin pitää elää jotenkin ja minimitoimeentulo on taattava jotenkin.

Ja mistä tulee se käsitys, että pakottamalla syrjäytynyt nuori johonkin p-duuniin niin tämä nuori intoutuu siitä takaisin yhteiskunnan kyytiin.

Päinvastoin, sehän katkeroituu lisää. Kouluttamaton nuori kiinnostavaan ja sopivaan koulutukseen ja sitä kautta työelämään.

Vierailija
95/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Jostain on aloitettava. Eli jos on peruskoulun käynyt nuori ja pitkäaikaistyötön, ei ole varaa valita. Asiakaspalvelualoilla, siivouksessa, rakennusapulaisina jne riittää töitä ja usein ilmoituksissa vieläpä lukee että asenne ratkaisee, ei aiempi kokemus. Tuota työtä sitten jonkin aikaa tehtyään ja hyvät suositukset kerättyään onkin jo mahdollisuus tehdä jotain muuta. Suoraan huipulle harvoin pääsee, vaikka moni niin toivoisi.

Ja kerron omaa näkökulmaani suuren kaupungin osalta - monella alalla on työvoimapula.

Vierailija
96/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskeinen TE-asiantuntija kirjoitti:

^ Jostain on aloitettava. Eli jos on peruskoulun käynyt nuori ja pitkäaikaistyötön, ei ole varaa valita. Asiakaspalvelualoilla, siivouksessa, rakennusapulaisina jne riittää töitä ja usein ilmoituksissa vieläpä lukee että asenne ratkaisee, ei aiempi kokemus. Tuota työtä sitten jonkin aikaa tehtyään ja hyvät suositukset kerättyään onkin jo mahdollisuus tehdä jotain muuta. Suoraan huipulle harvoin pääsee, vaikka moni niin toivoisi.

Ja kerron omaa näkökulmaani suuren kaupungin osalta - monella alalla on työvoimapula.

Miten olette kartoittaneet, että kuinka moni näistä nuorista kärsii hoitamattomista mielenterveysongelmista ja ei siksi opiskele tai hae töitä, ja miten olette auttaneet heitä?

Vierailija
97/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Tuota pitäisi kysyä siltä palvelulinjalta (tuettu työllistyminen) jossa heitä on asiakkaina. Usein nuo asiat tulevat kyllä ilmi jo ilmoittautumisessa, ja sen perusteella ohjataan tuettuunt työllistymiseen. Käsittääkseni siellä on moniammatillista ohjausta ja asiakkaita tavataan kasvotusten, ei vain puhelimitse. Myös Ohjaamot ja sosiaalipuoli ovat mukana.

Vierailija
98/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskeinen TE-asiantuntija kirjoitti:

^ Tuota pitäisi kysyä siltä palvelulinjalta (tuettu työllistyminen) jossa heitä on asiakkaina. Usein nuo asiat tulevat kyllä ilmi jo ilmoittautumisessa, ja sen perusteella ohjataan tuettuunt työllistymiseen. Käsittääkseni siellä on moniammatillista ohjausta ja asiakkaita tavataan kasvotusten, ei vain puhelimitse. Myös Ohjaamot ja sosiaalipuoli ovat mukana.

Entä ne mielenterveysongelmista kärsivät, jotka eivät ilmoittaudu minnekään? Luuletko, että työtarjousten lähettely auttaa?

Vierailija
99/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mulle te-toimisto ehdotti laborantin paikkaa. Olen taloushallinnon ammattilainen."

Tottakai sä otat sen työn mitä tarjotaan.

Tai saat selvityspyynnön jossa selvität miksi tarjottu työ ei kelpaa

- ja työttömyyskorvaus on sen aikaa katkolla kun me pohditaan ja käsitellään (minimiaika 3 viikkoa ) että onko työstä kieltäytyminen aiheellinen vai tuleeko vielä 3 kk karenssi tuohon päälle.

Tulemme harkitsemaan siis täällä onko sinulla oikeutta työttömyysetuuteen, ellet mene. 

Laborantti on ihan hyvä työ.

Varmasti on laborantin työ hyvä työ. En ole muuta väittänytkään. Vaan kun en osaa sitä työtä. Siihen kouluttaudutaan ja muistaakseni koulutus kestää pari vuotta.  Hädin tuskin tiedän, mitä laborantti tekee. En hakenut työtä vaan otin yhteyttä Te-toimistoon ja virkailija itsekin myönsi, että olipa hassu moka nyt tullut heiltä. 

Älä jaksa trollata.

Vierailija
100/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisyys, että AP kutsutaan haastatteluun on häviävän pieni, vaikka kuinka hyvän hakemuksen laittaisi. Eli ei muuta kuin hakemusta vetämään, ja sen jälkeen unohda koko juttu.