TE-toimiston hullunkuriset työhönosoitukset
Olen varhaiskeski-ikäinen melko monipuolisen työ- ja opiskelutaustan omaava henkilö. Minulla on mm. alempi korkeakoulututkinto sekä kulttuuri- ja taidealan koulutusta. Olen ollut esimiesasemassa, hoitanut melko vastuullisia henkilöstöasioita ja vaativia asiakaspalveluhommia, organisoinut isoja tapahtumia ja tehnyt opetustehtäviä.
Olen ollut alle vuoden osa-aikaisesti työtön, ja nyt TE-tsto on aktivoitunut.
Perjantaina sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan työtä, jossa pitää olla rakentajan ja/tai puutarhurin koulutus. TE-toimistoon antamissani tiedoissa ei ole tasan mitään tähän viittaavaa informaatiota.
Tänään sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan kaupan kassan hommia ekstraajana (asiakaspalvelukokemuksesta on etua, mutta se ei ole pakollista). Kassatyötä dissaamatta (kokemusta on, arvostan, ei ole helppo homma) minun koulutukseni ei mielestäni ole yksi yhteen tämän kanssa, jossa ei edes tarvita alan koulutusta eikä työkokemusta.
Olen hieman ihmeissäni. Ja hieman ärsyyntynyt. Molemmissa oli saman henkilön allekirjoitus. Eikö TE-toimiston työntekijän tarvitse osata lukea?
Onko muiden kohdalle osunut vastaavanlaista "ohimennyttä" työnhakuvelvollisuutta? Napsahtiko karenssit päälle, jos ei opettaja hakenutkaan putkimiehen hommaa tms.?
Kommentit (373)
Vierailija kirjoitti:
En nyt jaksa siteerata TE-tston kirjettä tarkasti, mutta siinä sanotaan, että he ovat katsoneet juuri tämän työpaikan olevan sopiva juuri minulle. Mutta kun ei se ole.
AP
Tuo on vakioteksti jota käyttävät, enkä usko että sitä on kukaan edes katsonut sinulle sopivaksi, vaan järjestelmä on yhdistänyt jonkin koulukseesi tai työkokemukseesi liittyvän asian työhön "sopivaksi", vaikka se ei sitä ole. Eli ihan normaalia toimintaa siis TE-toimiston osalta, vaikkakin toki typerää sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassallekaan ei tänä päivänä enää noin vain "mennä".
Pitää osata Veikkauspelit , suorittaa ikärajapassi ja olla hygieniapassi. 1
VOIT suorittaa ne työn ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs apsin kassalla: veikkaus, ruuan tilaukset, bensostot, auton pesut, kahvilan ostot, myymäläpuolen ostot ym ym. Huh!
Monissa kaupoissa kassan pitää noiden lisäksi osata myös postin ja/tai matkahuollon palvelut. Ja ärrän myyjistä ei viitsi edes aloittaa..
Ei noihin hommiin tosiaan enää vain mennä. Eikä muutenkaan tosiaan sovi kaikille vaan nuo työt on räätälöity reippaalle ja suulaalle ekstrovertille joka haluaa olla esillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VOIT suorittaa ne työn ohessa.
Entäs et läpäise testiä? Tahallaan tai tosissaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joudut työhaastatteluun älä ainakaan vaikuta kiinnostuneelta. Aloita sanoilla "työkkäri pakotti hakemaan".
Tästä menee työnantajalta aika usein tietoa työkkäriin, sen verran ovat kypsyneet siihen, että osa porukasta katsoo olevansa oikeutettu elämään muiden tuella.
Eikä mene.
Työnantajan etukin on että työntekijä osaa hommansa.
Muutakin tekemistä kun valittaa karenssin uhalla hakemaan pakotetuista epäpätevistä työnhakijoista työkkäriin, jukolauta!
Ne aina samat mulkerot näitä ihmisiä lähettää ilmeisesti tulostamalla työnhakuvelvoitteita sokkona kerta toisensa jälkeen eikä mieti mitä vaivaa se aiheuttaa. Seuraavaksi valitetaan suoraan esimiehelle , kai niilläkin sellainen on.
Ei noista työkkärin tarjouksista kannata stressaantua. Mulle tuli myös käsky hakea erääseen paikkaan, joka olisi ollut älyttömien kulkuhteyksien päässä. Soitin työnantajalle ja sanoin, että asia mietityttää minua jq hän sanoi heti suoraan minulle, etten ole sopiva henkilö siihen paikkaan. Sitten vain työkkäriin ilmoitus, etten tullut valituksi. Ole nyt vain yhteydessä työpaikkaan tai teet huonon hakenmuksen ja jos pääset haastatteluun, sanot, että ei ole sun mieluisesi paikka. Ei sua silloin kukaan palkkaa. Kyllä ne työnantajatt hakee ihan motivoitunutta työntekijää, vaikka työkkäri onkin siinä välissä ehdottamassa työntekijöitä.
Kannattaa aina hakea, oli ihan mitä tahansa.
Yhden sähköpostin kirjoittamiseen menee pari minuuttia. Tekee äärettömän tylsän, alkeellisia kirjoitusvirheitä vilisevän sepustuksen, epäilee hienovaraisin sanamuodoin sopivuuttaan työhön ja haastatteluun joutuminen on lähes mahdotonta.
Näin ei tarvitse pelätä mitään karensseja.
Jos hommaan vaaditaan ajokortti, niin tekee hakemuksen, jossa sanoo, ettei ole ajokorttia. Näin yksinkertaista. Ei tule sotkuja.
Vierailija kirjoitti:
Ja paniikkihäiriö tähän päälle tai sos.fob niin a'vot.
Olen ollut kuljetussuunnitelussa töissä eli siis ihan toimistotöitä. TE-keskuksen henkilö kehoitti hakemaan jonkun autonkuljettajan hommaa, jossa vaadittiin kuorma-autokortti. Yhdistävä asia niissä oli logistiikka-sana.
Turhat hakijat kuormittaa työnantajia.
Vetelät "vastuuasiantuntijaomavirkailijat" näitä tehtailee ilmeisesti vailla pienintäkään järkeä. Vois miettiä ehkä hiukan. Tällainen tekee hallaa sopiville ja motivoituneille työnhakijoille.
Sillä seuraavaksi haetaan muuta kautta porukkaa kuin työkkärin, koska sieltä on alkanut tulla liian sekalaista seurakuntaa työnhakuun.
Vierailija kirjoitti:
Osa vastaajista ja TE-toimiston puusilmä ei ilmeisesti tule ajatelleeksi, että osaan toki itsekin katsoa avoimet työpaikat ja mahdollisesti hakea niitä. En nyt jaksa siteerata TE-tston kirjettä tarkasti, mutta siinä sanotaan, että he ovat katsoneet juuri tämän työpaikan olevan sopiva juuri minulle. Mutta kun ei se ole.
Olen aloittanut kesätyöt jo alle 10-vuotiaana ja teen nytkin osa-aikaisesti töitä. En koe olevani siivestäjä pahimmasta päästä, vaikka kieltämättä olen tullut ajan mittaan hieman nirsoksi. Saan soviteltua ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa. En ole hakenut enkä saa muita tukia. Halu pummata tai "lekotella" ei ollut viestini pointti, vaan se että TE-toimiston työntekijältä vaikuttaisi puuttuvan kompetenssi / mahtaako olla yleistä.
AP
Ohhoh, silloin kun minä olin osa-aikainen ja nostin soviteltua ansiosidonnaista niin te-toimisto ei pahemmin ahdistellut tai lähettänyt työtarjouksia. Tästä on kyllä yli 2v aikaa.
Mulle te-toimisto ehdotti laborantin paikkaa. Olen taloushallinnon ammattilainen.
Luultavasti se jo karsii sinut pois, kun sanot, että työkkäristä tuli ilmoitus ja pakottivat hakemaan. Ei kukaan halua sellaista työntekijää, jonka joku on vain pakottanut hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei saa töitä, niin toisten rahoilla elämisen sijaan pitää olla myös valmis menemään sellaiseen työhön jota pystyy tekemään vaikka se ei olekaan oma ala. Sisältäen esimerkiksi kassatyön.
Ei meistä kukaan elä omilla rahoillaan. Kun ajattelet asioita ja otat selvää niin huomaat tämän. Eihän yhteiskuntakaan pysy kasassa verotuotoilla. Kuvitellaan että sairastut vakavasti ja tarvitset paljon erilaisia avustuksia sairaalatoimenpiteitä. Elämäsi aikana maksamat verot eivät riitä alkuunkaan niiden kustantamiseen. Kaikki me elämme velasta.
TE-avoimet työpaikat sivut on ainoa mitkä toimii erinomaisesti - eikä muuta tarvita.
Sieltä sivuilta löytämällä ja työpaikkaa hakemalla olen löytänyt kaikki työpaikkani mihin myös palkattiin.
Eli mun kohdalla toimii nuo TE-sivut. Virkailijoista ollut hyötyä tai ERITTÄIN suurta harmitusta ja haittaa, riippuen saiko fiksun vain hölmön virkailijan.
Yhtä ainoaa työpaikkaa en ole saanut missä virkailija olisi myötävaikuttanut jotenkin sen saamiseen. Aina löytänyt itse ennen pitkää.
Sen sijaan tiedän että ihan vasta sai tuttu pitkäaikaistyötön loistavan palkkatuetun työpaikan omalta alalta asiallisella palkalla, kiitos siitä että sattui saamaan terävän omavirkailijan joka keskittyi työhönsä sen sijaan että lässytti puhelimessa työnhakijalle sen velvollisuuksista että saa "nauttia etuisuuksista". Nimittäin mulla oli sellainen "omavirkailija mikälie" joka piti tällaisen veemäisen monologin kun sanoin että löydän kyllä itse työni (kuten löysinkin) , niin se sanoi että mun velvollisuus on kuunnella sitä ja noudattaa sen neuvoja. Että sellanen .
Eli on siellä ihan ihme porukkaa ja fiksut virkailijat erottaa siitä, että niiden asiakkaat saa ne hyvät duunit.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän noihin kaikkiin ole pitkät jonot hakijoita. Ainakin omalle paikkakunnalle rakennettuun ja vastikään avattuun kauppakeskukseen oli niin paljon hakijoita, että vain pieni murto-osa otettiin sisään. Ei sinne ole mitään pääsyä sellaisella, jolla ei ole entuudestaan kokemusta myynti- ja kassahommista.
Vielä kun läpsäisee perään CV:n, josta näkyy, että oma ala ihan jotain muuta, niin tuskin palkkaavat. Suomalaiset työnantajat kammoksuvat ylikoulutettuja hakijoita, ja esimiehet suorastaan pelkäävät alaisia, joilla on enemmän työkokemusta ja koulutusta.
Sitäpaitsi, eikös tuossa vuosi, pari sitten taas tullut ulos jokin tutkimus, jonka mukaan TE-toimistojen kautta aniharva löytää yhtään mitään työtä.
Turhat. Hakemukset. Kuormittaa. Työnantajia.
Terveiset TE-virkailijoille. Selkokielellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa vastaajista ja TE-toimiston puusilmä ei ilmeisesti tule ajatelleeksi, että osaan toki itsekin katsoa avoimet työpaikat ja mahdollisesti hakea niitä. En nyt jaksa siteerata TE-tston kirjettä tarkasti, mutta siinä sanotaan, että he ovat katsoneet juuri tämän työpaikan olevan sopiva juuri minulle. Mutta kun ei se ole.
Olen aloittanut kesätyöt jo alle 10-vuotiaana ja teen nytkin osa-aikaisesti töitä. En koe olevani siivestäjä pahimmasta päästä, vaikka kieltämättä olen tullut ajan mittaan hieman nirsoksi. Saan soviteltua ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa. En ole hakenut enkä saa muita tukia. Halu pummata tai "lekotella" ei ollut viestini pointti, vaan se että TE-toimiston työntekijältä vaikuttaisi puuttuvan kompetenssi / mahtaako olla yleistä.
AP
Ohhoh, silloin kun minä olin osa-aikainen ja nostin soviteltua ansiosidonnaista niin te-toimisto ei pahemmin ahdistellut tai lähettänyt työtarjouksia. Tästä on kyllä yli 2v aikaa.
Sama, teen osa-aikaisia keikkatöitä eikä niiden aloittamisen jälkeen ole tullut yhtään työtarjousta. Ja aloitin ne hommat 7-8 kuukautta sitten. Tätä ennen tuli monta työtarjousta kuukaudessa (ja hain toki itsekin töitä). Saattaa myös johtua siitä kun muutin toisen kunnan puolelle ja työntekijä vaihtui.
Vierailija kirjoitti:
Mulle te-toimisto ehdotti laborantin paikkaa. Olen taloushallinnon ammattilainen.
Hävytöntä.
Ei muissakaan ammateissa saa sekoilla ilman mitään vastuuta.
Te-palvelun avoimet työpaikat sivusto on ainoa mikä toimii ja tuo tuloksia - eli työllistää. Plus muutama skarppi virkailija joka tykkää hommastaan, on hyvä siinä ja metsästää asiallisia palkkatukipaikkoja ammattiosaaville asiakkailleen. Nämä virkailijat erottuu ja kaikki tietää heidät. Harmi että heidät napataan ennenpitkää muihin hommiin.
Muut ovat suojatyöpaikkalaisia joista on pelkkää haittaa ja kuluja.
Päinvastoin työnantajat on kypsyneet te-toimiston virkailijoihin. joka lähettelee näitä työhönosoituksia ilmeisesti jollakin urakkapalkalla ja aiheuttavat näin täysin turhien hakemuksien suman. Siksipä hyvin harva enää ilmoittaakaan avointa työpaikkaa molliin.