Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TE-toimiston hullunkuriset työhönosoitukset

Vierailija
20.05.2019 |

Olen varhaiskeski-ikäinen melko monipuolisen työ- ja opiskelutaustan omaava henkilö. Minulla on mm. alempi korkeakoulututkinto sekä kulttuuri- ja taidealan koulutusta. Olen ollut esimiesasemassa, hoitanut melko vastuullisia henkilöstöasioita ja vaativia asiakaspalveluhommia, organisoinut isoja tapahtumia ja tehnyt opetustehtäviä.

Olen ollut alle vuoden osa-aikaisesti työtön, ja nyt TE-tsto on aktivoitunut.

Perjantaina sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan työtä, jossa pitää olla rakentajan ja/tai puutarhurin koulutus. TE-toimistoon antamissani tiedoissa ei ole tasan mitään tähän viittaavaa informaatiota.

Tänään sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan kaupan kassan hommia ekstraajana (asiakaspalvelukokemuksesta on etua, mutta se ei ole pakollista). Kassatyötä dissaamatta (kokemusta on, arvostan, ei ole helppo homma) minun koulutukseni ei mielestäni ole yksi yhteen tämän kanssa, jossa ei edes tarvita alan koulutusta eikä työkokemusta.

Olen hieman ihmeissäni. Ja hieman ärsyyntynyt. Molemmissa oli saman henkilön allekirjoitus. Eikö TE-toimiston työntekijän tarvitse osata lukea?

Onko muiden kohdalle osunut vastaavanlaista "ohimennyttä" työnhakuvelvollisuutta? Napsahtiko karenssit päälle, jos ei opettaja hakenutkaan putkimiehen hommaa tms.?

Kommentit (373)

Vierailija
61/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on tarjottu työtä, jossa olisi pitänyt ajaa autolla. Eräänlainen lähettihomma. Mulla ei ole ajokorttia ja siitä kyllä oli työkkärissä tieto. Ei tullut karenssia vaikka käsittelivät asiaa "työstä kieltäytymisenä" kolmisen viikkoa. Oli rahat aika tiukalla sen kolme viikkoa. Just just sain vuokran maksettua, mutta paljon ei ollut varaa syödä.

Itselleni tullut vastaava työtarjous.

Hain paikkaa ja kerroin hakemuksessa miksi haen ja etten omista ajokorttia. Eipä sieltä "yllätys" koskaan kuulunut mitään.

Hakemuksen lähetin vain, koska ei olisi todellakaan ollut varaa jäädä odottelemaan työkkärin selvityspäätöstä.

Joo, minä tein sen virheen etten edes hakenut työtä, ilmoitin vaan, että en ottanut yhteyttä työnantajaan, koska ajokortin puuttumisen vuoksi en voi tehdä kyseistä työtä. En ollut kovin hyvin perillä työkkärin käytännöistä, varsinkin tuollaisessa tapauksessa jossa työ ei todellakaan sovi hakijan osaamiseen ollenkaan. Kas kun eivät tarjoa aivokirurgin hommia putkimiehille tai parturikampaajille.

Vierailija
62/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupan kassallekaan ei tänä päivänä enää noin vain "mennä".

Pitää osata Veikkauspelit , suorittaa ikärajapassi ja olla hygieniapassi. 1

Entäs apsin kassalla: veikkaus, ruuan tilaukset, bensostot, auton pesut, kahvilan ostot, myymäläpuolen ostot ym ym. Huh!

Joo, tosi haastavaa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos siellä ilmoituksessa selkeästi lukee että _vaaditaan_ esim. ajokorttia ja sitä ei itsellä ole, niin voi vaikka soittaa työkkärille ja sanoa että tälläinen tapaus, niin voivat vaikka perua sen työtarjouksen.

Ei täällä Tampereella ainakaan voi soittaa työkkärille. Soittopyynnön voi jättää, ja viikon päästä joku soittaa. Siinä on voinut "tarjotun" työpaikan hakuaika jo umpeutua.

Eikö siellä työkkärissä osata lukea? Tsekata esim. tuollaista ajokorttiasiaa, kyllä minulla ainakin on jossakin perustiedoissani ruksattuna, että korttia ei ole.

Täällä Kokkolassa soittaa yleensä viimeistään seuraavana päivänä, sähköpostiin saattaa vastata puolessa tunnissa.

Vierailija
64/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas kun eivät tarjoa aivokirurgin hommia putkimiehille tai parturikampaajille.

Työkkärin logiikalla en ihmettelisi. Kas parturi-kampaajahan työkseen leikkaa päitä. Sama se kai on, operoidaanko kallon sisä- vai ulkopuolella. Pää kuin pää.

Vierailija
65/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli kirje aikanaan että täytyy hakea kirjanpitäjän paikkaa. Mikäs siinä, hain kun käskettiin. En kyllä osaa kirjanpitoa kun koulutukseni ei ollut sinne päinkään. Jännä etten tullut valituksi. 

Vierailija
66/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin työttömäksi kun sesonkityö loppui, hain kouluun toiselle paikkakunnalle ja pääsin sinne, otin paikan vastaan ja opintojen piti alkaa 3kk kuluttua. Työkkäri käski hakea työtä paikallisesta yrityksestä, joka kyllä sopi muuten minulle hyvin, mutta työsopimus oli vuoden sijaisuus. Sanoin että voin tulla kolmeksi kuukaudeksi, en saanut paikkaa. Sain karenssin. Työkkärin ääliö oikeasti sanoi minulle, että "olisit voinut ottaa paikan vastaan ja irtisanoutua opiskelun vuoksi 3kk päästä". Niin että olisi työkkärin mukaan pitänyt valehdella työnantajalle, vaikka minulla oli jo tiedossa, että en voi jäädä vuodeksi. Kiva ja reilu temppu olisi ollut. :)))

Valitin tuosta päätöksestä ja 7kk kuluttua maksoivat työttömyyskorvaukset tuon 3kk ajalta, minkä olin oikeutettu saamaan korvausta.

Vierailija
67/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin työttömäksi kun sesonkityö loppui, hain kouluun toiselle paikkakunnalle ja pääsin sinne, otin paikan vastaan ja opintojen piti alkaa 3kk kuluttua. Työkkäri käski hakea työtä paikallisesta yrityksestä, joka kyllä sopi muuten minulle hyvin, mutta työsopimus oli vuoden sijaisuus. Sanoin että voin tulla kolmeksi kuukaudeksi, en saanut paikkaa. Sain karenssin. Työkkärin ääliö oikeasti sanoi minulle, että "olisit voinut ottaa paikan vastaan ja irtisanoutua opiskelun vuoksi 3kk päästä". Niin että olisi työkkärin mukaan pitänyt valehdella työnantajalle, vaikka minulla oli jo tiedossa, että en voi jäädä vuodeksi. Kiva ja reilu temppu olisi ollut. :)))

Valitin tuosta päätöksestä ja 7kk kuluttua maksoivat työttömyyskorvaukset tuon 3kk ajalta, minkä olin oikeutettu saamaan korvausta.

Kerroin "vastuu-virkailijalle" selkeästi (plus kirjasin suunnitelmaan) että tulen työllistymään vanhaan työpaikkaani . Tyyppi laittoi "työnhakukurssille"  1 tunnin luentoon toiseen kaupunkiin  kutsun , karenssin uhalla, kolme viikkoa ennen työn alkua. Joku paikan päällä vahingossa paljasti että sinne piti saada 50 osallistujaa!

Älkää kysykö miksi minä olin istumassa siellä kuuntelemassa tunnin kuinka mm. googlettamalla voi löytää töitä.

Junaliput piti maksaa työmarkkinatuesta eli heippa viikon ruokarahat.

Kyllä v-tutti, mutta niin varmaan niitä muitakin.

Ainakin väistin parin viikon karenssin ennen työni alkua.

Ei mitään järkeä.

Vierailija
68/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle noita tullut vaikka kuinka paljon. Eipä siinä muuta kun teet hakemuksen tyyliin" Hei, haen teiltä töitä, t. xxx" ja laitat työkkärille tiedoksi, että olet hakenut. Olen sähköisissä hakemuksissa jättänyt vapaamuotoisen osan kokonaan tekemättä, vaan pelkät perustiedot ja osaamiset täyttänyt. Eikä ole kukaan kysellyt haastatteluun :D

Ihan sama juttu mulla. Pakolliset tiedot täytin. Vapaamuotoiseen muistaakseni: olen normaali, työtä vailla oleva nainen. Laitoin myös ikäni.

Näitä pakollisia hakuja tuli minulle palkkatukityön lopussa viime vuonna. Olin tuolloin 62-vuotias. Soitin Työkkäriin näistä velvoitehauista ja sanoin että turhaan haen, katso ikääni. Ei se heilauttanut ketään. Melko vaativaa työtä jouduin hakemaan, paikkoja kolme, enkä tietenkään tullut valituksi. Raportoin asian samalle virkailijalle.

Tähän asiaan pitäisi nyt saada jokin tolkku. Minulla vanhuuseläke tuloillaan, mutta silti kyykytetään ja nöyryytetään hakemaan paikkoja intopinkeänä! Sen opin, etten enää viittaa ikääni, vaan ilmoitan etsineeni töitä, mutta jostain syystä ei ole tärpännyt. Ottakoon minulta sitten sen yhden päivän päivärahan. Voin kyllä syödä kaurapuuroa pari päivää. En jaksa enää nöyristellä ja olla kyykytettävänä.

Tietenkin tämä virkailija lähettää näitä velvoitavia hakuja uudelleen minulle haettavaksi piakkoin. Eläkeikäiset naiset pitää saada töihin sohvan pohjilta!

Vierailija
69/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroin "vastuu-virkailijalle" selkeästi (plus kirjasin suunnitelmaan) että tulen työllistymään vanhaan työpaikkaani . Tyyppi laittoi "työnhakukurssille"  1 tunnin luentoon toiseen kaupunkiin  kutsun , karenssin uhalla, kolme viikkoa ennen työn alkua. Joku paikan päällä vahingossa paljasti että sinne piti saada 50 osallistujaa!

Älkää kysykö miksi minä olin istumassa siellä kuuntelemassa tunnin kuinka mm. googlettamalla voi löytää töitä.

Ei mitään järkeä.

En tiedä onko nämä kaikki jutut aivan totta, mutta kannattaa tarvittaessa valittaa rohkeasti eikä sulattaa kaikkea. Tosin jos tuo sun työ/alkava työ oli osa-aikatyö, niin silloin kutsun vaikka työnhakukurssillekin voi joku laittaa. Tarkoitus kun on kuitenkin hakea sitä kokoaikatyötä.

Vierailija
70/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään järkeä.

En tiedä onko nämä kaikki jutut aivan totta, mutta kannattaa tarvittaessa valittaa rohkeasti eikä sulattaa kaikkea. Tosin jos tuo sun työ/alkava työ oli osa-aikatyö, niin silloin kutsun vaikka työnhakukurssillekin voi joku laittaa. Tarkoitus kun on kuitenkin hakea sitä kokoaikatyötä.

Miksi lähtökohta aina että se työnhakijana tietenkin  tein virheen, eikö niin? Sanoinko missän kohtaan osa-aikatyö?

Eli törmäämme jokakerran tähän asenteellisuuteen. Työtön ei tajua, työtön ei tiedä että, ei ottanut huomioon, olisi työttömän pitänyt ilmoittaa asiansa jollain toisella tavalla, toisella rastilla ruutuun kenties?

Kyllä ihan "sitä kokoaikatyötä "  on. 

Valittamiseen menisi liikaa aikaa ja energiaa .

Vahtimiseen, ettei osakseni osunut asenteellinen ja täyshölmö virkailija onnistunut saamaan minua karenssiin, vei tarpeeksi aikaa muutenkin.

Toivottavasti työni jatkuu, ikäni tulen muistamaan virkailijan nimeltä.

Ehkä osat ovat vaihtuneet kun työkkärit lopetetaan ja minä olenkin tiskin toisella puolella. Vastuuhenkilönä hänestä.

Vierailija
71/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miltä listalta olen tippunut, kun en ole ikinä saanut yhtäkään työtarjousta, vaikka työttömyyspätkiä on ollut vuosien varrella silloin tällöin. Ehkä katsovat siellä, että työllistyn ilmankin.

Vierailija
72/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään järkeä.

"Tarkoitus on kuitenkin hakea sitä kokoaikatyötä"?

Siis oikeesti?

Ei ristus mikä vähättelevä asenteellisuus sieltä taas nostaa rumaa päätään.

Vierailija
73/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri 2v4kk työttömänä enkä saanut yhtäkään työtarjousta.

Vierailija
74/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset voisi mennä kaupan kassalle?? En näe tuossa mitään hävittävää, jos et pääse niin et ja jos pääset niin hei, sait töitä!

Vierailija
75/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin v. 2006 puolisen vuotta työttömänä. Asun Helsingissä, ja työkkäri kehotti hakemaan KAJAANIN työväenopistosta opettajan tehtävää. Ala oli oma, mutta työaikaa olisi ollut n. 6-8 tuntia viikossa, opetusta 12 viikkoa/lukukausi eli 24 viikkoa vuodessa.  Soitin paikkaan ja kysyin määräaikaisuuden perusteita. Kuulemma se oli peruste, että työväenopiston lukukaudet ovat niin lyhyitä eikä seuraavalle lukuviodelle voinut luvata tunteja. Onneksi työkkärin virkailija uskoi, ettei minun kannattanut muuttaa Kajaaniin.

Vierailija
76/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei saa töitä, niin toisten rahoilla elämisen sijaan pitää olla myös valmis menemään sellaiseen työhön jota pystyy tekemään vaikka se ei olekaan oma ala. Sisältäen esimerkiksi kassatyön.

Juuri näin. Suomen tulevaisuus ei näytä hyvältä alapeukkujen määrästä päätellen.

Kyllä pitäisi palata siihen entisajan ajatusmalliin että terveen ja pystyvän ihmisen on tärkeintä elättää itsensä ja vasta toisena, ikään kuin bonuksena, tulee se että pääsee tekemään mieli työtään.

Vierailija
77/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko kohtuullisen pitkän elämäni aikana ei missään virastossa tai instassissa ole niin totaalisesti kävelty itsekunnioitukseni, ammattitaitoni ja itsemääräämisoikeuteni yli kuin TE-virkailijan toimesta. Asenteellisella ja vähättelevällä, alentuvalla asenteella.

Elämäni ylivoimaisesti vastenmielisin  `virkailijan kanssa asiointi` kokemus.

`Vastuu-ohjaajani` ja `asiantuntijan` kanssa.

Ikinä en unohda.

Vierailija
78/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mitä opiskelet! Joka tapauksessa olet ennen pitkää kaupan kassalla tai siivoamassa.

Vierailija
79/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei saa töitä, niin toisten rahoilla elämisen sijaan pitää olla myös valmis menemään sellaiseen työhön jota pystyy tekemään vaikka se ei olekaan oma ala. Sisältäen esimerkiksi kassatyön.

Juuri näin. Suomen tulevaisuus ei näytä hyvältä alapeukkujen määrästä päätellen.

Kyllä pitäisi palata siihen entisajan ajatusmalliin että terveen ja pystyvän ihmisen on tärkeintä elättää itsensä ja vasta toisena, ikään kuin bonuksena, tulee se että pääsee tekemään mieli työtään.

"Mielityö" on työ mihin työnhakija kykenee taidoiltaan ja osaamisalueeltaan.

Mitä kohtaa keskustelussa tarkalleen ottaen et halua ymmärtää?

Että sinun mielestäsi työnhakijan on vastaanotettava hammaslääkärin paikka putkiasentajan ammattitaidolla? Vaikka se ei ole "mielityötä".

Nyt kirkastui , ainakin minulle, millaisella ajatusmallillla rakennetut ihmiset näitä idiootti-työhönosoituksia sokkona lähettelevät, ihan palkan edestä.

Vierailija
80/373 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työttömänä 1990- luvun alkupuolella ja sain työhönosoituksen paikkaan, josta ei kyseisessä virastossa tiedetty mitään. Voihan tietenkin olla, että se oli varattu jollekin muulle.