Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TE-toimiston hullunkuriset työhönosoitukset

Vierailija
20.05.2019 |

Olen varhaiskeski-ikäinen melko monipuolisen työ- ja opiskelutaustan omaava henkilö. Minulla on mm. alempi korkeakoulututkinto sekä kulttuuri- ja taidealan koulutusta. Olen ollut esimiesasemassa, hoitanut melko vastuullisia henkilöstöasioita ja vaativia asiakaspalveluhommia, organisoinut isoja tapahtumia ja tehnyt opetustehtäviä.

Olen ollut alle vuoden osa-aikaisesti työtön, ja nyt TE-tsto on aktivoitunut.

Perjantaina sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan työtä, jossa pitää olla rakentajan ja/tai puutarhurin koulutus. TE-toimistoon antamissani tiedoissa ei ole tasan mitään tähän viittaavaa informaatiota.

Tänään sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan kaupan kassan hommia ekstraajana (asiakaspalvelukokemuksesta on etua, mutta se ei ole pakollista). Kassatyötä dissaamatta (kokemusta on, arvostan, ei ole helppo homma) minun koulutukseni ei mielestäni ole yksi yhteen tämän kanssa, jossa ei edes tarvita alan koulutusta eikä työkokemusta.

Olen hieman ihmeissäni. Ja hieman ärsyyntynyt. Molemmissa oli saman henkilön allekirjoitus. Eikö TE-toimiston työntekijän tarvitse osata lukea?

Onko muiden kohdalle osunut vastaavanlaista "ohimennyttä" työnhakuvelvollisuutta? Napsahtiko karenssit päälle, jos ei opettaja hakenutkaan putkimiehen hommaa tms.?

Kommentit (373)

Vierailija
41/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kortiton ja autoton, minulle tarjottiin työtä jossa vaadittiin ajokorttia että autoa :D Sitten tarjottiin työtä aivan eri paikkakunnalta, jossa itse asun -.-

Ei näissä tarjouksissa tunnu olevan mitään järkeä. Monelta kuullut samoja juttuja, että on tarjottu hakemaan työtä, joka ei vastaa mitenkään sitä omaa osaamista eikä koulutusta kyseiseen työhön.

Mielestäni nämä turhat hakemukset kuormittavat liikaa firmojen järjestelmiä ja rekryjä, kun setvivät hakemuskasoja.

Itsekin löytänyt töitä ilman te-keskusta ja cv-kursseja :D

Vierailija
42/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se menee. Työkkäristä sanellaan mihin sun pitää hakea ja sitten haet. Muuten tulee karenssia. Eli haet nyt vaan, mutta tuskinpa paikkaa saat. Esim siivoojan hommiin ei helposti edes pääse jos on paljon koulutusta. Siellä kun pelätään että se palkattu työntekijä jättää siivoushommat heti kun löytää oman alan töitä. Sitten pitää taas hakea uusi työntekijä ja perehdyttää. Sen takia ei haluta palkata niitä runsaasti kouluttautuneita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siivooja ja mulle tarjottiin hitsaushommia 😂

Enkä ole koskaan hitsannut elämässäni yhtään mitään 🤣

Vierailija
44/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri valmistunut merkonomi. Pari viikkoa kerkesin olla valmistumisen jälkeen työttömänä kun tuli jo käsky hakea tiskarin paikkaa :D

Vierailija
45/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te tiedä että laki velvoittaa työkkärin niitä ehdotuksia työpaikoista ihmisille tietyn määrän lähettelemään ja ne tulee automaattisesti tietokoneelta, ei niitä ole virkailijoilla aikaa kyylätä.

Taisi tämäkin olla Sipilän hallituksen ensitöikseen tekemiä hyviä uudistuksia. 

Työkkärissä joutuvat tekemään niinkuin laki sanoo, ei ne ihmiset sielläkään tyhmiä ole, mutta lakeja säätävät tuntuu olevan.

Mulle ei ole tullut yhtään työpaikkatarjousta, olen tällä kertaa ollut jo 400 päivää työttömänä, putoan juuri kelan päivärahalle. Mulle soitetaan muutaman kuukauden välein työkkäristä ja tämän saman naisen kanssa jutellaan hetki ja sitten käyn kuittaamassa siellä omalla sivulla sen suunnitelman päivityksen, siinä se. Jos mulla on jotain asiaa työkkäriin niin otan yhteyttä samaan häiskään joka on mun asioita hoitanut jo ennen edellistä työpaikkaani, laitan yhteydenottopyynnön tai sähköpostia, kaikki asiat sujuu nopeasti.

Jos sulla ap on tullut ihan vääränlaisia ehdotuksia haettaviksi työpaikoiksi, niin miksi et kerro siitä omalle työkkärinvirkailijallesi? Mitäpä me täällä sille voidaan?

Kannattaa myös tarkistaa tarkoin mitä tietoja siellä sun omilla sivuilla susta on, mulla ainakin oli joitain juttuja vähän väärin kirjattu ja mulla näkyi pääasiallisena ammattina ja koulutuksena vanha juttu, olen sen jälkeen opiskellut taas uuden ammatin ja haluan sen uuden alan töitä, mutta koska työkkärin tiedostoissa oli se edellinen koulutus ekana niin työnantajillekin tulostui vain se eikä puhuttu uusimmasta koulutuksesta mitään.

Vierailija
46/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita joku yksinkertainen mallihakemus jonka tallennat koneelle. Lähetät sen sitten tarvittaessa noihin paikkoihin. Menee n. 5 minuuttia aikaa. Sitten ilmoitat TE-toimistolle että juu, hain. Ei sen kummempaa.

Vierailija
47/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle te-toimisto ehdotti laborantin paikkaa. Olen taloushallinnon ammattilainen.

Hävytöntä.

Ei muissakaan ammateissa saa sekoilla ilman mitään vastuuta.

Työkkärissä ja eduskunnassa näköjään saa.

Vierailija
48/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oot osa-aikatyössä ja haet soviteltua päivärahaa lisäksi, niin on sulla velvollisuus hakea koko ajan itelles kokoaikatyötä. Voit siis aivan hyvin saada noita tarjouksia. Työtarjoukset/velvoitteet hakea jotain tiettyä työpaikkaa ei tule automaattisesti koneelta niin kuin joku sanoi, vaan kyllä niitä virkailijat itse laittavat työnhakijoille. Jos siellä ilmoituksessa selkeästi lukee että _vaaditaan_ esim. ajokorttia ja sitä ei itsellä ole, niin voi vaikka soittaa työkkärille ja sanoa että tälläinen tapaus, niin voivat vaikka perua sen työtarjouksen. Mutta jos siellä ilmoituksessa lukee että vaikka _toivotaan_ jotain taitoa ja sitä ei itsellä olisi, niin on silti velvollinen hakemaan paikkaa ja työnantaja päättää sitten onko sillä merkitystä jos nyt jotain ei osaisikaan vielä. 3kk pitäisi olla se ammattisuoja työtarjouksissa ettei tule muita kuin niitä oman alan juttuja. Jotkut niitä saa ja jotku ei. Mutta kyseessä on siis aivan samat työpaikat jotka on jo muutenkin julkisessa haussa työkkärin sivuilla. Ne on vain velvoitteita hakea niitä.

t. ex-työkkäriläinen

Vierailija
49/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ne hakupakot lähetetään vaan nappia painamalla koneelta, ei siellä kukaan ehdi tai ole kiinnostunut yhdistämään hakijoita ja tarjouksia toisiinsa. Koneelta haetaan jollain hakusanalla ja kohta pääsee kaikki toimitussihteerit hakemaan toimitusjohtajan tai toimistosihteerin paikkoja.

Hakemuksessa tai haastattelussa ei ikävä kyllä saa kertoa hakevansa työkkärin osoituksesta, koska se katsotaan käytökseksi, jolla pilaa mahdollisuutensa saada paikka.

Vierailija
50/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ” pelkoa” työllistymisestä. Olen hakenut vaikka mitä paikkoja. Ikää kohta 50 v ja jonkun pari vuotta työttömänä. Ilmeisesti ajattelevat, että työtaidot kadonneet työttömyysaikana. Olisin valmis tekemään lähes mitä työtä tahansa.

Vierailija
51/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni on biologian ja maantiedon opettaja. Työkkäri oli laittaa hakemaan matematiikan opettajan pestiä, samahan se mitä aineita kyseinen henkilö hallitsee, opettaja kuin opettaja.

Vierailija
52/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei saa töitä, niin toisten rahoilla elämisen sijaan pitää olla myös valmis menemään sellaiseen työhön jota pystyy tekemään vaikka se ei olekaan oma ala. Sisältäen esimerkiksi kassatyön.

Jos ei saa töitä, pitää olla valmis menemään töihin. ????? Anteeksi, oletko sinäkin TE-toimiston lahjakkuuksia? 

Vierailija
53/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttuni on biologian ja maantiedon opettaja. Työkkäri oli laittaa hakemaan matematiikan opettajan pestiä, samahan se mitä aineita kyseinen henkilö hallitsee, opettaja kuin opettaja.

Ei mitään järkeä noilla työkkärin työntekijöillä!

Vierailija
54/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ja tommosta kun sitten hakee, voikin unohtaa haaveet päästä siihen kouluun koskaan töihin.

Naama kuluu työnhaussa tosi nopeasti ja jos hakee mitä tahansa mistä tahansa, näyttää vain ja ainoastaan epätoivoiselta. Eikä sellaista kukaan palkkaa.

Vierailija
55/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oot osa-aikatyössä ja haet soviteltua päivärahaa lisäksi, niin on sulla velvollisuus hakea koko ajan itelles kokoaikatyötä. Voit siis aivan hyvin saada noita tarjouksia. Työtarjoukset/velvoitteet hakea jotain tiettyä työpaikkaa ei tule automaattisesti koneelta niin kuin joku sanoi, vaan kyllä niitä virkailijat itse laittavat työnhakijoille. Jos siellä ilmoituksessa selkeästi lukee että _vaaditaan_ esim. ajokorttia ja sitä ei itsellä ole, niin voi vaikka soittaa työkkärille ja sanoa että tälläinen tapaus, niin voivat vaikka perua sen työtarjouksen. Mutta jos siellä ilmoituksessa lukee että vaikka _toivotaan_ jotain taitoa ja sitä ei itsellä olisi, niin on silti velvollinen hakemaan paikkaa ja työnantaja päättää sitten onko sillä merkitystä jos nyt jotain ei osaisikaan vielä. 3kk pitäisi olla se ammattisuoja työtarjouksissa ettei tule muita kuin niitä oman alan juttuja. Jotkut niitä saa ja jotku ei. Mutta kyseessä on siis aivan samat työpaikat jotka on jo muutenkin julkisessa haussa työkkärin sivuilla. Ne on vain velvoitteita hakea niitä.

t. ex-työkkäriläinen

Millä perusteella valitaan ne työttömät joille näitä velvoitetyönhakutarjouksia lähetellään?'

Miksi et ole enää työkkärissä töissä?

Vierailija
56/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija[Perjantaina sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan työtä, jossa pitää olla rakentajan ja/tai puutarhurin koulutus. TE-toimistoon antamissani tiedoissa ei ole tasan mitään tähän viittaavaa informaatiota.[quote kirjoitti:

Sen kun haet sitä työtä, mitä haittaa hakemisesta olisi? Paitsi että työnantaja kiroaa, kun joutuu ei-pätevän hakijan hakemuksen käsittelemään. 

Älytönhän tuo systeemi tietysti on, mutta eiköhän työkkäreistä jossakin vaiheessa päästä eroon.

Vierailija
57/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siellä ilmoituksessa selkeästi lukee että _vaaditaan_ esim. ajokorttia ja sitä ei itsellä ole, niin voi vaikka soittaa työkkärille ja sanoa että tälläinen tapaus, niin voivat vaikka perua sen työtarjouksen.

Ei täällä Tampereella ainakaan voi soittaa työkkärille. Soittopyynnön voi jättää, ja viikon päästä joku soittaa. Siinä on voinut "tarjotun" työpaikan hakuaika jo umpeutua.

Eikö siellä työkkärissä osata lukea? Tsekata esim. tuollaista ajokorttiasiaa, kyllä minulla ainakin on jossakin perustiedoissani ruksattuna, että korttia ei ole.

Vierailija
58/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joudut työhaastatteluun älä ainakaan vaikuta kiinnostuneelta. Aloita sanoilla "työkkäri pakotti hakemaan".

Tästä menee työnantajalta aika usein tietoa työkkäriin, sen verran ovat kypsyneet siihen, että osa porukasta katsoo olevansa oikeutettu elämään muiden tuella.

Eikö saisi kertoa totuutta vaan pitäs valehdella? Ja totta on että työkkäri pakotti. Mitäs ilmiantamista tuossa on? Sehän on totuus.

Eikä kukaan estä työnantajaa kertomasta totuuden mukaisesti että "ei ollut halukas työhön". Been there, done that. Mitäs tulee tuhlaamaan minun aikaani ja lisäksi katsoo oikeudekseen loisia minun rahoillani.

Vierailija
59/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joudut työhaastatteluun älä ainakaan vaikuta kiinnostuneelta. Aloita sanoilla "työkkäri pakotti hakemaan".

Tästä menee työnantajalta aika usein tietoa työkkäriin, sen verran ovat kypsyneet siihen, että osa porukasta katsoo olevansa oikeutettu elämään muiden tuella.

Eikö saisi kertoa totuutta vaan pitäs valehdella? Ja totta on että työkkäri pakotti. Mitäs ilmiantamista tuossa on? Sehän on totuus.

Eikä kukaan estä työnantajaa kertomasta totuuden mukaisesti että "ei ollut halukas työhön". Been there, done that. Mitäs tulee tuhlaamaan minun aikaani ja lisäksi katsoo oikeudekseen loisia minun rahoillani.

Siksi tulee tuhlaamaan aikaasi, kun työkkäri käski! 

Haluatko että sama tyyppi mieluummin pimittää sinulta totuuden? 

Voihan sitä silti vilpittömästi haluta töihin, vaikka hakeekin työkkärin osoituksen takia. Minut pantiin aikoinaan hakemaan yhtä paikkaa, jota en ollut itse hakenut kun muuan siinä vaadittu taito puuttui. Soitin työnantajalle ja kerroin tilanteen ja sanoin, että kyllä minua se työ kiinnostaa ja olen halukas opettelemaan sen mitä vielä en osaa. En sitten kuitenkaan saanut sitä työtä.

Vierailija
60/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ex-työkkäriläinen

Millä perusteella valitaan ne työttömät joille näitä velvoitetyönhakutarjouksia lähetellään?'

Miksi et ole enää työkkärissä töissä?

Kyllä niitä tarjouksia pitäisi yrittää tasaisesti lähetellä, mutta se riippuu taustoista ja miten soveltuvaksi katsottuja paikka on avoinna mitä tarjota. Vaihdoin parempi palkkaiseen duuniin. Enkä myöskään enää oikein jaksanut niitä työnhakijoiden haastatteluja. Jotku selkeästi yritti ja toiset sitten ei oikein yms. Oli myös vähän surkeaa kuulla koko ajan joiltain 50+ vuotiailta itseltään että eivät he enää minnekään kuitenkaan työllisty. Ei varmasti ainakaan tuolla asenteella. Kaiken ikäisiä koko ajan kuitenkin työllistyi.